שתף קטע נבחר

נפסל המיצ"ב של כיתות ה' באנגלית ומתמטיקה

צעד חריג של משרד החינוך: תוצאות המבחנים בשני המקצועות לא ידווחו לאחר שהתברר ששיעור גבוה של תלמידים נהנו מהקלות הקראה ב"כיתות המותאמות". מדובר ב-21% מהתלמידים לעומת 15% שנה קודם לכן

אילוסטרציה  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

משרד החינוך והרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) פרסמו הערב (א') באופן חריג נתונים חלקיים בלבד של תוצאות בחינות המיצ"ב לשנת הלימודים תשע"ח (2018): בהודעה נמסר כי המבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה' לא מדווחים, ולמעשה נפסלו, מפני "שאינם עומדים בכללי האיכות הנדרשים". הסיבה: שיעור גבוה של תלמידים שנבחנו בכיתות המותאמות, וקיבלו הקלה בדמות הקראה של השאלות. המשמעות היא שבתי הספר נתנו לתלמידים התאמות חריגות של הקראה אף שלא היו זכאים לכך.

 

  • לקריאת נתוני המיצ"ב לשנת תשע"ח (2018) - לחצו כאן

 

על פי נתוני משרד החינוך, שיעור התלמידים בכיתות ה' שנבחנו בכיתות מותאמות עמד בתשע"ח על 21%, לעומת 15% בשנת הלימודים שקדמה לה. הדבר הביא לפגיעה באיכות הסטטיסטית והפסיכומטרית של הנתונים.

 

ממשרד החינוך נמסר: "על רקע הנתונים יהדק המשרד את הפיקוח והבקרה על מתן ההתאמות לתלמידים במסגרת מבחני המיצ"ב. המשרד פרסם הנחיות ברורות בנושא, באילו מקרים יש לתת את ההתאמות. על פי ההנחיות, החל משנת הלימודים הנוכחית יהיו זכאים להיבחן בכיתה מותאמת רק תלמידים הזכאים לתמיכה מתוכנית השילוב, וכמו בכל השנים ציוניהם לא ייכללו בממוצע הכיתתי והבית ספרי. יתר התלמידים ייבחנו בכיתות-האם, וציוניהם ייכללו בחישוב הממוצעים".

 

במקביל פורסמו יתר התוצאות של מבחני המיצ"ב של כיתות ח', של כיתות ה' רק בעברית וכן נתוני האקלים הבית ספרי. על פי הנתונים, בקרב כיתות ח' באנגלית התרחב הפער בין תלמידים מהמגזר היהודי לבין תלמידים מהמגזר הערבי ב-11 נקודות (46 נקודות בתשע"ח לעומת 35 נקודות בתשע"ז). במתמטיקה לא חל שינוי משמעותי בפער ההישגים בין המגזרים (40 נקודות בתשע"ח לעומת 37 בתשע"ז), וכך גם במדע ובטכנולוגיה (21 נקודות לעומת 16 נקודות בתשע"ז). בשני המקרים אין שינוי מבחינה סטטיסטית, אך הפערים הגדולים נותרו בעינם.

 

עוד עולה מהנתונים כי בכיתות ח' נרשמה עליה של 9 נקודות במתמטיקה (תשע"ח: 543, לעומת תשע"ז: 534).

 

בעברית חלה עליה של 7 נקודות (564 לעומת 557). בשפת אם ערבית חלה עליה של 13 נקודות (561 לעומת 548).

 

בכיתות ה' נרשמה עליה של 10 נקודות בערבית שפת אם (602 לעומת 592).

 

באנגלית לכיתות ח' ובעברית לכיתות ה' נרשמה יציבות. במבחן במדעים לכיתות ח' נרשמה ירידה של 8 נקודות (579 לעומת 587).

 

באשר לפערים בין תלמידים המגיעים מרקע סוקציו-אקונמי שונה ניתן לראות כי במתמטיקה לכיתות ח' במגזר היהודי נרשם צמצום של 13 נקודות (פער של 85 נקודות בתע"ח לעומת 98 בתשע"ז).

 

בעברית לכיתות ח' נרשם צמצום של 12 נקודות (מפער של 58 נקודות ל-70 נקודות).

 

במדע וטכנולוגיה בכיתות ח' נרשם צמצום של 14 נקודות (מ-75 נקודות ל-89 נקודות); באנגלית לכיתות ח' נרשם צמצום של 10 נקודות (מ-58 נקודות ל-68 נקודות).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים