שתף קטע נבחר

בכי תמרורים

רוב כבישי ארץ נבנו לפני עשרות שנים, בעידן שבו מכוניות התאמצו נורא להגיע ל-70 קמ"ש. אבל כיום נוצר מצב מבלבל: מכוניות סופר-מיני שיכולות לשייט ב-140 קמ"ש, ומהירות מותרת שמגיעים אליה ממש בקלות. למה זה מסוכן? כי אם אתם תתעלמו מתמרורים אבל הנהג שלפניכם יציית להם - תפגשו את הפגוש האחורי שלו לקפה וטוטאל לוס

 

מתפרסם בשיתוף חברת מובילאיי

 

האגו של הנהג הישראלי נוטה לדפוק אותו. בעצם אותנו ככלל. גם אני חוטא בזה, ואני מוכן להתערב על מנת שווארמה טבעונית שגם אתם די מזלזלים במספרים שמופיעים על התמרורים בדרך.

 

 

"60? מה פתאום שישים? אני לוקח את הסיבוב הזה בתשעים בלי לגעת בברקס". ואז - בדו"ח הלקוני של בוחן התנועה אשר מודד בצעד משועמם את סימני הבלימה נכתב: "סיבת התאונה: נהיגה שלא בהתאם לתנאי הדרך". וכדי להיות עוד יותר עמום, הניסוח יכול להיות משהו בסגנון "סטייה מנתיב".

 

והרי כל דבר יכול לגרום לסטייה מהנתיב. יש סטייה מנתיב בגלל טחינה שנזלה על ג'ינס מעצבים יקר וסטייה מנתיב בשל מטאור שהגיח מהחלל ודחף את הלאנטיס מעבר לקו ההפרדה ולתוך המעקה שספג אותה לתוכו כמו שעוגת סברינה שותה רום.

 

והסיבה האמיתית לזה היא הדיסוננס שיש בין הקצב שבו התשתית שלנו מתפתחת לבין המהירות שבה מוטחים לעברנו דורות חדשים של כלי רכב חדישים. בשנת 2018 המכוניות משייטות במהירות ובבטיחות רבה, בקצב הרבה יותר מהיר מזה שהחוק מתיר.

 

על כביש 90, למשל, אשר ברובו עדיין דו-סטרי וחד-נתיבי, ללא הפרדה בין הנוסעים צפונה ודרומה (עם הסתייגות כמובן לקטע משדה רמון עד אילת – ולמה הם שמו שם רמזור בכלל?) ועם איכות סלילה משתנה בהתאם לרמות משקל היתר של מאות אם לא אלפי המשאיות הצולחות אותו מדי יום, מכוניות יכולות לטוס.

 

מכונית מודרנית, אפילו בגודל צנוע - עם מנוע אלף סמ"ק, מגדש טורבו ותיבה בעלת ז' הילוכים - מסוגלת לשייט בקלות יתרה על 140 קמ"ש ותרגיש הרבה יותר בבית על כביש 6 מאשר על כל אחד מהכבישים שפרצו הטורקים לפני יותר מ־100 שנים.

 

אז המכוניות מהירות יותר, רשת הכבישים שעליה הן נעות עדיין מנסה להדביק את הקצב, וזה יוצר מערך שלם של בעיות. למשל חוסר רלוונטיות של חלק מתמרורי המהירות.

 

המכוניות נבנות היום - אם נתייחס לתקן האירופי - לחיים בסביבה תחבורתית מהירה יותר משלנו. מכונית מהירה יותר לרוב גם אוחזת הרבה יותר טוב, מתליה מהודקים כמו בטן של שחיינית, והיא תיקח את הפנייה של ה-"60" פעם אחרי פעם בקצב הרבה יותר מהיר ובלי דרמה של חריקת צמיגים או אובדן אחיזה רגעי ומסעיר. זה גורם - לי לפחות, אבל אני מניח שגם לנהגים רבים אחרים - לא לקחת ברצינות חלק מאותם תמרורים.

 

לפני הנזיפות, דיסקליימר: תמרורים המציגים את המהירות המירבית המותרת מקבלים אצלי המון כבוד. אבל זה קורה בגלל שאני מעדיף לראות את הצילום שלי ברישיון דוהה בתוך הארנק ולא משתזף בידיו של שוטר תנועה קשוח וצרוב שמש, ולא בגלל שאני חושש מנהיגה במהירות גבוהה מדי.

 

וזה יכול להיות מסוכן. מכירים את הקטע הזה שהדם קופא והשערות סומרות כשהמוח קולט סופסוף שהפגוש לפנים מתקרב אליכם מהר מדי? שוב החלקתם ימינה בטינדר תוך כדי נהיגה? ושוב איבדתם כמה עשרות מטרים כשלא הייתם "נוכחים" על הכביש, והפגוש שמגיע כל כך גדול פתאום.

 

לזה קוראים "מהירות סגירה": הפרש המהירות ביניכם לבין רכב שאתם סוגרים עליו במהירות מאחור, או לחילופין, כשהוא מגיע מולכם על כביש דו-סטרי. טייסים מאד נזהרים ממהירות הסגירה שכן שם במרומים, היכן שלכולם יש יהלומים בקצה העין, בכל שנייה שני מטוסים המתרגלים קרב אוויר יכולים לעבור מרחק עצום. אבל נהגים? קצת פחות.

 

אתם כבר אדישים לתמרור המהירות בכניסה לפנייה. אבל הדודה מגדרה, שנמצאת בדרך לבת מצווה של ברכה הקטנה ולא מכירה את הכביש, נוסעת בדיוק לפי התמרורים ותנאי הדרך. היא זהירה, יש יאמרו זהירה מדי (גם בתיבול של העוף אם שואלים את בעלה), ופתאום אתם מוצאים עצמכם סוגרים אליה במהירות רבה מדי מאחור ונאלצים לסחוט את הברקסים במקום הכי לא טוב - בתוך פנייה. שעה לאחר מכן, דלת תא המטען החורקת תיפתח שוב, סרט המדידה יוצא ובוחן התנועה יכתוב בדו"ח - ניחשתם נכון: "סטייה מנתיב".

 

למזלנו, למכוניות חדשות יש מערכות בטיחות מתקדמות אשר מסוגלות לעשות כמה דברים מאוד מועילים. ראשית, הן קוראות את השלטים וטורחות להזכיר לנו את המהירות המותרת זמן רב אחרי שכבר חלפנו על פני השלט ואולי פספסנו את המסר שעליו ("לא לנסוע יותר מ-60", הן מתרות בטון של הסנה הבוער). הן גם יספרו לנו כשנצא מאיזור מוגבל מהירות שאפשר לחזור למהירות המירבית המותרת, ועוד.

 

ההתראה קולית וויזואלית, והיא אף תציין בשניות את המרחק לרכב שלפנים. ואם מהירות הסגירה תהיה מהירה מדי - ההתראה תתגבר מאוד. בחלק מהמכוניות אפילו יכולה להיות התערבות בנהיגה. אם יש מערכת בלימה אוטונומית היא תעצור את המכונית במידה והנהג לא ינקוט בשום פעולה.

 

שכבת הגנה נוספת תביא לתשומת ליבנו את הסטייה מהנתיב, ומערכות מסוימות אף ינסו לתקן את ההיגוי בחזרה לתוך המסלול המקורי. לאחרונה אף חוויתי מערכת אשר קוראת את התמרורים ומתאימה את בקרת השיוט או מגביל המהירות למה שכתוב עליהם - דיני נפשות על אמת.

 

ולמרות זאת, חשוב לציין כי בסוף הפיזיקה תמיד תנצח: אם תגיעו ב-143 קמ"ש לפנייה של 60, זה לא באמת ישנה אילו מערכות יש לכם ברכב, רק איזה ביטוח חיים. סעו בזהירות ובחוכמה.

 

מתפרסם בשיתוף חברת מובילאיי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים