שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חובת חבישת קסדת אופניים? אפשר לשים כיפה במקום
    מומחי בטיחות תמימי דעים באשר להגנה היעילה שמספקת קסדה על ראש הרוכבים. ד"ר דניאל מישורי חושב לעומת זאת שקסדה עלולה להזיק דווקא ובכל מקרה, בטוח שלעיתים היא אינה מוסיפה דבר

    שימו לב לנתון הבא: נפילה מאופניים גם במהירות של 5 קמ"ש בלבד, השווה למהירות הליכה רגועה על מדרכה, עלולה לגרום לרוכב לסדק בגולגולת במידה ויהיה מעט חסר מזל. שימו לב גם לנתוני מכון גרטנר, המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, הקובעים כי מאז כניסתם של אופניים חשמליים לחיינו, נרשמת עלייה חדה ורצופה בשיעור הפצועים קשה ואנוש ולדברי ראש המכון, פרופסור קובי פלג, לא ניתן להתעלם מהעלייה הדרמטית במספרם של פצועי הראש הקשים בתאונות בהן מעורבים כלים חשמליים.

     

    אין לחייב חבישת קסדת אופניים. צפו בראיון באולפן ynet: 

     

    חשיבותה של הקסדה במניעת פגיעות ראש או לפחות בצמצום הנזק הנגרם בעת תאונה, מוכרת היטב לכל העוסקים בבטיחות בדרכים. לגבי הרוכבים על כלי ממונעים מהירים כמו אופנועים, איש אינו מעלה תהיות באשר לנחיצותה. כך גם לגבי כלים איטיים יותר - אך לא פחות מסוכנים - דוגמת האופניים החשמליים בסביבה העירונית. כפי שהובהר בתאונות אופניים רבות בעת האחרונה, חלקן כאלה שהסתיימו באופן טרגי אשר זכה לביטוי נרחב בתקשורת ובהתאם, להתייחסותם של שני משרדי הממשלה האחראים לנושא - משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים.

     

    בעקבות אותן תאונות הוחלט אתמול (ד') להקשיח עוד יותר את החוק המחייב חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים. האם זה נחוץ? יש להניח ששוב, מומחי בטיחות יקבלו את החוק בברכה. לא ד"ר דניאל מישורי, שהגיע לאולפן ynet כדי להסביר מדוע הוא אינו חושב כך.

     

    אתה מתנגד לחוק הקסדות. בוא תסביר לנו בבקשה למה 

     

    "קודם כל אני רוצה להבהיר; מדובר בהתנגדות לחוק הקסדה לאופניים ואופניים רגילים. קסדות לא אמורות בכלל לתת מענה במקרה של תאונת דרכים עם רכב מנועי. הן לא תוכננו לזה. אין מדע מאחורי זה... אני רוצה להגיד שקסדת אופניים רגילה לא נותנת מענה לתאונות בין אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים לבין מכונית. ראיתי את הקטע המצמרר בווידיאו בו רואים את ארי נשר נהרג, ומה שלא ראיתי שם זה מסלול אופניים. מכיוון שאם היה מסלול מסודר אז גם לנהג שיכור יש עדיין טווח ביטחון מאופנים. אבל לא יכול להיות שתשתיות התחבורה כרגע בנויות למכוניות בלבד, ואז רוכבים נאלצים להסתדר עם תשתיות של מכוניות. או לא להסתדר.

     

    למה להתנגד בכלל לקסדות? קסדה יכולה להציל, אולי לא להועיל בכל מקרה, אבל לא תזיק

     

    את צודקת. קסדה יכולה להועיל בחלק מהמקרים והיא לא מועילה בחלק אחר מהמקרים, לדוגמא בכל מקרה של נפילה עם תנע סיבובי. קסדת אופניים שהיא אווירודינמית עלולה לייצר מנוף על בסיס הגולגולת ועל הצוואר. זאת אומרת, יש תסריטים שבהן הקסדה מסכנת אותנו. יותר מכך, מכיוון שהקסדה משדרת מסר שהרוכב מוגן, יכול להיות שיש איזה נהג זהיר פחות שיעקוף אותי יותר מקרוב מאשר אם לא הייתי חובש קסדה.

     

    לכן אני אומר פה, אם מישהו רוצה לשים נוצה על הראש ליתר ביטחון שישים, אבל לא בחוק. כל עוד החוק מבוסס על מדע והמדע הוא לא חד-משמעי בעניין הזה, למעשה להפך, המקומות הכי בטוחים לאופניים בעולם זה מקומות כמו הולנד או גרמניה או דנמרק שאין חוקי קסדה ואנשים לא רוכבים עם קסדות, אבל התשתיות הן כמו שצריך. הנושא של בטיחות הרוכבים, במיוחד במצב של תאונה עם רכב מנועי, זה לא סיפור של קסדות, זה סיפור אחר לגמרי. זה סיפור של תשתיות, זה סיפור של התנהגות אבל קודם כל תשתיות.

     

    עד שהתשתיות ישופרו ייקח זמן. הרבה יותר קל להכריח אותך לשים קסדה, כפפות ומגיני ברכיים. מאשר לבנות עכשיו שביל אופניים או עוד כביש

     

    לי ברור כרגע שמקבלי ההחלטות הם לא רוכבי אופניים אלא נהגי מכוניות. יש להם חנייה צמודה במשרד, הם נסעו בפקק בדרך לעבודה. אז אני זה שרוכב, ואני מכיר את הנתונים: 93% מהנפגעים קשה וקשה מאוד בתאונות אופניים, זה קשור למגע עם רכב מנועי ולזה הקסדות לא תוכננו אז אפשר לשים כיפה במקום. חלק מהאנשים זה עובד להם אולי, אבל אתה לא יכול להכריח אנשים לשים את זה בחוק.

     

    כשאני רוכב בשטח בירידה תלולה אז אני שם קסדה, זה באמת תסריט שאם אני מאבד שיווי משקל הקסדה תיתן מענה, אבל זה לא קשור למהלכים שכרגע נעשים כדי להגן על בטיחותם של רוכבי האופניים. אם רוצים לחייב רוכבי אופניים חשמליים לשים קסדות אופניים, אז מה שהייתי ממליץ זה לא קסדות אופניים אלא קסדות שבאמת מגינות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים