שתף קטע נבחר

חשיפה: פסק הדין שעלול למוטט את איגוד האופניים

בית המשפט חייב את האיגוד לשלם 10 מיליון שקלים לרוכב שנפצע בתחרות, אך הביטוח מכסה רק חלק מהסכום. בכיר באיגוד: "פסק הדין הזה יביא לחיסול ענפי ספורט רבים". עו"ד שמעון כץ: "אם בתי המשפט בחו"ל היו פוסקים באופן דומה, הטור דה פראנס לא היה מתקיים". פרקליטו של הרוכב שנפגע: "צר לנו על כך שאיגוד האופניים ביטח עצמו בחסר"

ענף האופניים בישראל עלול לספוג מכה אנושה, לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א חייב את איגוד האופניים לשלם 10 מיליון שקלים לרוכב שנפגע במהלך תחרות אופני כביש בגליל לפני 11 שנים.

 


 

איגוד האופניים הוא עמותה ללא מטרות רווח, של "משוגעים לדבר". מדובר בארגון הגג של 70 מועדוני רכיבה ושל מעל 15 אלף רוכבים, המייצג את ישראל בכל הארגונים המקבילים בחו"ל ונתמך על ידי משרד התרבות והספורט. האיגוד אחראי, בין היתר, על כל התחרויות המתקיימות במהלך השנה בישראל, ארגון אליפויות וליגות לפי סוגי רכיבה, קידום פעילות ילדים ונוער, הכשרת מאמנים לרכיבה על אופניים וניהול נבחרות ישראל המשתתפות בתחרויות בחו"ל.

 

איגוד האופניים ישלם 10 מיליון שקלים לרוכב (צילום: EPA) (צילום: EPA)
איגוד האופניים ישלם 10 מיליון שקלים לרוכב(צילום: EPA)

 

איגוד האופניים היה מבוטח בחברת "כלל", אך הפוליסה שלו מוגבלת לכ-6 מיליון שקלים. כלומר, אם פסק הדין יישאר בתוקף, "כלל" תשלם לרוכב את סכום הפוליסה, אך יתרת הסכום תחול על האיגוד ולא תהיה לו ברירה אלא לבקש את פירוקו. משמעות המצב היא סכנה לנזק אדיר לענף בישראל. לפי דוח רואה חשבון שהוצג לבית המשפט, נכון להיום בקופת האיגוד יש 50 אלף שקלים בלבד, וחובות של 300 אלף שקלים. חוץ מהאיגוד, הנתבע השני בפרשה הוא יזם הספורט חבר קיבוץ צבעון, עידו סירקין, שגם הוא חסר נכסים והון עצמי.

 

לפני ימים מספר הגישו האיגוד וסירקין, ופרקליטם עו"ד שמעון כץ, בקשה דחופה לבית המשפט המחוזי בת"א לעכב את ביצוע תשלום הפיצוי עד לשמיעת הערעור. חברת "כלל" הגישה בקשה לבטל את פסק הדין.

 

אילן תמיר מהנהלת איגוד האופניים אמר אתמול: "פסק הדין הזה יביא לחיסול ענפי ספורט רבים. המשתתפים בתחרויות צריכים לקחת אחריות על עצמם ולהיות מודעים לסיכון שהם לוקחים בהשתתפות בתחרות, ואם הם רוצים, הם יכולים לבטח את עצמם, אחרת לא תהיה שום תחרות". עו"ד כץ הוסיף כי "אם בתי המשפט בחו"ל היו פוסקים באופן דומה, הטור דה פראנס לא היה מתקיים".

 

"אם בתי המשפט בחו"ל היו פוסקים באופן דומה, הטור דה פראנס לא היה מתקיים". עו"ד כץ (צילום: אלי כץ)
"אם בתי המשפט בחו"ל היו פוסקים באופן דומה, הטור דה פראנס לא היה מתקיים". עו"ד כץ(צילום: אלי כץ)

 

הרוכב שאמור לקבל את הפיצוי הגבוה הוא מהנדס אלקטרוניקה לשעבר, בכיר בחברת הייטק מהידועות במשק וגם רוכב אופני כביש מנוסה. הוא נפגע במהלך תחרות "חץ הצפון" שהתקיימה בחודש מאי 2007 בגליל. התחרות אורגנה על ידי פעיל הספורט העצמאי סירקין ועל ידי איגוד האופניים. בפסק הדין נקבע כי קטע המסלול בו התרחשה התאונה היה מסוכן בגלל הימצאותו של "גשר אירי" לאחר שני עיקולים בכביש, ולא היו מספיק אזהרות לגביו מצד מארגני התחרות.

 

עם זאת נקבע אשם תורם של 25 אחוזים לרוכב שמהירות נסיעתו הייתה כ-60 קמ"ש בקטע המסוכן, לאחר שבית המשפט קבע כי לאור ניסיונו כרוכב הוא היה יכול לשקול את הסיכון שבתחרות. הרוכב אמור לקבל 8 מיליון שקלים בעיקר עבור הפסדי שכר, לאחר שבית המשפט השתכנע כי אינו יכול לעבוד עוד בהייטק בגלל בעיות ריכוז, ועוד 2 מיליון שקלים הוצאות משפט עבור עורך הדין בתיק.

 

עו"ד אבי אלרום, פרקליט חברת הביטוח "כלל": "זה מרוץ אופניים וקורה שנופלים, זה לא שהייתה כאן רשלנות בארגון. המארגנים עשו כל מה שנדרש, אבל הנורמה שנקבעה בהחלטה של בית המשפט לגבי גבול האחריות פשוט תפגע אנושות בכל תחרויות הספורט בישראל".

 

פרקליטו של רוכב האופניים שנפגע, עו"ד אילן קנר: "צר לנו על כך שאיגוד האופניים ביטח עצמו בחסר. הגורמים שמתקצבים את איגוד הספורט, משרד התרבות והספורט, הטוטו והוועד האולימפי הם שאמורים לדאוג לחוסנו של האיגוד וזכויות התובע לא אמורות להיפגע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים