שתף קטע נבחר

בגיל 16 תגיעו ל"מאדים" בעזרת מכון דוידסון

ללבוש חליפת אסטרונאוט, להרגיש בחלל ולפקד על משימה ב"מאדים", כל זה אפשרי בתוכנית מיוחדת לבני נוער של מכון דוידסון

ההגעה למאדים נראית קרובה מתמיד, עם גילויים חדשים על הכוכב המסקרן ופיתוחים טכנולוגיים שיאפשרו לנו בעתיד לשהות ולבקר שם. אבל עד שכל אחד יוכל להגיע לשם, מכון דוידסון לחינוך מדעי, מאפשר לתלמידים כבר בגיל 16 להתאמן לקראת הנחיתה על מאדים ומדמה משימות חלל מאוישות.

 

מכון דוידסון לחינוך מדעי פותח את ההרשמה לשנה השלישית של תוכנית הלימודים הייחודית שהוא מפעיל בתמיכת סוכנות החלל הישראלית וקרן ICA: בית הספר לאסטרונאוטים צעירים. בתוכנית, התלמידים עוברים הכשרה של שנה וחצי המדמה את הכשרת האסטרונאוט וכוללת מדעי החלל, רובוטיקה, רפואת חלל, מדעי כדור הארץ, ניווטים בשטח ועוד.

 

תרגיל הסיום למחזור א' (צילום: ניר לנגר)
תרגיל הסיום למחזור א'(צילום: ניר לנגר)

 

בסיומה של התוכנית, התלמידים מגיעים למספר ימים לאזור מכתש רמון ומבצעים באופן מלא הדמיית משימה מאוישת ורובוטית של מספר ימים על המאדים בתנאים מבודדים המדמים את תנאי השטח של משימת האסטרונאוטים על מאדים.

 

איריס סולומוביץ מרחובות, בוגרת מחזור א' של בית הספר לאסטרונאוטים, סיפרה: "מאז שהייתי ילדה קרץ לי נושא החלל, תמיד אהבתי סרטי מדע בדיוני, סרטים על החלל ואסטרונומיה. ברגע ששמעתי על התוכנית רציתי ללמוד עוד דברים על החלל שלא יכולתי ללמוד בבית הספר. במהלך הלימודים למדנו על נושאים מיוחדים כמו גיאולוגיה, גם על כדור הארץ וגם על המאדים, קורס רפואת חלל שהיה מאוד מעניין ואסטרופיזיקה - כולל ניסוי שבו מדדנו את הקרינה הקוסמית שמגיעה אלינו מרחבי הגלקסיה".

 

על משימת הסיום, סיפרה סולומוביץ: "כל התלמידים התרגשו מההכנות, אני הייתי ראש צוות הביטאט, אחראית על התכנון הראשוני של מבנה מגורי הרמונאוטים שקיים היום ב-D-MARS. החוויה כולה הייתה מאתגרת וזה הפך להיות החוויה הכי משמעותית שעברתי. זה פיתח אותי וגיליתי בעצמי צדדים שלא חשבתי שקיימים. למדתי שאני יכולה לעבוד ולהוביל צוות, להיות אחראית ופתוחה לשינויים והחוויה כולה עיצבה אותי וחיזקה אותי".

אימון אסטרונאוטים למחזור ב' (צילום: רעות סורק אברמוביץ')
אימון אסטרונאוטים למחזור ב'(צילום: רעות סורק אברמוביץ')

 

איתי ספיר מרחובות, בוגר מחזור ב' של בית הספר לאסטרונאוטים, הוסיף: "כשהגיעו לספר לנו על התוכנית בבית הספר, הנושא ריתק וסיקרן אותי ושמחתי להרחיב את תחומי הידע שלי. החוויה עצמה של הלימודים מאוד מעניינת, בינתיים הכי אהבתי את מחנה הרובוטיקה בירוחם. היינו שם חמישה ימים ולמדנו איך לבנות ולתכנן רובוט, כדי שילקט את המידע עבור הרובר במשימת הסיום המדמה משימת מאדים. במקביל, התחברתי לקורסי הניווט וההתמצאות בשטח. משימת הסיום שלנו תתקיים בעוד 3 חודשים וכל הקבוצה מתרגשת מההכנות ומהמשימה. כל החוויה פתחה לי עוד אופק שלא חשבתי שאתעסק בו". 

 

 

הלל רובינשטיין, מנהל תוכנית אסטרונאוטים צעירים במכון דוידסון, אמר: "בילדות, רובנו חשבנו וחלמנו שיום אחד נוכל להגיע לחלל או אולי יום אחד נהיה אסטרונאוטים. כשגדלנו והתבגרנו, הבנו שזהו חלום לא כל כך פשוט ולא כל אחד יוכל להשיג אותו והחלום הפך לפחות ריאלי ונשאר בגדר מחשבה מסקרנת. אנחנו במכון דוידסון ובמרכז מדע ים המלח והערבה גם, רצינו לעורר מחדש בבני הנוער את החלום הזה וגם אם התלמידים לא יגיעו לחלל האמיתי, נוכל לתת להם חוויה שתיתן להם להרגיש הכי קרובים לכך. ישראל מפותחת מאוד בתחומי הטכנולוגיה, לוויינים, רובוטיקה, אבל מה שהיה חסר לנו זהו תחום של משימות חלל מאוישות. לכן הקמנו את התוכנית תחילה במכון דוידסון, כדי שלגוף החינוך המדעי המוביל בארץ תהיה תכנית חלל מיוחדת, בינתחומית ומלהיבה".

 

רעות סורק אברמוביץ, מנהלת את תוכנית אסטרונאוטים צעירים במרכז מדע ים המלח והערבה, הוסיפה: ״אנו מאוד נלהבים לאפשר לאוכלוסיות בדרום הארץ להשתתף בתוכנית כה ייחודית וליהנות ממשאבים, ידע מקצועי, ופעילות חלל מגוונת".

 

השנה ייפתחו שתי קבוצות אשר יבצעו הדמיית משימות מאדים, אחת במכון דוידסון והשנייה במרכז מדע ים המלח והערבה, וכן יתקיימו פעילויות מגוונות לבתי ספר ולקבוצות מבקרים. לפרטים והרשמה:

 

https://davidson.weizmann.ac.il/programs/earth_analog

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רעות סורק אברמוביץ'
אימון של האסטרונאוטים
צילום: רעות סורק אברמוביץ'
מומלצים