שתף קטע נבחר

"רגע היסטורי": נחנכה הרכבת המהירה מירושלים לנתב"ג

אחרי המתנה ארוכה ואין סוף דחיות יצאה לדרך הרכבת המהירה מהבירה. אלא שבמקום לת"א, בשלב זה היא תגיע לנמל התעופה בלבד. נתניהו: "רגע היסטורי". כץ: מסר לעולם

 

 

הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב יוצאת לדרך: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ השתתפו (יום ה') בנסיעת הבכורה החגיגית של הרכבת החשמלית המהירה בין ירושלים לנתב"ג. 

 

נתניהו אמר בטקס: "זה רגע היסטורי. אני משתמש במונח הזה בזהירות, אבל תמיד האמנתי שאפשר לחבר את ירושלים לרשת רכבות ארצית ולא בנתיב של הרכבת הטורקית שנסעתי בה בילדותי ובנערותי, והנה הרגע הזה הגיע אחרי מאמץ כביר. זה באמת עידן חדש. עוד נגיע לתל אביב בהמשך בזמן שיא של חצי שעה. יש ששרים 'בין הרים ובין גבעות טסה הרכבת', והיום יש לי את העונג להיות ברכבת שטסה בין הגבהים והגבעות".

 

השר כץ: "זה אכן רגע היסטורי ויום חג לירושלים, דווקא ביום שיש שקוראים תיגר על ירושלים כבירת ישראל, זה מסר לעולם שאנו מחברים בין ירושלים לישראל. אני מצפה שמאות אלפים יבואו לחוות את החוויה הזו".

בנימין נתניהו וישראל כץ (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

בנימין נתניהו וישראל כץ (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

 


צילום רחפן פתיחת קו הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב (צילום: משה מזרחי)
תחנת נבון בירושלים(צילום: משה מזרחי)

17 שנים לאחר ההכרזה על הכשרת קו מירושלים לתל אביב, הרכבת תצא לדרך באופן רשמי לנוסעים רק ביום שלישי הבא אחרי החג, וכאמור רק עד נתב"ג. בחודשים הקרובים אמורות להסתיים עבודות החשמול עד הרצליה. בשלב ראשון, שלב ההרצה, נוסעים המעוניינים להגיע מירושלים לתל אביב ולהפך ייאלצו לשריין כרטיס דרך אתר הרכבת ולא לקבל אותו בתחנה (הנסיעה בשלושת החודשים הראשונים מירושלים תהיה בחינם). על פי לוחות הזמנים שהתפרסמו על ידי רכבת ישראל, הנסיעה מירושלים לנתב"ג תארך 21 דקות.

 

בעבר הובטח שהנסיעה מירושלים לתל אביב בעבר תארך 28 דקות, אולם כעת, בשל הצורך להחליף רכבת בנמל התעופה, הנסיעה יכולה להתארך ל-45 דקות או יותר.

 

במשרד התחבורה וברכבת ישראל מגדירים את הקו כ"מגה פרויקט". אורכו הסופי בין ירושלים לתל אביב הוא 57 קילומטרים, חלקם בחמש מנהרות ו-14 מתוכם על-פני תשעה גשרים. עלות בניית הקו עלתה עם השנים ועומדת נכון להיום על קרוב לשבעה מיליארד שקל. חלקם שימשו לבניית תחנת "נבון" בירושלים, השוכנת 80 מטר מתחת לאדמה וניצבת ברשימת חמש התחנות העמוקות בעולם, שיכולה לשמש כמקלט גרעיני במקרה הצורך.

 

סגנית ראש העיר נהריה, אורנה שטרקמן, אמרה בעקבות ביטול קווי הרכבת מנהריה ואליה בשל פתיחת הקו לירושלים:"קיבלתי פניות של עשרות תושבים, רובם חיילים וסטודנטים, הזועמים על ביטול הקווים לנהריה. הדבר מוביל לפגיעה בלימודים ובפרנסה של תושבי הצפון. על זה יש להוסיף את הפקקים האדירים באזור וקיבלנו הזנחה ויצירת בעיה שאין לה פיתרון עבור 600 אלף תושבים. שר התחבורה והממשלה מדברים על תוכנית עם הפנים לצפון בנתיים נראה שהם מפנים את הגב".

 

מנכ"ל ארגון "15 דקות" גיל יעקב התייחס להשקת הקו: "מדובר בפרוייקט הסעת המונים מהחשובים ביותר שבוצעו בישראל, והעובדה שהוא מושק באופן חלקי וקטוע מצערת ביותר. התדירות הנמוכה, קיבולת הנוסעים הקטנה שדורשת הזמנה מראש והעובדה שהרכבת לא מגיעה ליעדה הסופי - מחייבים את משרד התחבורה לספק לנוסעי התחבורה הציבורית חלופות: נת"צ על כביש 1 ממחלף שורש ועד לתחנה המרכזית בירושלים. הפיתוח המואץ של הרכבת ברחבי הארץ והנסיון להאיץ את פתיחת הקו לירושלים לצורך גזירת סרט, ללא מתן מענה למחסור בקרונות ולמחסור במסילות במפגשי הרכבות בתל אביב, יוצרת שיבושים רבים בתנועת הרכבות וגורמת לפגיעה חמורה בשירות לנוסעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה מזרחי
תחנת נבון בירושלים
צילום: משה מזרחי
מומלצים