שתף קטע נבחר

ספוטיפיי ונטפליקס קיבלו גישה להודעות הפרטיות שלכם בפייסבוק

תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" חושף את הסכמי שיתוף המידע בין פייסבוק לבין כ-150 חברות טכנולוגיה, בהן גם אמזון, מיקרוסופט ואפל. בין היתר איפשרה פייסבוק לחברות מסויימות גישה מלאה להודעות פרטיות של משתמשיה

דפוסי הפעולה של פייסבוק ממשיכים להיחשף: תחקיר חדש של ה"ניו יורק טיימס", הכולל מסמכים פנימיים וריאיונות עם כ-50 עובדים לשעבר בחברה, מגלה את מימדי שיתוף המידע בין הרשת החברתית לבין חברות טכנולוגיה אחרות. הסכמי שיתוף המידע נחתמו אי אז ב-2010, אולם רובם ממשיכים להתקיים גם היום - שלא בידיעת המשתמשים.

 

פייסבוק (צילום: Shutterstock)
בדרך לעוד משבר? מארק צוקרברג(צילום: Shutterstock)

 

התחקיר מציג שלושה סוגים של הסכמי שיתוף מידע: הסכמים אינטגרטיביים - הכוללים שיתוף מידע של משתמשי פייסבוק עם יצרניות סמארטפונים, הסכמים למטרת פרסונליזציה - שנעשו מול חברות טכנולוגיה מגוונות, ושימשו אותן לתהליכי התאמה אישית של השירותים שלהן, והסכמים מיוחדים שנחתמו מול ענקיות דוגמת ספוטיפיי ונטפליקס - במסגרתם, למשל, איפשרה פייסבוק לחברות גישה גם למערך ההודעות הפרטיות של משתמשים.

 

אפליקציית פייסבוק מסנג'ר (צילום: shutterstock)
גישה להודעות פרטיות(צילום: shutterstock)

 

בעוד שהתחקיר לא עוסק באופן ישיר בניצול לרעה של המידע ששותף בין פייסבוק לבין כ-150 חברות טכנולוגיה, הוא מציג תמונה בעייתית בכל הקשור להסכמים: במקרים מסויימים, המידע המשותף עם חברות אחרות הוא כזה שממילא זמין בצורה מקוונת לכולם - למשל שמות משתמש ורשימת חברי הפייסבוק במידה והיא אכן פומבית. אולם הסכמי הפרסונליזציה למשל, שנחתמו לפני שמונה שנים - כללו כברירת מחדל את כלל משתמשי פייסבוק, והם ממשיכים להיות פעילים: ב"טיימס" מדווחים כי חברות כמו יאנדקס (ענקית שירותי הרשת הרוסית) ויאהו המשיכו לשאוב מידע על משתמשים - גם כאשר ההסכמים הופסקו לכאורה.

 

בריאיון ל"ניו יורק טיימס" אמר סטיב סאטרפילד, מנהל פרטיות ומדיניות ציבורית בפייסבוק, כי ההסכמים והשותפויות של פייסבוק עם חברות אחרות לא מפרים את פרטיות המשתמשים, ואינם חורגים מתקנות נציבות הסחר הפדרלית (FTC) - כלומר מדובר בהסכמים חוקיים. 

 

 

ראוי לזכור כי הסכמי שיתוף מידע מהסוג הזה, על אף היותם "חוקיים", הם שהובילו לפרשת הפרת הפרטיות הגדולה ביותר בהיסטוריה של פייסבוק - ששיתפה מידע משתמשים עם "קיימברידג' אנליטיקה", לא סגרה את הברז בזמן ולא הבטיחה כי המידע ששותף כבר לא נמצא בידי חברת המחקר. מאז המשבר ההוא, פייסבוק עובדת קשה בהשבת אמון המשתמשים, כולל התנצלויות והבטחות כי החברה עושה כל שביכולתה כדי להשתפר. בינתיים, פרצת אבטחה חמורה שהתגלתה לפני חודשיים וחצי חשפה את פרטיהם האישיים של 29 מיליון משתמשים, ופרצה נוספת חשפה את תמונותיהם של 6.5 מיליון משתמשים רק לפני שבוע.    

 

בפוסט בבלוג הרשמי של פייסבוק, שנכתב על ידי מנהל השותפויות ופלטפורמות המפתחים של החברה בתגובה לתחקיר, נאמר כי "אף אחד מהשותפויות לא העניקה הרשאות לחברות חיצוניות ללא הסכמת המשתמשים או בניגוד להסכמים עם ה-FTC". הפוסט מבהיר כי שותפויות אלה איפשרו למשתמשים ליהנות מהפיצ'רים השונים של פייסבוק על פני פלטפורמות חיצוניות - דוגמת אלה של אמזון, אפל ובלאקברי. הסכמים אחרים איפשרו למשתמשים, למשל, לראות המלצות של חברי פייסבוק בפלטפורמות פופולריות דוגמת נטפליקס.

 

לעניין הגישה להודעות פרטיות, הוסבר כי מדובר בפיצ'ר שחייב את הסכמת המשתמשים ואת ההתחברות שלהם באמצעות פייסבוק. כך למשל, משתמשים שרצו בכך, יכלו לשלוח ולקבל הודעות פייסבוק באמצעות אפליקציית הדסקטופ של ספוטיפיי. בתגובה לעובדה שחברות המשיכו לשאוב מידע על משתמשים גם אחרי שתוכנית השותפויות נסגרה, נכתב כי "לא היינו צריכים להשאיר את ממשק תכנות היישומים (API) אחרי שנסגרה התוכנית. אולם במהלך השנה החולפת נקטנו בשורה של צעדים על מנת להגביל את הגישה של השותפים שלנו למידע משתמשים". 

 

 

מנטפליקס נמסר בתגובה: "במרוצת השנים עשינו מספר נסיונות במטרה להפוך את נטפליקס לחברתית יותר. דוגמה אחת לכך היא פיצ'ר שהשקנו בשנת 2014, שאיפשר למנויים להמליץ על סדרות וסרטים לחברי הפייסבוק שלהם, באמצעות מסנג'ר של פייסבוק או באמצעות נטפליקס. הוא לא היה פופולרי - ולכן נסגר אחרי שנה. בשום שלב לא ניגשנו להודעות פרטיות של משתמשי פייסבוק, וגם לא ביקשנו רשות לעשות זאת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
פייסבוק מסנג'ר
צילום: Shutterstock
מומלצים