כך נראתה אווה, שמתה לפני 4,350 שנה

ג'ינג'ית? היא בכלל שחורה. עיניים כחולות? הן דווקא חומות. סקוטית? היא בת למהגרים. מידע מפתיע הוביל לשחזור חדש

ג'ינג'ית עם עיניים כחולות? היא בכלל בת למהגרים, עם גוון עור הדומה לתושבי הים התיכון: ארכיאולוגים שבדקו את שרידיה של חקלאית צעירה שמתה לפני 4,350 שנה גילו מידע מפתיע, הודות לניתוח DNA. שנתיים לאחר שחזור פניה של "אווה" - כינויה של האישה ששרידיה אותרו ב-1987 בסקוטלנד - שחזור מדויק יותר הוביל לשינויים מרתקים.

מובילת המחקר, מאיה הול, אמרה כי אווה הייתה בעלת שיער שחור, עיניים חומות וגוון עור הדומה לבני האדם החיים כיום בדרום אירופה. בשחזור הקודם, ב-2016, היא תוארה כג'ינג'ית עם עיניים כחולות, אבל האמן הפורנזי יו מוריסון ביצע שחזור מדויק יותר של פניה, בעקבות מידע חדש שהתגלה.

אבה אווה סקוטלנד שחזור פנים של אישה קדמונית (צילום: יו מוריסון)
אווה, על פי השחזור החדש(צילום: יו מוריסון)

אבה אווה סקוטלנד שחזור פנים של אישה קדמונית (צילום: יו מוריסון)
כך היא נראתה בשחזור הקודם(צילום: יו מוריסון)

השרידים של אווה התגלו באצ'בניץ' בקייטנס שבסקוטלנד. "גילינו מידע מפליא עליה", צוטטה הול ב"CNN", וציינה כי אווה לא חלקה מידע גנטי עם האוכלוסייה הנאוליתית המקומית.

ניתוח DNA על ידי מדענים מבית הספר הרפואי בהרווארד וממוזיאון ההיסטוריה של הטבע בלונדון הראה כי אווה סבלה ממחלה בעת שהייתה צעירה, אבל התאוששה וחיה חיים פעילים. אווה הייתה גבוהה יחסית וככל הנראה עבדה בעבודה פיזית. והעובדה שנקברה לצד עצם של פרה מרמזת שהייתה לה מעורבות בתחום הבקר.

אווה חיה בתחילת עידן הברונזה, 800 שנה לפני ההערכה הקודמת. אז נאמר שמתה לפני 3,700 שנה. לפי הערכת החוקרים, היא מתה בגיל 18 עד 25. היא נטמנה בקבר לא שגרתי שגולף בסלע, קבר שלפי הול לשני אנשים היה לוקח יומיים לחפור. הארכיאולוגית אמרה כי בסקוטלנד נמצאו רק עוד מתי מעט אתרי קבורה הדומים לזה, אבל לא ברור מדוע ניתנה לאווה תשומת לב מיוחדת כזו.

המחקר החדש, שפורסם במגזין "Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland", חשף כי משפחתה של אווה עברה לאזור ככל הנראה כמה דורות לפני הולדתה, כחלק מהגירה גדולה יחסית מצפון אירופה לסקוטלנד.

אבה אווה סקוטלנד שחזור פנים של אישה קדמונית (צילום: יו מוריסון)
הגולגולת והשחזור(צילום: יו מוריסון)

"מחקר קודם שלנו, שבו בדקנו DNA של מאות שלדים בריטיים פרהיסטוריים, כבר הראה שהייתה הגירה חשובה בערך בשנת 2,500 לפני הספירה מאזורים באירופה", אמר טום בות ממוזיאון ההיסטוריה של הטבע. "ההגירה ששינתה את האוכלוסייה המקומית ואת תרבותה. שחזור פניה של אווה מעניק נופך אנושי לסיפור, שלפעמים נראה רק כאוסף של עצמות, גנים וחפצים".

במהלך המחקר קבעו הול וצוותה כי אווה הייתה חברה בתרבות ה"ביקר" שחיה באירופה באותה התקופה. אוכלוסייה זו התיישבה בבריטניה באזור שנת 2500 לפני הספירה והביאה איתה מתכות, גלגלים ותרבות פוליטית פחות מרוכזת לארץ החדשה. אנשיה הם בין האחראים לבניית השלב השני של סטונהנג' וכונו כך עקב חפצים הדומים לספלים שנמצאו בקברים רבים. גם בקבר של אווה נמצא חפץ דומה.

אנשי התרבות הקדומה הזו היו ידועים בגולגולותיהם הנמוכות והעגלגלות, אך נראה כי גולגולתה של אווה הייתה חריגה ולא מאוזנת עוד יותר - עובדה שהייתה ניכרת אף שהלסת התחתונה שלה הייתה חסרה.

צילום: יו מוריסון