שתף קטע נבחר

עיניים על הכביש: בדקנו 7 מצלמות רכב

נוסעים בעיר ופוחדים שאופניים או קורקינט חשמליים יזנקו לכם לכביש? החשש הזה, והחשש בכלל מתביעות עתידיות במקרים של תאונות, הביא לכך שיותר ויותר נהגים מתקינים מצלמות רכב. בדקנו שבע מצלמות ודירגנו את האיכות, נוחות השימוש והמחיר

השבוע מילאה מצלמת רכב פשוטה תפקיד מכריע בפרשה הטרגית של מותו בתאונה של הנער ארי נשר. המצלמה הייתה מותקנת במונית שעמדה ברמזור מול מקום התאונה, והסרטון שצילמה תיעד את סטיית האופניים שעליהם רכבו ארי ז"ל וחברו לתוך מסלול המכונית של הכדורגלן יצחק אספה. הסרטון הזה הביא לכך שאספה לא יואשם בהריגה, אלא בהפקרה ונהיגה בשכרות.

 

ההכרה בתפקידן הקריטי של מצלמות רכב בתיעוד תאונות היא אחד הגורמים המובילים לעלייה בביקוש להן. מדובר בקוריוז שהפך למוצר מיינסטרים: כ-50,000 מצלמות רכב נמכרו בשנה האחרונה בישראל, לפי הערכות רועי בן ישי, סמנכ"ל שיווק בברקום, מהיבואניות המובילות בתחום. המוצר, שלפני כמה שנים נתפס כעוד מוזרות המאפיינת את דרום קוריאה ורוסיה בעיקר, התאזרח אצלנו.

 

מצלמת רכב (צילום: shutterstock)
מצלמת רכב(צילום: shutterstock)

דחיפה משמעותית לכך נתנה מגפת האופניים והקורקינטים החשמליים. במצב שבו כל רגע יכול לקפוץ לכביש רוכב אופניים או קורקינט במהירות גבוהה, נהגים מעוניינים בתיעוד מצולם. אבל מצלמת הרכב מספקת עוד כמה צרכים חדשים. הורים לנהגים צעירים רואים בה דרך לעקוב אחר הרגלי הנהיגה של ילדיהם. החשש מדו"חות תנועה, והרצון שיהיה תיעוד לפגיעה ברכב בעת שעמד בחניה, תורמים את שלהם. ויש אפילו מי שמכניסים קטעים מצילומי המצלמה לתוך סרטוני חוויה ומזכרת שהם שומרים מטיולים ונסיעות. "מצלמות לרכב הן סוג של תעודת ביטוח; הן מספקות שקט נפשי", אומר שלומי עמיצור, מנהל התוכן ב"זאפ השוואת מחירים", שבסיועו ביצענו בדיקה של שבע מצלמות רכב.

 

האם הסרטון מהמצלמה יהיה קביל בבית משפט? "טרם נקבעה הלכה משפטית בנושא, אבל נכון להיום בתי משפט נוטים לקבל סרטונים מסוג זה, כל עוד אין חשש שהסרטון מפוברק, נחתך או נערך, והצד השני לא מערער על תקפותו", אומר עו"ד אסף אורון ממשרד אילון אורון, המתמחה בבעיות תעבורה. עו"ד אורון מייעץ לבעלי מצלמות רכב לזכור שהן מצלמות עד שנגמר המקום, ואז מתחילות לצלם חומרים חדשים על גבי הישנים, לכן "אחרי אירוע שעלול להגיע לתביעה משפטית, שִמרו את הקטע, וגם את הקטעים שלפני ואחרי האירוע (כדי שלא יהיה אפשר לטעון לעריכה), העבירו לדיסק בעזרת בעל מקצוע, והיזהרו שלא לערוך את החומרים. הם עשויים לשמש לטובתכם ולרעתכם".

 

איך בדקנו: אספנו שבע מצלמות רכב חד-כיווניות (המצלמות את הכביש. להבדיל מדו-כיווניות, שמצלמות גם את פנים הרכב) במחירים של עד 1,000 שקל. כולן הותקנו ברכב מדגם קיה פורטה, ושלומי עמיצור נסע בו שעות רבות במשך מספר שבועות - עם כל המצלמות, כל אחת בתורה. הנסיעות נעשו ביום ובלילה, במועדים ובמסלולים זהים, ותמיד בשעות שבהן מצויים על הכביש אנשים ורכבים. נבדקה שורה ארוכה של פרמטרים, החל מנוחות ההתקנה וההפעלה, גודל המסך, נפח כרטיס הזיכרון המרבי, הקישוריות (GPS, WiFi), קיומה של אפליקציה לצפייה בסרטונים ו/או לשליטה במצלמה, נוחות ההוצאה של המצלמה מהתושבת, תכונות נוספות, וכמובן איכות הצילומים. בדקנו גם צילומי סטילס וגם סרטונים. יש מצלמות שמציעות תכונות נוספות כמו ניטור חניה (אם הרכב מקבל מכה בעת שהוא חונה, המצלמה נדלקת ומתחילה לצלם), אפשרות לצפייה בסרטונים על גבי מסך טלוויזיה ועוד. לפני התוצאות, כמה הסברים לגבי המצלמות, שמספק עמיצור: 

 

כרטיס זיכרון: האלמנט הקריטי להנצחת התיעוד. רוב המצלמות מגיעות ללא כרטיס זיכרון, מה שמחייב הוצאה נוספת. גם הזיכרון המקסימלי (באמצעות כרטיס) משתנה בין המצלמות: בין 32 ל-128 גיגה בייט. ב-32 גיגה אפשר להקליט כ-3.5 שעות, ב-128 גיגה - 14 שעות. מחירי הכרטיסים נעים, על פי זאפ, מ-50 שקל לקטנים ועד 186 שקל לגדולים.

 

שקע הטעינה: לחלק מהמצלמות יש מטענים עם שקע מהדור הישן - Mini USB. אם שכחתם או איבדתם את המטען, במיוחד בחו"ל, לא תוכלו לטעון את המצלמה. לחלק אחר יש מטען עם חיבור מדור חדש יחסית, Micro USB, מה שמגדיל את הסיכוי להשיג מטען חלופי, אפילו של טלפון סלולרי.

 

קצב הפריימים: כמה תמונות בשנייה יכולה המצלמה לקלוט? 30 פריימים הוא הסטנדרט. ככל שהמספר גבוה יותר, הווידיאו יהיה חלק יותר. 

 

שליפת המצלמה מהתושבת: למרות שכל המצלמות מציינות עמידות בטמפרטורה של עד 70 מעלות, בקיץ הישראלי מומלץ לשלוף את המצלמה מהרכב בתום הנסיעה, במיוחד אם אתם חונים בשמש. לכן יש משמעות לנוחות השליפה וההחזרה.

 

הצמדת התושבת לרכב: הדרך הפשוטה היא באמצעות מדבקה, אבל אז אי אפשר בדרך כלל להעביר את המצלמה מרכב לרכב. עדיפה שיטת הוואקום.

 

קישוריות: WiFi מאפשר צפייה בסרטונים באמצעות אפליקציה, GPS מאפשר לדעת היכן צולמו הסרטונים.

 

 

מצלמת רכבת (צילום: יח

 

Anker Roav C1: התמורה הכי טובה למחיר. ציון: 8.8

היבואן: באג / המחיר: 399 שקל (המחיר המומלץ של היבואן) / אחריות: שנה / זווית העדשה: 140 מעלות / מסך: 2.4 אינץ' / קצב הפריימים: 30 לשנייה / קישוריות: יש WiFi, אין GPS / זיכרון מירבי: 128 מגה בייט / צפייה באפליקציה: כן / חיבורים:  Micro USB / מה בערכה: כרטיס זיכרון, מטען כפול / התקנה: 8.5 / שימוש: 9 / איכות הצילום: 8.9 / האיכות בחושך: 9.5.

למה כן: איכות צילום גבוהה. אפקט "עין הדג" כמעט לא מורגש. ההתקנה והעברת הצילומים נוחות. מגיעה עם כרטיס זיכרון של 32 גיגה בייט, שעלותו כ-50 שקל לפחות. מקשי המגע נוחים. שטוחה וצמודה לשמשה, עם מינימום הפרעה לשדה הראייה, וזווית העדשה ניתנת לכיוון בקלות. קל לשלוף ולהחזיר לתושבת. האפליקציה מעולה. חיבור טעינה מדור חדש, מחיר נוח.

למה לא: זווית העדשה הכי מצומצמת. קצב הפריימים סטנדרטי. אין GPS. זמן הכיבוי ארוך יחסית: 60 שניות (האחרות כבות מיד עם כיבוי המנוע). מוצמדת במדבקה.

 

שורה תחתונה: לא הכי זולה בכיתה, אבל מספקת תמורה מרשימה למחיר.

 

מצלמת רכבת (צילום: יח

 

ProVision ISR PR-990CDV: קצת יקרה | ציון: 8.7  

היבואן: פיקוק / המחיר: 569 שקל (באוטו דיפו) / אחריות: שנתיים / זווית העדשה: 150 מעלות / מסך: 2.4 אינץ' / קצב הפריימים: 60 לשנייה / קישוריות: אין WiFi ואין GPS / זיכרון מירבי: 128 גיגה בייט / צפייה באפליקציה: לא / חיבורים: Mini USB / מה בערכה: מטען, סטנד לנייד, 2 מגנטים, "עץ" ריח לרכב / התקנה: 8.5 / שימוש: 8 / איכות הצילום: 9.2 / האיכות בחושך: 8.

למה כן: איכות צילום טובה. תומכת ברזולוציית 4K, שמוסיפה משמעותית לחדות הצילומים (הציונים מתייחסים לבדיקות ברזולוציה רגילה של Full HD) המקשים נגישים ומוארים, אם כי רופפים ומרגישים זולים. קל לפרק ולהרכיב בתושבת. הערכה נדיבה.

למה לא: המסך הקטן לא קריא, וקשה לשלוט במצלמה בגלל הזווית שלה. אין אפליקציה, אין GPS מובנה. ניתן לחבר מקלט GPS חיצוני - מה שמחייב השקעה נוספת. חיבור Mini USB מיושן.

 

שורה תחתונה: איכותית, קצת יקרה.

 

מצלמת רכבת (צילום: יח

 

DOD LS475W: הגזמתם במחיר | ציון: 8.5 

היבואן: ברקום / המחיר: 915 שקל (הנמוך ביותר בזאפ) / אחריות: שנתיים / זווית העדשה: 145 מעלות / מסך: 2.7 אינץ' / קצב הפריימים: 60 לשנייה / קישוריות: GPS / זיכרון מירבי: 128 מגה־בייט / צפייה באפליקציה: אין / חיבורים: Mini HDMI + Micro USB / מה בערכה: מטען, כרטיס זיכרון בנפח 16 גיגה בייט / התקנה: 10 / שימוש: 8.6 / איכות הצילום: 9.1 / האיכות בחושך: 8.5.

למה כן: איכות הצילום, אפשרות חיבור בוואקום, קלות הניתוק מהתושבת, נוחות המקשים. GPS מובנה ונוח. יציאת Mini HDMI לטלוויזיה. המסך מציג מהירות נסיעה, ובסיום מראה ק"מ, מהירות ממוצעת ומשך הנסיעה. יש מצב ניטור חניה. נפח נדיב.

למה לא: יקרה מאוד. ערכה בסיסית. המטען מחובר מלמעלה ומפריע. תכונת "עין הדג" בולטת. אין אפליקציה.

 

שורה תחתונה: איכותית, לאוהבי תיעוד, מחיר מוגזם.

 

מצלמת רכבת (צילום: יח

 

Yi Smart Dash Camera: זולה וטובה בעיקר ביום | ציון: 8.4

היבואן: באג / המחיר: 249 שקל / אחריות: שנה / זווית העדשה: 165 מעלות / מסך: 2.7 אינץ' / קצב הפריימים: 60 לשנייה / קישוריות: WiFi / זיכרון מירבי: 32 גיגה בייט / צפייה באפליקציה: כן / חיבורים: Micro USB / מה בערכה: מטען / התקנה: 8.5 / שימוש: 8.7 / איכות הצילום: 7.9 / האיכות בחושך: 6.

למה כן: האפליקציה מעולה ומאפשרת גם לשלוט במצלמה. קטנה, המקשים נוחים. הפירוק מהתושבת נוח. זווית העדשה וקצב הפריימים מעולים. המחיר אטקרטיבי.

למה לא: כרטיס הזיכרון קטן. איכות הצילום בחושך גרועה, וגם ביום הצבעים לא משהו. יש מצב ADAS - מעין מובילאיי כולל התראות מסטייה מנתיב, אבל בפועל הוא מציק ולא תמיד מדויק, והעדפנו לכבות. מרגישה זולה. אין עברית.

 

שורה תחתונה: למחפשי מחיר טוב, שיקבלו תמורה טובה, בייחוד אם הם נוהגים בעיקר ביום.

 

מצלמת רכבת (צילום: יח

 

Xiaomi Mi Dashcam: זולה ובאיכות סבירה | ציון: 8.2

היבואן: המילטון / המחיר: 289 שקל (המחיר הנמוך ביותר בזאפ) / אחריות: שנה / זווית העדשה: 160 מעלות / מסך: 3 אינץ' / קצב הפריימים: 30 לשנייה / קישוריות: WiFi / זיכרון מירבי: 64 גיגה בייט / צפייה באפליקציה: כן / חיבורים: Micro USB / מה בערכה: מטען, 2 מדבקות אלקטרוסטטיות / התקנה: 8.5 / שימוש: 8.4 / איכות הצילום: 8.1 / האיכות בחושך: 8.

למה כן: המסך הגדול ביותר, איכות התמונה. קלות הפירוק וההחזרה לתושבת. למרות המדבקה, ניתן להעבירה מרכב לרכב. יש מצב ניטור חניה.

למה לא: לא מספיק טובה בצבעים ובחדות, מה שעלול להפריע בזיהוי מספר רכב. העיצוב פשוט. אין עברית. אין GPS. הרזולוציה נמוכה ואפקט עין הדג בולט. האפליקציה בסיסית בלבד.

 

שורה תחתונה: מוצר סביר למחפשי מחיר טוב, שמוכנים להתפשר על איכות.

מצלמת רכבת (צילום: יח

 

NextBase In-Car-Cam 4063: לא מצדיקה את המחיר | ציון: 7.9

היבואן: ביקונקט / המחיר: 658 שקל (המחיר הנמוך ביותר בזאפ) / אחריות: שנתיים / זווית העדשה: 150 מעלות / מסך: 2.7 אינץ' / קצב הפריימים: 30 לשנייה / קישוריות: GPS + WiFi / זיכרון מירבי: 64 גיגה בייט / צפייה באפליקציה: כן / חיבורים: Mini HDMI + Mini USB / מה בערכה: מטען כפול / התקנה: 9 / שימוש: 8.2 / איכות הצילום: 7.6 / האיכות בחושך: 7.5.

למה כן: מסך מהגדולים. תפריטים ברורים, במספר שפות, כולל עברית. יש שקע Mini HDMI לחיבור לטלוויזיה. ההתקנה קלה מאוד. איכויות סרטי הווידיאו טובות, אבל אפקט "עין דג" מודגש. 


למה לא: חיבור Mini USB מיושן. יש אפשרות להשתמש בקורא כרטיסי זיכרון חיצוני, אבל זה מסורבל. המקשים מסומנים בשחור על גבי שחור - קשה לראות. הניווט מבלבל. שקע הטעינה במיקום בעייתי. לא הצלחנו להתחבר לאפליקציה.

 

שורה תחתונה: אפשר לקבל ביצועים טובים יותר במחיר נמוך יותר.

 

מצלמת רכבת (צילום: יח

 

Discovery 970: יקרה ולא נוחה | ציון: 7.5 

היבואן: ברקום / המחיר: 750 שקל (המחיר המומלץ של היבואן) / אחריות: שנתיים / זווית העדשה: 170 מעלות / מסך: 2.7 אינץ' / קצב הפריימים: 30 בשנייה / קישוריות: אין WiFi, יש GPS / זיכרון מירבי: 32 גיגה בייט / צפייה באפליקציה: לא / חיבורים: Mini USB + Mini HDMI / מה בערכה: מטען / התקנה: 6 / שימוש: 8 / איכות הצילום: 7.4 / האיכות בחושך: 6.

למה כן: זווית העדשה הגדולה ביותר - חשוב מאוד במקרה של תאונה. תפריטים בעברית. צילומי היום מפורטים ובאיכות גבוהה מהאחרות. יש מצב ניטור חניה.

למה לא: חיבור Mini USB ישן. השקע במיקום גרוע. איכות התמונה שצולמה בלילה גרועה, וקשה לקרוא מספרי רכב. גם איכות צילומי היום לא משהו. אין אפליקציה. יש GPS אבל הוא מסורבל יחסית. המצלמה מחייבת רכיב נוסף להתחברות לשמשה. קשה עד בלתי אפשרי לשלוף אותה מהתושבת. במהלך אחד הניסיונות נשבר פין. קשה להעברה מרכב לרכב. הערכה בסיסית, כרטיס הזיכרון קטן.

 

שורה תחתונה: יקרה ללא הצדקה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים