שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    תוך ארבע שנים: יותר מ-45 אלף דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים
    פרסום ראשון: דו"ח של הכנסת מציג עלייה דרמטית באכיפה משנת 2014 ועד היום. כשליש מהדו"חות שניתנו עד כה - לרוכבים על המדרכה. מתחילת השנה חולקו כ-1,400 דו"חות לרוכבים מתחת לגיל 16, בניגוד לחוק. 0 דו"חות בגין רכיבה על אופניים שאינם עומדים בתקן

     

    שוטרים רושמים דו"חות לנערים ברמת גן. ארכיון (צילום: עיריית רמת גן) (צילום: עיריית רמת גן)
    שוטרים רושמים דו"חות לנערים ברמת גן. ארכיון(צילום: עיריית רמת גן)

    הנתונים נחשפים: 18 אלף וחצי דו"חות חולקו השנה לרוכבי אופניים חשמליים. בחודש שעבר עברה בממשלה הצעת החוק של שר התחבורה ישראל כץ שתאפשר סנקציות גדולות יותר על רוכבי אופניים חשמליים שנוהגים שלא כחוק. מחקר חדש של מרכז המידע והמחקר בכנסת המתפרסם היום (ג') לקראת שבוע הבטיחות בדרכים מגלה כי האכיפה כבר כאן.

     

    זה כבר ארבע שנים שבהן שוטרי ישראל מחלקים דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים על עבירות תנועה. על פי הדו"ח, שהגיע לידי ynet, עולה כי משנת 2014 ועד אוקטובר האחרון חולקו בישראל 45,239 דו"חות. בשנת 2014 חולקו 11 דו"חות בלבד. כשב-2015 חלה עלייה וחולקו כבר 2,190 דו"חות. ב-2016 חולקו ברחבי הארץ 8,909 דו"חות. מספר זה כמעט הכפיל את עצמו ב-2017 והגיע ל-15 אלף דו"חות.

     

    שליש מהדו"חות עד היום: עקב רכיבה על המדרכה

    מחברי הדו"ח, מתן שחק ואורי טל-ספירו, קיבלו את הנתונים המופיעים בו ממשטרת ישראל, שהחלה לחלק דו"חות ב-2014. שנתיים מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם פקחי עיריות שהוסמכו לכך.

     

    אז על מה ניתנו מרבית הדו"חות לרוכבי אופניים? שליש מהדו"חות ניתנו היו בעקבות רכיבה על המדרכה. ב-2018 בלבד חולקו 7,390 דו"חות כאלו, מדובר בכמעט מחצית מכלל הדו"חות על נהיגה על המדרכה לאורך חמש השנים האחרונות (15,470) וכן על רוב הדו"חות שחולקו השנה. כמו כן, מדובר בעלייה של 588 דו"חות שניתנו לעבירה זו משנה שעברה ועלייה אף תלולה יותר משנים עברו.

     

    דו

    עילות דו

     

     

    12.7% מהדו"חות ניתנו על סטייה מנתיב התחבורה. ב-2018 כאמור חלה ירידה במתן דו"חות על בסיס עבירה זו בקרב רוכבי האופניים החשמליים, כשבתשעת החודשים הראשונים של השנה חולקו 563 דו"חות עקב עבירה זו.

     

    על פי הדו"ח, 5% מכלל הדו"חות שחולקו עד היום היו לבני נוער שנתפסו רוכבים על אופניים חשמליים כאשר טרם מלאו להם 16. על פי החוק החדש שייכנס לתוקפו בינואר 2019, עבירה שכזו נחשבת לאחת החמורות ותגרור לא רק קנס כספי, אלא עיכוב של שנה בהוצאת רישיון נהיגה לעוברים עליו. בתשעת החודשים של השנה בלבד חולקו 1,375 דו"חות על סעיף זה, מדובר בעלייה של כ-300 דו"חות לעומת אשתקד.

     

    דו"חות רבים חולקו עד כה השנה לרוכבים שרכבו על אופניהם אך לא ישבו על כיסא האופניים תוך כדי נסיעה. לא פחות מ-2,418 דו"חות נרשמו כנגד פורעים אלו בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מדובר בהכפלה של מספר הדו"חות שניתנו על סעיף זה משנה שעברה.

     

    שתי עבירות נוספות שבגינן חולקו הרבה דו"חות השנה ואמורות להוות תמרור אזהרה לכל הנוגעים בדבר היו דו"חות על נסיעה על מעבר חצייה (1,512 דו"חות) ואי ציות לתמרורי הדרך (1,439 דו"חות).

     

    מ-2014: מאות אופניים לא חוקיים שיובאו הוחרמו

    המחקר שופך אור על הניסיון של המדינה להילחם בתופעת ייבוא אופניים שלא כחוק ושל אופניים שלא עומדים בתקני משרד התחבורה. על פי ממצאי הדו"ח, במהלך החודש שעבר נתפס במכס משלוח של 630 אופניים חשמליים של עמדו בדרישות צו הייבוא לארץ ותקנות התעבורה.

     

    על פי הדו"ח, ב-2014 הוחרמו ונגרטו 70 כלים. עדו ניתן לראות כי בשנים 2015 ו-2016 נערכו כמה מבצעי אכיפה גדולים נוספים. במאי 2015 הוחרמו 655 זוגות אופניים בלתי חוקיים, וביולי של אותה שנה הוחרמו 56 זוגות אופניים חשמליים לא תקינים.

     

    בינואר 2016 נערך מבצע "גלגלים לוהטים", שבו הוחרמו 53 כלים מבתי עסק בגוד דן והשרון. באותו חודש נערך מבצע אכיפה ארצי שבסיומו הוגשו כתבי אישום

    נגד שישה בתי עסק ברמת גן, תל אביב ואשדוד. למרות הנתונים על החרמת וגריטת אופניים שלא בתקן, עד היום לא ניתן אף דו"ח עקב רכיבה על אופניים אלו.

     

    הודיה קין (צילום: זיו ירון)
    "רובם המכריע של רוכבי האופניים החשמליים רוכבים ללא קסדה". הודיה קין(צילום: זיו ירון)

    הודיה קין, מנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת התייחסה לממצאי הדו"ח, שהיו חלק ממחקר מקיף על מצב האופניים החשמליים בארץ, ואמרה כי "מנתוני המסמך עולה כי בעוד שאכיפת המשטרה כלפי רוכבי אופניים חשמליים הייתה זניחה בשנת 2014, הרי שהחל משנת 2015 חלה עלייה של יותר מ-100% בממוצע לשנה במספר הדו"חות שניתנו לרוכבים. לפי סקר שנערך לאחרונה רובם המכריע של רוכבי האופניים החשמליים (בין 88 ל-92 אחוזים) רוכבים ללא קסדה. כיום מונחת הצעת חוק לחיוב רוכבי אופניים חשמליים בחבישת קסדה".

     

    קין אמרה כי פרסום הדו"ח הוא חלק ממגמה שמטרתה להציף בשיח הציבורי סוגיות בעלות חשיבות ציבורית ולהביא לידיעת מקבלי ההחלטות נתונים חשובים בסוגיות כאלו כדי שיוכלו להוות תשתית לקבלת החלטות מבוססות ידע. "מטרתנו היא כי מסמך זה ורבים נוספים עליהם חוקרי מרכז המידע והמחקר של הכנסת שוקדים בימים אלו ממש יאפשרו לחברי הכנסת לקבל תמונת רחבה יותר על תופעות שונות וחשובות בחברה הישראלית ויהוו עבורם כלי בעבודתם הפרלמנטרית".

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים