שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הלהיטים הבאים של עולם הטכנולוגיה
    למרות הכישלונות בחיזוי טכנולוגיות העתיד, אפשר כבר היום לנחש את להיטי הטווח הקרוב: אוזניות חכמות אלחוטיות, עוזרות קוליות בכל מכשיר, וכמובן, המציאות הרבודה

    לתערוכות טכנולוגיה גדולות, כמו IFA  שמסתיימת היום בברלין, יש כמה מטרות. אנשי עסקים מגיעים אליהן כדי לסגור עסקאות, עיתונאים מחפשים את ההכרזות הגדולות, הצרכנים מסוקרנים לראות מכשירים חדשים - וכולם מנסים לענות על שאלה אחת: מה הלאה? כי מה שמעניין זה לא רק אם הטלוויזיות החדשות נראות טוב, ואם הגרסאות האחרונות של מכונות הגילוח יודעות להכין קפה, אלא מה מלמדים המכשירים של היום על הטכנולוגיה הצרכנית של המחר.

     

    IFA 2018 (צילום: IFA)
    IFA 2018(צילום: IFA)
     

     

    התשובה לא תמיד ברורה מאליה. ההסטוריה מלמדת, כי כל ניחוש - גם ניחוש מושכל - הוא עוד הזדמנות לטעות ולהטעות. ב-2007, גם אחרי שהגיע האייפון הראשון לחנויות, היה קשה מאוד לחזות את המהפכה שיחולל. כשהוציאה סמסונג את מכשיר ה"נוט" הראשון המבקרים חזו לו כישלון מיידי, כי מי יעלה בדעתו לעשות שימוש יומיומי במכשיר גדול כל כך. ומנגד - מסכי טלוויזיה עם תלת-מימד היו מתישהו הדבר החם הבא, והמצאת הסגוויי איימה לשנות את תנועת הולכי הרגל בעולם מהקצה אל הקצה. כל התחזיות הכמעט-ודאיות הללו, ורבות אחרות, התבדו כמובן.

     

    אך אם מתייחסים עניינית למתרחש בשוק כבר עכשיו, מתרחקים מספקולציות הרפתקניות ולא מתיימרים לנבא למרחקים גדולים מדי - בכל-זאת אפשר כבר לדמיין כמה תהליכים הצפויים לקרות בעתיד הקרוב-יחסית. 

     

    להתראות חוטים

    הזעם על כך שיצרניות הסמארטפונים - ובראשן אפל - "הורגות" את שקע האוזניות הוותיק, בן ה-3.5 מ"מ, עדיין בשיאו בין המשתמשים. אבל ברור שבעוד שנים ספורות, אוזניות עם חיבור כזה יצטרפו אל כונני הדיסקים ומצלמות הכיס כמוצר שאינו רלוונטי עוד לרוב האוכלוסייה. סביר שעוד תוכלו למצוא אוזניות אנלוגיות טובות, אבל רכישה של אוזניות אלחוטיות או כאלה שעושות שימוש בכבל דיגיטלי תהיה קלה בהרבה.

     

    אוזניות אלחוטיות עם סייען אישי (צילום: יח"צ) (צילום: יח
    אוזניות אלחוטיות עם סייען אישי(צילום: יח"צ)

     

    כן, זה יחייב להחליף אוזניות, אבל מצד שני, התחליף יהיה כבר אוזניות חכמות, שיאפשרו לכם בלחיצת כפתור (או אפילו בלי) לדבר עם העוזרת הקולית המובנית בטלפון שלכם. החיבור לעוזרת הקולית יהיה חלק בלתי נפרד מהאוזניות החדשות. 

     

    שלום לעוזרת 

    העוזרות הקוליות עם הבינה המלאכותית נמצאות בתחילת דרכן. כיום הן משולבות כבר בסמארטפונים מתקדמים וברמקולים ביתיים ייעודיים, אבל אפילו אם אתם נמצאים בארצות-הברית - הפונקציונליות שלהן מוגבלת יחסית; בעיקר כי יצרני המכשירים שאמורים לתקשר עם מנגנוני השליטה הקולית האלה עדיין לא "קפצו ראש" לתוך הבריכה הזאת ומתייחסים אליה בחשדנות ובזהירות-יתר.

     

    דניס ויטצ'בסקי (צילום: גיא לוי)
    כולם (כמעט) נעזרים בגוגל(צילום: גיא לוי)

     

    אבל מתישהו, בעתיד הקרוב-יחסית, אמזון תחליט סוף-סוף לנצל את אלכסה כדי שבאמת תרכשו דרכה יותר (כיום משתמשי אמזון אקו כמעט ולא מבצעים רכישות דרך העוזרת הקולית), וגוגל תרצה שתתחילו לספק ל-Assistant מידע עשיר ואמין יותר, כדי שתוכל לספק לכם פרסומות ממוקדות (ורווחיות) יותר. זה יקרה על ידי סבב נוסף של השקעה מאסיבית - כסף, מחקר ופיתוח - בתשתית השליטה הקולית. בהתחלה זה יקרה, קרוב לוודאי, במדינות שבהן קל להרוויח מהמידע הזה, כלומר לא בישראל, אבל בהמשך המהפכה תגיע גם אלינו. בינתיים, חלקים ממנה לפחות מפותחים בישראל, כמו "גוגל דופלקס" - אינטליגנציה מלאכותית שעושה במקומכם שיחות טלפון לנותני שירות.

     

    ההערכה המקובלת כיום היא, שהעוזרות הקוליות ייכנסו לכל מכשיר אפשרי - טלוויזיות, רמקולים, מקררים ותנורים - ויחולקו פחות או יותר בחינם.

     

     

    נדרשת עבודה

    המציאות המדומה תפסה הרבה מאוד כותרות בשנים האחרונות, אך המהפכה הקרובה יותר ובעלת הפוטנציאל הגבוה יותר להשפיע על חיינו, היא המציאות הרבודה (AR) - הוספה של שכבות מידע וירטואליות למה שאנחנו רואים ושומעים כמציאות. ככל הנראה, בשלב מסוים זה יקרה באמצעות סוג של משקפיים שיעשירו את העולם שלנו. בינתיים ברור שהטכנולוגיות - גוגל גלאס, הולולנס ומג'יק ליפ - עדיין לא בשלות.

     

    מציאות מדומה (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
    מציאות מדומה(אילוסטרציה: Shutterstock)

     

    מה שכן הגיע כבר להבשלה הוא הטלפון הסלולרי. רוב הסמארטפונים העדכניים כוללים כבר מספיק כוח עיבוד ומצלמה חזקה דיה כדי לתמוך ביישומי AR, וכל ענקיות הטכנולוגיה מחזרות במרץ אחר מפתחים, שיעבדו עם ערכות הפיתוח שלהן ליישומים כאלה. גוגל, אפל, פייסבוק, אמזון — לכולם כבר יש כלים לפיתוח יישומי AR.

     

    אז למה יש עדיין מעט מאוד כאלה, כשהיחיד שהפך להצלחה מסחררת הוא משחק — פוקימון גו? כי מדובר בטכנולוגיה שנמצאת בחיתוליה. היא מחייבת למידה של המפתחים ועבודה קשה כדי להשיג תוצאות טובות. זו הסיבה, אגב, ש-Measure, יישום המדידות הווירטואלי החדש שישולב במערכת ההפעלה iOS 12 של אפל, המבוסס על טכנולוגיית AR, זוכה לקבלת פנים ספקנית.

     

    אל תמעיטו בערכה של אפליקציה שימושית אחת. היא יכולה להזניק גל שלם של יישומי מציאות רבודה. צפו בעקבותיה, למשל, לתפריטים שמאפשרים לראות לפני הרכישה איך בגדים ייראו עלינו, לרהט את הבית וירטואלית עוד לפני שרכשנו ספה אחת, ולבצע ניווט רגלי, שסוף-סוף עובד כמו שצריך.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים