שתף קטע נבחר

צומת תפוח: לא כולם רוצים ביס מהאייפונים החדשים

התורים המסורתיים למכשירי האייפון החדשים נעלמו בהשקה האחרונה, דגמי ה-X יקרים יותר אך מציעים פחות חידושים, והדיווחים על תקלות הולכים ומצטברים. האם השקעות העתק במחקר ובפיתוח יחזירו את אפל למסלול?

ימי ההשקה הראשונים של שלושת מכשירי הדגל החדשים של אפל, האייפונים XS, XS Max ו־XR, לא לוו הפעם בתמונות המוכרות מן העבר, של תורים עמוסים במיוחד מחוץ לחנויות החברה ברחבי העולם. רמז מוקדם לכך אפשר היה לקבל כבר באירוע ההשקה המאכזב-משהו של הסמארטפונים בחודש שעבר. באפל, שחצתה את שווי טריליון הדולרים, ומתגאה בעיצוב שאין לו תחרות ובחדשנות שאי אפשר לשים עליה תג מחיר, מתחילות לצוץ בעיות בכל הקשור לשוק הסמארטפונים.

 

אייפון XS ו-XS Max בחנות אפל בסינגפור (צילום: רויטרס)
אייפון XS ו-XS Max בחנות אפל בסינגפור(צילום: רויטרס)

 

התורים הקצרים הם רק חלק מהבעיה. אתר Macworld דיווח, כי בבוקר פתיחת המכירה המוקדמת של דגמי ה-XR, הזולים מבין המכשירים החדשים, כמעט כולם היו במלאי, זמינים לרכישה. זה נשמע אולי נורמלי — תוצאה של תכנון מוקדם — אבל מדובר בתופעה שלא נראתה בהשקות קודמות, אז זמני האספקה הלכו והתארכו מפני שהמכשירים הטריים אזלו מהמלאי בתוך דקות.

 

אז למה מכשירי הדגל של אפל לא מצליחים לייצר סחף והתלהבות צרכנית כמו בשנים הקודמות? קודם כל בגלל המכשירים עצמם. כבר באירוע השקת האייפון X בשנה שעברה אפשר היה לראות, שהוא נוטה יותר לתצוגת תכלית של נתונים ומספרים יבשים ופחות להצגה של חדשנות אמיתית. השנה האירוע כבר היה משמים במיוחד, על טהרת "מיצאו את ההבדלים" בין האייפון X לאייפון XS. דגם ה-Max אמנם גדול יותר, אבל זה בערך כל ההבדל המשמעותי ביניהם. למרות שמדובר בסמארטפונים בעלי מפרט טכני דומה מדי ועיצוב כמעט זהה (אם כי הדגם החדש מגיע גם בצבע זהב!), המחירים רק הולכים ומאמירים. בהשקה השנה הצליחה אפל לשבור גם את השיא של עצמה, כשהציבה תגי מחיר של מעל 1,000 דולר למכשיר.

 

מכשירי אייפון Xr (צילום: AFP)
נשארו במלאי. מכשירי אייפון XR(צילום: AFP)

 

אבל האם באמת יש תמורה לאגרה? אפילו מתאם לשקע האוזניות לא תמצאו בקופסה. שלא לדבר על מגירה לכרטיס סים נוסף (רק השנה הציגה אפל דגם עם אפשרות כזו ורק לשוק הסיני), או הרחבה לנפח האחסון — פיצ'רים שכבר מזמן נחשבים לסטנדרט בשוק הסמארטפונים עם מערכת אנדרואיד, גם במכשירים שנמכרים בחצי מחיר.

 

סירי נותרה מאחור

וזו רק ההתחלה. היוטיובר הנחשב ליינוס סבסטיאן הצליח לקטר במשך יותר מ-15 דקות רצופות על האייפון XS Max, תוך השוואה למתחרות בשוק: ה"מגרעת" (Notch)הידועה לשמצה — שהולכת והופכת קטנה יותר ובלתי מורגשת במכשירים אחרים, כמו הפיקסל של גוגל — נשארה גדולה ומכוערת אצל אפל; המסך באייפון החדש עדיין לא לגמרי מנוצל ולא מגיע באמת עד לשוליים — בשונה, למשל, מהנוט 9 של סמסונג; וגם סירי, הסייעת הקולית שנחשבה למהפכנית כשהושקה לראשונה בדגמי האייפון 4s, נותרה לא מבריקה במיוחד, בזמן שהסייעות הקוליות של אמזון וגוגל מציגות כבר יכולות שעוקפות אותה בסיבוב.

 

כרגיל, זמן קצר אחרי השקת סידרת האייפונים החדשה, החלו לצוץ ברשת סקירות ובדיקות מקיפות. אתר Tom's Guide העוסק בסקירות מכשירים וחדשות טכנולוגיה, ערך בדיקת חיי סוללה לדגמי ה-XS וה-XS Max החדשים, והשווה ביניהם לבין האייפון X מהשנה שעברה. הממצאים העלו, כי דווקא המכשיר שהושק לפני שנה הציג ביצועים משופרים וחיי סוללה ארוכים יותר, לא רק בדגם הגדול משמעותית (לגודל המסך, כידוע, יש השפעה מכרעת על זמן הסוללה), אלא גם בדגם שאמור להיות ממשיך דרכו המשופר, האייפון XS.

 

 

תלונות נוספות התקבלו ממשתמשים שהספיקו לרכוש את הדגמים החדשים מיד עם צאתם: באתר The Verge אספו רשימה ארוכה של בעיות ותקלות שהתגלו במכשירים, כולל קליטת WiFi גרועה, קצב תעבורת נתונים איטי — במיוחד בהשוואה לדגמי אייפון קודמים — וגם קליטה סלולרית משובשת. אתר CNET דיווח על משתמשים הסובלים מבעיות בטעינת המכשיר. מתברר גם, כי בחלק מהדגמים החדשים לא התאפשרה טעינה של האייפון כשהמסך שלו כבוי, ואפל מיהרה להוציא הודעה על תיקון במסגרת עדכון תוכנה.

 

איקס או עשר?

אז הטכנולוגיה לא באמת מצדיקה שדרוג לסדרת המכשירים החדשה. אבל מה לגבי המיתוג, הדבר שסביבו נבנתה המיתולוגיה של אפל, החברה שפחות או יותר המציאה את חוויית הצריכה הקונספטואלית? נראה שגם זה כבר לא מה שהיה פעם: כבר עם השקת האייפון X בשנה שעברה, הבחירה בסימון "מכשיר העשור" באמצעות ספרה רומית (X) עוררה ביקורת. למה? בעיקר כי זה מבלבל. לא רק משתמשים מהשורה מכנים את הסמארטפון בטעות "אייפון איקס" במקום "אייפון עשר" — גם עיתונאי טכנולוגיה, בלוגרים וסוקרי מכשירים צריכים להתאמץ כדי לא לשגות בשמו של אחד המוצרים הכי מדוברים בשוק בעשור האחרון.

 

השנה, כאוס האותיות הרומיות נמשך גם בהשקה החדשה, עם שמות דגמים שוברי שיניים. אגב, אם שאלתם את עצמכם מה עומד מאחורי האותיות S ו-R הנלוות ל-X ומסמנות את המכשירים, התשובה היא: כלום. בראיון למגזין engadget, הודה סגן מנהל השיווק העולמי של אפל, שהאותיות לא באמת מייצגות משהו. בימים אחרים של אפל, ה-S דווקא כן הייתה משמעותית. היא סימלה מהירות (Speed) באייפון 3GS, ייצגה את הנוכחות החדשה של סירי באייפון 4s, ודגם האייפון SE הוצדק כקיצור של המילים "מהדורה מיוחדת" באנגלית.

 

האיש הראשון שקנה אייפון בחנות אפל באמסטרדם (צילום: AFP)
עדיין מתלהבים? רוכש האייפון הראשון בחנות אפל באמסטרדם(צילום: AFP)

 

מחקר של הענקית הפיננסית "סיטי", שפורסם בשבוע שעבר, אישר, כי ההתלהבות מהסמארטפונים החדשים של אפל בדעיכה מתמדת. האנליסטים עשו שימוש במנוע החיפוש של גוגל כדי לאתר טרנדים בשש השנים האחרונות, ומצאו, כי לצד קפיצה בבאזז בימי ההשקה של המכשירים, ההתלהבות הכללית נמצאת במגמת ירידה.

 

10 מיליארד למחקר

אפשר להצביע על כמה אשמים במצב: הקיפאון בשוק הסמארטפונים, העובדה שמדובר בהשקה מסדרה S — סדרה שתמיד מאופיינת אצל אפל במכשירים עם שיפורים טכניים מינוריים — או התחרות הלוחצת מצד עוד ועוד יצרניות סמארטפונים, שמציעות פיצ'רים מתקדמים במחירים נוחים הרבה יותר. אבל האמת היא, שבכל הקשור לטלפונים, אפל קצת בבעיה, והיא יודעת את זה.

 

בדוחות הרבעוניים של החברה אפשר לראות עלייה מתמדת בהוצאותיה על מחקר ופיתוח. אפל מנפחת את תקציבי המחקר שלה בכל רבעון ב-15 השנים האחרונות, כשברבעון השלישי של 2018 הוציאה על כך סכום עתק של 3.7 מיליארד דולר. לפי ההערכות, החברה תסגור את השנה עם השקעה של למעלה מ-10 מיליארד דולר רק על מחקר ופיתוח. הפרויקטים השונים חשאיים, אבל זו המחלקה שממנה אמורה לצאת חדשנות אמיתית בשירותים ובמוצרים של אפל, ובסופו של דבר — לחולל מהפכה צרכנית וטכנולוגית נוספת, עם מוצר שעד להשקה המדומיינת שלו בכלל לא ידענו שאנחנו כל כך צריכים אותו. ואולי זה מה שיחזיר את החברה למסלול צמיחה מחודש.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים