שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מנדלבליט: "ניתן להחיל שקיפות על פרסומי תעמולת בחירות מסוימים באינטרנט"
    היועץ המשפטי לממשלה הגיב לעתירה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית בעניין חובת השקיפות בתעמולה באינטרנט. לשיטת מנדלבליט, ניתן לקבוע כי חובת השקיפות שבחוק תחול גם על פרסומים מסוימים ברשת

    אביחי מנדלבליט בועדה לענייני ביקורת המדינה (צילום: גיל יוחנן)
    מנדלבליט(צילום: גיל יוחנן)

    היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סבור כי ניתן לקבוע שחובת השקיפות בחוק דרכי התעמולה בבחירות תחול גם לגבי פרסומים מסוימים ברשת האינטרנט. התנאי: אותם פרסומים צריכים להיות בעלי מאפיינים דומים לכאלה שהחוק נועד לחול עליהם.

     

    בעתירה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית, התבקש היו"ר - המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר - להוציא צווי מניעה לכל הסיעות המיוצגות בכנסת וכן למועמדים חדשים, שיורה להם להימנע מפרסום הודעות שעולות כדי תעמולת בחירות באינטרנט, ברשתות החברתיות וכן באמצעי תקשורת נוספים, ללא זיהוי שם הסיעה או רשימת המועמדים שבשמה או מטעמה הוא מפורסם, כמתחייב לטענתו מכוח חוק הבחירות (דרכי תעמולה).

     

    היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט סבור בתגובה לעתירה כי דרך המלך לקביעת תחולת דיני התעמולה על פרסומים באינטרנט ובמדיות נוספות היא על ידי תיקון החקיקה הקיימת בהסדר כולל שייתן משקל להיבטים המיוחדים של העולם הווירטואלי. במקרים רבים היבטים אלה שונים מזה של העולם ה"פיזי" שאותו מסדיר החוק הקיים.

     

    עם זאת, בנקודת הזמן הנוכחית ובשים לב להחלטות קודמות של יושבי ראש ועדת הבחירות, סבור היועץ המשפטי לממשלה כי ניתן - בדרך של פרשנות זהירה ומדודה - לקבוע כי חובת השקיפות שבחוק תחול גם לגבי פרסומים מסוימים ברשת האינטרנט, אשר מאפייניהם שקולים לאלה של הפרסומים שאותם נועדו הסעיפים להסדיר מלכתחילה.

     

    לשיטת מנדלבליט, מדובר במהלך פרשני שאינו מובן מאליו, הוא מצריך זהירות רבה ויש לעשותו עקב בצד אגודל, תוך בחינת נסיבותיו הפרטניות של כל פרסום והתאמתו לתכליות המגבלה האמורה. לכן, ספק אם יש מקום לקביעה קטגורית, כפי שמבקש העותר, שהמגבלות חלות לגבי כל תוכן תעמולתי שעשוי להימצא באינטרנט או במדיות נוספות.

     

    הרפורמה בחוק הבחירות תקועה 

    "חוק דרכי תעמולה" חוקק בשנת 1959, ומסקנות "ועדת ביניש" לבחינת חוק הבחירות שהוגשו בסוף 2017 קבעו כי החוק הקיים אינו מתאים למציאות תעמולת הבחירות של ימינו, ולכן נדרשים לו תיקונים ותוספות. המסקנות נגעו בעיקר בכל הנוגע לעידן רשתות החברתיות והאינטרנט.

     

    בין היתר המליצה הוועדה להחיל את הוראות חוק הבחירות המהותיות גם על מרחב האינטרנט והרשתות החברתיות. לצד זאת, הומלץ לעדכן סעיפים ארכאיים שאינם רלוונטיים כמו ביטול שידורי התעמולה בטלוויזיה בצורתם המסורתית והחלפתם בגרסה קצרה בהרבה, ביטול האיסור המיושן לשדר תכנים שעלולים להתפרש כתעמולה 60 יום לפני הבחירות, התאמה לעידן המודרני של הרשתות החברתיות, ואישור לרכוש בכסף פרסומות בטלוויזיה.

     

    הצעת החוק ממתינה לעלות לאישור המליאה כבר מיולי 2018, אלא שבכל פעם שהייתה אמורה לעלות להצבעה, היא נדחתה. הפעם האחרונה שנדחתה ההצבעה הייתה בסוף דצמבר.

     

    גורם בקואליציה אמר אתמול ל-ynet כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שביקש למשוך את ההצעה ולא להביאה להצבעה בישיבה שנקבעה אחרי ההכרזה על הליכה לבחירות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים