שתף קטע נבחר

בדרך לטרק הגדול? לא כדאי לסמוך על מכשיר הסלולר

מטיילים רבים יוצאים לטרקים ולטיולים בחו"ל ונסמכים על הטלפון הסלולרי שלהם בתור אמצעי ליצירת קשר בשעת חירום – מה שלא נותן מענה כשאין קליטה סלולרית. יש לכך פתרונות

בשיתוף הראל ביטוח ופיננסים

 

כאשר אנחנו בדרך לטיול בחו"ל, אחד הדברים האחרונים שאנחנו מדמיינים לעצמנו הוא שניקלע למצב של מצוקה ונצטרך להזעיק עזרה או חילוץ. למרות זאת, ביציאה לטרקים באיזורים ללא תקשורת, יש חשיבות ליצירת קשר גם כשאין קליטה סלולרית.

 

הפתרון הנפוץ בקרב ישראלים בשנים האחרונות הוא מכשיר תקשורת לווייני, אשר מאפשר דיווח על מיקום GPS בזמן אמת, שליחת הודעות בשגרה, ניווט ואפילו תחזית מזג אוויר.

 (shutterstock) (shutterstock)
(shutterstock)
 

חלק מחברות הביטוח מציעות מכשיר לווייני בשיתוף פעולה עם החברות המציעות מכשירים להשכרה.

 

במה שונה המכשיר מהטלפון הסלולרי?

המטיילים של ימינו טסים לחו"ל עם המכשיר הסלולרי שלהם, ומשתפים תמונות באינסטגרם גם מלב הג'ונגל או מערבות הסוואנה. אך מה עושים באזורים שאין בהם קליטה סלולרית? במיוחד כאשר מדובר על סיטואציות שעשויות להגיע למצב מצוקה, כמו טיול בגובה רב, או נסיעה עם ג'יפ בערבות רומניה. המכשירים הלווייניים, הם מכשירי סמס דו-כיווניים, העובדים על רשת אירידיום. המשמעות היא שהתקשורת שלכם לא תלויה ברשת הסלולרית, אלא ברשת לוויינים אמינה הפועלת בכל נקודה על פני כדור הארץ.

 

נדב קליפה, מפקד צוות החילוץ של חברת הביטוח הראל, מסביר כי "המכשיר מתחבר לטלפון הנייד באפליקציה, מה שמאפשר למטייל לשלוח ולקבל הודעות בסמס. אם יש למטייל חבילה ללא הגבלת הודעות, הוא יכול להשתמש במכשיר לצורך תקשורת בשגרה גם כשהרשת הסלולרית מקרטעת, מה שמאפשר טיול בטוח יותר".

 

בנוסף, מכשירים מסוג זה מאפשרים קבלת תחזית מזג אוויר מעודכנת לפי מיקום ה-GPS של המשתמש. "נתונים כאלו יכולים לעזור בקבלת החלטות על יציאה לטרקים, איזה ציוד לקחת וכיצד להתכונן ליום הבא של הטיול", אומר קליפה. "מדובר על החלטות שיכולות לצמצם את הסיכונים ולהפחית את הסיכוי של כניסה למצבי מצוקה".

 

עוד מאפיין יעיל הוא האפשרות לנווט עם המכשיר בעזרת מיקום ה-GPS והמפות המותקנות עליו, מה שמשפר את הבטיחות והביטחון של המטייל.

 

הזמנת חילוץ בעת חירום

המאפיין החשוב והקריטי ביותר של מכשירי התקשורת הלוויינית הוא היכולת להזעיק עזרה בעת חירום. "על המכשיר יש לחצן מצוקה, היוצר קשר עם מוקד הפועל  24 שעות ביממה, אשר מקבל התרעה ואת המיקום של המטייל ב-GPS, לטובת הזנקה של כוחות ההצלה הרלוונטיים", מסביר נווה לב, מחברת רסקיו 1.

 

gps ()
תמונה של מכשיר איתור לווייני. צילום: חברת רסקיו-1

"לפעמים כל מה שצריך במקרים של מצוקה, הוא להתייעץ עם גורמים מומחים", מוסיף קליפה. לדבריו "כאשר אחד המבוטחים שלנו יצר קשר ואמר שכואב לו הראש בגובה 3,500 מטר, הוא קיבל הנחיות להמשך התנהלות ממוקד החירום של הראל, והצליח לצאת מכלל סכנה בכוחות עצמו".

 

לעתים ניתן להסתפק ביצירת קשר עם מישהו בכפר הקרוב ממנו יצאתם לטרק, כדי לקבל עזרה והנחיה מהמקומיים המנוסים.

 

קליפה מספר כי "ממש לאחרונה, לקוח שלנו עם מכשיר לווייני חלה במחלת גבוהים בנפאל, והרגיש ממש רע. אם בעבר לא היתה לו דרך להזעיק עזרה והוא היה צריך להתמודד בכוחות עצמו - במקרה הזה הוא לחץ על לחצן המצוקה במכשיר, ההודעה הגיעה למוקד ותוך מספר שעות המסוק חילץ אותו".

 

עוד דוגמה למקרה בו המכשיר ככל הנראה הציל חיים, אירע במהלך חודש ספטמבר האחרון, בו היו שיטפונות חזקים מאוד בצפון הודו. "שני לקוחות שלנו היו לכודים במקום ללא קליטה במשך שבוע, אחד מהם עם מחלת גבהים קשה מאוד. בלי המכשיר שהיה איתם, אין סיכוי שהיינו יודעים איפה הם, ושהם בכלל במצוקה, ויכול להיות שלא היו מסייעים להם. בלי המכשיר הלווייני, כל האירוע לא היה יכול להתפתח לידי חילוץ".

 

המכשיר הלווייני מיועד לא רק למטיילים היוצאים לטרקים ארוכים במקומות נידחים. גם בטיול קרוונים במרחבים של אוסטרליה או ארצות הברית, או כשהג'יפ שקע בבוץ בטיול ברומניה - תוכלו לשלוח הודעה לגורם הרלוונטי, כמו בעל חברת טיולי הג'יפים, למשל, שיבוא לחלץ אתכם.

 

מפתיע אולי לגלות, אבל גם בלב ארצות הברית, קיימים מרחבים עצומים בהם הקליטה הסלולרית כמעט בלתי קיימת.

 

בשיתוף הראל ביטוח ופיננסים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים