שתף קטע נבחר

בדקה ה-90: הנהלת אל-על והטייסים חתמו על הסכם עבודה חדש

ההסכם נחתם רגע לפני שתקנות המנוחה החדשות לצוותי האוויר נכנסות לתוקף. אל על: "ההסכם קובע מנגנונים הצפויים לאפשר הפעלה מסחרית יעילה יותר בעידן הרגולציה התעופתית החדשה, וכן שיפור באורחות החיים של הטייסים"

רגע לפני שתקנות המנוחה החדשות לצוותי האוויר (FTL- Flight Time Limitations) נכנסות לתוקף, הלילה (ב') בחצות, חתמו הנהלת אל-על והטייסים על הסכם עבודה חדש. בהודעה לבורסה עדכנה החברה כי "הבוקר נחתם הסכם בין החברה ובין נציגות העובדים והסתדרות העובדים החדשה, המבטא את ההסכמות שהושגו בין החברה לטייסים שתחולנה במהלך התקופה מיום 1.11.2018 ועד ליום 31.10.2024".

 

המשא ומתן בין הצדדים, כך נמסר מאל-על, נערך על רקע הצורך בהתייעלות ובהתאמות במתכונת הפעילות של הטייסים, לאור תיקון תקנות המנוחה החדשות שנועדו להתאים את הסטנדרטים בישראל לאלו הנהוגות בארצות הברית.

 

"ההסכם קובע מנגנונים הצפויים לאפשר הפעלה מסחרית יעילה יותר בעידן הרגולציה התעופתית החדשה. ההסכם צפוי לאפשר צמיחה בפעילות החברה, הפעלת החברה בצורה יעילה יותר תוך התאמה לדרישות התיקון לתקנות, וכן שיפור באורחות החיים של הטייסים. כמו כן, כולל ההסכם מיסוד מנגנונים ופרקטיקות שתכליתם קיום דיאלוג יעיל ורציף בין החברה לבין הטייסים", נמסר מאל-על.

 

הסכסוך נגמר: אל על הגיעה להסכם עקרוני עם טייסיה

 

מטוס הבואינג 737 של אל על (צילום: דני שדה)
(צילום: דני שדה)

 

הטייסים התחייבו לשקט תעשייתי

הסוגיות העיקריות שהוסדרו במסגרת ההסכם עוסקות בהיבטים תפעוליים, כגון: התייעלות בהרכבי הצוותים בטיסות החברה, מנגנון הצבת הצוותים, הסדרת מגבלות תכנון, הסדרת כללי איוש מלא של טיסות החברה, מנגנון כוננות וזמני מנוחה, ימים ללא פעילות, הקמת צי אחוד לציי הבואינג 777 ו-787 של החברה שיאפשר הכשרת טייסים לשני סוגי המטוסים במקביל (לעומת המצב כיום) וכללי הסבות והדרכות טייסים כתוצאה מסגירת ציי הבואינג 747 ו-767 של החברה.

 

ההסכם קובע גם הסדרים באשר לתגמול הטייסים וכולל מנגנון לגידור המסגרת התקציבית לעלות שכר הטייסים, הסדרים בדבר ביטול רכיבי שכר משתנים מסוימים (כגון פיצויים שונים בגין פעילות טיסתית) תמורת העלאת השכר הקבוע, הסדרים בדבר גילום, מיסוד מנגנון תמריץ לטייס בגין עמידה בתוכנית הטיסות האישית וכן קביעת מנגנון מענק ותוספת שכר מותני רווחים. עוד קובע ההסכם מכסה מוסכמת על ידי הטייסים של חכירות רטובות של מטוסים, מנגנון יישוב חילוקי דעות, התחייבות של הטייסים לשקט תעשייתי למשך תקופת ההסכם ועוד.

 

ההסכם אושר על ידי דירקטוריון החברה, נציגות העובדים והסתדרות העובדים החדשה, לאחר שהתקבל אישור של רוב טייסי החברה. להערכת החברה, ההסכם אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה העסקיות של החברה.

חתימת ההסכם בין אל על לטייסים (צילום: דוברות ההסתדרות)
חתימת ההסכם בין ההנהלה לבין הטייסים(צילום: דוברות ההסתדרות)

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, אמר לאחר החתימה כי "אני מאמין כי החל מרגע זה, כולנו מחויבים עוד יותר לביצוע כל המשימות ולהצלחת התוכנית המסחרית של אל על. אני מבקש להודות לכל מי שנטלו חלק בשיח במהלך החודשים האחרונים משני הצדדים. אני גאה על אווירת הפתיחות, האמון, האחריות והרצון האמיתי להגיע להסכם שיאפשר לחברה לצמוח ולבסס את מעמדה כחברה מובילה".

 

אוסישקין הוסיף: "ההסכם הוא צעד ראשון וחשוב. מדיניות השמים הפתוחים מביאה לתחרות פרועה מאוד בנתב"ג. חדשות לבקרים אנו מתבשרים על חברות תעופה חדשות המגיעות לישראל, ואם לא די בכך מחירי הדלק גבוהים מאוד ואליהם מצטרף רצף החלטות רגולטוריות המקשות עלינו להתמודד, כאשר בחלק מהמקרים ידינו כבולות והתחרות אינה שיוויונית והוגנת. המציאות מחייבת את כולנו לשנות את התרבות הארגונית ואת הדרך בה אנו מתנהלים, זאת כדי להבטיח את עתידה של אל על".

 

תקנות ה-FTL נועדו להעלות את רמת הבטיחות באוויר, מתוך הבנה שישנו קשר הדוק בין אירועי הבטיחות בזמן הטיסה, לבין עייפות אנשי הצוות במטוס. מאפייני הפעילות התעופתית משבשים את כושר השינה של צוותי האוויר ופוגעים במחזורי השינה, בין היתר בגלל דפוסי העבודה שכוללים טיסות ארוכות, חציית אזורי זמן ולעיתים אף מספר טיסות קצרות באותו היום.

 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר: "מדובר בהסכם חשוב המהווה נקודת ציון היסטורית עבור אל על. דרך מו"מ מורכב ומאומץ, הגענו להסכמות אשר יטיבו עם העובדים והעובדות של חברת התעופה הגדולה בישראל, אך לא פחות מכך גם עם החברה ועם לקוחותיה. עובדי אל על הם עובדים מסורים מהמעלה הראשונה שנדרשים לעבודה מאתגרת, מורכבת ובעלת אחריות גדולה, ואני מברך על כך שכל הצדדים הבינו את חשיבותו הרבה של ההסכם".

 

יו"ר ועד טייסי אל על, רן אלקבץ: "חתמנו היום על הסכם עבודה חדש לטייסי אל על שהוא בשורה לחברה, לטייסים ולנוסעים. לאחר כשנה של מו"מ אינטנסיבי באמצעות המגשר, עו"ד עמוס גבריאלי, ובסיועם של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, צלח בידנו לגבש הסכם בו כל הצדדים יצאו נשכרים. זהו הסכם מאוזן וארוך טווח המייעל במידה משמעותית את עבודת הטייסים בחברה, מבטיח להנהלה את הגמישות התפעולית הנחוצה לה בימים אלה, ומאפשר לחברה לעמוד בתקנות המנוחה החדשות תוך שהוא מחזק את האיתנות הפיננסית שלה בזכות חיסכון של עשרות מיליוני שקלים. אבקש להודות לבעלים ולהנהלת החברה, בראשות המנכ"ל גונן אוסישקין, אשר השקיעה מאמצים רבים בגיבושו של ההסכם החדש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים