שתף קטע נבחר

עוברים לדיגיטל, גם ברפת

אחרי שזכו בכבוד ונכנסו לנבחרת בתחרות "העסקים הקטנים" - צריך גם לעבוד. שני מומחים הגיעו למושב בית גמליאל ופגשו את מרדכי ובנו עמרי אשל, וייעצו להם איך לקחת את החברה המשפחתית צעד קדימה

בשיתוף בנק הפועלים 

 

בימוי: אסף קוזין, צילום: ירון שרון, הפקה: דולב לשם, עריכה: שגב גינזבורג, אפטר: יותם קצור

 

פסלי הפרה והכבשה הגדולים מפלסטיק המוצבים בגאון בפתח המחסן של "אשל שירותים וטרינריים", במושב בית גמליאל הסמוך ליבנה, לא מותירים צל של ספק באשר לקהל היעד של המקום השקט והירוק. ואכן, בית העסק שהוקם לפני קרוב ל-30 שנה ומנוהל על ידי מרדכי אשל (57) ובנו עמרי (32), נותן מענה מקיף לבעלי רפתות ודירים של צאן ובקר. המוצרים מועמסים על רכבי ואן מיוחדים הנוסעים בכל הארץ לכל רפת ודיר והם כוללים בתוכם את כל מה שהחקלאי זקוק לו - ביגוד לחקלאי, ציוד עבודה, חלקים למכונות חליבה ואפילו גימיק - מברשות ענקיות שבהן הפרות אוהבות להתגרד.

 

העסק הייחודי החל עוד בימים שמרדכי אשל היה שכיר בחברה ליבוא מוצרים חקלאיים בשם "שירותי בקר וצאן". מעסיקו של מרדכי רצה לסגור את העסק בגלל בעיות כלכליות אליהן נקלע, והוא החליט לרכוש ממנו את העסק ולהציל את המצב. "כשהבוס החליט שהוא פורש לגמרי, החלטתי לקחת על עצמי את המשימה ולהמשיך את העסק", הוא מספר. "זה היה חשוב לי מאוד כי נקשרתי לעסק ולא יכולתי לראות אותו נסגר. מכאן החלטנו, עמרי בני ואני, לפתח את החברה לכל מיני כיוונים ולהרחיב את שטח הפעילות".

 

בנוסף לציוד החקלאי קיבל לפני שנה העסק המשפחתי רישיון להנפקת תרופות, מאז הם משמשים כבית מרקחת, שבו על ידי מרשם וטרינרי ניתן לקבל תרופות לבעלי החיים. "אנחנו נותנים מענה מא' ועד ת' בכל מה שקשור במשק החקלאי", מסביר עמרי. "בזמן האחרון, למשל, יש בעיה רצינית של רעלת היריון אצל הצאן והבקר, ממש כמו שקורה לנשים בהיריון. בשביל זה אנחנו מייצרים מוצרים מיוחדים מסוכר שהכבשה יכולה לאכול וזה מונע ממנה להפיל".

 

"אשל שירותים וטרינריים" נבחר לאחד מ-11 העסקים שעלו לגמר בתחרות ה"עסקים הקטנים" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, בשיתוף בנק הפועלים. בשלב המנטורים של התחרות מגיעים אל העסקים עצמם מומחים שמשוחחים איתם ובודקים כיצד ניתן לסייע להם לקדם ולשפר את העסק. מרדכי ועמרי הסבירו כבר בתחילת הפגישה כי עקב האכילס של העסק הוא הקושי לגייס כוח אדם ראוי, שיצליח לתפקד בעסק מגוון ומורכב כמו שלהם. "לכן, אין לנו מנהל תפעול ומנהל מכירות שדואגים לשווק ולתפעל את העסק בצורה מספיק טובה בשביל עסק קטן כמונו, ואנחנו תקועים במקום", הם אומרים.

 

מרדכי ועמרי אשל יחד עם ברק ניר מבנק הפועלים (צילום: שאול גולן)
מרדכי ועמרי אשל יחד עם ברק ניר מבנק הפועלים(צילום: שאול גולן)

 

המומחים, ששמחו ודאי לצאת מהמשרד האפרורי ולהגיע ליום שטח בשדות הירוקים של בית גמליאל, היו ברק ניר, מנהל מחלקת העסקים בסניף אור יהודה של בנק הפועלים ורפאל ביטון, המוביל את תחום המדידה וחוויית המשתמש בגוגל ישראל. השניים סיפקו לעמרי ומרדכי עצות מועילות להמשך דרכם העסקית.

 

מרדכי ועמרי סיפרו שהם נמצאים בתהליך צמיחה עסקי ושוקלים לעבור מרכישה מקומית ליבוא מוצרים מחו"ל. ברק ניר: "אני ממליץ לכם ליצור מסגרת מימונית ספציפית לפעילות היבוא, במטרה לגשר על הפערים בתזרים המזומנים, בין תשלום היבוא שמתבצע במזומן לבין התקבולים מלקוחות שמתבצעים בתנאי תשלום של שוטף 60 עד 90 יום. בנוסף הציע ניר, להרחיב את הפעילות הדיגיטלית גם בתחום תשלום המשכורות לעובדים, "דבר אשר יוזיל את העלויות לעסק. באמצעות שימוש בשירותים דיגיטליים, העסק יכול לייעל את עצמו ולהפחית עלויות ובכך להגדיל את הרווחיות שלו".

שיעור דיגיטלי. מרדכי ועמרי אשל יחד עם רפאל ביטון מגוגל (צילום: שאול גולן)
שיעור דיגיטלי. מרדכי ועמרי אשל יחד עם רפאל ביטון מגוגל(צילום: שאול גולן)

 

רפאל ביטון, המומחה מגוגל, התייחס במפגש לאתר האינטרנט של העסק וטען כי יש לבצע בו מספר שינויים, על מנת לעשות את קפיצת המדרגה בכל הקשור לנראות ברשת. "עשיתי קצת שיעורי בית והסתכלתי על האתר שלכם, וזה לא היה שונה מהרבה אתרים אחרים של עסקים קטנים ובינוניים", ציין ביטון בפגישה. "הרבה אתרים כאלו בנויים ללא תשתית מאובטחת, והמשמעות היא שאם משתמשים מכניסים פרטים לאתר, בין אם מדובר על פרטים בסיסיים כמו שם טלפון ואימייל, או אף פרטים קריטיים יותר כמו מספרי כרטיסי אשראי, הנתונים שלהם חשופים לעיני כל, כולל בפני גורמים שליליים. לכן, בין אם אתם עסק קטן או גדול מומלץ לכם לבנות אתר מאובטח שיהיה בטוח לא רק עבורכם, אלא גם עבור הלקוחות והמשתמשים בו".

 

ביטון הוסיף בפני השניים כי האתר נראה מיושן למדי ולכן הוא ממליץ לעדכנו מבחינת נתונים וקטלוג נוח ומזמין. "שני הדברים הראשונים שהייתי ממליץ לכם לעשות הם להתאים את האתר שלכם למובייל (סלולר), ולהתאים את הקטלוג באתר לפורמט זה. 80 אחוז מהמשתמשים בישראל מגיעים כיום לכל אתר דרך המובייל שלהם, אנחנו מדברים על מסכים של 5.5 אינץ' לכל היותר. לכן, צריך לחשוב על כיצד מתאימים את השירותים הבסיסיים ביותר המופיעים באתר, כמו דף יצירת קשר עם בית העסק, הניווט לבית העסק או החיוג לבית העסק למכשירי מובייל. שנית, יש להתאים את הקטלוג למובייל, על מנת שתוכלו להציג את סל המוצרים שלכם בצורה טובה וברורה על גבי המסך הקטן של הסמארטפון".

 

בסיכומו של הביקור אמר ביטון, "אחד הדברים שראיתי היום במפגש היה את האינטראקציה בין האב שייסד את העסק לבין הבן, ממשיך הפעילות. אחד הדברים הבולטים שעלו מהצד של עמרי הבן הוא שיש בנים ממשיכים בענף הזה, לא רק מול הרפתות שהם עובדים מולן, אלא גם מול שאר החברות והעסקים שהם עובדים איתם, ויש להתאים את החברה לצרכים המשתנים ולדרישות של אותו דור צעיר הממשיך את הוריו. ברמה האישית, אשמח ללוות אותם בתהליך הזה".

 

בשיתוף בנק הפועלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל חן
עמרי ומרדכי אשל
צילום: יובל חן
מומלצים