שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    במאוזן: כשבנייה ואינטרס ציבורי נפגשים

    סביב הכביש החדש שנסלל סמוך לביתנו, בית החולים שמוקם בסביבה או הטיילת היפה שנבנית לאורך רצועת החוף מתבצעת עבודה משפטית מאומצת, כדי לאזן בין האינטרסים השונים של כלל הציבור ולהביא את התועלת המרבית לתושבים. איך פותרים התנגשויות אלה? צפו

    בשיתוף הררי טויסטר ושות'

    כיצד מאזנים בין בעליי עניין? יצא לבדוק    (צילום: ירון שרון, אבי חי )

    כיצד מאזנים בין בעליי עניין? יצא לבדוק    (צילום: ירון שרון, אבי חי )

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    נהוג לומר שהבירוקרטיה הישראלית מסורבלת ומייגעת בכל מה שנוגע להליכי תכנון ובנייה - שנים של אישורי ועדות, התנגדויות מטעם הציבור והליכים משפטיים סבוכים. בפעם הבאה שתצפו בפארק שנבנה סמוך לביתכם לרווחת התושבים או בציר חדש שנסלל, זכרו שמאחורי ההליך התכנוני מתבצעת עבודה משפטית מאומצת כדי לאזן בין האינטרסים השונים של כלל הציבור ולהביא את התועלת המרבית לתושבים.

     

    "הליך תכנוני הוא הליך מורכב שאורך הרבה מאוד שנים וכולל הרבה מאוד פרמטרים", מתארת עו"ד אילנה בראף שניר, שותפה בכירה במשרדי עורכי הדין הררי טויסטר ושות', המתמחה בהיבטים משפטיים של תחום התכנון והבנייה, הרשויות המקומיות והתחדשות עירונית. "הליווי המשפטי מתחיל מהצעדים הראשונים של בחירת האזור, האפשרויות המשפטיות, התאמה של זה לדברים שמותר על פי חוק ועל פי תוכניות אחרות, וכמובן איזון ושקילת האינטרסים הציבוריים השונים", אומרת עו"ד בראף שניר.

     

    הררי טויסטר  ()
    עבודה משפטית מאומצת סביב בניית בתי חולים, פארק ציבורי או ציר חדש שנסלל

    אין זה נדיר שפרויקט תכנוני נתקל בהתנגדות ציבורית או בהתנגדויות מטעם בעלי הקרקעות - כך בדיוק אירע במאבק שהחל כבר בשנות ה-90, סביב הפארק העירוני בכפר סבא. "המאבק סביב הפארק הזה החל כבר בשנות התשעים - כשכל האזור הזה היה קרקע חקלאית", מציינת עו"ד בתיה בראף מליכזון, שותפה בכירה במשרדי עורכי הדין הררי טויסטר ושות'. "העירייה רצתה שיהיה כאן חיץ בין אזור התעשייה לבין אזורי המגורים בעיר, ושיהיה פארק לרווחת התושבים שיוכלו ליהנות ממנוף אבל כל הנושא הזה נתקל בהתנגדות של בעלי הקרקעות שטענו להפקעת יתר", מתארת עו"ד בראף מליכזון.

     

    הררי טויסטר  ()
    ריאה ירוקה לרווחת תושבי כפ"ס - מאבק ציבורי שהחל בשנות ה-90

     

    "המאבק המשפטי הגיע לבתי המשפט וגם לבג"צ -למעשה אחדו את הקרקעות וחילקו אותן מחדש תוך שינוי יעוד הקרקע כך, שהפיצוי בגין לקיחת היתר שנטענה, ניתן בתוספת של זכויות בניה שהעניקה התכנית עצמה, דבר שקיבל ביטוי בטבלאות האיזון", אומרת עו"ד בראף מליכזון. לשיטתה של בראף-מליכזון, המסקנה הבלתי נמנעת ממקרה זה היא כי לבעל הקרקע אין זכות להחליט מה הוא מעדיף שיהיה בקרקע שלו. "הרשות התכנונית היא זו שרואה את צורכי התכנון של העיר כולה, וקובעת היכן ימוקם פארק והיכן תהיה בנייה צפופה למגורים".

     

    הליכי ההתנגדויות, למרות המגרעות שלהם, יוצרים שיח ציבורי מהותי ומעוררים חשיבה יצירתית לצורך מציאת איזונים בין האינטרסים השונים של כלל הציבור. "בטיילת היפה שנבנתה בהרצליה היה אינטרס מובהק להותיר את הים בתולי כמה שיותר, ולא לבנות אותו במבנים שמקלקלים את החזות של הים והטבע. מנגד קיים ציבור רחב בעל מוגבלויות שיש לו הזכות להגיע בצורה נוחה לים בהרצליה, שעד היום נתקל בקושי רב ובאי נגישות", אומרת עו"ד בראף-שניר.

     

    הררי טויסטר  ()
    רצועת החוף של הרצליה - אינטרס לשמור על קרקע בתולית

    התשובה לשאלה איך מאזנים בין שני אינטרסים חשובים של הציבור היא עשיית המינימום ולא המקסימום, בדיוק כפי שקרה בטיילת החוף של הרצליה. "בסופו של דבר נבנתה פה מעלית אחת שמנגישה את הים לתושבים רבים. שאר החופים אינם מונגשים, והסיפור הזה היה מלווה במאבק ציבורי. תמיד כשיש חילוקי דעות, אופוזיציה וביקורת של תושבים עולות נקודות מבט נוספות, ולכן גם בהליך התכנוני הראשון הרבה פעמים מקיימים הליך של שיתוף ציבור בטרם קידום התוכניות", מתארת עו"ד בראף-שניר.

     

    הררי טויסטר  ()
    המעלית שמנגישה את רצועת החוף בהרצליה - פתרון מאוזן בין האינטרסים השונים
     

    לא רק פארק וטיילת: על אף שתוכנית המתאר של העיר כפר סבא לימדה על סלילת כביש 531, נוצרה לפני שנים אחדות בהלה בקרב הציבור, שחשש מפני זיהום אוויר וממטרד הרעש סמוך למקום המגורים. "אנחנו ליווינו משפטית לאורך השנים פרויקטים למען הציבור - אחד מהם הוא כביש 531. כיום אפשר לומר שבעיר כפר סבא נוצרה מערכת תשתיות שמועילה לתעבורה, ולכניסה ויציאה מערי השרון - אבל בתחילת הדרך היו מאבקים ציבוריים", מתארת עו"ד בראף מליכזון.

     

    "צריך להבין שמדובר באזור מבונה ומאוכלס ולכן היו התנגדויות כתוצאה מהבלתי נודע. בתוכניות המתאר כביש 531 היה מתוכנן להיות ברוחב של כ-30 מטר, ובמסגרת התוכניות המאוחרות יותר הוא הורחב ל-50 מטר, כשבתווך עוברת מסילת רכבת. כל הנושאים האלו יוצרים בתחילת הדרך חששות, כי כל אחד מעדיף שהנוף ליד ביתו ימשיך להיות שדות ונוף פתוח ", מוסיפה עו"ד בראף מליכזון.

    הררי טויסטר  ()
    כביש 531 - חיבור בין נתיבים ראשיים

    בסופו של יום מדובר בתהליך טבעי ולגיטימי - בעלי הקרקעות שומרים על זכות הקניין שלהם, ורוצים למנוע מטרדים סמוך לביתם. "כן, אני חושבת שזה הליך בריא. אם תמיד מגיעים לתוצאה המיטבית? אני מניחה שלא. אנחנו כולנו לא מושלמים ואנחנו לפעמים מקבלים ביקורת, אבל זאת המטרה, ואני בהחלט חושבת שבתי המשפט המתנגדים, התושבים, בעלי אינטרסים אחרים, ציבוריים ואחרים שיש להם דעות אחרות, הם כולם תורמים ליצירת תכנון טוב יותר".

     

    בשיתוף הררי טויסטר ושות'

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    כיצד דואגים לכלל הציבור? הינה התשובות
    יח"צ
    עו"ד אילנה בראף שניר
    יח"צ
    באדיבות הררי טויסטר ושות'
    עו"ד בתיה בראף מליכזון
    באדיבות הררי טויסטר ושות'
    מומלצים