שתף קטע נבחר

לתת לשקד מכפר תבור לצמוח

לפני 20 שנה "שקד תבור" היה מפעל מרציפן קטן שכמעט קרס. היום הוא מותג מוצרי טבע עם יותר מ-100 מוצרים שונים ומיוחדים. המומחים נפגשו עם המנכ"ל תמיר פלד כדי לייעץ לו איך להמשיך לצמוח

בשיתוף בנק הפועלים

 

בימוי: אסף קוזין, צילום: ירון שרון, הפקה: דולב לשם, עריכה: שגב גינזבורג, אפטר: יותם קצור
 

הכל התחיל באהבה של ילד לעץ השקד. את שנות ילדותו העביר תמיר פלד, מנכ"ל "שקד תבור", בשדות כפר תבור. אהבתו הגדולה הייתה לטייל בוואדיות של מטעי השקדים באזור, לקטוף שקדים מהעצים ולאכול בהנאה רבה.

  

עם השנים פגשה האהבה הגדולה לשקד את המציאות הכלכלית הקשה שבה נתקלה אמו, בעלת מפעל קטן למרציפן בעפולה. דווקא אז, לפני 20 שנה בדיוק, על רקע המשבר המשפחתי וחיפוש הדרך, באה לעולם חברת שקד תבור - הידועה כיום כמותג מוביל בשוק מוצרי הטבע. החברה מייצרת ומייבאת מוצרים טבעיים מגוונים החל ממרציפנים שונים, ממרחים שונים, סירופים, רכזים ושמנים טבעיים, וכלה בקקאו ושוקולד, גרנולות, קמחים, פירות יבשים ואגוזים.

 

"כשאמי גולינה נכנסה לצרות כלכליות בדיוק השתחררתי משירות בצנחנים", מספר תמיר, "המשווק והספק הראשי של החנות פשט את הרגל וזה קבר את העסק. החלטתי שאני יושב איתה וחושב על דרך להציל את החנות. נזכרתי שבילדותי בכפר תבור הדבר שהכי אהבתי לעשות הוא לטייל בוואדיות של מטעי השקדים. הייתי רץ שם ממקום למקום ואוכל את השקדים שעל העצים. הבנתי שזה הכיוון שדרכו אני רוצה לפתח את העסק המשפחתי, ויחד הפכנו את העסק למוזיאון של מרציפן, העשוי משקדים".

 

תמיר פלד  בחנות בכפר תבור (צילום: זהר שחר)
תמיר פלד בחנות בכפר תבור(צילום: זהר שחר)

 

העסק החדש הוקם בחצר מוזיאון המושבה בכפר תבור, ובמקום התקיימו סיורים שהציגו את תהליך יצירת המרציפן, נערכו תערוכות פיסול ממרציפן ועוד אטרקציות לכל המשפחה. עת הוקם בשנת 2001 מתחם יקב תבור בכפר, הועבר העסק המשפחתי למתחם החדש במטרה להרחיבו.

 

עם השנים גילה תמיר שהחלומות שלו הרבה יותר גדולים. "בשנת 2008 סיימתי תואר ראשון בהנדסה בתל-אביב ורציתי לחזור לצפון, אך הרגשתי שהעסק המשפחתי קטן מדי עבורי. לכן החלטתי להקים את המותג 'שקד תבור' שייבנה על אותם ערכים ועקרונות של העסק הקודם - אך יתרחב לשוק הבריאות והטבע".

 

תמיר מספר שהם התחילו במרציפן ושקדים, ולאט-לאט התווספו קטגוריות כמו שוקולד, גרנולה וממרחים, וממפעל שב-2010 מכר רק מרציפנים - היום יש למותג כ-100 מוצרים מעשר קטגוריות שונות, "ואנו מוכרים מעל מאה אלף מוצרים בחודש בלמעלה מ-500 חנויות בארץ", הוא מוסיף בגאווה. והאתגר? איך לגדול ולהמשיך לצמוח, אך עם אותם "ערכים בוטיקיים" כלשונו, שמאפיינים עסקים קטנים.

 

ההתקדמות לשלב הבא

 המומחה הראשון שנכנס בשערי אולם החנות ועשה סיור עם תמיר במקום היה יורם אורגד, מומחה למהלכי מפנה עסקיים. תמיר קיים ליורם סיור בשטח החנות, וסיפר לו שאחד האתגרים שעומדים בפניו היום הוא לדעת איך לשמר את איכות המוצר ורמתו לצד התפתחות וייצור מוצרים נוספים.

 

"תמיר בחור מיושב שלקח עסק משפחתי קטן שעבר טלטלה מסוימת והצליח עם המון נחישות, חזון ועבודה חכמה להקים עסק לתפארת עם שיעורי צמיחה מרשימים, ובעצם מגיע למצב שבו הוא שואל מה השלב הבא בחיי העסק", התחיל אורגד במחמאה. "הוא הגיע למצב שבו כדי לצמוח יותר הוא צריך לצאת מדפוסי החשיבה הרגילים שלו".

 

תמיר פלד עם יורם אורגד, מומחה למהלכי מפנה עסקיים (צילום: זהר שחר)
תמיר פלד עם יורם אורגד, מומחה למהלכי מפנה עסקיים(צילום: זהר שחר)

 

ואיך עושים את זה? אורגד ממליץ לתמיר ולבעלי עסקים במצב דומה - להתחיל בלקחת כמה ימי חופש, ולנפוש במקום שבו הם יכולים לנקות את הראש יחד עם יועצים קרובים כמו עורך דין, רואה חשבון או מומחה עסקי - ולחשוב מה עושים הלאה מבחינה אסטרטגית בעסק. "שקד תבור נמצא בשלב שבו הוא צריך לייצר לעצמו אסטרטגיה עסקית חדשה במטרה להכפיל את מחזור המכירות. זה אומר שעל תמיר לחשוב למשל על קהלים חדשים וערוצי הפצה חדשים, ולהגיע למצב שבו הוא יוצר עניין חדש אצל הלקוחות", הסביר אורגד.

 

אורגד הזכיר לתמיר שלשקד תבור יש בעצם שני סוגי לקוחות - הלקוח הסופי, והעסקים הקמעונאיים. תמיר רוצה להגיע ללקוח הסופי, אבל בסופו של יום אותו לקוח רוכש את המוצרים האלו אצל הקמעונאים, "כך שעליו למצוא את המחיר הנכון שבו הוא גם מוכר במחיר אטרקטיבי ללקוח הסופי - וגם לא פוגע ברווחי הקמעונאים".

 

אורגד סיכם בכך שבעיניו תמיר צריך להעז יותר ולצאת למקומות חדשים - "תוך יצירת תנאי סחר חדשים, שיווק מוגבר יותר ושיתופי פעולה עם יצרנים נוספים בתחום, כמו גם הגדלת מערכי יצוא על מנת להכפיל את מחזורי המכירות. תמיר מחובר מאוד למה שהוא עושה, ומאמין במה שהוא עושה. הסיכוי של אנשים להצליח בעסק גוברים ככל שיש להם יותר דרייב ואמונה - ולאור ההווה המרשים של העסק אני צופה לו גם עתיד מרשים".

 

תמיר פלד עם טלי כהן, מנהלת סניף קריית השרון בבנק הפועלים (צילום: זהר שחר)
תמיר פלד עם טלי כהן, מנהלת סניף קריית השרון בבנק הפועלים(צילום: זהר שחר)

 

"התפתחות עצומה"  

גם טלי כהן, מנהלת סניף קריית השרון בבנק הפועלים, התרשמה מההצלחה של תמיר: "מאוד שמחתי להגיע לעסק ולראות את ההתפתחות העצומה שלו. אני מכירה את התוכניות העתידיות של העסק, וחושבת שהם צריכים לעבור למקום גדול כדי לממש את התוכניות הללו".

 

כהן ממליצה לעסקים דומים לשתף את הבנק בכל הצמתים העסקיים החשובים, על מנת שהוא ייעץ וייתן פתרונות מימוניים טובים. "העסקים הקטנים צריכים מאוד תמיכה בנקאית ולכן חשוב לנו מאוד שהם יגיעו לבנק בזמן ויעבדו איתנו בשיתוף פעולה מלא. שקד תבור הוא עסק מקסים, עסק עם נשמה, ומרגישים שהאנשים מאחוריו אוהבים את מה שהם עושים".

 

בשיתוף בנק הפועלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זהר שחר
תמיר פלד עם טלי כהן, מנהלת סניף קריית השרון בבנק הפועלים
צילום: זהר שחר
מומלצים