שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    עידן האנינות

    קבלו את הגבר החדש והאנין: מורט שיער מהחזה, מתרגש ובוכה בקלות, אבל משתמש בבשמים גבריים ומפתים. מבלבל? לא רק אותנו - הנשים. גם הגברים עצמם מבולבלים

    לאחרונה נכחתי באירוע חגיגי שערכה חברה עסקית גדולה, מהמוכרות במשק. במהלך האירוע הודה אחד המנהלים הבכירים לרעייתו על סיועה לו. הוא עמד לפני כ־200 איש, ברובם אנשי עסקים, שיער משוח בג'ל, הכפתורים העליונים של הכותונת הלבנה שלבש היו פתוחים וחשפו חזה חלק משערות, והוא הודה לרעייתו בקול חנוק מדמעות, ואף הפסיק את דיבורו לרגע בשל ההתרגשות.

     

    "זה גבר זה?", שאלתי בשקט את חברתי, שישבה לצידי.

     

    "כן", השיבה לי בחצי חיוך, "זה הגבר החדש".

     

    אז זהו. שזה בדיוק מה שמבלבל אותי.

     

    בעבר ההגדרות היו ברורות. לפחות על פי ההגדרה המילונית, גבר או איש הוא זה שנולד עם סימנים ביולוגיים ברורים, שמבדילים אותו מהאישה, והוא רוכש לעצמו עם השנים יותר ויותר תכונות גבריות. למשל: על פי ההגדרה המילונית גברים נוטים להיות גבוהים יותר מנשים, והם רוכשים החל גיל ההתבגרות מאפיינים זכריים, כדוגמת יותר שיער ערווה, יותר שיער פנים, כתפיים וחזה רחבים ושעירים, חלק מהגברים בוחרים לגדל זקן ושפם, ועוד. גם הקול עמוק יותר ובחירת נושאי השיחה היו די ברורים, לפחות עד לאחרונה: צבא, עסקים, כדורגל, פוליטיקה.

     

    ונדמה שלא עוד, ובעיקר בשני העשורים האחרונים ההגדרה הברורה הזו מטשטשת. זה התחיל בהשרשת המונח "מטרוסקסואל", שנועד לתאר טיפוס מסוים של גבר סטרייט, שאימץ לעצמו התנהגויות שאמורות להיות מזוהות לכאורה לפי הסטיגמות החברתיות עם גברים הומוסקסואלים - בעיקר הקפדה על אופנה ומודעות למראה חיצוני, ובהמשך מיתג גברים שמודעים לעצמם ודואגים לעצמם חיצונית. ואגב, הכדורגלן דיוויד בקהאם נחשב לאב הטיפוס של הגבר המטרוסקסואלי. ואם בתחילה נועד המונח לתאר שינוי כללי בתפיסת הגבריות של גברים עירוניים סטרייטים, בהמשך התרחבה משמעותו וכיום הוא מתייחס לגברים באופן כללי, בלי קשר לנטייה מינית.

     

    ההתפתחות האחרונה בתחום היא הדיבור סביב "הגבר האנין", ביטוי עממי שנוצר לאור המציאות החדשה, שבא לידי ביטוי באורח חיים, בשגרת טיפוח, בנושאי שיחה ובמערכות יחסים בין הגבר לבין עצמו ובינו לסובבים אותו, ותקשורת האופנה מטפחת את הפן הצרכני של המונח הזה.

     

     

      ()

     

    לא עוד גברים ממאדים ונשים מנגה

    כלומר: לא עוד באופן גורף גברים ממאדים ונשים מנגה. גם אם עוד יש מספיק גברים ששומרים על תפיסת חיים, גינונים וביטויים מאצ'ואיסטים, יש בצידם יותר ויותר גברים שמסבירים שהם "מתחברים לצד הנשי של המוח", מה שבא לידי ביטוי באורח החיים שלהם. הם עדיין פותחים דלתות לנשים, מחליפים גלגל (לנשים שמבקשות), מסייעים בסחיבת תיקים כבדים, ולובשים ג'ינסים מטולאים וג'קטים מהוהים, אבל בצד נזהרים שלא יפצעו לעצמם את הציפורניים המפוצרות, מטפחים את עצמם בשלל מוצרי טיפוח, מעניקים לעצמם טיפולי קוסמטיקה שונים ועוברים ניתוחים פלסטיים. חלק מעולם הלייף סטייל של גברים אלו מתנהל ברשתות החברתיות, והם רוכשים באתרים את מיטב האופנה העדכנית, זאת בצד אימוני הכושר שלהם ונהיגה במכונית יוקרתית או ב־4X4 אימתני. פוליטיקה וכדורגל עדיין מהווה נושאי שיחה, אבל הם לא חוששים לשתף בטיפולי הלייזר שהם עוברים או הניתוחים להשתלת קוביות, לשוחח על הרגשות שלהם ולהפגין אותם קבל קהל וחברה, ולהימנות על קבוצות תמיכה.

     

    הניגודיות הזו שולטת היום בעולם הגברי. מצד אחד הגבר החדש מנסה לשמר תכונות גבריות מסורתיות, כגון חספוס, בוטות, מאצ'ואיזם, ומצד שני מטפח לעצמו אורח חיים עדין ומוקפד. נושא זה מתחדד עוד יותר בישראל, שנחשבת למדינת צבא, שהגברים בה הם "גבר גבר", שעונים להגדרה של מאצ'ואיסיטים מובהקים. והנה, גם לכאן הגיעה התופעה של ה"גבר החדש והאנין". זה שיודע לקדוח בקיר, אבל לא מתבייש למרוח קרם לחות. יותר ויותר גברים גם מצהירים בגלוי (ובצדק) על היותם חלק מהקהילה הגאה, ומציגים לראווה את הארון הפרטי שלהם, שבו בגדי מעצבים צבעוניים, בצד מוצרים של תעשיית הטיפוח הגברית דוגמת סבון פנים, ג'ל רחצה, קרם עיניים, תכשירים לטקס הגילוח וקרם לחות. לאחרונה גם מעטרים את המדפים מוצרים ייעודיים לטיפוח הזקן בחסות הטרנד ההיפסטרי, ורשתות טיפוח הגוף והפנים מספקות לגברים את מבוקשם עם היצע מוצרים עשיר.

     

     

    טיפולים קוסמטיים 

    אם הגבר "הישן" נהג להשתמש בהיחבא בקרם הקוסמטי של זוגתו, או שהצניע את עצם השימוש בתכשירים קוסמטיים כמו קרם עיניים וקרם פנים - הרי שהגבר ה"חדש והאנין" מתעניין ומשקיע בטיפוח הפנים והגוף מבלי להרגיש אי־נוחות, מבוכה או לחץ חברתי. הגבריות קיבלה מאפיינים מרעננים, ושימור הפנים הפך לעניין הן בהיבט האסתטי והן בשל הרצון לשמר את הנעורים. גם ההיבט הבריאותי של הגנה מסכנות השמש כבר אינו נחלתן של נשים בלבד או של קומץ גברים. גברים רבים מקדישים זמן לטיפוח, ומשלמים מאות שקלים עבור טיפוח עור הפנים שלהם, החדרת לחות וחיות.

     

    אם פעם גברים היו פותחים כפתורים וחושפים חזה שעיר, או ששיער החזה היה מבצבץ מבעד לצווארון חולצת הטריקו – לא עוד. בעידן האנין - כל מה שיוצא החוצה מצווארון החולצה ושומו שמים - מטפס על כל העורף - חייב ללכת. לכך מוצעים טיפולי לייזר או שעווה רותחת. הגבר האנין הוא חלק וחלקלק ומוכן לשלם על כך. למשל: טיפולי שעווה: מחיר להורדת שיער של ישבן מלא נע סביב 150 שקלים, גב מלא סביב 200 שקלים, כתפיים ועורף סביב 100 שקלים, אשכים 150 שקלים ומפשעות 100 שקלים.

     

      (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    גם הגבות הגבריות מקבלות טיפוח מיוחד - לא עוד חיבור או פיזור - גברים רבים מורטים ומעצבים גבות (50 שקלים), מורטים שיער גם מאפם ואוזניהם במכשירים מיוחדים, שרוכשים בכל חנות למוצרי חשמל, ובמחירים נוחים בהחלט. כמובן גם מוצעים להם טיפולי פנים וסידור ציפורניים בידיים וברגליים (כ־100 שקלים כל אחד).

     

    בשמים לגברים 

    יותר ויותר גברים משתמשים בבשמים בעלי ניחוח עדין, לא כבד במיוחד. לעומת זאת, יש עדיין מספיק מותגים, שמציעים בושם גברי. למשל: מותג הבישום הבינלאומי DIESEL הציג לאחרונה בושם חדש לגברים: ONLY THE BRAVE STREET, משמע: הרחוב שייך לכל אחד, אבל תרבות הרחוב שמורה לאמיצים בלבד - אלו שמעיזים לחיות נגד הזרם. הבושם מוצע לגבר האמיץ, המחוספס, המעז והחופשי, שחי את החיים ללא גבולות וקובע לעצמו את החוקים, פתוח לרעיונות חדשים, מקשיב לאינטואיציה, אמיץ בשינויים, מביע חופש יצירתי ומבטיח חדשנות קבועה. כלומר: גם פה מוצג עולם של ניגודים, כמו הגבר החדש, האנין. את הקמפיין לבושם החדש מובילים רקדני ההיפ־הופ לארי ולורן בורג'ואה, הידועים בכינויTHE TWINS .

     

    בית האופנה האיטלקי פראדה, הוא אחראי על הבושם L'HOMME PRADA INTENSE לגבר, ועידכן שזהו ניחוח נשי ופרחוני ועדין, שמורכב מתווים של אמבר, פצ'ולי, איריס ופולי טונקה.

     

    בבית האופנה האמריקאי הוגו בוס השיקו לעומת זאת בושם חדש לגבר תחת הכותרת "פיתוי", שמורכב מניחוחות של ג'ינג'ר והל, לבנדר ופולי ונילה: "שילוב של ניחוחות חריפים מול מתוקים שיוצרים ריח גברי מושלם", הסבירו שם.

     

    ותום פורד - גם הוא בחגיגה. בית האופנה שלו השיק בושם בשם NOIR ANTHRACITEשעוסק כולו במלאכת הפיתוי, ומכיל תווים של פלפל סצ'ואן, ג'ינג'ר, יסמין ערבי ופצ'ולי. "להשפריץ או להחמיץ?" שאלו בהשקה שלו, וגם השיבו: "אם אתם גברים חזקים ומאצ'ואים או רוצים להצטייר ככאלו - הבושם של פורד יעשה עבורכם את העבודה".

     

    מוצרי טיפוח לזקן

    Hans Manly Care - חברת הנס מוצרי טיפוח לגברים מציעה שמנים לזקן, ווקס לזקן ולשפם, שמפו ומרכך לזקן ולשיער. האג'נדה שלהם: גם לגברים מגיע.

     

    דאודורנט גברי

    חברת AXE השיקה לאחרונה ספריי גוף שוקולד - ספריי גוף בעל ניחוח שמוצג כתמהיל מושלם בין אופי גברי מסורתי ונגיעות של ארומת שוקולד, שיוצרים יחד ניחוח ממכר וסקסי. AXE DARK TEMPTATION BODY SPRAY מתאים מאוד עם ג'ל הרחצה AXE DARK TEMPTATION. ההנחייה לגברים: התזה מהירה לאורך החזה בבוקר תעזור לך עם ניחוח מרענן ותגן עליך מפני ריח שעלול לפגוע בסטייל שלך. ההבטחה: לא משנה באיזה אירוע, ההגנה של AXE איתך לאורך כל היום. בנוסף מציעה החברה את AXE GOLD - שגרת טיפוח לגבר, שכוללת: AXE GOLD ג'ל רחצה בניחוח מרגיע שמשלב וניל וחורש, AXE GOLD ספריי גוף, והם במחירים שווים לכל גבר.

     

    קרחת או שיער משוח?

    מצד אחד מוצעים לגברים חומרים שונים למרוח על השיער, כדי שזה יקבל טקסטורה ואפשרות לעיצובים משתנים. גברים הפכו צרכנים של קרמים לעיצוב שיער, שנמכרים ברשתות הפארם או במספרות. מאידך - יש מקום של כבוד ביציע הגברים לקרחת, שהפכה זה מכבר לסמל סקס, לפחות עבור חלק מהנשים. כבר לא מסתירים אותה בכובע, כבר לא מוכנים להוציא סכומים אדירים להשתלת שיער וגם התרופות למניעת קרחות לא תמיד עובדות. גברים קרחים הפכו צרכני קרם הגנה נגד השמש, אותו הם מורחים על הקרחת, ואימצו לעצמם הבעות פנים שבשילוב עם הקרחת רק עושות אותם יותר גבריים.

     

    מרכך כביסה 

    ואפילו על מרכך כביסה לגבר חשבו: מקסימה - מרכך הבושם לגבר פרפיום מג'יק ברונזה של סנו.

     

    ומה יש לגברים להגיד על האנינות?

    "להיות גבר בעידן החדש זה אתגר לא פשוט בעולם משתנה", אומר רפי (שם בדוי). "אני חי בעולם בו אנחנו הגברים נדרשים לשמש בתפקידים מסורתיים, אבל במקביל לסגל עצמנו לעולם ההולך ונהיה מורכב, בו הציפיות מאיתנו הולכות וגוברות. לא פשוט לנו".

     

    רפי מספר על קבוצות תמיכה של גברים, שהוא עצמו חלק מהן. "המפגשים מהווים עבורי מקום מפלט. במסגרת הזאת אני מרגיש לגמרי גבר. לכן תמיד נשתה בירה או וויסקי במפגש ונדבר על כדורגל ופוליטיקה, אבל גם נשתף אחד את השני בחיים. בדרך חזרה הביתה מהמפגש אני מדבר עם אשתי, שמבקשת ממני לקנות לה טמפונים בסופר פארם. אם היו אומרים לי לפני כמה שנים שאסכים לכך, הייתי צוחק. היום זה מקובל וגם על זה מדברים בקבוצה, כדי לעשות לעצמנו סדר בפער שבין מה שאנחנו חושבים על עצמנו ומרגישים, לבין מה שאנחנו חושבים שחושבים עלינו. לא קל להיות גבר בעידן הנוכחי".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים