שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הצד האפל של העבודה בפייסבוק
    עובדים לשעבר מותחים ביקורת על התרבות הארגונית בחברה ואף מכנים אותה "כת". "גם אם אתה ממש אומלל בחברה, עליך להעמיד פנים שאתה אוהב את המקום הזה", סיפר אחד מהם

    חיים ב"בועה" נטולת ביקורת, אווירה של העמדת פנים - ותחרות פופולריות מתמשכת: כך מגדירים חלק מהעובדים לשעבר את חייהם המקצועיים בזמן עבודתם במשרדי פייסבוק. העובדים טוענים כי אם היו מאפשרים להם להעביר ביקורת על הדרג הניהולי – ייתכן שהחברה הייתה נמנעת מחלק מהשערוריות שפקדו אותה.

     

    בחודש אוקטובר אחרון ערכו בפייסבוק אירוע "שולחן עגול" עם אנשי החברה בנושא הטרדות מיניות, אחרי שבכיר בחברה נכח בדיון בנושא אישור המועמד לבית המשפט העליון שהואשם בהטרדה – ברט קאבנו – ועורר סערה בחברה.

     

    אחת העובדות פנתה במהלך האירוע לסמנכ"לית התפעול שריל סנדברג ואמרה: "היססתי לדבר על כך, אבל הלחץ המופעל עלינו להראות שהכול בסדר ושאנחנו אוהבים לעבוד פה כל כך כבד שזה כואב". היא הוסיפה: "לא אמורים ללחוץ עלינו להעמיד פנים שאנו אוהבים משהו, כשזה לא המצב". רגע אחרי שסיימה לדבר, עובדים רבים שנכחו באירוע מחאו כפיים.

    אילוסטרציה של עובד ממורמר בפייסבוק (צילום: Shutterstock)
    אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)
     

    עובדי החברה התלוננו בעבר כי בחברה יש לחץ לשים אותה לפני כל אספקט אחר בחיי העובדים. כמו כן, הם נאלצים להתיישר עם הוראות הממונים ונכפה עליהם להתנהג בנחמדות יתר לחבריהם לעבודה כדי שיוכלו להתקדם. כמה עובדים לשעבר אף כינו את התרבות הארגונית בחברה כ"כת".

     

    על פי כמה עובדים לשעבר, התרבות הזו היא שהובילה לגל השערוריות שבהן הייתה מעורבת החברה בשנתיים האחרונות, בהם קמפיין ה"פייק ניוז" שתפס תאוצה ברשת החברתית בתקופת הבחירות לנשיאות ארה"ב ושימוש במידע פרטי של משתמשים במסגרת פרשת "קיימברידג' אנליטיקה". על פי העובדים, בחברה יכלו לעלות על חלק מהבעיות לפני שתפסו תאוצה אם הייתה נותנת לאנשיה מקום בטוח להעביר ביקורת.

     

    שווי החברה נחתך ביותר מרבע טריליון דולר בשנה האחרונה, כשהמניה נופלת בכ-30 אחוזים. במקביל, המוניטין של פייסבוק כאחד המקומות שהכי טוב לעבוד בהם בעמק הסיליקון מידרדר. "יש תרבות של 'גם אם אתה ממש אומלל בחברה, עליך להעמיד פנים שאתה אוהב את המקום הזה'", אמר עובד לשעבר שעזב את החברה בחודש אוקטובר האחרון. "זה לא בסדר (מבחינת החברה - א.א) להתנהג כאילו זה לא המקום הכי טוב לעבוד בו".

     

    יותר מעשרה עובדים לשעבר שעזבו את החברה בין 2016 לסוף 2018 שוחחו על תקופתם בחברה עם רשת CNBC וחשפו תרבות ארגונית בעייתית. בין השאר, חשפו העובדים כי בחברה עובדים בשיטה של הנחתת החלטות מהדרג העליון מטה, מבלי להתייעץ עם עובדים ותוך הרתעת העובדים מהבעת ביקורת. כמה עובדים סיפרו כי כשהעזו לבקר החלטות של הבכירים או להציג בפניהם שאלות קשות, דבריהם היו מתקבלים בנועם – עד שהיו חוזרים למשרד ומקבלים שיחות זועמות על התנהגותם.

     

    עובד אחד כינה את ההתנהלות בחברה כ"בועה" שבה המנהלים פועלים באופן שבו אין מי שיבקר אותם או יאתגר את החלטותיהם. "הבכירים צריכים לשאול את עצמם אם הם רוצים שיקיימו עימם שיחות קשות או שהעובדים רק יהדהדו את עמדותיהם".  

     

     

    מנוהלים על ידי "תחרות פופולריות"

    עובדים רבים האשימו את שיטת דירוג ביצועי העובדים בתרבות הארגונית הקלוקלת בפייסבוק. במסגרת השיטה הזו, על העובדים לעבור פעמיים בשנה סקירת ביצועים על ידי חמישה עמיתים בחברה העובדים במקביל אליהם. "זה קצת כמו תחרות פופולריות", אמר מנהל לשעבר בחברה שעזב ב-2017. "אתה יכול לבחור בקפידה את האנשים שאוהבים אותך, ואולי להכניס אחד שלא כדי לאזן את התוצאה הסופית".

     

    העמיתים מעבירים את הביקורת ישירות לעובדים או שולחים אותה למנהל הישיר שלהם. הביקורת נחשבת אנונימית ואי אפשר לערער עליה. "יש אישומים בלתי נראים נגדך, וזה משפיע מאוד על הביקורת", אמר עובד אחד. "הביקורת השלילית יכולה לרדוף אותך עד סוף ימיך בפייסבוק", הוסיף.

     

    במקרה אחר, עובד לשעבר בחברה סיפר כי הוא "סומן" אחרי שלא הגיע לאירוע של הצוות שאליו השתייך שנקבע מחוץ לשעות העבודה. הוא סיפר כי לא השתתף באירוע בגלל הליך גירושין, אך עדיין זה לא מנע מהממונה עליו להדגיש כי לא נכח באירוע.

     

    מערכת דירוג העובדים על ידי עמיתיהם זוכה לביקורת רבה מהעובדים לשעבר, שטוענים כי היא בין השאר גורמת לעובדים ולמנהלים להוריד בדירוג של עובדים בדרגים מקבילים בניסיון שלא ליפול בסולם הדירוג.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים