שתף קטע נבחר

עשרות מיליוני שקלים מתבזבזים על כרטיסי אשראי שאינם בשימוש

הציבור מחזיק במיליוני כרטיסי אשראי לא פעילים שעל חלקם הוא משלם 150 שקל דמי כרטיס בשנה. הסכום הזה מצטבר, בחישוב שמרני, לעשרות מיליוני שקלים לרווחת הבנקים וחברות האשראי והוא צפוי לגדול

גם אתם משלמים על כרטיס דומם? מאות אלפי ישראלים מחזיקים בארנק כרטיס אשראי שלא נעשה בו כל שימוש ומשלמים עליו עשרות שקלים בעמלות מיותרות מדי שנה. בדיקת ynet מעלה כי נכון לאוקטובר החזיק הציבור ב־2.37 מיליון כרטיסי אשראי המוגדרים כ"לא פעילים" - כרטיס שלא בוצעה בו כל פעולה במשך שלושה חודשים לפחות. מדובר ב־22% מכלל כרטיסי האשראי התקפים.

 

בקרוב: קצת יותר מידע על כרטיסי האשראי שלכם

 

בהתחשב בכך שכל אדם בוגר בישראל מחזיק בממוצע בשלושה כרטיסי אשראי, חלק גדול מאותם כרטיסים לא באמת משמשים לרכישות. למעשה, לא נעשה בהם כל שימוש.

כרטיסי אשראי (צילום: AP)
(צילום: AP)

עלות החזקת כרטיס אשראי לשנה עומדת על כ־150 שקל. ואמנם, חלק מהלקוחות אינם משלמים על הכרטיס, כאשר בדרך כלל בשנה הראשונה הכרטיס ניתן חינם, ובחלק מהמקרים קיימים מועדונים המעניקים פטור מלא או חלקי מדמי כרטיס. אבל גם תחת ההנחה השמרנית ביותר, מדובר בעשרות מיליוני שקלים שמשולמים כדמי כרטיס לרווחת הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.

 

אינפו כרטיסי אשראי ()
 

הבדיקה מעלה עוד, ששיעור הכרטיסים הלא פעילים מתוך סך הכרטיסים שבהם מחזיק הציבור הולך ועולה במרוצת השנים, במקביל לקצב הצפת השוק וניסיונות השכנוע הבלתי פוסקים הן בבנקים והן ברשתות הקמעונאיות השונות שלהן שיתוף פעולה עם חברות האשראי, להנפיק ללקוחות כרטיסים נוספים. כך למשל בתחילת שנת 2014 עמד שיעור הכרטיסים הלא פעילים על 18%, בתחילת 2016 על כ־20%, וכעת מתקרב ל־23% מכלל הכרטיסים התקפים.

 

בחינת הכרטיסים הלא פעילים בחברות האשראי (חלק מהם מונפק על ידי הבנקים) מעלה כי שיעור הכרטיסים הלא פעילים הגבוה ביותר נמצא ב"אמריקן אקספרס", מותג המוחזק בארץ על ידי בנק הפועלים באמצעות ישראכרט שבבעלות הבנק והוא עומד על 27% מכלל הכרטיסים. בישראכרט שיעור הכרטיסים הלא פעילים עומד על 23% ובכאל ולאומי קארד הוא מתקרב ל-19%.

אינפו כלכלה כרטיסי אשראי לא בשימוש ()

המציאות הזו צפויה להתרחב ברקע הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים והמאבק המתרחב על השליטה במועדוני הצרכנות השונים בין חברות האשראי וכן גורמים נוספים. כך, מאמצי השיווק של המנפיקים השונים יתגברו עוד יותר.

 

נציין כי לפני כשלוש שנים, אף הוגשה הצעת חוק בנושא הקובעת כי במצב בו כרטיס אשראי הוגדר "לא פעיל" תחויב מנפיקת הכרטיס ליידע את בעל הכרטיס במסרון ולפרט את גובה דמי הכרטיס שהוא משלם או לחלופין את מועד פקיעת הפטור מדמי כרטיס אם יש כזה וכן הדרכים לביטול הכרטיס. בפועל, ההצעה הזו לא קודמה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים