שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    השתוללות האופניים החשמליים: הממשלה צפויה לאשר צעדים חדשים
    אחרי החשיפה ב-ynet, תוכנית משרד התחבורה בעניין האופניים והקורקינטים הממונעים תובא לאישור ביום א': הגדלת קנסות, חובת קסדה ואפוד זוהר, החרמת כלים וקורס חובה למי שאין לו רישיון נהיגה ועוד. האם האכיפה באמת תוגבר כמובטח?

    פרסום ראשון: תוכניתו של שר התחבורה ישראל כץ להילחם בתאונות הדרכים של האופניים והקורקינטים החשמליים צפויה לזכות לאישור ביום ראשון הקרוב בממשלה. השרים צפויים לאמץ את הצעת ההחלטה עם עיקרי התוכנית של משרד התחבורה, ואשר פורסמה לראשונה ב-ynet בשבוע שעבר. הצעת ההחלטה קובעת כי התוכנית תיושם "ללא דיחוי".

     

     

     (צילום: דוברות איחוד והצלה) (צילום: דוברות איחוד והצלה)
    (צילום: דוברות איחוד והצלה)

     

     
    הצעת ההחלטה מתייחסת בעיקר לכשירות הרוכב ולהגברת האכיפה והענישה בקרב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים. ההחלטה כוללת בנוסף תיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, שיאפשרו להחמיר את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה.

     

    הצעת ההחלטה קובעת עוד כי משרדים נוספים, בהם המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, יקדמו תיקוני חקיקה בתחום סמכויותיהם להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים, באמצעות מתן סמכות לשוטרים ופקחים עירוניים להחרמה ולגריטה של כלים חשמליים בלתי חוקיים והטלת קנסות כבדים על בתי עסק המשווקים ומוכרים אותם.

     

    קורס כתנאי

    ההחלטה מטילה על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), בשיתוף משרד החינוך ואגף הרישוי במשרד התחבורה, ליצור קורס ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים. הקורס יכיל תכנים מקצועיים להכשרה לרכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים, למי שלא החזיק ברישיון נהיגה או שלא עמד במבחן עיוני לקראת קבלת רישיון הנהיגה.

     אופניים חשמליים ()

    ארי נשר (צילום: רפי דלויה)
    מותו של הנער בתל אביב עורר הד ציבורי והאיץ את הצעדים(צילום: רפי דלויה)
     

    ההכשרה תבוצע באמצעות קורס ייעודי בסיסי בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. על פי ההחלטה, הרלב"ד תפעל באופן מיידי להכשרת מורים, אשר יופקדו על הוראת הקורס. הקורס יתקיים במסגרת לימודי החינוך התעבורתי בתיכונים. תלמידים שאינם משתתפים בלימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר, יעברו את הקורס במסגרת חלופית, שתקבע הרלב"ד.

     

    על פי תוכנית משרד התחבורה, בסיום הקורס ייבחנו התלמידים במבחן בנושא הרכיבה על האופניים. רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן הייעודי. לרשות השוטרים ופקחי הרשויות המקומיות יועמד מאגר שבו יופיעו כל הרוכבים שקיבלו אישור כשירות. החל מ-1 בינואר 2019 ייאסר על רוכב אופניים או קורקינט חשמליים, שאין ברשותו רישיון נהיגה, שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות, לרכוב על הכלים החשמליים.

     

    לאחר הקורס ובעת רכישת האופניים החשמליים יקבל הכלי על פי ההצעה מספר רישוי, לשם כך יוקם צוות מקצועי המשותף למשרדי התחבורה, המשפטים והפנים ונציג מרכז שלטון מקומי שימנה שר הפנים, שיבחן את האפשרויות לרישום וסימון של כלי רכב חשמליים וניהול מאגר הכלים בין היתר באמצעות הרשויות המקומיות.

     

    דחיית רישיון לנער שייתפס

    בנוסף לקורס, משרד התחבורה יקדם את פרסום הצעת החוק הממשלתית, המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה, בעת הרכיבה עליהם, בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק אושרה לאחרונה בוועדת השרים לענייני חקיקה ובקרוב תוגש לאישור הכנסת.

     

    לא רק חבישת קסדה תחויב על פי חוק: על פי הצעתו של כץ החל מ-1 בינואר, יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה, חיוב שלא קיים עד היום בחוק.

    עד כמה באמת תוגבר האכיפה? (צילום: עיריית רמת גן) (צילום: עיריית רמת גן)
    עד כמה באמת תוגבר האכיפה?(צילום: עיריית רמת גן)
      

    הצעת ההחלטה קובעת כי משרד התחבורה יקדם בשיתוף משרדי ביטחון הפנים והמשפטים תיקון לפקודת התעבורה, הדוחה את קבלת רישיון הנהיגה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).

     

    הצעת ההחלטה מטילה על המשרד לביטחון פנים, בשיתוף משרד התחבורה, משרד הפנים ומשרד הכלכלה והתעשייה, לקדם תשתית משפטית שתאפשר החרמה וגריטה של כלים דו גלגליים חשמליים, שאינם תקניים, ממי שרכב או שיווק כלים אלה.

     

    החרמה וגריטת הכלים תתבצע במקרים שבהם הרוכב רכב מתחת לגיל המותר (גיל 16), רכב שיכור, הרכיב אדם נוסף בניגוד לחוק או לא ציית לרמזור אדום. על פי התוכנית, יורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים ברשויות המקומיות, כך שיוכלו גם הם להחרים ולגרוט כלים בהם נעשה שימוש בניגוד לחוק, על ידי הרוכב או המשווק, בשבילי אופניים ומדרכות.

     

    כפי שפורסם בשבוע שעבר, במשרד התחבורה מתכננים לקדם בשיתוף משרד המשפטים תיקון לתקנות התעבורה, המגדיל באופן משמעותי את הקנסות הניתנים לרוכב אופניים או קורקינט חשמליים שייתפס נוהג בניגוד לחוק כגון: קנס לרכיבה מתחת לגיל המותר, רכיבה ללא קסדה או אפוד זוהר, הרכבה של אדם על האופניים בניגוד לחוק ועוד.

     

    בכדי להעניק דו"חות אלו במשרד יודעים כי עליהם להגדיל את מספר הפקחים שיעסקו רק בנושא האופניים החשמליים, ולכן משרד התחבורה יקדם תיקוני חקיקה בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, לפיו יוסמכו פקחי המשרד לצד פקחי הרשויות המקומיות והשוטרים להטיל קנסות בגובה של 10 אלפים שקלים לכל כלי דו גלגלי לא תקני שיתפס בחנויות ובבתי המסחר.

     

    הבוקר: רוכב אופניים חשמליים נפצע בעכו

    גם היום נפגע רוכב אופניים חשמליים. גבר כבן 53 שרכב הבוקר על אופניים חשמליים ברחוב בן עמי בעכו פגע ברכב חונה, נפל אל הכביש ונפצע באורח בינוני עד קשה.  

     

    הפרמדיק מיכאל בביונישב ממד"א במרחב אשר תיאר: "כשהגענו למקום ראינו אופניים מעוכים על הכביש, ובסמוך שכב גבר מעורפל הכרה, עם חבלות בראש ובחזה. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו תוך המשך טיפול לבית החולים כשמצבו קשה ויציב".

     

    מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה נמסר כי הרוכב סובל מחבלות ראש, חזה וגפיים. "מצבו מוגדר בינוני עד קשה. הוא עובר כעת בדיקות דימות בחדר המיון", אמרו.

     

    אחיה ראב"ד השתתף בהכנת הידיעה
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים