שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה מחפשות ענקיות הטכנולוגיה בניו יורק?
    אוכלוסייה מגוונת, מוסדות אקדמיים נחשבים ותעשייה רב-גונית הפכו את התפוח הגדול למוקד משיכה עבור חברות כמו אמזון, גוגל ואפל שהבינו שאי אפשר להמשיך להסתגר בעמק הסיליקון. אבל לא כולם בעיר אוהבים את זה
    בראש מסמך בן 80 עמודים, בו פרסה החברה הכלכלית של ניו יורק את הצעתה עבור הקמת המטה השני של הענקית אמזון בעיר, התנוסס סמליל מוזר: "אני אמזון ניו יורק" - על משקל הלוגו התיירותי שמלווה את התפוח הגדול מאז שנת 1977, רק שבמקום לב אדום מופיע החץ הכתום של אמזון. אבל זו רק ההתחלה. מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קומו, הבטיח כי יחליף את שמו ל"אמזון קומו" במידה והענקית תקבל את ההצעה, שדרך אגב הכילה הקלות מס ותמריצים נוספים בשווי מוערך של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר.

     

    לונג איילנד סיטי, קוויס. האזור שבו יוקם מטה אמזון בניו יורק (צילום: AFP)
    לונג איילנד סיטי. האזור שבו יוקם מטה אמזון בניו יורק(צילום: AFP)

     

    בסוף זה הצליח. בחודש שעבר הודיעה אמזון כי אחד משני מבני המטה החדשים יוקם בניו יורק, בשכונת לונג איילנד סיטי (השני בארלינגטון שבווירג'יניה), ויביא איתו כ-25 אלף מקומות עבודה. חודש לאחר ההכרזה ההיא, הודיעה ענקית נוספת על כוונותיה להתרחב בתחומי התפוח הגדול: גוגל תקים קמפוס חדש בעיר בהשקעה של כמיליארד דולר.

     

     

    אל שורת ההכרזות הזו הצטרפה גם אפל, שהודיעה כי תרחיב את פעילותה בניו יורק ותעסיק מאות עובדים נוספים בעיר בשלוש השנים הקרובות. לפני כחודשיים הכריזה עיריית ניו יורק על הקמת מרכז סייבר בינלאומי בעיר, שמטרתו לתווך בין ענקיות טכנולוגיה, סטארט-אפים, יזמים ומשקיעים, בניסיון להתמודד עם איומי אבטחת המידע ההולכים וגוברים.

     

    כאן יוקם הקמפוס החדש של גוגל בניו יורק (צילום: AFP)
    כאן יוקם הקמפוס החדש של גוגל בניו יורק(צילום: AFP)

     

    הבחירה בניו יורק היא תוצאה של תהליך מתמשך שמתקיים בעיר בשנים האחרונות, ושהופך אותה למוקד אטרקטיבי עבור ענקיות טכנולוגיה. אבל היא גם תוצאה של תהליך הפוך, שבמרכזו ההבנה ההולכת וגוברת שחברות טכנולוגיה צריכות לשלוח זרועות החוצה מעמק הסיליקון - אזור שנחשב עד כה לבחירה מסורתית עבורן. המציאות הפוליטית והכלכלית בארצות הברית משתנה, והתפוח הגדול מצליח להטות את הכף לטובתו.

     

    גברים לבנים אינם יכולים 

    נדבך חשוב בבחירה בניו יורק קשור בגיוס כשרונות: עמק הסיליקון סובל ובצדק מתדמית דשנה ובלתי מגוונת, שהתפתחה במהירות עם תעשיית ההייטק הצומחת בשני העשורים האחרונים. הוא מושך אליו פרופיל מסויים של עובדים - לרוב גברים לבנים ואמידים שכבר התבססו בתעשייה.

     

    הלוגו של אמזון וניו יורק (צילום מסך)
    הלוגו של אמזון וניו יורק, מתוך ההצעה(צילום מסך)

     

    ניו יורק מציעה משהו אחר, מעצם היותה מרכז עולמי שמושך אליו אוכלוסיה מגוונת מאזורים שונים בארצות הברית ומחוצה לה. העיר היא מוקד משיכה עבור כשרונות גם מתוקף העובדה שהיא מאכלסת שורה ארוכה של מוסדות לימוד ומחקר נחשבים - החל מאוניברסיטת ניו יורק, דרך קולומביה ועד הניו סקול והסיטי קולג'. המוסדות האלה מקיימים תוכניות לימודיות חדשניות בתחומי ההייטק, במטרה לענות על הדרישה ההולכת וגוברת להון אנושי איכותי.

     

    המארג הייחודי של ניו יורק בא לידי ביטוי גם בתעשייה: בניגוד לעמק הסיליקון, המושתת כמעט לחלוטין על הייטק, בניו יורק מדובר בחלק אחד מתוך מכלול שלם - תקשורת, פיננסים, אופנה ותרבות הם מנועים מבוססים בעיר, לצד תעשיות מסורתיות יותר, והם הופכים את ניו יורק למוקד משיכה עבור סטארט-אפים שמביאים את הממד הטכנולוגי אל תוך התעשיות המבוססות.

     

    גרפיטי נגד הקמת המטה החדש של אמזון בניו יורק (צילום: רויטרס)
    גרפיטי נגד הקמת המטה החדש של אמזון בניו יורק(צילום: רויטרס)

     

    התשתית הקיימת עבור תעשיית ההייטק קיבלה בשנתיים האחרונות דחיפה משמעותית ברמת המדיניות: השקעות הולכות וגוברות מצד

    העירייה, אבל גם נוכחות מורגשת יותר של קרנות הון-סיכון. לפי ה"ביזנס אינסיידר", ניו יורק עקפה בשנת 2017 את עמק הסיליקון במימון קרנות בכ-50 מיליון דולר. למרות זאת, יש מי שרואים בכניסה הפתאומית של ענקיות טכנולוגיה מבוססות אל התפוח הגדול בעיה של ממש: ההכרזה של אמזון גררה ביקורת ציבורית נוקבת, בעקבות גובה התמריצים הכלכליים שהוחלט להעניק לה וכן בעקבות ההשלכות האפשריות של כניסתה לעיר.

     

     

    הקלות המס שמקבלים תאגידים מבוססים על חשבון תושבי ניו יורק הם רק ההתחלה: כניסתה של אמזון צפויה לייקר את המחייה בעיר אפילו יותר, ולעצור את ההשקעות הכלכליות בתשתיות עירוניות נחוצות. הטענה המרכזית היא שתאגידים כאלה תורמים להעמקת הפערים הכלכליים בחברה, ובעיר כמו ניו יורק הפערים האלה עשויים להיות הרסניים. התומכים מצידם טוענים כי אמזון צפויה להחזיר עד פי 9 מההשקעה של ניו יורק בתוך 25 שנים, ולייצר מלבד 25 אלף מקומות העבודה בתאגיד עצמו, אלפי מקומות עבודה מסביב לחברה - בנדל"ן, בפיננסים ואפילו במסעדנות, ושכל שנדרש מתושבי העיר הוא סבלנות, שכן ההשקעה הכלכלית תתגלה כמשתלמת במיוחד בטווח הארוך.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים