שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    היורשת החברתית: מי תתפוס את מקומה של פייסבוק?
    לא רק בגלל מחדליה בשנה האחרונה - צעירי העולם נוטשים את הרשת החברתית, מואסים בתכנים ובגודש הפרסומות. אלטרנטיבות צצות כל הזמן, וחלקן מגיעות מהחזית הטכנולוגית החדשה - סין

    לאוהדי קבוצת הכדורגל הלונדונית דלוויץ' המלט, שמשחקת בליגה השביעית באנגליה, יש טקס קבוע בניסיון לגרום לשוער של הקבוצה המתחרה לטעות: הם מגיעים לכל משחק מצוידים בפוסטים מביכים שכתב בילדותו בפייסבוק, ומקריאים לו אותם בקול רם מהיציעים. מתי הפכה הכתיבה בפייסבוק לדבר שיש להתבייש בו?

     

    פייסבוק (צילום: Shutterstock)
    כתיבה מביכה. פייסבוק(צילום: Shutterstock)

     

    בסרט "הרשת החברתית" הודף בן דמותו של מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם, מארק צוקרברג, ביקורת עליו, בטענה שהוא שומר על פייסבוק כדבר "מגניב". בתגובה אמר מארק צוקרברג האמיתי ב-2014: "המטרה שלי אף פעם לא הייתה שפייסבוק תהיה מגניבה. אני לא אדם מגניב". משאלותיו התגשמו. היום, עבור יותר ויותר צעירים ברחבי העולם, פייסבוק היא פורמט זקן, שבו אנשים אחרים כותבים הררי פוסטים על דברים לא מעניינים. הם מעדיפים לשלוח תמונות שנמחקות בתוך שניות בסנאפצ'ט, לעשות ליפ-סינק בטיקטוק, ולשתף סטוריז באינסטגרם. פייסבוק?

     

    אבל גם עבור מבוגרים רבים, פייסבוק היא כבר לא פלטפורמת התוכן שהייתה. היא הפכה מבמה פתוחה שיכולה להוביל מהפכות ולהעשיר את חיינו במידע ובחברים
    לעוד הרגל רע לצורך הריגת זמן. גם אם החברה העומדת מאחוריה לא הייתה מסתבכת בפרשיות פוליטיות, בהפצת חדשות מזויפות ובחוסר האונים שלה מול תכנים רעילים כמו פוסטים מיזוגניים או "ממים גזעניים" - הרשת איבדה את חן הנעורים שלה. פייסבוק בת 15 והשירות הציבורי שלה בן 12, זמן נצח במונחי האינטרנט. ודאי ששוער הקבוצה המתחרה יובך לשמוע את הפוסטים שכתב לפני יותר מעשור. בשבילו ובשביל יריביו האוהדים, פייסבוק היא המקום הזה שפעם כתבת בו תכנים מדם ליבך ברשת, ועכשיו לך תמצא דרך למחוק אותם.

     

    עד כדי כך מצבה של פייסבוק רע, שה"אקונומיסט" דיווח באחרונה שמספר בוסים בחברות ענק טכנולוגיות החלו לכנות את פייסבוק Big Tabacco, אותו כינוי שקיבלו בזמנו חברות הטבק הגדולות בארצות הברית. הכינוי הוצמד לה לא רק כדי לציין שהיא ממכרת, וכי שימוש בה לאורך זמן עלול לעורר אי-נוחות ונזקים קשים. הוא בא גם לרמוז שכמו במקרה של חברות הטבק הגדולות, במשך שנים טעו כל המומחים לחשוב שהן בלתי מנוצחות בשל עוצמתן הכלכלית, וכיוון שבמשך שנים ארוכות עישון סיגריות נחשב כאקט "מגניב".

     

    "תתרחקו ממנה"

    השנה האחרונה של פייסבוק הייתה שנה קטלנית במיוחד. צוקרברג נאלץ במהלכה שוב ושוב לפשוט את הטי-שירט שלו, זו שסימנה במשך שנים שהוא מנכ"ל חברת ענק צעיר ושובב, ללבוש חליפה, לענוד עניבה ולהתייצב לעדות בפני הקונגרס האמריקני, שם נאלץ להתנצל. מה לא נחשף שם: טיפול כושל בחדשות מזויפות ובדיסאינפורמציה; פיצ'ר שיועד למפרסמים והפך לבאג ששימש חברת מחקר לאיסוף מידע על מיליוני משתמשים, ועוד ועוד.

     

    פייסבוק (צילום: Shutterstock)
    "אני לא אדם מגניב". מארק צוקרברג(צילום: Shutterstock)

     

    אבל הבעיות של פייסבוק הן הרבה יותר עמוקות: לפי המכון לחקר האינטרנט PEW, רק 51 אחוז מהצעירים האמריקנים משתמשים כיום בפייסבוק. למה "רק"? כי לפני שלוש שנים הנתון היה 71 אחוז. ולא רק צעירים: מתברר כי גם מבוגרים מעל גיל 18 מבלים כיום 31 אחוז פחות זמן באתר פייסבוק מאשר לפני שנתיים. ומצד שני, מספר המבוגרים מעל גיל 65 בארה"ב המשתמשים בפייסבוק הכפיל את עצמו. פייסבוק מזדקנת.

     

    אסור להיסחף: פייסבוק היא עדיין חברה סופר-רווחית בזכות הרשת החברתית, שעדיין מהווה את עיקר הפעילות שלה. בשנים האחרונות היא הפכה למונופול עולמי בתחום הפרסום, והיא נוגסת דרסטית בתקציבים שהלכו עד כה למדיות המסורתיות. רק בשבוע שעבר המליצה ועדת המודיעין והביטחון בפרלמנט הבריטי למפרסמים בממלכה להתרחק ככל הניתן מפייסבוק. דוח שהוציאה הוועדה קבע שפייסבוק לא עשתה מספיק על מנת להילחם בתוכן גזעני, מסית ופוגעני כלפי קבוצות מיעוט וכלפי נשים. נכון, הדוח האשים גם את גוגל וטוויטר, אך את הכותרות תפסה פייסבוק.

     

    ההאשטאג DeleteFacebook ("מחקו את פייסבוק") לא מפסיק לעלות מדי פעם בטוויטר, וגם בפייסבוק. אפילו בריאן אקטון, האיש שמכר לפייסבוק את וואטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר ביחד עם שותפו יאן קום, צייץ בטוויטר כי "הגיע הזמן", והוסיף את ההאשטאג. אקטון עצמו בחר להשקיע באחרונה 50 מיליון דולר בסיגנל, המתחרה לאפליקציה שיצר בעצמו.

     

    המודל של יאהו

    חברות הפרסום הגדולות באמריקה החלו לטעון באחרונה כי בתור מפרסמות בפייסבוק הן מקבלות כיום בתמורה הרבה פחות ממה שהיו מקבלות בעבר. רמת החשיפה ירדה, והדבר היחיד שעלה בשנתיים האחרונות הוא מחירי הפרסום באתר. בכירים טוענים כי פייסבוק טעתה במדידת כמות הצפיות ותגובות המשתמשים בלא פחות מ-43 מוצרים שונים שלה. כל הטעויות במדידה היו כמובן לטובת החברה.

     

    המפרסמים האלה מעניינים מאוד את פייסבוק, ודעתם היא זאת שהכי חשובה לחברה, אך בסופו של דבר הם אחראים למה שהפך את השירות למעיק. אי אפשר לגלוש כיום בפייסבוק בלי להרגיש את הגידול בפרסומות. גם אינסטגרם, שירות התמונות הפופולרי שקנתה החברה, מציג יותר ויותר פרסומות. למעשה, כמעט חמישית מהתוכן המוצג באפליקציה הוא פרסומת. עבור בכירים בפייסבוק, אינסטגרם היא המושיעה הגדולה בשל קצב הגידול שלה בקרב הקהל הצעיר, אבל ככל שהיא תישען על אינסטגרם יותר, כך עולה הסיכון שגם שם הצעירים ינטשו אותה.

     

    מוזיקה ברשת (אילוסטרציה: Shutterstock)
    מיוזיקלי, היום טיקטוק, תופסת תאוצה(אילוסטרציה: Shutterstock)

     

    וואטסאפ, עוד רכישה שביצעה פייסבוק כדי לבלוע את המתחרים, אינה מכניסה בינתיים כסף, ולכן בחברה הוחלט להכניס גם אליה פרסומות. לא ברור עד כמה המשתמשים יקבלו בהבנה פרסומות באפליקציה שמטרתה להעביר מסרים אישיים.

     

    העזיבה המסיבית של בכירים בחברה, ככל הנראה עקב חילוקי דעות בדיוק בסוגיות הללו, גרמה לכך שגורמים בעמק הסיליקון החלו להשוות את פייסבוק ליאהו, רגע לפני הנפילה הגדולה שלה. בתחילת שנות האלפיים אף אחד לא יכול היה לדמיין כי יאהו הגדולה תהיה יום אחד חברה לא רלוונטית בנוף של חברות הטכנולוגיה הגדולות. היא שלטה באופן גורף בשוק החיפוש, והייתה מהשירותים הכי פופולריים בעולם. יש הבדל גדול בין החברות - יאהו הייתה חברת בועה קלאסית, שלא הרוויחה כסף גם בימיה הגדולים. לפייסבוק יש מודל כלכלי, שגם אם הוא דורסני, הוא עדיין מכניס כסף. אך אי אפשר להתעלם מנקודות הדמיון: גם יאהו היה שירות שמשתמשים אהבו, שנחשב מגניב, שייצג נאמנה את רוח האינטרנט הצעירה והיזמית. והיה לו שם מוזר וקליט.

     

    הגימיק מיצה את עצמו

    לצוקרברג היה חזון מלא על הדרך שבה משתמשים יצרכו בעתיד תוכן באינטרנט דרך פייסבוק. החזון הזה נשען יותר מדי על התפתחות המציאות המדומה, והטכנולוגיה לא התקדמה בקצב מספק. הרכישה של "אוקולוס", החברה שמפתחת משקפי מציאות מדומה, אמורה הייתה לאבטח את פייסבוק מפני היום שבו משתמשים ינטשו את הדרכים הקלאסיות לתקשורת ויחפשו פלטפורמות חדשות. בפועל, אנשים לא גולשים עדיין באינטרנט דרך משקפי מציאות מדומה. הם גולשים דרך המחשב או הטלפון שלהם, ושם פייסבוק לא באמת מחדשת כבר כמה שנים. בעבר היא הייתה משנה באופן תדיר את ה"ניוז פיד" שלה על מנת לספק אפשרויות חדשות לצרוך תוכן. אבל הפיצ'ר המקורי האחרון שהציגה הייתה היכולת להעלות תמונות תלת־ממדיות הזזות ביחד עם הטלפון. הגימיק מיצה את עצמו בתוך שבוע.

     

    וכשאין מה לחדש, פייסבוק משתמשת בעוצמה שלה על מנת לגנוב בלי בושה משירותים אחרים. פיצ'ר הסיפורים באינסטגרם, למשל, נגנב ישירות מסנאפצ'אט, אחרי שלא הצליחה לרכוש אותה. את פיצ'ר הקבוצות מרובות המשתמשים בוואטסאפ, את הסטיקרים וגם את קידוד השיחות היא שאלה ישירות מטלגרם, המתחרה העיקרית של וואטסאפ, שהולכת וצוברת תאוצה בעולם. פייסבוק מאמינה שלמרות הגל החדש של אנשים הקוראים למחוק את השירות מהטלפון, למשתמשים אין שום אלטרנטיבה. אבל אלטרנטיבות ממשיכות לצוץ, והן מגיעות מהמערב החדש של החזית הטכנולוגית - סין.

     

    מיוזיקלי וטיקטוק

    דוגמאות? האפליקציה "מיוזיקלי", הפופולרית בקרב בני נוער, נרכשה לפני שנה על ידי חברה סינית בשם בייטדנס. זו איחדה אותה עם אפליקציה אחרת שלה, בשם "טיקטוק". החיבור של שתי הפלטפורמות הביא ליצירת פלטפורמה חדשה בעלת יותר מ-80 מיליון משתמשים אקטיביים, המשתפים דרך האפליקציה סרטוני וידאו.

     

    גם אפליקציית וויצ'ט הסינית מגדילה את נתח השוק שלה מחוץ לגבולות סין. היצרנית טנסנט דיווחה כי ב-2018 עברה האפליקציה את רף מיליארד המשתמשים הפעילים. וויצ'ט מספקת גם היא, כמו וואטסאפ, חבילה של שירותים באפליקציה אחת כגון העברת מסרים, שליחה של לינקים, חדשות וממים, שיתוף סיפורים וגם שירות תשלומים שמאפשר להעביר כסף בין המשתמשים, ואף לשלם לחברות על שירותים.

     

    גם פלטפורמות סיניות אחרות מנסות להיכנס לתמונה, ומנסות לרתום את הכוח העולה של סין ואת הגידול האדיר בקצב המשתמשים ברשתות חברתיות שם אל תוך התחרות. פייסבוק עוד עלולה לקום יום אחד ולגלות שהמשתמשים שלה בורחים לאסיה.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים