שתף קטע נבחר

מקסימום אייפון: מה עומד מאחורי המכשיר הענק?

מאחורי הקלעים של השקת שני מכשירי הדגל השבוע - אייפון XS ואחיו הגדול XS Max, שמחירו יגיע, תחזיקו חזק, ל-6,300 שקל: אילו מכשירים שהובטחו נגנזו, מה עומד מאחורי הגדלת המסכים והאם העלאת המחירים תרתיע הפעם את הלקוחות?

זו כבר הפכה להיות מסורת כמעט קלישאתית. אחרי כל אירוע השקה של אייפון חדש, נשמעים קולות המכריזים כי אפל "איבדה את זה", שהיא כבר לא חדשנית, לא מובילה, לא ממציאה. ואכן, לא צריך להיות מופתעים. אפל של שנת 2018 היא לא אפל שנת 1998. היא כבר לא חברה קטנה ונועזת, שאין לה הרבה מה להפסיד, שממציאה מחדש קטגוריות ומובילה מהפכות. כיום היא לא יכולה להרשות לעצמה הימורים גדולים והרפתקניים והשקת מוצרים חצי אפויים. הסיכון גדול מדי.

 

 

מכשירי אייפון Xr (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

 

אפל, שחצתה השנה את שווי הטריליון דולר - הראשונה שעשתה זאת אי פעם בהיסטוריה התאגידית של ארה"ב - היא אימפריה מחושבת, מתוכננת ויעילה להחריד. המוצרים עדיין מלוטשים, ידידותיים למשתמש ונראים נהדר, ומאחוריהם עומדת אסטרטגיה שמבהירה לכולם שמבחינת אפל, גם טריליון דולר זה לא מספיק.

 

השקת האייפונים החדשים שנערכה ברביעי בלילה שעון ישראל, הייתה מנומנמת יחסית. כבר מראש היה ברור שהחברה תציג רק שדרוגים צנועים, בלי מהפכות גדולות, אבל נראה שכולם הופתעו ממיעוט המוצרים החדשים שהוצגו על הבמה. דקות ארוכות הוקדשו על ידי בכירי אפל לדיבורים על נושאים כמו שימוש באנרגיה ירוקה או על תכונותיו הטכניות המופלאות של המעבד החדש. יש כאלה שסברו אפילו כי החברה תיכננה להציג השבוע מוצרים נוספים - אך גנזה זאת ברגע האחרון מסיבה עלומה.

 

 

"כרגיל ציפינו להרבה יותר ממה שקיבלנו", אומר דיוויד פוג, אחד מכותבי הטכנולוגיה הוותיקים והחשובים בארה"ב, בשיחה עם "ידיעות אחרונות" זמן קצר לאחר ההשקה. "חשבנו שיושקו אוזניות איירפודס חדשות, משטח הטענה חדש, לפטופים זולים. זה לא קרה. גם באייפונים עצמם אין הרבה חדש. אנשים חשבו שיהיו להם משהו כמו חמש עדשות צילום, אבל לא - זוהי 'שנת S', הם משפרים את הקיים אבל לא מציגים פיצ'רים חדשים".

 

תזכורת, למי שהצליח להחמיץ: שני מכשירי הדגל החדשים הם אייפון Xs בעל מסך 5.8 אינץ' שעולה 999 דולר, ואחיו הגדול Xs Max בעל מסך 6.5 אינץ' - כמעט טאבלט - במחיר של 1,099 דולר. שניהם בעלי מפרט טכני ותכונות זהים, הכוללים בעיקר שיפורים במהירות המעבד, ביכולות המצלמה ובעמידות בפני נפילות ומים. כמו באייפון X משנה שעברה, הם מצוידים בכל הטוב שיש לאפל להציע, כמו מערכת זיהוי פנים, טעינה אלחוטית, מצלמה כפולה ומסך OLED מרהיב.

 

לצידם אייפון נוסף בשם Xr, בעל מסך 6.1 אינץ', עם תכונות קצת יותר צנועות: מסך פשוט יותר בטכנולוגיית LCD, מסגרת מאלומיניום, מצלמה בודדת והיעדרו של מאפיין ה-3D Touch (זיהוי לחיצה חזקה). מחירו אמנם נמוך מהשניים האחרים, אך רחוק מלהיות זול: 749 דולר.

 

המפרטים של האייפונים החדשים  ()
 

כולם מרשימים, מתקדמים וללא ספק מתייצבים מיד בפסגת הסמארטפונים העולמית. אך בהיעדר חידושים אמיתיים, נראה שמסכים גדולים הם אולי הסיפור הגדול מאירוע האייפונים של השנה. מצחיק להיזכר שהאייפון הראשון היה בגודל 3.5 אינץ' בלבד, ושסטיב ג'ובס זילזל בסמארטפונים גדולים יותר ואמר "אי אפשר לעטוף אותם עם היד; אף אחד לא יקנה דבר כזה".

 

בהתנסות הקצרה שלנו באייפון Xs Max הענקי, מיד לאחר האירוע, התרשמנו לטובה: גודלו הפיזי של המכשיר דומה לזה של האייפון 7 או 8 פלוס מהשנים הקודמות, והוא מרגיש נוח ביד יחסית לגודלו. בגלל ציפוי הזכוכית מאחור הוא גם נשאר יציב ביד ולא חלקלק. מי שהשתמש מאחד מדגמי הפלוס של האייפון בעבר ואהב אותו, ללא ספק ירגיש בנוח גם עם האייפון Xs Max. ולהפך: אם הפלוס היה גדול לכם, כנראה שגם ה-Max יהיה לכם גדול מדי. התצוגה עצמה מהממת: מסך ה-OLED דומה באיכותו לזה של אייפון X, הצבעים בוהקים ועזים - מה שהופך את צריכת המדיה מהמכשיר למהנה מאי פעם: לקרוא כתבות, ספרים ולצפות בסרטים ובסדרות על המסך הזה זו חוויה לא פחות טובה מזו שתקבלו מטאבלט קטן.

 

האייפונים החדשים- הXS וה-XS MAX  (צילום: שגיא כהן)
(צילום: שגיא כהן)

 

מאחורי הגדלת המסך, מסתבר, יש שיקול כלכלי קר. מסך גדול גורם לאנשים להשתמש בסמארטפון שלהם אפילו יותר: להוריד אפליקציות, לצפות בסרטים, לשחק משחקים, ולגלוש הרבה יותר. לפי חברת מחקרי השוק קנטאר וורלדפאנל, שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל", מכשירים עם מסכים בגודל 6 אינץ' ומעלה גורמים לנו להשתמש פי שניים באפליקציות מסמארטפונים עם מסכי 5.5 אינץ'. זה אומר הרבה יותר רכישות של תכנים, אפליקציות ומנויים - שמהם אפל גוזרת עמלה שמנמנה. למעשה, הכנסות משירותים מקוונים כמו אפל מיוזיק או אפליקציות באפסטור הם מנוע צמיחה חשוב עבור אפל לעתיד הקרוב. ההכנסות בסמגנט הזה זינקו ב-26% ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה. לא פלא שאפל ממשיכה להגדיל את האייפונים. האם יש גבול לגודל? אולי, אבל גם אותו שוברים.

 

המחירים בעלייה

עוד דבר שלמדנו מהאירוע הוא שאפל אינה מהססת לרגע להמשיך ולייקר את מחירי האייפונים. האייפון Xs Max יעלה, כאמור, 1,099 דולר בגרסה הבסיסית, וימריא עד לסכום אגדי של 1,449 דולר בגרסה עם אחסון של 512 גיגה בייט. בארץ זה יכול להיתרגם ל-6,300 שקל (!).

 

 

אל תיתנו לשווי של מעל טריליון דולר להטעות אתכם: אפל יודעת שההאטה במכירות האייפונים (כמו בשוק הסמארטפונים כולו) תימשך, והיא צריכה לפצות על כך איכשהו. אחת הדרכים היא באמצעות העלאת מחיר המכירה הממוצע של האייפונים, מה שאומר שגם אם היא מוכרת פחת אייפונים, היא מכניסה ומרוויחה יותר מכל אחד.

 

כך למשל, אף שעד סוף יוני מכרה החברה 170 מיליון אייפונים, מספר דומה לשנה שעברה, ההכנסות מהאייפונים זינקו בפרק זמן זה ב-15%. והסיבה כמובן היא שאפל מייקרת את האייפונים בהדרגה. ואם מישהו חשב שהעלאת המחירים תרתיע צרכנים, תעורר מחאה צרכנית או תגרום לאנשים לבחור בדגמים אחרים וזולים יותר, הוא טעה.

 

אצל לקוחות אפל, נראה שהמחיר משחק תפקיד משני - ועדות לכך היא הצלחתו של האייפון X. והשנה, כאמור, המגמה נמשכת. אפילו האייפון Xr הוא לא באמת זול: 749 דולר הם סכום גבוה אפילו יותר ממחירי הסמארטפונים שבצמרת שהתרגלנו אליהם בשנים האחרונות. מישהו זוכר שאייפון חדש ומתקדם עלה 650 דולר? ובכן, הימים האלה חלפו.

 

האייפון האחרון שהוכרז : אייפון XR  (צילום: שגיא כהן)
(צילום: שגיא כהן)

 

אפל לא לבד. גם אצל חברות אחרות כמו LG, סמסונג, וואווי ואפילו וואן-פלוס אפשר לראות מגמה ברורה של התייקרות סמארטפוני הפרימיום - למרות שמבחר הסמארטפונים הזולים דווקא גדול ומשובח מאי פעם. אבל לא בטוח שלכולם זה יעבוד כמו לאפל. סמסונג, למשל, דיווחה לאחרונה על מכירות חלשות של הגלקסי S9, והודתה שהמחירים הגבוהים הם חלק מהבעיה.

 

העלאת מחירי האייפונים היא לא הדרך היחידה: לפני שנתיים הסירה אפל את שקע האוזניות מדגמי האייפון השונים, כך שאם רוצים לחבר למכשיר אוזניות רגילות (כאלה שלא מתחברות לשקע טעינה ואינן אלחוטיות) למכשיר, יש צורך במתאם. זו הייתה החלטה שנויה במחלוקת - והפלא ופלא, לאחרונה התברר שמוצר אפל הפופולרי ביותר ברשת בסט ביי האמריקנית הוא מתאם בדיוק כזה, בעלות 9 דולר.

 

השעון שיציל אתכם

בינתיים, לצד האייפונים, אפל ממשיכה לסמן את היעד הבא: גאדג'טים לבישים. שעונים חכמים, למשל, עדיין רחוקים מלהיות להיט היסטרי - אבל אפל הפכה לשחקנית הדומיננטית ביותר בשוק זה, כאשר האפל ווטש ממצב את מעמדו כשעון החכם הכי מתקדם טכנולוגית בעולם וגם המבוקש ביותר.

 

על פי IDC, מכירות אפל ווטש זינקו ברבעון השני של 2018 ל-4.7 מיליון יחידות, מה שהעניק לאפל את הבכורה בשוק, עם נתח של 17% (לפני חברות כמו שיאומי ופיטביט).

 

השבוע אפל חשפה את אפל ווטש סדרה 4, שעבור רבים היה דווקא גולת הכותרת של ההכרזה כולה: אפל הופכת אותו למוצר ניטור בריאות של ממש, וכעת הוא מסוגל לזהות ולהתריע במצב של קצב לב נמוך מדי או קצב לב לא סדיר, והוא אפילו מסוגל לעשות לכם בדיקת אק"ג (באפל אומרים שהמכשיר עבר אישור FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני).

 

האפל ווטש החדש  (צילום: שגיא כהן)
(צילום: שגיא כהן)

 

השעון, כך מובטח, יזהה אפילו אם תיפלו על הרצפה ויזעיק את שירותי החירום. זה שעון עם פוטנציאל להציל חיים של אנשים. בכך אפל מרחיבה את השוק הפוטנציאלי - לא רק חובבי גאדג'טים וגיקים, אלא גם שוחרי בריאות ואנשים שחוששים מבעיות לב.

 

יש המאמינים שדווקא תחום הגאדג'טים הלבישים הוא העתיד של אפל. "זוהי המערכה השלישית של אפל. בתחילה הייתה חברת מחשבים, לאחר מכן חברת אייפונים - ועכשיו היא מחפשת את הדבר הגדול הבא", כתב כריסטופר מימס מ"וול סטריט ג'ורנל".

 

שעונים חכמים ואוזניות אלחוטיות הם רק ההתחלה, שכן לפי דיווחים, אפל עובדת על מוצר חדש שיושק בעתיד הקרוב - משקפי מציאות רבודה, המאפשרת לשלב אובייקטים וירטואליים על גבי העולם האמיתי, לצורך משחקים או עבודה. המנכ"ל, טים קוק, דיבר בעבר שוב ושוב על הפוטנציאל הטמון במציאות רבודה, ואפל רוכשת חברות בתחום. למרבה הצער, באירוע השבוע לא קיבלנו רמזים על העתיד לבוא בתחום זה.

 

המכשירים הגנוזים

אבל לא הכל עובד חלק לאפל. בחודשים האחרונים יש תחושה שמשהו "חורק" במכונה המשומנת. למשל, משטח הטעינה Airpower - שהוכרז

לפני שנה תמימה ומסוגל להטעין אלחוטית, בו-זמנית, שלושה מוצרים של אפל - טרם החל להימכר. באפל לא אמרו עליו ולו מילה אחת באירוע השבוע. לפי דיווחים, הדחייה קשורה לקשיים טכניים בתהליכי הפיתוח והייצור - ויש כאלה שחוששים שהמכשיר אף עלול להיגנז כליל. גם לא שמענו מילה על הדור החדש, שרבים מצפים לו, של האוזניות האלחוטיות "איירפודס". וכל זה רק המשך של מגמה של דחיות ועיכובים של מוצרי אפל שיצאו בשנים האחרונות; אפילו האייפון Xr החדש שהוכרז השבוע, צפוי לצאת לשוק רק באוקטובר, וגם כאן הערכות מדברות על קשיים בייצור.

 

וחוץ מזה, להצלחה של אפל יש גם מחיר. החברה לא מצליחה לחמוק מהביקורת ההולכת וגוברת כלפי ענקיות הטכנולוגיה. בין השאר, ממציאת הסמארטפון המודרני מואשמת באחריות לכך שאנחנו מכורים לגמרי לטלפונים שלנו, כאשר מומחים מזהירים מההשפעות השליליות של הסמארטפון שמסיח את הדעת, פוגע באינטרקאציות החברתיות ומקשה עלינו להתרכז.

 

אז נכון, בגרסת מערכת ההפעלה ios 12 שתושק בקרוב לצד האייפונים החדשים, יהיו מגוון כלים שמאפשרים לעקוב, לשלוט ולהגביל בזמן השימוש במכשיר: למשל, פיצ'ר חדש בשם "זמן מסך" יאפשר לדעת בדיוק כמה זמן בילינו בכל אפליקציה, ואפשר לקבוע גם גבול, רף זמן לשימוש באפליקציה ולהקציב זמן שימוש לילדים באפליקציות החביבות עליהם. אבל מצד שני, החברה מוציאה עוד מכשירים עם עוד פיצ'רים ועוד מסכים גדולים יותר - שמטרתם המובהקת היא לגרום לכולנו להיות מחוברים יותר ולבלות יותר זמן מול המסך הקטן.

 

אז אפל, ככל הנראה, תמשיך לפתח מוצרים חדשים ולחשוב על השורה התחתונה. ואנחנו אלה שנצטרך לדאוג לעצמנו.

 

הכותב היה אורח חברת אפל בקליפורניה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ההכרזה על האייפונים החדשים
צילום: AP
מומלצים