שתף קטע נבחר

לא שקט ב"קרון השקט" ברכבת: "אין פה כבוד לכלל?"

רכבת ישראל מתהדרת בקרונות השקטים שהשיקה בכל רכבת, כשבפועל אנשים מדברים במכשירים הניידים וביניהם בקולי קולות, כמעט ללא פיקוח. בקרון היחיד שבו נמצא פקח לאורך זמן מצאנו נוסעים שעמדו ביעדים שהובטחו. רכבת ישראל: "שבים ומבקשים מהנוסעים לשמור על כללי הקרון השקט"

  

 

זו הייתה אמורה להיות פיסת גן עדן קטנה של שקט ושפיות בדרכים, קרון רכבת אחד שיזכיר במאומה את ימי המנדט הבריטי - קרון שקט. קרון אחד ברכבת לאלו שלא רוצים לשמוע שיחות של אחרים בפלאפון, שמעדיפים את הנסיעה שלהם ללא מוזיקת רקע, בסטריאו או בהופעה חיה, בשקט. אך בפועל, כמה שבועות לאחר השקתו, הקרון השקט של רכבת ישראל הינו לא יותר מעוד קרון מבין שאר הקרונות עם סטיקר יפה שמזכיר שפעם היה פה רעיון להיות שונים.

 

"הם אמרו לי שזה קרון שקט", אמרה אילנה בתחילת הנסיעה בקרון המיועד בצהריים מתחנת השלום בתל אביב לנהריה. "מה זה? אין פה כבוד לכלל?", שאלה. עשר דקות לתוך הנסיעה גם היא נכנעה, וחייגה מהטלפון הנייד לבטל תור אצל הרופא.

 

שלושה "קרונות שקטים" נמצאים ברכבת שבין תל אביב לנהריה, ואת כולם מעטרים סטיקרים המודיעים לנוסעים על ייעודו של הקרון, בהם: "קרון שקט", "בקרון זה שומרים על השקט" ואפילו משחק מילים על הסלוגן של רכבת ישראל עצמה: "פשוט ליהנות מהשקט". כל אלו לא עוזרים.

הקרון השקט ברכבת (צילום: רועי רובינשטיין)
"מה זה? אין פה כבוד לכלל?". אישה מדברת בטלפון בקרון השקט(צילום: רועי רובינשטיין)

הקרון השקט ברכבת (צילום: רועי רובינשטיין)
שלטי "קרון שקט". ציפיות לחוד ומציאות לחוד(צילום: רועי רובינשטיין)

בין המדבקות המבקשות לשמור על השקט - רעש והמולה - מגדל בבל של קולות הנעים בין כיסא לכיסא והיישר לתוך המכשירים הניידים. לו חברות הסלולר היו רוצות, הן יכלו לערוך בקרונות הללו מחקר שבו נבדק מה הצלצול הכי פופולרי בקרב לקוחותיהן. אפילו הפקח, זה שאמון על השמירה על השקט ועבר בין הקרונות פעמיים בעת נסיעתנו בהם, זעק פעם אחת אל עבר האנשים שעמדו לו בדרך.

 

ייעודו של הקרון השקט היה ליצור סיטואציה בקרון אחד שבו לנוסעים יהיה, מבלי להכביר במילים, שקט. ללא מכשירים ניידים, ללא צעקות ושירה. בפרסומים של הרכבת נכתב כי בקרון אסור לשוחח בטלפון הנייד ובכלל לשמור על קול נמוך. אך לא כך המצב בפועל.

 

בהיעדר פקח שניצב בין הקרונות עצמם, בכל קרון נרשמה הפרעה. בקרון אחד יכולתי להקשיב לאישה מקריאה לבן זוגה את רשימת המכולת, בקרון אחר חייל התווכח עם חבר על החלפת משמרת ובאחרון ילדים התרוצצו ליד הכיסאות של הוריהם. נוסע אחר הרגיש כה בנוח שהחל שיחה טלפונית עם חברו כשקולו של החבר בוקע מהרמקול של המכשיר הנייד.

הקרון השקט  (צילום: גלעד כרמלי  )
(צילום: גלעד כרמלי )

הקרון השקט ברכבת (צילום: רועי רובינשטיין)
משחקים קלפים בקולי קולות בקרון השקט(צילום: רועי רובינשטיין)

לא רק הקרון השקט מתל אביב לנהריה רעש אתמול (ד'). מבדיקת ynet, שני קרונות שקטים נוספים שפעלו הכילו הרבה מאוד רעש. אחד מהם היה הקרון השקט בין נתניה לתל אביב, שם ישבו אימא ושלושת ילדיה ושיחקו משחק קלפים בקולי קולות. בשלב מסוים, כשהילדים החלו נכנסו יותר ויותר למשחק והחלו לצעוק, האם פנתה אליהם ובלי היסוס צעקה עליהם: "ששש...זה קרון שקט, תתלהבו בשקט".

 

מעברו השני של המעבר ישבה אישה נוספת שבדיוק הייתה חייבת לספר לחברתה דבר מה. על אף שהשלט שאוסר על שיחות במכשיר הנייד ניצב בדיוק לידה, היא לא הצליחה להתאפק ושוחחה עם החברה על הא ועל דא.

 

במשך עשרים דקות של נסיעה, לא חלף בקרון פקח אחד - ותוהו ובוהו שלט. בירידה מהרכבת הסביר פקח כי בימי החופש אין פיקוח על קרונות שקטים מצד פקחים ברכבות פרבריות וכי האחריות להעיר לאנשים על חוסר השקט "נופלת לצערי על הנוסעים, בתקווה שכולם יכבדו את כולם".

הקרון השקט  ()
"ליהנות מנסיעה שקטה ונוחה". פרסום הקרון השקט בעמוד הפייסבוק של הרכבת

הקרון השקט  (צילום: גלעד כרמלי  )
(צילום: גלעד כרמלי )

בנסיעה השלישית בקרון השקט, הפעם ברכבת שבין עכו לבנימינה, אמנם חלק מהקרון היה שקט לחלוטין, כמעט כמו שהובטח, אך חצי ממנו רעש. ללא אף פקח, החלל התמלא בבליל שאלות ילדים לצד צלצולי טלפון רועשים ומוזיקה רועשת. כאוס מוחלט בניגוד למובטח. כשעובד רכבת עבר במקום הוא הביט סביב ולא אמר דבר. דווקא בקרון השקט הרביעי שנבדק, ברכבת שבין נתניה לבנימינה, קיבלנו את השקט הרצוי. נוסעי הקרון היו יחסית שקטים, דיברו בלחש ורעש הטלפונים לא נשמע. ייתכן שהסיבה לכך הייתה שפקח ישב בקרון והאנשים מעט נרתעו מלהרעיש.

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "שירות קרון שקט ברכבות הושק לאחרונה, ללא עלות, ולמען הנוסעים. זאת לאחר שמחקר שבוצע בקרב נוסעינו העלה את הביקוש לשירות. תהליך הטמעת השירות שהחל לאחרונה לווה בפעולות הסברה ובמיתוג ייעודי. בתקופה זו הציבור למד להכיר את השירות, להישמע להנחיות הרשומות ולשמור על השקט בקרון. אנו שבים ומבקשים מציבור הנוסעים לשמור על כללי הקרון השקט ולתרום להצלחת השרות וחווית הנסיעה הנעימה ברכבת."

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלעד כרמלי
סטיקרים לחוד ומציאות לחוד
צילום: גלעד כרמלי
מומלצים