שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    היוטיוברית בצרפת שרוצה לשים סוף לעידן המתנות

    הבלוגרית הצרפתיה מארי לופז, שמנהלת ערוץ יוטיוב עם 3.4 מיליון עוקבים, הפסיקה לקבל מוצרים במתנה מחברות מסחריות - ובדרך לערער תעשייה שלמה

    סוף עידן טיפוח המתנות בקרב מובילות דעת קהל? מארי לופז, היוטיוברית הצרפתיה הראשונה - שמנהלת מאז 2012 ערוץ אישי ביוטיוב המונה יותר מ-3.4 מיליון עוקבים מנויים - הודיעה באחרונה שהיא לא מעוניינת לקבל מוצרים במתנה מהמותגים השונים. לופז (23) נחשבת ליוטיוברית המובילה בצרפת, לאחר שהחלה את דרכה ברשת בגיל 16.

     

    שני ערוצים רעבים רוצים ביס גדול מעוגת הפרסום

    ארגוני נשים נגד הפרסומת של תדיראן בכיכובו של מורגן פרימן

     

    "אסביר לכם מדוע אני מוציאה את עצמי מכל רשימות משרדי יחסי הציבור של המותגים עמם עבדתי מזה שבע שנים", היא מספרת בערוץ האישי שלה EnjoyPhoenix בווידאו שנקרא "מדוע לא אקבל יותר מוצרים ממותגים וחברות". במשך כ-35 דקות היא מפרטת על ההחלטה, שעשויה לזעזע את תעשיית היופי - המורגלת בשליחת מתנות למובילות דעת קהל, לטובת פרסום בחינם בקרב מיליוני עוקבים.

      (צילום מסך מיוטיוב)
    מארי לופז מתוך ערוץ היוטיוב שלה(צילום מסך מיוטיוב)
     

    "אם את יוטיוברית, בלוגרית, משפיענית או עיתונאית - את נמצאת ברשימת תפוצה של משרדי יחסי ציבור. אלה שולחים מוצרים כדי שתתנסי בהם ותכתבי עליהם בכל מדיה אפשרית: יוטיוב/וידאו, בלוגים, רשתות חברתיות כמו פייסבוק או באינסטגרם; וכמובן בעיתונות הכתובה, בטלוויזיה ובאינטרנט", היא מסבירה.

     

    בערוץ היוטיוב שלה מספקת לופז טיפים בעיקר על איפור, אופנה ויופי. כמו רוב הקולגות בתחום, היא מקבלת מדי יום "טונות של חבילות", לדבריה, שנשלחות על ידי מותגי הקוסמטיקה - המעוניינות להציב זרקור בפני העוקבים על המוצר החדש שהן משיקות.

     

    מילת הקסם: איכות הסביבה

    לופז אינה הראשונה שמקבלת החלטה מסוג זה. יוטיובריות אחרות כמו קולין (Coline) או הוריה (Horia) עשו לאחרונה את אותה הבחירה, בהשראתם של יוטיוברים אמריקנים. ההסבר של לופז להחלטה נעוץ במה שהיא מגדירה "הצפה". לדבריה, "כמות המוצרים שאני מקבלת לא הגיונית. אם יצא מייקאפ חדש, אני מקבלת את כל הצבעים הקיימים. במקרה אחר קיבלתי 40 צבעים - למרות שאין לי מה לעשות עם כמות כזו. אם רוצים שאתנסה ואספר על המוצר, לפחות היו צריכים לשאול אותי איזה גוון אני אוהבת ולשלוח לי 2-3 גוונים מתאימים - לא יותר מזה".

     

    זה נשמע אולי כמו צרות של עשירים, אבל לופז מוסיפה שלעיתים היא מקבלת מארזים המיועדים אך ורק למובילות הדעה - ולא ניתן למצוא אותם בחנויות, "אז מה הטעם?", היא תוהה. "אני יודעת שאני זוכה ליהנות ממוצרים שביום רגיל לא הייתי מגיעה אליהם אילו לא הייתי יוטיוברית. אני גם מודה לחברות מקרב לב על שהביאו אותי להיכן שאני היום", היא מדגישה - אך חוזרת ואומרת: הצפת המוצרים מיותרת.

      (צילום מסך מיוטיוב)
    צרות של עשירים? לופז מציגה את "המתנות"(צילום מסך מיוטיוב)
     

    הסיבה השנייה והטרנדית יותר היא הרצון לשמור על איכות הסביבה. לטענת לופז, "גם לאחר שחילקתי לקרובים אלי, לחברותיי, לקולגות ואפילו למנויים שלי את החבילות שקיבלתי - כמות האריזות הנזרקת לפח מזהמת את הסביבה. כל מוצר עטוף ביותר מאריזה אחת - לו היו מתמקדים בלשלוח את המוצר הייעודי, היו חוסכים מאיתנו פסולת".

      (צילום מסך מיוטיוב)
    חבילות שקיבלה לופז. "אם את משפיענית - את נמצאת ברשימת תפוצה של יחסי הציבור"(צילום מסך מיוטיוב)
     

    מהפך כלכלי עבור מותגים?

    נשאלת השאלה האם ההודעה של לופז באמת תערער את התעשייה, שמצליחה לפרסם את המוצרים שלה ללא תשלום נוסף, באמצעות שליחתם לאותם משפיענים. לדברי מארי קמייר ת'רון, ממייסדות תנועת מובילי הדעה הצרפתית "אינטרנטים", "המהלך של לופז מעניין מאוד, בהתחשב בכך ששליש ממוצרי הקוסמטיקה נרכשים לאחר צפייה בסרטון שלה". לדבריה, אם שאר מובילי דעת הקהל ידבקו במגמה של לופז, ייתכן שהתעשייה תפנה למה שהיא מכנה "מיקרו-משפיענים", כלומר מובילי דעת קהל שיש להם פחות מנויים. "אבל בדרך זאת החברות יכוונו את המוצרים שלהם לנישה, כמו קהל טבעוני".

     

    עבור הסוציולוגית הצרפתיה קתרין לזיל, ההצהרה של לופז "מסמנת את הכניסה לעידן השני של התפקיד 'המשפיענים'". לדבריה, עד כה מובילי דעת הקהל היו מקבלים מוצרים, בודקים אותם - ומספרים עליהם ברשתות החברתיות. המצב הזה הוביל לכך שחברות רבות כבר לא הסתפקו בפרסום במדיות הגדולות כמו עיתונות, טלוויזיה, רדיו וקולנוע. "אבל נראה שגם הצרכנים התעייפו מהפורמט הזה. גם אם הם לא מערערים על דעת המשפיענים, הם מבינים שכוכבי הרשת לא משתמשים במוצרים שהם מקבלים ביומיום אלא לצורך הדיווח. בעידן הבא, המשפיענים יקחו חלק פעיל בהפצת המוצרים", היא אומרת.

     

    ומה חושבות היוטיובריות הישראליות על המהלך? לדברי בלוגרית האופנה אשלי וקסמן בקשי, "כחלק מהעבודה שלי, חשוב לי להתעדכן במוצרים חדשים. לפני כמה שנים פניתי למותגים וביקשתי שישלחו לי מייל עם פרטים על מוצר חדש יחד עם תמונה, ואם אהיה מעוניינת בו אז אבקש שישלחו לי אותו לבדיקה. המותגים שמחו והופתעו מהבקשה. כשמוצר באמת רלוונטי אליי ואני רוצה להשתמש בו או לסקר אותו, אני פונה ישירות למותג. בשנים האחרונות תרמתי וחילקתי למנויים שלי מוצרים רבים שקיבלתי. אני חושבת שהכי נכון זה לשלוח מייל עם הפרטים - זה ירוק וחסכוני לכולם".


    פורסם לראשונה 17/01/2019 12:44

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום מסך מיוטיוב
    מארי לופז. היוטיוברית הראשונה של צרפת מוותרת על המתנות
    צילום מסך מיוטיוב
    מומלצים