שתף קטע נבחר

הסטייל עולה כיתה

אחרי שנכנסה לנבחרת בתחרות "העסקים הקטנים", הגיע הזמן להתקדם. שני מומחים הגיעו לחנות של אושיית הלייף-סטייל, קרן שביט, וניסו להבין איך להעלות את העסק לשלב הבא

בשיתוף בנק הפועלים

 

צילום: אורי דוידוביץ', הפקה: דולב לשם, עריכה: יותם קצור
 

שוק הפשפשים ביפו. הסערה החורפית של תחילת החורף מכה בעוצמה במתחם הססגוני, המלא בימים כתיקונם בתיירים מרחבי העולם, וחנות שתי הקומות של המעצבת קרן שביט, ארץ פלאות של אופנה, תכשיטים ולייף-סטייל, מזמינה ומחממת. חנות הבוטיק הזו היא התגשמות של חלום עבור שביט, שהרגישה שהיא לא מגשימה את התשוקה הגדולה שלה - העיצוב.

 

את המהפך בחייה עשו בלוג אישי ודף פייסבוק שזכו לתהודה גדולה. "לפני כעשר שנים התחלתי לכתוב בלוג שנקרא 'טוב ויפה', שעסק בכל מה שטוב ויפה בעיניי, וכשראיתי שהוא מצליח החלטתי לפתח אותו גם בפייסבוק. עם הזמן הבנתי שכדי להמשיך לכתוב אני צריכה להכניס כסף ולפרנס את הבית והתחלתי לעצב תכשיטים. מפני שכבר היה לי קהל גדול בפייסבוק פירסמתי את דבר המכירה הראשונה שלי בסטודיו, שנמצא בבית שלי תחת השם: 'קולאז' סייל של קרן שביט', ולאירוע הזמנתי מעצבות שהתחברתי אליהן. לאירוע המכירה הראשון הגיעו 150 איש ומחזור המכירות היה מטורף מבחינתי. אפשר לומר שמאז החיים שלי השתנו".

 

קרן שביט בחנות (צילום: אביגיל עוזי)
קרן שביט בחנות(צילום: אביגיל עוזי)

 

ובאמת, שביט, (46), נכנסה לנושא במלוא העוצמה כאשר בכל אירוע הגיעו יותר ויותר אנשים. המכירה הגדולה ביותר התקיימה בגני התערוכה וכללה 120 מעצבים ו-30 אלף מבקרים ומבקרות. ייחודה של שביט הוא שכל הדגמים מיוצרים על טהרת הכחול-לבן וכמו כן, שהמידות של בגדיה מגיעים עד שלוש אקסטרה לארג'.

 

אחרי שנכנסה לנבחרת בתחרות העסקים הקטנים של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, בשיתוף בנק הפועלים, הגיע שלב המנטורים. במסגרת זאת נפגשו קרן שביט, המייסדת והוגת הרעיון, ואושרת ונגר, מנכ"לית החברה, עם מומחים וקיבלו מהם עצות להמשך הדרך.

 

המומחה הראשון שצעד בכניסה לחנות היה יורם אורגד, מומחה למהלכי מפנה עסקיים, עורך דין ומהנדס ניהול. בתשובה לשאלותיו המקדימות, מיהו קהל היעד של המקום ומהי החוויה שהיא רוצה שהלקוחות יחוו ענתה קרן כי: "אני רואה את הלקוחות שלי כהמון אנשים כמוני שמתקיימים בהמון רבדים. אני עושה את הדברים שאני אוהבת, ולשמחתי הלקוחות אוהבות את זה, כך שבעצם מדובר על נשים שעברו דבר או שניים בחיים והן יכולות למצוא כאן דברים לטעמן. התפיסה שלי היא שבגד הוא כמו מכל, מקום שמאוד נעים לאישה להיות בו, וחשוב לי שהוא יהיה נוח ופרקטי ולכן יש כיסים בכל השמלות שלי והטקסטיל מאוד נעים. מבחינתי מדובר על קהל לקוחות בשל וחשוב לי להראות לו דברים שהוא לא ראה עד היום במקום אחר. נכון להיום העסק צומח ואשמח לדעת מהו האפיק העסקי הנכון ביותר עבורנו להתפתחות".

 

קרן שביט (מימין) ויורם אורגד (צילום: אביגיל עוזי)
קרן שביט (מימין) ויורם אורגד(צילום: אביגיל עוזי)

 

בהתייחסו לדברים של שביט, אמר אורגד: "העסק צמח בשנים האחרונות בצורה מאוד מרשימה והגעתן לשלב שצריך כבר לחשוב מחוץ לקופסה ולהציב מטרות חדשות. כל עסק מגיע בשלב מסוים בחייו למעין תקרת זכוכית, שהיא לא בלתי עבירה, אבל היא דורשת היערכות מחדש כמו גיוון נוסף במוצרים, התרחבות לקהלים חדשים, הוספת ערוצי הפצה, הוספת אלמנטים שימשכו קהל חדש כמו שירות לקוחות, חוויית לקוח או יחסי ציבור. לכן הצמיחה אצלכן מפה והלאה היא לא רק באמצעים ארגוניים ותפעוליים, אלא יכולה להתבטא באלמנטים שלא קשורים למסלול הקיים".

 

"העסק משלב שני דברים - עסק צעיר שמצליח מצד אחד, אבל מצד שני סובל מחבלי ילדות של עסקים בנושאים כגון ניהול תזרים מזומנים, ניהול הוצאות ותמחור מול גורמים חיצוניים" הסבירה ונגר שהצטרפה לשיחה. "יש כאן רשימה של נושאים שאנחנו צריכות להתמודד איתם על מנת לקפוץ מדרגה".

 

שביט, ברק נווה מבנק הפועלים ואושרת ונגר (צילום: אביגיל עוזי)
שביט, ברק נווה מבנק הפועלים ואושרת ונגר(צילום: אביגיל עוזי)

 

המומחה השני שהגיע באותו בוקר היה ברק נווה, מנכ"ל המחלקה העסקית של בנק הפועלים, סניף מגדל-העמק. "העסק נמצא היום בפרשת דרכים", פתח את דבריו. "קרן בנתה משהו טוב שהרבה נשים מתחברות אליו, והיום היא צריכה להחליט לאיפה היא הולכת. קרן יכולה להחליט האם היא מתכוונת להרחיב את מגוון המוצרים, האם היא פונה לשווקים נוספים, האם היא משנה את הצורה שבה היא פונה ללקוחות. לכל אחת מההחלטות האלה יש כמובן משמעות מאוד גדולה מבחינה כלכלית. היתרון לפעמים של בנקאים, הוא שהם נחשפים לסוגים שונים של בתי עסק ויכולים לראות מה הצליח יותר ומה פחות. גם אדם שנמצא 24/7 בעסק שלו, צריך לפעמים את האיש שיביט מבחוץ ויגיד לו מה עובד במציאות ומה לא. חלק גדול מבנקאות מקצועית ויצירתית זה להתאים את המבנה הבנקאי הנכון לעסק הספציפי, כי אין עסק שזהה לאחר, גם אם הם באותו תחום ובאותו מיקום".

 

"במקרה של קרן, למשל, מדובר על עסק שהחליט אידיאולוגית לייצר, לעצב ולתפור את הקולקציות שלו בישראל ומצד שני לייבא את חומרי הגלם מחו"ל. יש לכך המון השלכות כמו נושאי היבוא, זמני אספקה, עלויות שצריך לממן מראש, לעיתים חודשים, עד שהקולקציה יוצאת לשוק ונמכרת. בסופו של דבר, מדובר על עסק קטן שלא מגיע עם הון עצמי גדול שיכול לתמוך בזה, ולכן צריך לחשוב גם על יעילות העסק שצריכה להיות כל הזמן מאוד קפדנית וגם לכך שקצב הגדילה, גם אם יש דרישה מהשוק, צריך להיות מותאם בכל רגע נתון ליכולות. יחד עם זאת, העסק של קרן מראה שאם יש חלום, גם אם הוא בתחום מורכב ובעל אתגרים רבים, אפשר להצליח ולהתקדם בו אם יש מספיק נחישות וכישרון", סיכם נווה.

 

בשיתוף בנק הפועלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
קרן שביט
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים