שתף קטע נבחר

העסקים שעשו שינוי - והצליחו

ציוד הסוואה ללוחמים בשדה הקרב, טכנולוגיה שמנגישה אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות, כרטיסים שמעודדים אנשים למעשים טובים, וחווה חקלאית־תיירותית • לקראת העונה ה־11 של "תחרות עסקים קטנים" של "ידיעות אחרונות" ו־ynet בשיתוף בנק הפועלים, חזרנו אל היזמים של ארבעה עסקים שזכו בתחרות בשנה שעברה, כדי לבדוק מה עבר עליהם מאז הזכייה

בשיתוף בנק הפועלים

 

"השנה האחרונה הייתה מטורפת", אומר ערן רוזן, אחד מארבעת הבעלים של "Bkind", חברה טכנולוגית-חברתית שמטרתה פשוטה: לעודד אנשים לעשות מעשים טובים. הדרך היא מכירת "כרטיסי מעשים טובים", וכן הדרכות והרצאות.

 

עסקים קטנים, אתגרים גדולים / רונן שטיין

 

להרשמה כנסו לאתר התחרות: SmallBusiness11.ynet.co.il פרויקט "עסקים קטנים" מתקיים בשיתוף פעולה עם בנק הפועלים.

 

"לפני שהתפרסמנו בעקבות הזכייה בתחרות עסקים קטנים ב'ידיעות אחרונות' לפני שנה וחצי, הכרטיסים שלנו היו פזורים בשמונה מדינות בעולם. היום הם מתועדים ביותר מ-40 מדינות. בכל יום עשרות אלפי סיפורים על מעשים טובים מתועדים על ידי אנשים שקנו או קיבלו את הכרטיסים שלנו. יצרנו שיתופי פעולה גדולים עם אוניברסיטאות ברחבי הארץ שחילקו אלפי כרטיסים מתנה לסטודנטים שלהם, כדי לעודד פעילות חברתית ושיתוף הדדי. והדבר הכי משמעותי - פנו אלינו מבתי הספר התיכוניים, שמשתמשים בכרטיסים ככלי חינוכי כדי להגביר את המודעות אצל תלמידיהם".

 

הרעיון של החברה: מי שרוצה להפיץ את המוטיבציה לעשיית מעשים טובים, קונה כרטיס (14 שקל), עושה מעשה טוב ונותן את הכרטיס לאדם שעבורו עשה את המעשה, וזה בתורו עושה מעשה טוב ומעביר את הכרטיס, וכך הלאה. יש רשת חברתית שבה אפשר לספר ולתעד את המעשים הטובים ולעקוב אחרי השרשרת, בכל העולם.

 

חברת bkind שזכתה בתחרות הקודמת (צילום: ענת מזור)
חברת bkind שזכתה בתחרות הקודמת(צילום: ענת מזור)

 

העסק של ערן ושותפיו נבחר על ידי שופטי התחרות לפרס העסק החברתי הטוב ביותר, ובזכות זה רבים נחשפו ליוזמה החברתית שעומדת מאחורי החברה. "להיות בעיתון הכי נקרא במדינה זו חותמת של איכות. זה גם נותן הזדמנות לעוד אנשים להצטרף לעסקים חברתיים, מכל הגילים ומכל המגזרים". ההכנסות של Bkind מגיעות משלושה מקורות: רכישות הכרטיסים,‬ וכן הדרכות והרצאות הניתנות לילדים, לחברות מסחריות, עיריות ועוד, שבהם מועברים להם תכנים שעוזרים להם ליצור עשייה חיובית למען הקהילה.

 

"תחרות העסקים הקטנים" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשיתוף בנק הפועלים חוזרת לעונה ה-11 שלה. במשך עשר שנים הבאנו במסגרת התחרות את סיפוריהם של עסקים קטנים שבעליהם גילו יצירתיות, חדשנות, יכולת לזהות צורך ולתת לו מענה, יכולת טכנולוגית גבוהה, וגם רגישות חברתית ורצון לתרום לקהילה בצד עשיית רווח. כל שנה בחרנו מביניהם כמה מצטיינים, והענקנו להם פרס כספי וחשיפה תקשורתית גדולה, ובכל פעם שחזרנו אליהם שנה, או כמה שנים אחר כך, גילינו שהחשיפה הקפיצה את העסק באופן שלא יכלו לשער קודם לכן. גם הפעם חזרנו לכמה מהם כדי לבדוק מה עשתה להם הזכייה בתחרות.

 

עסקים ()
שופטי התחרות

 

כוח נשי

במקביל להתרחבות החליטה Bkind בשנה האחרונה לצרף לצוות שותפה שלטענת רוזן הביאה לקפיצה משמעותית בהצלחת החברה. "צירפנו את יולי בצר כשותפה פעילה בעסקי החברה, והיא הביאה איתה כוח נשי חזק ורעיונות חדשים שעזרו לנו מאוד בשדרוג יעדי החברה. מאז שהיא הגיעה החשיבה שלנו הפכה ליצירתית ומדויקת יותר. אין ספק שמאז אנחנו בתנופה".

 

מצד שני, למרות הגדלת הרווחים, בחברה העדיפו דווקא לצמצם עובדים כדי להיות יעילים יותר: "היום אנחנו בסך הכל ארבעה אנשים שעובדים על פרויקטים ספציפיים, ואם יש לנו פרויקטים יותר גדולים אנחנו מעסיקים עובדים פרטיים למשימה מסוימת במידת הצורך. בעקבות העזרה שקיבלנו במהלך תחרות העסקים הקטנים, למדנו להתמקד במטרות החשובות ביותר של החברה. בתחילת הדרך התפזרנו המון, ובגלל זה איבדנו זמן יקר".

 

עוד חברה שהתרחבה בשנה האחרונה ואף פרצה לשוק העולמי היא "Make Sense", העוסקת בהנגשת תכנים באינטרנט לאנשים עם מוגבלויות. "אחרי הכתבה שהתפרסמה על הזכייה שלנו הרחבנו את המשרדים שלנו גם לרוסיה וארה"ב", מספר דודו אדי, בעלי החברה, יזם ולקוי שמיעה בעצמו. "במהלך השנה האחרונה חתמנו עם חמישה משווקים אמריקנים על עסקות בשווי של מיליוני דולרים. הראשונה בשווי 8.7 מיליון דולר והשנייה בשווי כ־14 מיליון דולר". אדי פיתח ממשק טכני שמסייע לבעלי מוגבלויות להשתמש באינטרנט באופן חופשי ועוזר לחברות בעלות האתרים להגדיל את המכירות שלהן. "השנה נבחרנו על ידי האו"ם לאחת משמונה הטכנולוגיות שהכי משפיעות ועוזרות להנגשת אתרים לאנשים עם צרכים מיוחדים, ואפילו זכיתי לנאום באו"ם", הוא מספר.

 

בחברה גם הרחיבו את משפחת העובדים כדי לעמוד בביקוש. "החברה מונה היום כ-18 עובדים שפרוסים בתחנות ברחבי העולם", אומר אדי, "לפני שנה העסקנו רק שמונה עובדים שעסקו בעיקר בפיתוח תוכנות. עכשיו העובדים שלנו מתעסקים בעיקר בשיווק והפצת המוצר".

 

ומובן שיש עוד חלומות: "המטרה העיקרית שלי השנה היא להמשיך להגביר את המודעות ושינוי התפיסה בארץ ובעולם. למרות ההצלחה של החברה, אנשים עדיין חושבים שהנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלות זו תוספת 'נחמדה' לאתר שלהם, אבל לא חובה. הפלטפורמה שלנו צריכה להיות חובה בכל אתר ולהוות כלי עזר לארגונים שצריכים לספק אפשרות הוגנת לכל אדם באשר הוא אדם. עדיין חסרים המון מקומות תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות, דבר שחייב להשתנות. רק ככה נוכל ליצור שוויון בין כולם".

 

עסקים ()
שופטי התחרות

 

שמח בחווה

החברה שזכתה בתחרות עסקים קטנים בקטגוריית עסק חביב הקהל, "החווה של חוה", לא התרחבה לחו"ל אמנם, אבל פרצה לשכבות גיל חדשות בקרב הלקוחות, שלא חשבה לעולם שתצליח להגיע אליהם. העסק הוא חווה חקלאית-תיירותית, עם חיות, רפת, חמורים, אפיית פיתות, פעילויות לילדים ועוד, כשהדגש הוא אהבה לטבע ולעולם החי. "התרגשנו מאוד לגלות כמה אנשים אוהבים ומחבקים את העסקים הקטנים. לא ציפינו לקבל בתקופת התחרות ואחריה את כמויות התמיכה שקיבלנו מהמון אנשים מכל הארץ. כולם הרגישו שותפים לזכייה שלנו", מספרת קרן חמיאל, מנהלת השיווק של "החווה של חוה", שאותה הקימו הוריה, חוה ויעקב זליגר, יחד עם שלושת ילדיהם הקטנים. "באותה תקופה היה באזורנו גל קשה של טרור חקלאי. סבלנו ממנו מאוד ברמה האישית וברמה העסקית. הזכייה גרמה להמון אנשים לחבק אותנו ולהעלים לנו את הכאב. כמובן שנהנינו מהפרסום, אבל נהנינו גם לגלות כמה אנשים אוהבים ומעריכים אותנו, וזה יותר גדול מכל פרס, במיוחד לעסקים קטנים שמפחדים מאוד להתמודד מול המציאות בארץ".

 

החווה מגלגלת שני מיליון שקל בשנה ומציעה למבקרים פינות ליטוף, בישול בטבע, סיורי חברה מודרכים ועוד. ומה הכי מפתיע? "היום ההצלחה הכי גדולה שלנו היא בקרב קהל בגיל השלישי. כל הזמן חלמנו לארח אנשים מבוגרים שבאים לא רק כדי לקחת את הנכדים והילדים שלהם לשחק, אלא גם כדי ליהנות בעצמם, והיום מחצית מהביקורים שלנו הם כאלה".

 

החווה של חוה (ישראל יוסף) (ישראל יוסף)
החווה של חוה(ישראל יוסף)

 

"אנחנו כל הזמן ממשיכים להשתדרג", מספרת קרן חמיאל, "שיפרנו את פינת החי בעזרת מומחה לפינות חי, ואנחנו עובדים לפי השיטות הכי הומניות ומתקדמות בשמירה על זכויות בעלי החיים. המטרה שלנו היא לשפר את ההנאה של המבקרים יד ביד עם ביטחון החיות. זה הערך שמוביל אותנו".

 

מה היעדים הבאים? חמיאל: "אנחנו רוצים לפנות ליותר קהלים וקבוצות. אנחנו רוצים ששיתוף הפעולה עם הקהל של הגיל השלישי יגיע לרמה של שיתוף הפעולה שלנו עם קבוצות ילדים ומשפחות".

 

גם חברת Polaris Solutions, שזכתה אף היא בתחרות העסקים הקטנים, חוותה התרחבות משמעותית בשנה שלאחר הזכייה. את החברה הקימו אסף פיצ'וטו ואסף מילר, שהיו יחד קצינים ביחידת מגלן. הם היו החברים הכי טובים המון שנים, עד שהחליטו לקחת את החברות הצבאית צעד אחד קדימה ולהפוך אותה ל"זוגיות" עסקית. הם הקימו את פולאריס, המייצרת ציוד שרידות והסוואה תלת־ממדי ללוחמים בשדה הקרב.

 

"בשנה הזו הוספנו עוד עובדים ובעיקר הגדלנו משמעותית את המכירות שלנו באונליין", מספר פיצ'וטו. "יחד עם העובדים החדשים והפעילות האינטנסיבית החשובה באינטרנט, הצלחנו לקיים שיתופי פעולה גדולים ולהרחיב את העסק שלנו. התהליך שעברנו, יחד עם פרסום הכתבה עלינו בעיתון, נתן לנו את יריית הפתיחה לעולם האונליין, שהיום נחשב לעולם החשוב ביותר בתחום העסקי".

 

הטיפים שלהם

1. "הטיפ החשוב ביותר שאני רוצה להעביר לכם הוא אף פעם לא לוותר. לא להפסיק לרדוף אחרי החלום שלכם עד שהוא בסופו של דבר יתגשם. אין ספק שתחוו אתגרים וקשיים במהלך הדרך אבל אל תשכחו לעולם שמי שמתמיד בסוף יצליח", כך אומר דודו אדי, מנכ"ל Make Sense.

 

2. "העצה הכי טובה שאני יכול לתת לכם זה להקשיב לצרכים של החברה. לעבור מהרצון להגשים את החלום שלך, לרצון להגשים את החלומות של האנשים מסביבך. למרות שהעסק שלך הוא הבייבי שלך, מתישהו אתה תבין שיותר חשוב לתת ערך לאנשים אחרים, להקשיב ולעזור להם וזו הדרך הכי טובה לצמוח ולהתפתח", טיפ של ערן רוזן, שותף בחברת ,Bkind חברה טכנולוגית חברתית.

 

 

3. "תנסו. אף אחד לא מת מלנסות. הכי גרוע? לא תצליחו, אבל לפחות ניסיתם. וזה לגבי כל דבר בחיים. והכי כיף שזה בכלל לא עולה כסף", משתפת קרן חמיאל מהחווה של חוה, חווה חקלאית חינוכית.

 

4. "אני אסכם לכם את זה במילה אחת - התמדה. חשוב מאוד, במיוחד בעסקים קטנים לשמור תמיד על המון נחישות, להמשיך להילחם ולסמן את היעדים שהכי חשובים לכם. כמו שאומרים בצבא - תמיד לחתור למטרה. שום דבר לא יגיע מעצמו", כך אומר אסף פיצ'וטו בעלים של חברת "פולאריס סולושיינס" המייצרת ציוד שרידות והסוואה.

 

רוצים להשתתף? כך תירשמו לתחרות

מי יכול להשתתף?

כל עסק הקיים מעל 3 שנים ומגלגל מחזור של מעל 2 מיליון שקל בשנה (ועד 30 מ').

 

איפה מוצאים את טופס ההרשמה?

באתר התחרות: http://smallbusiness11.ynet.co.il

 

איך למלא את הטופס?

היכנסו לאתר ומלאו את הטופס המופיע בו.

 

ואם יש לי שאלות?

ניתן לכתוב לנו במייל:‭asakim-k@yedioth.co.il  

 

האם צריך לצרף נתונים כספיים של העסק?

בשלב הראשון מתבקשים המועמדים רק למלא את הטופס. מועמדים שיעברו את השלב הראשון יתבקשו למלא שאלון שבו יתבקשו להציג כמה נתונים מדוחות כספיים שאושרו על ידי רואה חשבון.

 

עד מתי ניתן להגיש מועמדות?

עד 25 בנובמבר 2018.

 

מה יקבלו הזוכים בתחרות?

העסקים הזוכים יקבלו סיקור מערכתי ב־"ידיעות אחרונות" וב־‭.ynet‬ בנוסף, הם ייהנו מחבילת פרסום ב"ידיעות אחרונות‭,"‬ או ב־‭,ynet‬ ו"מענק יזמות" בשווי 10 אלף שקל. העסק שייבחר כחביב הקהל ייהנה מחבילת פרסום ומענק יזמות של 5,000 שקל.

 

(ההשתתפות בתחרות אסורה על עובדי "ידיעות אחרונות‭,"‬ עובדי סטרשנוב־קלדרון בע"מ, עובדי בנק הפועלים, ובני משפחותיהם. *בכפוף לתקנון הנמצא באתר התחרות)

 

בשיתוף בנק הפועלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים