שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    להילחם במסמסים עוד כשהם קטנים
    צעירים הרפתקנים, מכורים לפייסבוק או בעלי קשיים חברתיים שמעדיפים לתקשר בהקלדה מועדים יותר מאחרים למעורבות בתאונות דרכים. זה בדוק

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    המחזה הבא מוכר לכולנו: רכב שנוסע בכביש סוטה מעט, חוזר לנתיב, שוב סוטה ושוב חוזר. מבט מקרוב מאשש את הסברה שהנהג עסוק בטלפון הנייד שלו. כולנו יודעים שמסוכן לשלוח ולקרוא הודעות בזמן נהיגה. 95% מהציבור אף הודה בכך בסקר שערכנו ב"אור ירוק". האדם הוא יצור רציונלי ותבוני, אם כן מדוע אחרי כל המידע שברשותו הוא עדיין ממשיך לעשות זאת? התשובה נעוצה בהתמכרות. רובנו כנראה, מכורים לסמארטפון. בעיקר הדור הצעיר.

     

     

    מחקר שערכתי עם ראש החוג לשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה, פרופ' גיל לוריא, מנסה לאתר את אותם נהגים צעירים "מכורים" ולאפיין אותם. באופן כללי, כל שימוש מוגבר וכפייתי אמור להיחשב התמכרות. לא רק סמים או אלכוהול – יש גם התמכרות טכנולוגית.

     

    המחקר מצא שצעירים שנטו יותר להתמכרות עשו שימוש מוגבר בטלפון בזמן נהיגה. עלה כי יש אנשים עם מאפייני אישיות ברורים שניתן לומר כי הסיכון שלהם להיות מעורבים בתאונת דרכים בשל שימוש בנייד בנהיגה גבוהה יותר מאחרים. המחקר הראה שנהגים צעירים (בני 22-17), העושים שימוש נרחב ברשתות החברתיות שלא במהלך נהיגה, משתמשים יותר בנייד גם בזמן נהיגה, פעולה המגדילה באופן משמעותי את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

     

    נהגים חשופים לגירויים שונים ומגוונים הבאים לידי ביטוי בקריאה ושליחת מסרונים, קריאת דוא"ל, גלישה באינטרנט, שימוש בנגני המוסיקה ועוד. נהגים צעירים בעלי אישיות מוחצנת, המעורבים יותר חברתית, יעשו שימוש מוגבר יותר בנייד בזמן נהיגה.

     

    בנוסף, נהגים צעירים בעלי אופי הרפתקני יותר, המפגינים אסרטיביות ופעלתנות יתקשו להתגבר על הצורך להשתמש בנייד במהלך הנהיגה. תכונה נוספת מיוחסת לנהגים צעירים נוירוטיים הסובלים מרגשי נחיתות וחרדה. נהגים הסובלים מעצבנות, כעס וחוסר יכולת להתמודד עם מתח נפשי יבקשו להימנע מאינטראקציה חברתית בין-אישית (שיחה או מפגש) ויעדיפו לשמור על קשרים חברתיים באמצעות הקלדה.

     

    מהמחקר עולה שנהגים צעירים המאופיינים בשמרנות, הערכה עצמית נמוכה והתעניינות מוגבלת וצרה למספר תחומים מצומצם, כאלה בעלי מימד נמוך של פתיחות מחשבתית, יתקשרו באמצעות הקלדה משום שהם נאחזים במוכר ובידוע. הם מאופיינים גם בחוסר יכולת להיפרד מהטלפון החכם.

     

    מכון המחקר ההולנדי SWOV מצא שהקלדת מספר טלפון בזמן נהיגה מגדילה פי 10 את הסיכון לתאונה, וקריאה וכתיבת הודעות מגדילה את הסיכון לתאונה פי שישה. על פי החוקרים, אפילו שיחת טלפון במהלך הנהיגה מגדילה את הסיכון לתאונה פי שניים.

     

    נהגים צעירים הם אוכלוסייה שנמצאת גם כך בסיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים. יש להם מאפיינים ייחודים, וככל שנלמד ונבין אותם נוכל למקד את הפעולות כדי לצמצם את התופעה שמגבירה את הסיכון לתאונה.

     

    הבנת המנגנונים המקשרים בין גורמי אישיות לשימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה יאפשרו לאנשי המקצוע לפתח כלים ותוכנית התערבות שונה עבור כל פרופיל אישיותי, אשר יעזרו לנהגים הצעירים להפחית את השימוש בנייד בזמן נהיגה ובכך להקטין את הסיכון לתאונות דרכים.

     

    היקף תאונות הדרכים הנגרמות בשל שימוש בנייד לוט בערפל. למדינה אין נתונים אמיתיים על "תרומתם" של המכשירים לתאונות הדרכים. הדרך לפתרון בעיה מתחילה בהבנתה השורשית ורק לאחר מכן יש לפעול על מנת למגר אותה ולהציל חיים.

     

    • ארז קיטה הוא כמנכ"ל עמותת אור ירוק

     

    מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים