שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לטוס מעל הפקק ב-200 קמ"ש: מכוניות העתיד קרובות מתמיד
    מכוניות שמזהות פקק וממריאות לאוויר, מכוניות שנוהגות בעצמן בזמן שאתם ישנים או קוראים עיתון, כלי רכב שמתריעים לבית החולים על בעיה רפואית של הנהג, ויצורי כלאיים חמודים וחשמליים בגודל של אופנוע אבל עם מזגן ויותר יציבות. תוך 20 שנה נגיע ממקום למקום בדרכים שונות לגמרי, אבל חלק מהמהפכות כבר כאן

    בשיתוף UMI

     

    שנת 2029. אתם יוצאים מהעבודה מאוחר, אחרי עוד יום סוחט. נכנסים למכונית ובוחרים ב-waze את הבית כיעד נסיעה. "זמן מוערך בפקק: שעתיים", מבשרת לכם מערכת הניווט. "פחחח", אתם עונים לה.

     

    ברגע שאתם יוצאים מהחניון אתם משלבים את מערכת הנהיגה האוטונומית - ואת מצב הטיסה. רעש המנועים משתנה ותוך שניות אתם טסים, תרתי משמע, ב-200 קמ"ש, בגובה כמה מאות מטרים. אחרי רבע שעה המכונית מנחיתה אתכם בכביש הגישה לשכונה ומחנה את עצמה. הגעתם הביתה.

     

    הדמיה של הדגם המעופף של איירבוס (צילום: יח
    הדמיה של הדגם המעופף של איירבוס. פקקים זה לחלשים(צילום: יח"צ)

    אם אתם אוהבים את הצליל של מנוע V8 ונהנים לשאוף את ריח הבנזין, אלה חדשות רעות בשבילכם. אבל אם פינטזתם על המכוניות המעופפות שראיתם אצל מייקל ג'י פוקס ב"בחזרה לעתיד" או אצל תום קרוז ב"דוח מיוחד", ואתם רק מחכים ליום שבו תוכלו ללחוץ על כפתור ולתת למכונית לנהוג בשבילכם, אז עבורכם יש לנו כמה חדשות טובות. מהפכות עומדות להתרחש במשמרת שלכם.

     

    המהפכה החשמלית כבר החלה. אפילו בישראל נמכרות כבר כמה מכוניות חשמליות, ונוספות יגיעו בשנה הבאה. במקביל אפשר כבר ליהנות מניצני המהפכה האוטונומית: המכונית ללא נהג. מה שהיה פעם חזון מדע בדיוני מתחיל להתממש במציאות, ולישראל יש חלק משמעותי במהפכה עם טכנולוגיות שמגיעות מחברות כמו מובילאיי, וניסויים ופיתוחים שמגיעים ממרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה, הגדול מסוגו בארץ, שמעסיק יותר מ-300 אנשי טכנולוגיה אשר מעורבים בפיתוחים כמו נהיגה אוטונומית, הפעלה קולית של הרכב ועוד.

     

    להסיר את הידיים מההגה

    מכונית שמסוגלת לנסוע לגמרי בעצמה בכביש עוד רחוקה מאיתנו כמה שנים. מחקר של בנק ההשקעות קרדיט סוויס מעריך כי ב־2040 רק 14% מהמכוניות על הכבישים יהיו כאלה. אבל לרוב המכוניות כן יהיו יכולות אוטונומיות חלקיות.

     

    אנשי המקצוע מחלקים את התחום האוטונומי לחמש דרגות, כשדרגה 3 היא יכולת נהיגה עצמית חלקית, למשל בכביש מהיר, דרגה 4 היא יכולת נהיגה עצמית מלאה, ברכב שעדיין יש בו הגה ודוושות והנהג מחליט מתי לנהוג בעצמו ומתי להשאיר את המלאכה למחשבים, ודרגה 5 היא כבר מכונית שנוהגת בעצמה בכל מקרה.

     

    מכוניות ראשונות מדרגה 3 כבר עולות לכבישים. קאדילק, מותג היוקרה של ג'נרל מוטורס, מציעה את ה"סופר קרוז" בדגם הפאר CT6. זו המערכת הראשונה שקיבלה את אישור הממשל האמריקאי להתיר לנהג, כאשר היא מופעלת, להסיר את ידיו מההגה, בעת שהיא מנווטת את הרכב, מפנה את ההגה ומאיצה או בולמת בהתאם למהירות השיוט שהוגדרה לה, עד 135 קמ"ש.

     

    קדילאק CT6 (צילום: יח
    קדילאק CT6. הראשונה שאיתה כבר לא חייבים להחזיק את ההגה(צילום: יח"צ)
      

    ג'נרל מוטורס ביצעה מיפוי דיגיטלי מדויק של 210 אלף ק"מ של דרכים מהירות בארה"ב, מה שמאפשר למכונית לדעת היכן היא נמצאת בדיוק של סנטימטרים. במבחן שערך לאחרונה ירחון הצרכנות הנחשב "קונסיומר ריפורט", ניצחה הסופר קרוז מערכות מתחרות של טסלה, וולוו וניסאן.

     

    המערכת קיבלה מחמאות על יכולתה להבהיר לנהג בכל רגע האם היא זמינה, ואם לא – מדוע. היא מתריעה מתי היא זקוקה לכך שהוא ייקח שליטה בחזרה, וגם מסוגלת לעצור לבד אם הנהג לא מגיב למסרים, מחשש שעבר אירוע רפואי. המערכת גם מתקשרת בעצמה למוקד חירום.

     

    בשנים הבאות נראה יותר ויותר מכוניות שמצוידות בחיישנים המסוגלים לזהות את לחץ הדם של הנהג, ליידע את הרופא שלו במקרה של בעיה, ולשמור עליו הרבה יותר מסתם חגורת בטיחות.

     

    חברתMDgo הישראלית מפתחת יכולת להודיע לשירותי הרפואה 8 שניות אחרי תאונה, לא רק על עצם התרחשותה – גם אם הנהג חסר הכרה ונמצא בכביש שכוח-אל לגמרי לבדו – אלא גם על הפגיעות המדויקות שלו, כדי ששירותי הרפואה ידעו מיד איזה צוות פינוי לשלוח, ולפנות אותו לבית החולים שמחזיק בהתמחות מתאימה.

     

    היכונו להמראה

    בעשור הבא יהפוך עוד תסריט מדע בדיוני למציאות. המכונית המעופפת באמת תמריא, אחרי שהטכנולוגיה התגברה על בעיות שעיכבו אותה עד עכשיו, ובראשן הצורך בטייס להטיסה. הנהג יוכל לקחת שליטה בכביש, אבל מרגע שיבחר ביעד הטיסה, היא תתבצע אוטונומית, כמו במל"ט גדול, וברמת בטיחות גבוהה בזכות מערכות שליטה ובקרה שמפותחות כיום.

     

    למכונית המעופפת לא יהיה טווח המאפשר לקחת אתכם ישירות מהבית ללונדון, אבל היא כן תוכל להמריא מהכביש ליד הבית בצפון השרון, לטוס מעל לפקקים, ולהנחית אתכם בחניון של המשרד אחרי רבע שעה.

     

    את זה יודע גם מסוק לעשות, אבל המכונית המעופפת תעלה עשירית ממנו והאחזקה שלה תהיה דומה לזו של מכונית רגילה. יצרנית המטוסים איירבוס עובדת על מכונית כזאת, וגם חברת אובר, ויש גם נציגות ישראלית, חברת NFT (ניו פיוצ'ר טרנספורטיישן) של היזם גיא קפלינסקי.

     

    לכתבה! הדגם המתוכנן של המכונית הטסה של NFT (צילום: יח
    הדגם המתוכנן של המכונית הטסה של NFT. ישראל על המפה(צילום: יח"צ)
     

    ולאחר שהמכונית החשמלית תתפוס מקום של קבע נראה גם סוג חדש של כלי רכב, משהו בין קטנוע למכונית קטנה. רכב חשמלי, עירוני, שיזכה לנתיבים מיוחדים בערים הצפופות שלא יוכלו להכיל עוד כבישים למכוניות רגילות. הוא יהיה חשמלי, זעיר, ויספיק לשניים או שלושה נוסעים.

     

    הממדים שלו יקטינו מאוד את שטח הכביש ואת החנייה שהוא יתפוס. כמה יצרנים כבר הציגו רעיונות לנישה החדשה, שבינתיים ראינו רק ניצנים שלה, כמו הרנו טוויזי החמוד אך הממש לא פרקטי.

     

    לחלקם יהיו שלושה גלגלים, לאחרים ארבעה, ויש יצרנים שטוענים שאפשר יהיה להסתפק בשניים בלבד, עם גלגלי עזר שירדו לכביש במהירות ברגע שהרכב יזהה שהנהג מבקש לעצור או איטי מדי. מדוע צריך את זה? כי המשתמשים כבר לא מסתפקים ברמת הבטיחות של קטנוע, ובעולם המתחמם והולך, גם לא יוותרו על מזגן.

     

    כן, ויהיו גם רכבות תחתיות, ועיליות, ורחפנים שיעשו משלוחים, אבל המכונית, וגם הנהיגה, לא ייעלמו.

     

    בשיתוף UMI

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יח"צ
    פקקים? הצחקתם אותנו. דגם המכונית הטסה של NFT
    צילום: יח"צ
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים