שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    לקראת הבחירות המקומיות: האם נראה בקרוב קווי אוטובוסים פועלים בשבת?
    המועמדים בערים הגדולות - ירושלים, תל אביב וחיפה מתייחסים לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת. מי בעד ומי נגד? מי נושא באחריות והאם נראה שינוי בקרוב?

    ראשית בעד נגד תחבורה ציבורית שבת מועמדים רשויות עיר  (צילום: ירון ברנר)
    בחירות מוניציפליות: מי בעד ומי נגד תחבורה ציבורית בשבת?(צילום: ירון ברנר)

    הבחירות לרשויות המקומיות מתקרבות ואחת הסוגיות המרכזיות היא - מי מהמועמדים מתכוון לפעול למען תחבורה ציבורית בשבת? פחות מחודש למועד הבחירות ואם תשאלו את המועמדים בערים הגדולות - יש סיכוי. כיום התחבורה הציבורית בישראל פועלת ברובה כחמישה ימים וחצי בכל שבוע, וגם אם הייתה מהטובות בעולם, נראה שהנהג הישראלי לא יוותר על רכבו בקרוב. בשיתוף עם אגודת "נוע תנוע - תחבורה בשבת", שאלנו את עמדתם של המועמדים בשלוש הערים הגדולות בישראל - ירושלים, תל אביב וחיפה.     

     

    הסטטוס קוו הקיים מאז קום המדינה מאפשר בערים מעורבות כמו חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, מערך מצומצם של תחבורה ציבורית בסופי שבוע. זאת בניגוד למרבית הערים בישראל שבהן יש רוב יהודי. במקומות אלה נאלצים להסתמך על נסיעה במוניות או התניידות במערך מסורבל של מוניות שרות שטרם הוסדר, למרות הצהרות משרד התחבורה.

     

    כמה הרשויות המקומיות משקיעות בתחבורה ציבורית?

    כמה הרשויות המקומיות משקיעות בתחבורה ציבורית?

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    רועי שוורץ תיכון, יו"ר "נוע תנוע", מסביר כי "מבחינה תחבורתית הגישה הרווחת בעולם היא שתכנון התחבורה הציבורית נעשה ברמה המקומית באמצעות רשויות מטרופוליניות". הוא הוסיף כי "מתקיימים ניסיונות ראשוניים להקמת רשויות כאלו ואנו מאמינים שהכרעה בתחום התחבורה בשבת – היא מקומית באופיה".

     

    ירושלים: אווירת קדושה

    בירת ישראל מאופיינת במיוחד ברב גוניות תרבותית ודתית. כמעט 40 אחוזים מהאוכלוסייה בעיר חרדית, דבר שיקשה מאוד על האפשרות שתחבורה ציבורית תפעל בעיר בשבת. לכן, לא מפתיע ששניים מתוך ארבעת המועמדים המרכזיים לראשות העיר מתנגדים בתוקף לשינוי המצב הקיים בעיר, ואחד נוסף - המועמד החרדי יוסי דייטש - סרב להתייחס לנושא. המועמד היחיד שתומך בפומבי בתחבורה ציבורית מצומצמת בשבת, הוא עופר ברקוביץ'. יו"ר "התעוררות" אמר כי תנועתו "דוגלת באמנת גביזון-מדן לחיים משותפים. ירושלים היא עיר בעלת צביון מיוחד בשבת - האמנה מאפשרת תחבורה ציבורית מצומצמת, בכלים מוגבלים ובצירים מרכזיים בלבד שלא יפריעו לשומרי השבת". חשוב לציין כי אמנת גביזון-מדן קוראת לסגור בתי מסחר בשבתות ולאפשר פתיחה של מקומות בילוי באזורים שאינם דתיים.

     

    השר זאב אלקין, מועמד נוסף בבירה, לא השיב לפניית "נוע תנוע". לאחר פניית ynet נמסר מטעמו: "בתחום הזה עמדתו היא שמירה על הסטטוס קוו". משה ליאון, מי שמתמודד כבר פעם שנייה לראשות העיר, לאחר שהפסיד לפני חמש שנים, מסר אף הוא תגובה רק לאחר פנייתנו: "ירושלים איננה עיר ככל הערים ואווירת הקדושה שבה שונה ומיוחדת", אמר לאון והוסיף כי הוא ידאג לכך "שמרקם החיים המשותף לא ייפרם - אתנגד לתחבורה ציבורית בשבת בתוך העיר".

     

    מועמד חרדי נוסף במרוץ, לו אין סיכויים רבים להיבחר, איש "הפלג הירושלמי" חיים אפשטיין מסר: "אני נגד כל תחבורה בשבתות ואינני יכול להכשיר כל פירצה שהיא. מחללי השבת מאבדים את הזכות לחיות כאן". אבי סלמן, מועמד נוסף, התנגד ואמר: "כראש העיר אני מתכוון לשמור על הסטטוס קוו בעיר".

     

    בעד ונגד בירושלים (צילום: דנה קופל, אילן אמויאל)
    מועמדים לראשות עיריית ירושלים(צילום: דנה קופל, אילן אמויאל)

     

    תל אביב: "הממשלה לא תסכים"  

    העיר המכונה "עיר ללא הפסקה", עוצרת גם היא את התחבורה הציבורית המוסדרת בסופי השבוע. בניגוד לערים אחרות, המועמדים בעיר מפיצים שלל הצעות לטיפול בסוגיה, אך הדעות חלוקות בנוגע לאחריות לנושא ולתקצובו. בעוד מי שעומד בראשות העיר ב-20 השנים האחרונות טוען כי האחריות לנושא היא ממשלתית, שני מועמדים שמעוניינים להחליפו, סגן ראש העיר אסף זמיר והסטיריקן אסף הראל, גורסים כי על העירייה לנקוט בכלים אופרטיביים כדי לקדם את ההפעלה של התחבורה הציבורית בשבתות.

     

    ראש העיר המכהן, רון חולדאי, תומך בתחבורה ציבורית בשבת ורואה צורך בבנייה של רשת שלמה לכלל האזור של המטרופולין כחלק מתפיסה כלל אזורית של מערך התחבורה. "יש צורך דחוף בהקמת רשות תחבורה מטרופולינית שתנהל את התחבורה בדומה למה שקיים בכל המדינות המתקדמות", אמר חולדאי. "רשות כזו צריכה גם להחליט על מתכונת התחבורה בשבתות וחגים". לטענתו, עצם ההפעלה של מערכי האופניים העירוניים והאוטותל, לצד קווי השרות, הם בגדר פעולות שתוקצבו על ידי העירייה. מעבר לכך, הוא מטיל את האחריות לנושא על הגורמים הממשלתיים.

     

    רועי שוורץ (צילום: אביחי לוי)
    רועי שוורץ תיכון, יו"ר "נוע תנוע"(צילום: אביחי לוי)

     

    סגנו של חולדאי, ומי שמסתמן כמועמד העיקרי נגדו בבחירות הקרבות, אסף זמיר, סבור כי "במציאות הפוליטית הקיימת בישראל הממשלה לא תסכים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת". לטענתו, משרד התחבורה הוא שמציב את ההתנגדות העיקשת לנושא. "תל אביב נושאת הדגל בתחומים רבים, וכך היא צריכה להיות גם בנושא התחבורה הציבורית בשבת באזורים שאינם פוגעים ברגשות הציבור הדתי". זמיר חושב כי האחריות בנושא זה מוטלת על כתפיו של ראש העיר.

     

    המתמודד הנוסף, אסף הראל אמר כי הוא בהחלט תומך בתחבורה ציבורית בשבת, וכי זה היה אידאלי ונכון שהממשלה תטפל בנושא, אך כיוון שהיא אינה עושה זאת, על העירייה לטפל בעניין. הראל הוסיף כי "התחבורה הציבורית מחכה למהפכה כפולה - תודעתית ותשתיתית. העירייה אמנם לא תוכל לספק קווים ישירים לכל המקומות בארץ אבל לערים הגדולות היא בהחלט יכולה".

     

    מועמד ש"ס לראשות העיר, נתן אלנתן, מתנגד לפתיחת מערך התחבורה הציבורית לפעילות בשבתות וטען כי "יש לשמור על הסטטוס קוו הקיים".

    בעד ונגד בתל אביב (צילום: שאול גולן, טל שחר, עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)
    מועמדים לראשות עיריית תל אביב(צילום: שאול גולן, טל שחר, עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)

     

    חיפה: שומרים על הסטטוס קוו

    כאמור, כבר היום פועלים בעיר קווים שונים בתדירות משתנה בסופי שבוע, בנוסף לפעילות מסביב לשעון של קו 1 ב"מטרונית", וזאת בהתאם לסטטוס קוו מימי המנדט הבריטי. חיפה היא עיר מעורבת, עם ציבור גדול של ערבים, מוסלמים ונוצרים. עוד לפני קום המדינה התחרו חברות האוטובוסים היהודיות בחברות הערביות על הנוסעים בשבתות. לפיכך, עם קום המדינה נקבע כי מצב זה יישמר והתחבורה הציבורית תפעל בשבת במתכונת חלקית.

     

    ראש העיר המכהן, יונה יהב, המבקש להיבחר לכהונה רביעית ברציפות בעיר, לא השיב לפניית "נוע תנוע". גם הוא, רק לאחר פניית ynet בנושא מסר כי "חיפה היא דוגמה מעולה לעיר בה מתקיים סטטוס קוו המאפשר מודל מאוזן של הפעלת תחבורה ציבורית בשבת". יהב ציין כי פעילות הקווים היא במתכונת שלדית ואינה פוגעת ברגשות של מי מהקהילות החיות בחיפה.

     

    עינת קליש-רותם, המתמודדת בפעם השנייה לראשות העיר, לא השיבה תחילה לפניית "נוע תנוע". אך לאחר פנייתנו מסרה כי "חיפה התברכה. יש בה תחבורה ציבורית שעובדת בשבת, והופכת אותה לעיר מודל ודוגמה לכל הארץ. אין כל ספק שאנחנו נשמר את הסטטוס קוו הנדיר של חיפה".

     

    המועמד דוד עציוני השיב בחיוב ואמר כי הוא תומך אף הוא בשמירת הסטטוס קוו. לטענתו האחריות לנושא משותפת לממשלה ולראש העיר. עמדה דומה הציג המועמד מנדי זלצמן: "במקומות אחרים בארץ חולמים על סטטוס קוו שכזה". אביהו האן, מתמודד נוסף בעיר אמר כי הוא תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת וחגים באזורים שאינם דתיים. "חיפה עיר פלורליסטית השומרת על ססטוס קוו עם האוכלוסיות הדתיות", אמר האן. מתמודד נוסף, ישראל סביון, תומך אף הוא בתחבורה הציבורית בשבת ובמקביל גורס כי אחת לכמה שנים יש לבחון מחדש את המתווה הקיים "בהתאם לשינויים דמוגרפים בשכונות העיר ומתוך רצון למנוע כפייה דתית על אזרחים הזכאים לחופש התנועה".


    בעד ונגד בחיפה (מיכה בריקמן, דורון גולן, ראובן קפוצ׳ינסקי , חיים בחיפה, עמוד הפייסבוק של נתן פורמן)
    (מיכה בריקמן, דורון גולן, ראובן קפוצ׳ינסקי , חיים בחיפה, עמוד הפייסבוק של נתן פורמן)

     

    מתוך 17 המתמודדים בשלוש הרשויות הגדולות בישראל, רק אחד (דייטש) סירב להתייחס. 11 מהמועמדים תמכו בהפעלתה של תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת בשבתות, מתוכם רק מועמד אחד מירושלים (ברקוביץ'), שלושה בתל אביב וכל המועמדים לראשות העיר חיפה. חמישה מהמתמודדים התנגדו, בהם ארבעה מועמדים ירושלמים ומועמד מתל אביב.

     

    יו"ר "נוע תנוע", שוורץ תיכון, התייחס לעמדות השונות של המועמדים בערים הגדולות, ואמר כי "ישנם מעט נושאים בישראל בעלי חשיבות חברתית וכלכלית כמו תחבורה בשבת. מבחינה חברתית היא תאפשר לחלשים ביותר – עניים, מבוגרים ובעלי מוגבלויות לנצל את יום החופש היחיד שלהם". הוא טען גם כי מבחינה כלכלית הגדלת נפח הפעילות בסופי שבוע תועיל למשק ותפחית באופן משמעותי פגיעה בחיי אדם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים