שתף קטע נבחר

הזדמנות אחרונה לשינוי - דווקא בכלא אופק: "המקום הכי לא צפוי"

הכלא מהווה עבור נערים רבים הזדמנות אחרונה להתחיל מחדש. כך למשל אביאל, שהתגייס לסיירת גולני ובקרוב יסיים קורס מ"כים: "התחנה הזו שינתה לי את החיים. היא גרמה לי להציב מטרות לעתיד ולהאמין שאני יכול לעמוד בהן"

 

 

 

עבור ר', בן 17, הצלחה בלימודים מעולם לא היוותה אתגר גדול. כבר בראשית דרכו בבית הספר זכה לציונים גבוהים מבלי להתאמץ, ובשלבים מאוחרים יותר ייעדו אותו למסלול בגרות מרשים של של 5 יחידות אנגלית ו-4 יחידות מתמטיקה. אבל הלימודים לא עניינו אותו, וכשהיה בכיתה ח' הפסיק ללכת לבית הספר וחייו עברו למסלול אחר, שבסופו של דבר הוביל אותו לרצות מאסר בכלא אופק. "הייתי נער אלים, לא הסתדרתי במערכת החינוך. לא היה לי רצון ללמוד. נשבר לי מהמערכת הזאת ולא האמנתי בה".

 

כבר קרוב לשנה הוא מרצה מאסר בכלא אופק, ודווקא כאן חל אצלו השינוי המשמעותי. הוא חזר לאמין במערכת החינוך ואולי גם קצת בעצמו. כמו אסירים קטינים נוספים המרצים מאסר הוא השתלב בתוכנית הלימודים בכלא וכשיעבור עוד שלושה מבחנים בלבד, יסיים 12 שנות לימוד. "אם בן אדם רוצה משהו הוא יגיע אליו, לא משנה איך", הוא אומר בגאווה. "ראיתי שמשתלם ללמוד, שאפשר לשנות, שאפשר לעשות דברים בשביל להצליח".

אביאל לוי (צילום: דובר צה
סמל אביאל לוי(צילום: דובר צה"ל)

בית כלא אופק (צילום: יאיר שגיא)
ר' בבית כלא אופק(צילום: יאיר שגיא)

בית כלא אופק (צילום: יאיר שגיא)
(צילום: יאיר שגיא)

בעוד כמה שבועות יסיים ר' לרצות את עונשו בכלא. הוא מיועד להשתלב במכינה קדם צבאית, ושואף להתגייס לצבא ליחידה קרבית. את הגאווה בהישגיו חולק גם צוות ההוראה של בית הספר בכלא, שפועל במטרה לשקם את בני הנוער במקום.

 

"אנחנו לא מוותרים על אף אחד שמגיע לפה", מספרת אפרת מזרחי, ראש תחום החינוך בכלא אופק. "אנחנו רוצים לאפשר לנערים שמגיעים לפה למקסם את מה שהם יכולים להשיג במסגרת בית הסוהר. אם הם יכולים לצאת מפה עם תעודה ולעשות איתה משהו, הצלחנו להשיג מטרה טובה גם לחברה וגם לנער עצמו".

 

דרך חדשה

גילם של בני הנוער בכלא אופק נע בין 14 ל-18 והם שפוטים על מגוון עבירות, לרוב אלימות קשה וסמים. מרביתם נפלטו ממסגרות חינוך. הכלא מחייב את בני הנוער לקחת חלק בתוכנית הלימודים כחלק מחוק חינוך חובה של משרד החינוך, ומשלב אותם בתוכנית "הילה", תוכנית חינוכית, פדגוגית, טיפולית לכל נער. "אנחנו בונים תוכנית לכל נער שמגיע לכאן על פי הישגיו הלימודיים בחוץ", סיפר אילן דויטש, מנהל בית הספר, "אנחנו מטפלים בו מבחינה חינוכית במשך כל התקופה עד שהוא משתחרר".

בית כלא אופק (צילום: יאיר שגיא)
(צילום: יאיר שגיא)

 

בית כלא אופק (צילום: יאיר שגיא)
(צילום: יאיר שגיא)

בבית הספר מכניסים את התלמידים לתוכניות של 10 ו-12 שנות לימוד, ומי שמסיים אותה יכול לגשת לבחינות הבגרות. "בשנה שעברה סיימו 44 נערים מסלול של 10 שנות לימוד, ועשרה נערים סיימו מסלול של 12, חלקם גם ניגשו לבחינות בגרות", אמר דויטש. "עם עבודה נכונה ומאומצת של הנער וצוות החינוך שנמצא פה מסביב, הנערים האלה יכולים ומצליחים להגיע להישגים. השוני בהווה ובעתיד זה מה שיאפשר להם לא לחזור לכאן יותר".

 

חלק גדול מבני הנוער שמגיעים לכלא אופק אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז, ובנוסף קיימים הפרשי השכלה מהותיים בין התלמידים, וחלק גדול מהם צריכים ללמוד איך לשבת בכיתה עוד לפני שהם מתחילים בתהליך לימודי כלשהו. אלה רק חלק מהאתגרים שעמם מתמודדים אנשי הצוות, שנבחרו בקפידה לא רק על בסיס היכולות החינוכיות שלהם אלא על בסיס הרצון לבצע שינוי.

בית כלא אופק (צילום: יאיר שגיא)
כלא אופק(צילום: יאיר שגיא)
 

 

"הרבה מבני הנוער שמגיעים לפה לא צלחו את המסגרות הפורמליות בחוץ. אנחנו מנסים לתת חוויה לימודית אחרת", סיפרה אפרת. "צוות ההוראה פה עובר הכשרה לעבוד עם נוער בסיכון. חשוב לנו שהמורים שלנו יבינו את המורכבות של העבודה עם נוער בכלא אופק ואנחנו בוחרים את אלו שבאים עם מוטיבציה ובאים לעבוד עם הלב והנשמה כדי לתת מעצמם את המקסימום לנערים האלה, ולתת להם את ההזדמנות להצליח ולהראות להם שיש גם דרכים אחרות".

 

"המורה שלנו מדברת איתנו, היא מסבירה לנו על החיים, לא רק באה ומלמדת, היא מלמדת אותנו יותר לעומק", הוסיף ר'. "היחס יותר צמוד. יש לנו חדר קשב שלוקחים אותך בנפרד ועוזרים לך באופן פרטני, גם אחרי שעות הלימודים. למבחנים יושבים איתך שעתיים-שלוש אחד על אחד ועוזרים לך ללמוד. באים ואומרים לך כל הכבוד שאתה לומד, שאתה עושה מבחנים, שאתה מקבל ציונים טובים, מצ'פרים אותך, נותנים לך פידבקים טובים. ילד שיכול להשתלב במסגרת הזאת יכול גם אחר כך להשתלב בחוץ בבית ספר ולהמשיך את הלימודים שלו כרגיל".

 

"התחנה האחרונה"

במטרה לדמות שגרה חינוכית שתעזור לנערים להשתלב מאוחר יותר בחזרה במסגרות הלימוד מחוץ לכלא, יצר צוות ההוראה בכלא אופק שגרת יום הדומה מאוד לשגרת היום במסגרות החינוך הרגילות. בכל יום בשעה 8:00 בבוקר, לאחר המסדר, מתכנסים הנערים בכיתות, ובשעה 10:00 הם יוצאים להפסקה הגדולה ממש כמו בבית ספר רגיל.

אפרת מזרחי, ראש תחום החינוך בכלא אופק (צילום: יאיר שגיא)
אפרת מזרחי, ראש תחום החינוך בכלא אופק(צילום: יאיר שגיא)
 

הכיתות השונות מותאמות לאסירים, וכמות הסוהרים בכיתה מותאמת להחלטות ביטחוניות. "אנחנו לא מוותרים על אף נער בשום נקודת זמן", אמר אילן. "גם אם היה יום לא טוב לנער מבחינה אישית, קבוצתית או מבחינת מה שקורה איתו באגף, אנחנו באים עם דף נקי ללמד אותו, ולמעשה נותנים לו את הרצון להמשיך ללמוד ולהגיע להישגים של תעודה".

 

מרבית הנערים, מודה אפרת, לא ששים להגיע ללמוד. "הם לא עשו את זה בחוץ והם לא רואים סיבה לעשות את זה פה", לדבריה. "אנחנו בשב"ס מאמינים שהדרך לשיקום היא להכניס אותם למסגרת ולהציב בפניהם את הגבולות הנכונים ולהראות להם שיש דרך אחרת, גם אם בהתחלה הוא מגיע מתוך אילוץ. כל נער שמגיע לפה משולב בלמידה, גם נערים שסגורים ולא יכולים להשתלב עם נערים אחרים תגיע אליהם מורה ותלמד אותם. חשוב לנו להוכיח לנערים האלה, ושילמדו שהם יכולים להצליח בכל מקום והכל תלוי בבחירה שהם עושים".

 

ההשקעה משתלמת. במהלך השנים זכה בית הספר לראות לא מעט בוגרים שמינפו את ההצלחה שלהם במסגרת החינוכית בכלא להצלחה בחיים עצמם. למשל אביאל לוי, אסיר לשעבר, שבשבועות הקרובים עתיד לסיים קורס מכ"ים בסיירת גולני. "הגעתי בחיים שלי לתחנה האחרונה - כלא אופק, ובתוך כל זה קיבלתי את ההזדמנות להיכנס לפרויקט צהלה בתוך הכלא. במקום הכי לא צפוי ההזדמנות הזו שינתה לי את החיים וגרמה לי להציב מטרות לעתיד, להאמין שאני יכול לעמוד בהן".

 

"מחוץ למסגרת": הפרויקט המלא - מחר ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים