שתף קטע נבחר

אתר פסולת לא חוקי מעכב את סלילת מסילת הרכבת

קבלני בניין שופכים פסולת על תוואי המסילה המזרחית, שאמורה לחבר בין חדרה בצפון לשוהם במרכז, כולל תחנות בטירה ובטייבה. ל-ynet נודע כי הפינוי של עשרות אלפי קוב פסולת צפוי לעלות כ-15 מיליון שקל ויעכב את הפרויקט. הרשויות מטילות את האשמה האחת על השנייה

  

 

חשיפה: פרויקט תשתית התחבורה הגדול בישראל - מסילת הרכבת המזרחית, המקודם על ידי "נתיבי ישראל" - עלול להידחות בגלל כמויות פסולת גדולות שהושלכו על תוואי המסילה. מחומרים שהגיעו לידי ynet, ניתן לראות איך חברות הובלה לפינוי פסולת בניין, עודפי עפר וחומרים מסוכנים כמו אסבסט, משליכות את תכולת המשאיות על תוואי העבודה של הרכבת ובכך מונעים את המשך העבודות על המסילה.

 

גורמים ב"נתיבי ישראל" סיפרו כי על מנת להמשיך בעבודות יש לפנות את הפסולת שהצטברה על התוואי. פינוי הפסולת יעלה לחברה, ומכאן באופן עקיף למשלמי המיסים, כ-15 מיליון שקל.  גורמים בנתיבי ישראל הסבירו כי עיריות טירה וטייבה, שבשטחן אמור לעבור תוואי הרכבת ובו הושלכה הפסולת, לא עושות דבר לשנות את המצב. כמו כן, עד כה הרשויות האמונות על החוק, כמו המשרד להגנת הסביבה ורשות מקרקעי ישראל, לא מטפלות במצב, אלא בעיקר מתווכחות ביניהן מי צריך לטפל בו. במצב זה תיתכן דחיה בלוחות הזמנים של הצבת מסילת הרכבת.


פרויקט תשתית התחבורה של מסילת הרכבת המזרחית בדרך לעלות על שירטון (צילום: נתיבי ישראל)
תוואי הרכבת שהפך לאתר פסולת(צילום: נתיבי ישראל)

פרויקט תשתית התחבורה של מסילת הרכבת המזרחית בדרך לעלות על שירטון (צילום: נתיבי ישראל)
(צילום: נתיבי ישראל)
על פי הערכות של חברת נתיבי ישראל, בחודשים האחרונים הושלכו כ-100 אלף קוב של פסולת בניין ועודפי עפר על ידי מובילי משאיות, בתוואי השטח שנרכש על ידי המדינה לטובת הקמת 'המסילה המזרחית' באזור המשולש. זאת בניגוד מוחלט לחוק, אשר קובע כי פסולת בנייה יש להעביר למטמנות מאושרות בלבד. הסיבה לכך היא הרצון של אותן חברות הובלה להגדיל את הרווח שלהן. על כל קוב פסולת שמועבר לאתרים רשמיים להטמנה עליהן לשלם בין 50 ל-100 שקלים. כסף שבמקרה זה לא משולם. כך למעשה החברות חוסכות לעצמן מיליוני שקלים בכל שנה.

 

מדובר בנזק אדיר עבור הפרויקט, שכן כעת על חברת נתיבי ישראל לפנות את כל הפסולת שהצטברה על התוואי בכדי לסלול את המסילה. למרבה האבסורד, הרשויות שאינן אוכפות החוק - טירה וטייבה, שהפעילות העבריינית נעשית בשטחן המוניציפלי - הן בעלות האינטרס הגדול ביותר לכך, משום שתושביהם משוועים, לראשונה בתולדות המדינה, להתחבר אל רשת הרכבות בשתי תחנות שיוקמו בערים אלו. השלכת הפסולת במקום נמשכת חרף פניות חוזרות ונשנות של היזמים, לצד הצבת מכשולים פיזיים, כולל גדרות ותעלות למניעת מהלכים אלו.

 

פרויקט תשתית התחבורה של מסילת הרכבת המזרחית בדרך לעלות על שירטון (צילום: נתיבי ישראל)
שלט של נתיבי ישראל. לא מונע את השלכת הפסולת(צילום: נתיבי ישראל)

פרויקט תשתית התחבורה של מסילת הרכבת המזרחית בדרך לעלות על שירטון (צילום: נתיבי ישראל)
משאית ששפכה פסולת באתר(צילום: נתיבי ישראל)

יו"ר ועדת המיחזור של התאחדות בוני הארץ, צביקה דוד, טוען כי הפסולת המדוברת מגיעה ברובה מגוש דן וכי למובילים יש אינטרס גדול לחמוק מתשלומים לאתרי מיחזור רשמיים, בהם נדרש לשלם על כל קוב פסולת. "מדובר בעבירה פלילית, שנעשית משום שאין אכיפה של מנהלי חברות הבנייה ושל המדינה. אני לא מכיר מקרה שהמדינה פנתה למנהל חברת בנייה ונקטה נגדו הליכים בשל השלכת פסולת באתר לא חוקי. החברות מעבירות את הפסולת למובילים ואיש לא מפקח לאן הם לוקחים אותה. לו פעם אחת המדינה הייתה מטילה קנס על חברת בנייה, כולם היו מתיישרים".

 

"כמויות פסולת במסווה של עפר"

"המסילה המזרחית" הינה מסילה רכבתית באורך 65 ק"מ מהעיר לוד בדרום ועד לחדרה בצפון. היא מוקמת בעלות של כ-10 מיליארד שקלים ויהיו בה עשר תחנות חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה השומרון, כפר סבא, ראש העין צפון, ראש העין דרום, אלעד, לוד צפון ושוהם-חבל מודיעין. המסילה צפויה להקל על העומס בקווי הרכבת הקיימים ואף לשנע סחורות בהיקפים גדולים, שכיום מועברים מהנמלים למקומות שונים בארץ באמצעות משאיות בכבישים.

 

מנתיבי ישראל נמסר: "נתיבי ישראל תפעל בנחישות ובמלוא עוצמותיה להסרת החסם הפלילי החמור, תוך שימוש בכלל האמצעים העומדים לרשותה. החברה רואה חשיבות עצומה בהובלת מיזם המסילה המזרחית לו הציבור הישראלי משווע, בחיבור בין הפריפריה למרכז עם 10 תחנות רכבת חדשות, הגברת בטיחות משתמשי הדרך, הפחתת העומסים בכבישים וצמצום הזיהום שנפלט מאלפי משאיות המטען שיעברו לרכבת".

 

מעיריית טייבה נמסר: "העבודות כוללות פינוי עפר ופסולת בתחום ההכרזה של הפרויקט. עיריית טייבה משקיעה משאבים רבים לשמירה על המקום נקי. לא מזמן הושקעו תקציבים רבים לניקוי האזור, בסיוע המשרד להגנת הסביבה. העירייה עושה הכל באמצעים העומדים לרשותה כדי לשמור על ניקיון האזורים השונים הנמצא בתחום שיפוטה".

 

ראש עיריית טירה, מאמון עבד אל חי: "אנחנו בודקים את הנושא".

 

במשרד להגנת הסביבה המפעיל את המשטרה הירוקה, הפנו אותנו לרשות מקרקעי נמסר והוסיפו: "בתקופה האחרונה חל שינוי לרעה במקום, וכמויות של פסולת בניין במסווה של עפר מושלכות על-ידי קבלנים בשטח המדובר. המשטרה הירוקה פועלת בימים אלה באופן גלוי וסמוי לתפיסת העוברים על החוק והבאתם לדין".

 

במינהל מקרקעי ישראל הפנו חזרה את השאלה למשרד להגנת הסביבה. "מדובר בקרקעות פרטיות בהן לרשות אין כלל סמכויות. הגורם המטפל באכיפת חוקי הניקיון הוא המשרד להגנת הסביבה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נתיבי ישראל
פסולת הבנייה בתוואי הרכבת
צילום: נתיבי ישראל
מומלצים