שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

השופטים לומדים לנהל

במערכת בתי המשפט הבינו שלא מספיק להיות שופט טוב, ושנשיאי בתי המשפט צריכים גם לדעת איך לנהל את המערכת שבראשה הם עומדים. קורס חדש וראשון מסוגו ילמד אותם איך להתמודד עם בעיות ואתגרים ניהוליים על מנת לייעל את המערכת ולשפר את השירות לאזרח

בעולם של מציאות משתנה, טכנולוגיה מתפתחת ואילוצי משאבים, לכולם ברור שנשיאי בתי המשפט בישראל צריכים לא רק לעשות משפט צדק אלא גם לנהל את המערכת שבראשה הם עומדים.

 

ואכן, לראשונה בישראל עוברים בימים אלה נשיאי בתי המשפט השונים קורס ניהול מתקדם וחדשני, שכבר זוכה להתעניינות בעולם. הקורס, שנמשך כמה חודשים, יכשיר את הנשיאים להיות מנהלים טובים יותר, להוביל תהליכי שיפור ורה-ארגון ולהתמודד עם בעיות ניהוליות כמו עומס, שחיקה, מחסור בכוח אדם ובעיות תשתית.

אסתר חיות (צילום: עמית שאבי)
מלווה את התהליך. נשיאת העליון חיות(צילום: עמית שאבי)
 
הקורס פותח ביוזמתו של מנהל בתי המשפט ד"ר יגאל מרזל, בליווי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ובהשתתפות מומחים מובילים בתחומי הניהול והמנהיגות. קדם לו תהליך למידה ארוך ומעמיק של מערכת המשפט בישראל על המאפיינים המיוחדים, הצרכים והבעיות שלה, והשוואתה למערכות משפט במדינות אחרות כמו ארה“ב, קנדה, אוסטרליה ומדינות האיחוד האירופי.

 

הצורך בקורס נולד מתוך הבנה שלמערכת בתי המשפט בישראל דרושה גמישות על מנת לייעל תהליכים, ומתוך הפנמה שתפיסות הניהול המסורתיות אינן מספיקות כדי לתת מענה לגמישות הניהולית הנדרשת כיום וששימור דווקני של דפוסי עבודה אינו מאפשר להתמודד עם שינויים במהירות מספקת. הקורס, ששמו ”שופטים ומנהלים“, מהווה חלק מתוכנית פיתוח ארגוני רחבת היקף שמובילים חיות ומרזל במטרה לאפשר למערכת בתי המשפט בישראל לעמוד במדדים בינלאומיים של מצוינות ניהולית וארגונית.

יגאל מרזל מעדכנת לגבי הרפורמה (צילום: מוטי קמחי)
הקורס פותח ביוזמתו. מנהל בתי המשפט ד"ר יגאל מרזל(צילום: מוטי קמחי)
 

הקורס, שהוא ראשון מסוגו בהיקפו ובתכניו, מנסה לספק מענה לאתגרים הטכנולוגיים והמקצועיים שעמם מתמודדת מערכת המשפט. בין שאר הסוגיות הנידונות בו נמצא גם נושא העצמאות השיפוטית של השופטים, שמעוגן בחוק יסוד: השפיטה וקובע שלשופטים יש עצמאות מוחלטת ושיקול דעת שיפוטי עצמאי ובלתי תלוי בתיקים בהם הם דנים.

 

האתגר שניצב בפני הנשיאים הוא ליישם יכולות ניהול מבלי לפגוע בעיקרון העצמאות השיפוטית של השופטים. משום כך במהלך הקורס הם מנסים לזהות את תחומי הניהול שאינם נובעים באופן ישיר מהעצמאות השיפוטית, ולפתח אותם על ידי בניית כלים מתאימים להתמודדות.

 

אתגרים נוספים שאיתם מתמודדים משתתפי הקורס נוגעים בשינויים שעוברת החברה הישראלית בכללותה, ההתפתחות הכלכלית והטכנולוגית, שינויים בשוק התעסוקה, התפתחות סטדנדרטים של שירות וביצועים ועוד. לפיכך בין הנושאים שנלמדים אפשר למצוא גם ”תיאוריות ופרקטיקות של ניהול ומנהיגות“, ”ניהול בתנאי מציאות משתנה“, ”תכנון ארגון וחקר ביצועים“, ”מיומנויות משוב ובקרה“, ”פיתוח עבודת צוות“ ועוד.

 

הקורס נמשך כמה חודשים ונערך במתכונת של שניים או שלושה ימי מפגש בכל חודש. במפגשים שומעים הנשיאים מרצים מומחים בתחומי הניהול ומשתתפים בסדנאות ובקבוצות למידה בסיוע יועצים ארגוניים.

 

במערכת בתי המשפט מאמינים שהקורס יוביל להתייעלות עבודת בתי המשפט, לשיפור הממשק בין בתי המשפט במחוזות השונים ובערכאות השונות, ויאחד את כל המערכת תחת תפיסה ניהולית אחידה שבסופו של דבר תוביל לשיפור השירות לאזרח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
מלווה את התהליך. נשיאת העליון חיות
צילום: עמית שאבי
מומלצים