שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    יאללה, תבלמו כבר

    אנחנו נהנים כל כך ללחוץ על הגז עד הרצפה ולראות (ולשמוע) את המכונית מאיצה כמו סילון. אבל כשזה מגיע לשימוש בבלמים אנחנו מאוד מאופקים: לא סוחטים אותם עד תום, מהססים, עדינים. למה? אולי כי בהוליווד מילאו לנו את הראש בצילומי פעלולים, התהפכויות וחריקות שאין שום סיכוי שיקרו כשנבלום בחוזקה במציאות. אבל בחיים האמיתיים, מי שלא מיומן בבלימות בנוסח "מהיר ועצבני" הוא דווקא זה שעלול להגיע למפגש עם האורתופד

    מתפרסם בשיתוף חברת מובילאיי

     

    בנורמנדי יש אחלה פירות ים. כך גיליתי במסעדה שאני לא זוכר את שמה לא רחוק ממנזר מונט סן מישל המפורסם ששוכן על הים. שם, בין הקומות של מגש תלת-פאזי של פירות ים אשר הכיל את כל מה שפחות או יותר חי, נושם ומתרבה במי האוקיאנוס האטלנטי, אמר לי מדריך נהיגת הראלי הצרפתי את המשפט הבא: "אנשים פוחדים ללחוץ על הברקסים כמו שצריך" - תוך כדי פיצוח קולני של זרועות סרטן גדול במיוחד.

     

    בלמים (צילום: Shutterstock)
    (צילום: Shutterstock)

     

    בחנתי את עצמי יום למחרת על מסלול העפר של בית-הספר ההוא לנהיגת מרוצים (מתנת יומולדת שקניתי לעצמי כי מגיע לי ובא לי) וגיליתי שהצרפתי עם הקול הצרוד מג'יטאן ופרנו צדק לגמרי: גם אני לא לוחץ מספיק חזק על הברקסים - בטח שלא מספיק בשביל שיעור הכולל נהיגה ברכב מצויד בכלוב בטיחות, רתמה וקסדה על הראש.

     

    לקחתי את מה שלמדתי שם גם לכביש. האמת היא שבנהיגה רגילה רובנו מאיצים בהתלהבות וממצים את כוח הדחיפה, אבל לא לוחצים מספיק בנחישות על הבלמים ולכן לא מנצלים את 50 האחוזים האחרים מהמרכיב הדינאמי של נהיגה - כוחות הבלימה.

     

    תהיתי מה באמת גורם לנו לא ללחוץ על הברקסים כמו צריך, עם כל הלב, בלי רחמים, עד הרצפה. ובכן, אם לצטט את בן לאדן: "זה בגלל הוליווד". למה? כמה פעמים ראיתם מכונית שמתהפכת ומתגלגלת (משלוש זוויות שונות ועם סלואו-מו לשיפור הדרמה) ברגע שהבלמים נלחצים? או שגלגל ננעל בעוצמה אדירה, מעשן עצמו למוות ומכניס את הרעים לעולם של כאב? המון פעמים. והכל בלוף. בהנחה שאתם נוסעים ברכב מודרני, כזה שיוצר לפחות בעשור האחרון, אף אחד מהנ"ל לא יכול לקרות. כל הגלגולים והעשן הם אפקטים שפשוט לא יכולים לקרות בחיים.

     

    אוקיי, יש יוצאים מן הכלל. אם תהיו ממש קמצנים, או ממש דפקטים, תחסכו בטיפול וישימו לכם במכונית חלקים מיצרן תת-רמה (אבל זול לאללה) שיורכבו במוסך מדרכה (שמקבל מזומן בלי חשבונית), יש סיכוי (ולדאבוני היו גם מקרים מוכרים) שברגע האמת הבלמים ייכשלו ואתם תיאספו למוסך הגדול שברקיע. מעבר לכך, יש גם אמונות טפלות. למשל: הצמיגים יתפוצצו. במציאות: לא יקרה. או שהרכב יתהפך. גם לא יקרה. נעשה צלחת? אה...לא.

     

    בלימה נכונה היא מיומנות שצריך לתרגל. אבל עוד קודם לכן אתם חייבים לבטוח בכלי הרכב שלכם. יצרני הרכב ויצרני הרכיבים השונים - צמיגים, רפידות, דיסקים, מתלים ומערכות בטיחות - משקיעים מיליארדים בפיתוח המערכות האלה כדי לשמור עליכם. רוצים דוגמה? בלימה על שול, חצי רכב על הכביש ושני גלגלים על עפר. פעם: מתכון בטוח לסחרור בשל הבדלי רמות החיכוך בין הצדדים. עם רכב מודרני: לא יהיה כלל אירוע. שילוב של חלוקת עוצמת בלימה, בקרת יציבות ו-ABS הפועלים על כל גלגל בנפרד ישמור על הרכב ישר. ופייר, זה מדהים.

     

    אז המכונית כבר אחלה. עכשיו לתרגול. הכי טוב זה על מסלול (בדקו קודם אם העלייה על המסלול לא תפגע באחריות של היצרן, כן?) או עם מדריך מבית-ספר לנהיגה מתקדמת. למדו איך זה מרגיש לבלום עד הסוף, עד שמרגישים את הרעד בדוושה מהפעלת ה-ABS. לא להתרגש. הרכב לא מתפרק. ככה זה עובד. המשיכו ללחוץ. תפקיד ה-ABS לשמור על סיבוב הגלגלים ולהשאיר אתכם עם יכולת היגוי, למשל כדי לחמוק ממפגע מפתיע. וגם כדי לקצר את מרחק הבלימה במקרים מסוימים ואצל חלק מהנהגים.

     

    בנהיגה רגילה יישום הבלמים צריך להיות מדוד ומתון יותר. עדיף לכולם שלא תדרכו בעוצמה על הבלם בכל עצירה. בלימה מתונה ואחידה תיתן את התוצאה הטובה ביותר ותשמח את הנוסעים שברכב ואת כוסות הקפה שלהם. כאן אנו עוסקים במקרי קצה, אירועי חירום שמגיעים פעם ב... אבל עליכם להיות מוכנים להם, לדעת איך הרכב יגיב בשימוש מלוא עוצמת הבלימה ואיך זה מרגיש בצד שלכם - הנהגים.

     

    ממה להימנע? הכי גרוע זה להניח רגל על הבלם ולתת לה "לגור" שם, מה שמכונה "לרכב על הבלמים". זו זוועה מכאנית אמיתית. נוראה מזה תהיה בלימה ברגל שמאל ששמורה בעיקרון רק לספורט מוטורי. הימנעו מזה בכל מחיר. לתנוחת הנהיגה יש כאן חשיבות רבה. אם הרגל רחוקה מהדוושה היא עלולה להחטיא אותה ברגע חירומי מפתיע.

     

    ואם לא ניישם את כל אלה? למזלנו, יש כיום מכוניות מודרניות רבות שמפצות על מיומנות חסרה שלנו, הנהגים, עם מערכות בטיחות מתקדמות (אבל הן צריכות להיות צעירות יחסית). למשל, בלימת חירום אוטונומית. בתרחיש לא ממש דמיוני, כשהנהג לא נמצא באותו מישור קיומי כמו הרכב - ואינו נוקט בשום פעולה אפילו כשהתאונה בלתי נמנעת בגלל הלם או חוסר מיומנות או סימוס לסבתא שהוא מאחר לאסוף אותה לבינגו - תיכנס המערכת לפעולה (בפרמטרים אשר כל יצרן הגדיר לה) ותפעיל בעצמה את הבלמים. זאת תהיה בלימת חירום איומה, חזקה, אימתנית, עם כל הכוח שיש למכונית. לאחרונה אף יצאו פרסומים על כך שיש גם מערכות שמסוגלות לבצע גם תמרון חירום בזמן שהנהג מתלבט. מרשים מאוד.

     

    ככלל, מערכות בטיחות מתקדמות הופכות את המכוניות של היום לבטוחות הרבה יותר. הן לא נמצאות עדיין בכל מכונית, אין בכוחן למנוע לחלוטין תאונה, אבל הן כן מסוגלות להפחית מעוצמת הפגיעה ולעזור לכולנו לצאת בריאים מאירוע שאחרת היה נגמר בזר פרחים, במחלקה האורתופדית או בגבעת שאול.

     

    מתפרסם בשיתוף חברת מובילאיי

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים