שתף קטע נבחר

לעשות שלום בין היהודים

השנה האחרונה עמדה בסימן קרע מתגבר בין יהדות אמריקה לישראל. הרב ד”ר דניאל הרטמן מסביר למה זה קרה ואיך יוצאים מזה בשנה הבא. “שני הצדדים צריכים להילחם למען הקשר הזה”

השנה עסקנו יותר ויותר בשאלת הקשר של יהודי ארה"ב ומדינת ישראל, מהשורשים החזקים שנטעו לפני 70 שנה ועד התרופפותם בשנים האחרונות. הקשר הזה, יעידו כולם, הוא שחיזק את מדינת ישראל לאורך השנים וסייע לה לנסוק לגבהים בהם היא נישאת כיום.

 

הדאגה שלנו מהקולות שנשמעים באוזנינו בקרב הקהילה היהודית באמריקה בעת האחרונה, מקבלת סימוכין כשאנחנו משוחחים עם הרב ד"ר דניאל הרטמן, נשיא מכון שלום הרטמן למחקר, להגות, ולחינוך יהודי ומבינים שהנתונים מעידים על קשר שדורש בשנה הקרובה הרבה יותר מחיזוק. "המציאות הבסיסית שאנו עדים לה כעת היא שתי קהילות שלא מבינות זו את זו", הוא טוען. "זה תמיד היה ככה, אבל בעבר היה נרטיב גרעיני שחלקנו וגם אם לא הבנו אלו את אלו, הצורך בהבנה הזו לא היה מרכזי או קריטי למערכת היחסים שהתחזקה הודות לנסיבות”.

 

הרטמן, שעוסק בחקר יהדות ארה"ב כבר שנים ארוכות, מתאר את הבעיה המורכבת: "היום רבים בארה"ב מרגישים שהתמיכה שלהם כבר איננה בהכרח קריטית להישרדות של מדינת ישראל, שנראית כחזקה מאי פעם. וישראלים מצד שני לא מרגישים את הצורך ללמוד ולהבין את יהודי ארה"ב, כשהם רואים את התמיכה של האוונגליסטים ושל טראמפ כאן. אותו גרעין שעבד ימים כלילות למען ישראל הולך ונחלש”.

 

הרטמן תולה לא מעט מהמשבר המחריף בין שתי הקהילות בחוסר האמפטיה המהותי בכל צד. "צפון אמריקאים לא מבינים את הניסיון של ישראלים שחיים במזרח התיכון ושואלים 'למה פשוט לא תפסיקו התנחלויות או פשוט תעשו שלום, ואם אתם החזקים למה אתם לא עושים את הדבר הנכון'. יהודים ישראלים", הוא ממשיך, "לא מבינים מצד שני את החיים של יהודים בצפון אמריקה. שלילת הגולה היא התחושה שכל חיים מחוץ לישראל לא ראויים. הם מרגישים שיהודים מחוץ לישראל הולכים ונכחדים ולא מבינים את הדרך של היהודים לשימור יהדות בארה"ב או לא מכבדים אותה. פעם זה פחות עניין אותם"הוא מדגיש. "הם הניחו שכל עוד סייעת לנו עם הכוח הפוליטי שלך, זה היה בסדר ולא ממש התייחסו לכך. כעת הם מרגישים שהכוח הפוליטי של יהודי אמריקה לא מסייע להם. בעיקר אחרי שרוב היהודים היו בעד ההסכם עם איראן והם מרגישים שהקרבה מתרחקת. הם מרגישים שהיהודים כאן יותר אמריקאים מיהודים וזה רק עניין של זמן עד שזו תתפוגג”.

 

f ()
ד"ר דניאל הרטמן. "זו בעיה".

 

הרטמן ממשיך ומזכיר איפה אנחנו טועים זה בזה, "הרוב הגדול של ישראלים, בין אם בעד או נגד שתי מדינות, מבינים שיש לזה השפעה גדולה על החיים שלהם, ואמריקאים לא מבינים את זה, את התחושה של סכנה מתמדת. ישראלים אולי מרגישים שהם רוצים שלום, אבל לא חושבים שזה אפשרי. זה לא שהם לא מבינים את הערך של השלום, הם מרגישים שזה הרבה פחות פשוט ממה שנראה שזה נראה מרחוק. זו נקודה שאף צד לא יכול להבהיר זה לזה”.

 

מכון שלום הרטמן הוא מרכז פלורליסטי החותר להעמיק ולחדש את השיח הערכי אודות יהדות וישראליות במאה ה-21. הוא עוסק בין השאר בפלורליזם דתי וגיבוש מחויבות חזקה של יהדות העולם ואזרחי ישראל אלה כלפי אלה. אחרי שנים של מחקר, הרטמן מזהה חוסר הבנה עמוק למורכבות של חוסר החיבור בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם. "בארץ אומרים ‘עם בליבו ישכון’ ומרגישים שהשואה הבאה היא רק שאלה של זמן. זו פרספקטיבה מאוד עמוקה ביהודות. כשהנרטיב של שואה עדיין מרכזי ביהדות בישראל ומרגישים שיהודי אמריקה הם לא בבית, זו בעיה”.

 

הסיבה השניה לריחוק, לטענת הרטמן, היא אוניברסליות לעומת פרטקוליזם. "כשאתה בעולם הישרדותי, היהדות היא שפה פרטית והשאלה איך אתה משמר אותה. באמריקה היהדות היא חלק משפה אוניברסלית של תיקון עולם, אני חלק מעולם רחב. ההיפך מהפרטיקולריות הישראלית".

 

הסיבה השלישית קשורה בשאלה לא פשוטה של מה שהוא מכנה 'יהדות אותנטית'. "ממתי יהדות מוגדרת רק כאורתודוכסית? בארץ, גם אם הרוב איננו אורתודוכסי, ישראלים מאמינים שזו היהדות האותנטית. זה טבעי גם ליהדות המסורתית. 50 אחוז מהישראלים מאמינים בכך, גם אם הם עצמם אינם מעוניינים להיות אורתודוכסים. אמריקאים רואים את האורתודוכסיה כסטייה. יהדות תמיד התפתחה ותמיד התאימה לעולם. גם משה רבנו לא הסתובב עם שטריימל".

 

הסיבה הרביעית לריחוק הגובר בעיניו הוא היחס בין דת למדינה. "במדינת ישראל היהדות היא חלק מהמרחב הציבורי. דת היא חלק מהמרחב הציבורי. כשאתה מיעוט במדינה אחרת, אתה רוצה לשמר את עצמך ודת במרחב הציבורי זה משהו שאתה נרתע ממנו”.

 

הסיבה החמישית לטענת הרטמן טמונה במשפט 'אם תרצו אין זו אגדה'. "היהודי האמריקני מאמין באופן פרדוקסלי ש'אם תרצו אין זו אגדה' זה לא רק המדינה, זה אם נרצה- יהיה שלום, זה אם נעשה מה שצריך- הכל יהיה בסדר, אבל פוסט אוסלו הנרטיב בישראל הוא אם תרצו- זה לא יעזור אם האנשים בצד השני לא רוצים".

הסיבה השישית כרוכה בנישואי התערובת. "בארץ זו נחשבת התבוללות וביהדות צפון אמריקה לא. בעיני רבים מדובר ביהודים. החיים בגולה יוצרים אתגרים וזו הדרך של יהודים רבים לפתור את הדילמה הזו. זה לא אנשים שעוזבים את היהודות כפי שמקובל לחשוב”.

 

בשבועות האחרונים התפרסמו נתונים מדאיגים המעידים כי למעלה מ-40% מהמילניאלס היהודים בארה"ב אינם תומכים בישראל. הרטמן מוסיף וטוען כי כל הסיבות אשר מנה מועצמות אף יותר כשמדובר ביהודים הצעירים. "אוניברסליות זה חלק מרכזי, במיוחד בקרב הדור הצעיר. יש את השאלה של מה המקום של 'עמיות' בזהות שלנו. היהודי הישראלי רואה את עצמו כחלק בעם היהודי. ליהודי האמריקאי, יהדות היא לא ההגדרה של העמיות שלו אלא חלק מהזהות הקולקטיבית שלו. ליברליות אמריקאית, מגדר, כל אלו מרכיבים גם הם את הזהות שלו".

 

כשאנחנו פותחים שנה חדשה, הרטמן מציע להתמקד בשינוי דרך חינוך. "זהו אתגר שכמעט ואין לו תקדים ומי שחושב שיש לו פתרון משקר. הרבה פעמים אנחנו מחפשים פתרונות קסם, אבל הפתרון היחידי הוא חינוך ארוך טווח. פתרון שבו כל צד לומד להעריך את השני ולהתמודד עם יהדותו. ישנה גם סכנה שהקמפיין נגד ישראל יגבר. כרגע זה עדיין לא שם, אבל אם אנחנו קוראים את המפה, אנחנו לא יכולים לסמוך על זה שהכל יהיה בסדר, ואם נהיה חכמים עכשיו נוכל להתמודד או לפחות לנסות להתמודד. נוכל להבין מהו המקור. איך מחנכים יהודים אמריקאים להיות קשובים יותר ומעורבים יותר. איך מובילים אותם להילחם על ישראל. להבין שגם אם ישראל לא משקפת את כל דעותיהם הם עדיין לצידה. ומצד שני, אם ישראל לא מעריכה יהדות ליברלית אמריקאית זה הולך למקום רע מאוד. שני הצדדים צריכים להילחם למען הקשר הזה.עלינו להבין את עומק הבעיהולהכין את הדור הבא".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים