מהאוטומוביל עד המכונית המעופפת: קיצור תולדות הרכב
איך נראה כלי הרכב הראשון אי פעם, אילו תמורות חלו בשוק המכוניות במאה החולפת וכיצד נתנייד בעתיד? מ-1885 ועד העתיד הלא נודע: היסטוריה קצרה של עולם הרכב
בשיתוף UMI
בראשית היה אדם. ולאדם היו שתי רגליים, שעזרו לו להגיע ממקום למקום. ואז היו לו גלגלים, וסוסים, ועגלות עם סוסים, ורכבות קיטור. עד שהגיע איש אחד, שהצליח להגשים את החלום ולשלב מנוע בתוך כלי רכב עם גלגלים. מאז ועד היום זרם הרבה בנזין בנהר, כלי הרכב הלכו והשתכללו וכושר ההמצאה של בני האדם לא נח לרגע. יותר מהר, יותר גדול, יותר קטן, יותר ירוק, מתגלגל, מעופף, על דלק או על חשמל - זו ההיסטוריה הקצרה של עולם הרכב.
העולם לפני המכונית
אם גם אתם לא מסוגלים לחשוב על עולם בלי כלי על ארבעה גלגלים שמסיע אתכם ממקום למקום ומניע את עצמו - יש לכם מזל שלא נולדתם לפני 1885. אם רציתם להגיע ממקום למקום, היה עליכם ללכת, לרכוב על סוס או עגלה,או אם היה לכם מזל - לנסוע ברכבת קיטור משקשקת. בזמנים הללו מיטב המוחות עמלו על ההמצאה שתשנה את העולם - "עגלה ללא סוסים", אבות אבותיהן של המכוניות.
1885 - מכונית נולדה
השנה היא 1885. המהנדס הגרמני קרל בנץ נחשב לאדם הראשון שתכנן ובנה את האוטומוביל - כלי רכב משונה בעל שלושה גלגלים שהצליח "להניע את עצמו" באמצעות מנוע בנזין. עד סוף המאה ה-19, ממציאים מארצות שונות ניסו להרכיב אוטומובילים שונים ומשונים, שפעלו על בנזין, חשמל ואפילו קיטור.
תחילת המאה ה-20 - מכוניות להמונים
בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת, המכוניות החלו לשנות את פני הנוף העירוני ברחבי העולם. שני הדגמים השולטים בתקופה ההיא - אולדסמוביל ופורד מודל T, הפכו לחלק בלתי נפרד מהוויית החיים של האמריקנים.
שנות ה-40 - המכוניות הולכות למלחמה
מלחמת העולם השנייה שינתה לחלוטין את תעשיית הרכב, ערערה את היצרנים הקטנים ואילצה את מפעלי הרכב הגדולים להתגייס למאמץ המלחמתי, ולייצר כלי מלחמה, טנקים ואפילו חלקי מטוסים.
שנות ה-60 - מכונית העם כובשת את העולם
העולם החל להתאושש מהעידן שאחרי המלחמה, והמכוניות התאימו את עצמן לפריחה הכלכלית והצטרפו לעידן הסילון. השחקניות החדשות בשוק הרכב: מכוניות קומפקטיות בהשראת "מכונית העם" הגרמנית - החיפושית של פולקסווגן.
שנות ה-80 - הסטיישן והמיניוואן כובשות את הפרברים
אחרי ששוק המכוניות כמעט התרסק בשנות השבעים בגלל מחסור עולמי בדלק, בארצות הברית הנהירה לפרברים והרווחה הכלכלית של העידן השמרני הולידו את המכוניות המשפחתיות בסגנון כל-אמריקאי: הסטיישנים והמיניוואנס - שחנו כמעט בכל שביל גישה בפרברי הערים. אפילו בישראל הקטנה והמתאוששת ממלחמות החלו באותן שנים ניצנים של התברגנות והסטיישנים נראו גם כאן.
שנות ה-2000 - תורה של ה-SUV
ה-SUV (ספורט יוטליטי ויאקל), רכבי השטח והפנאי שהשתלטו על הכבישים בתחילת שנות ה-2000, החלו את דרכן כבר בשנות ה-30 של המאה העשרים עם ה-4X4 הראשון מבית שברולט: Chevy Suburban wagon, אבל בסוף שנות ה-90 הגיעו גם הפורד אקספלורר והג'יפ גרנד צ'ירוקי, ושינו לחלוטין את האופן שבו נתפס הקונספט של מכונית משפחתית.
העשור השני של שנות ה-2000 - בסימן ירוק
הודות למחירי הדלק שהלכו והאמירו, והמודעות האקולוגית שהחלה לתפוס מקום בכותרות, המכוניות הירוקות צברו עוד ועוד פופולריות שהתבטאה בטבלאות המכירות. הטויוטה פריוס הייתה הרכב ההיברידי הראשון שיוצר בייצור המוני כבר ב-1998, ואליה הצטרפו בעשורים הבאים ניסאן ליף, הטסלה 3
והוולט - ההיברידית של שברולט.
2018 - החשמליות מזנקות
2018 היא שנת הזינוק העולמי של מכירות המכונית החשמלית. נכון, מדובר עדיין באחוזים קטנים השוק העולמי, אבל השינוי מתחיל לתפוס תאוצה. בארה"ב, מכונית חשמלית (טסלה מודל 3) הצליחה בחודש יולי להיכנס לראשונה לרשימת עשרת דגמי המכוניות (ללא טנדרים וג'יפונים) הנמכרות ביותר. בסין זינקו מכירות החשמליות ביותר מ-50% השנה. בולט, החשמלית החדשה "המלאה" של שברולט, מגיעה לטווח של 380 קילומטר, וקצב הייצור שלה עולה בהדרגה.
העתיד - מכוניות אוטונומיות ומעופפות
המהפכה החשמלית כבר כאן, ואפילו ניצנים של מכוניות אוטונומיות כבר ממש נראים בשטח. התחזיות מדברות על גדילת נתח השוק של האוטונומיות, שיאפשרו בשנים הקרובות יותר ויותר אפשרויות לנהיגה ללא ידיים. במקביל, חברות כמו איירבוס, אובר ו-NFT הישראליות, כבר עובדות על דגמי מכוניות מעופפות אוטונומיות שיקחו אתכם גבוה מעל הכביש (והפקקים) כבר בעשור הבא.
בשיתוף UMI

