שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרב-קו שלנו מקשה על תיירים? בחו"ל מוכיחים שאפשר אחרת
    אלפי התיירים שיגיעו לאירוויזיון בתל אביב יסתבכו כמונו עם התשלום לתחבורה הציבורית. למה בעולם זה עובד יותר טוב, ואיזה שיפורים מתכנן משרד התחבורה - גם לישראלים

    בעוד שלושה חודשים וחצי יגיעו לישראל אלפי תיירים לאירוויזיון, ויגלו שמבחינת תחבורה ציבורית, לא הכל "טוי" כאן. מילא שהיא מושבתת בשבת, לא פשוט לשלם על הנסיעה גם באמצע השבוע. בירושלים הם כבר יהיו חייבים להצטייד ברב-קו, ועדיף שגם בגוש דן. אז הם יגלו שלא כל-כך קל למצוא נקודות מכירה אפילו לרב-קו האנונימי, שאינו דורש הרשמה ארוכה וקלאסי לתיירים, ושאין מכונות אוטומטיות שמוכרות אותו טעון בסכום כסף שיספיק להם לכמה נסיעות. נהג האוטובוס יוכל למכור להם רק כרטיס אנונימי ועוד נסיעה תמורת 10 שקלים בסך הכל, ואחר כך שילכו לחפש מכונות טעינה שלא ממש דוברות את השפה שלהם. איך זה עובד בחו"ל?

     

    הכרזה עלה האוטובוס שאומרת שאין אפשרות לטעון את כרטיס הרב- קו אצל הנהג (צילום: איתי שיקמן)
    "אין אפשרות לטעון את כרטיס הרב-קו אצל הנהג"(צילום: איתי שיקמן)

     

    לונדון, בריטניה: כרטיס ה-Oyster המקומי משמש את נוסעי ה"טיוב", הרכבת התחתית המפורסמת, אוטובוסים ורכבות. בתי עסק רבים, כולל בתי אוכל,

    מעניקים הנחות למחזיקי הכרטיס בהצגתו. יש גרסה לתיירים, דומה לרב-קו האנונימי אצלנו, אבל בחלק מאמצעי התחבורה אפשר לשלם ישירות בהעברת כרטיס אשראי, בלי להחזיק באויסטר.

     

    הבריטים מקלים על קבלת החזרים לתיירים שלא השתמשו בכל הסכום שטענו, ובלונדון היקרה קל להישאר בטעות עם עשרות ליש"ט בכרטיס (רשות התחבורה הציבורית ממליצה לתיירים לטעון לפחות 15 ליש"ט, 72 שקל, לכל יום שהייה בלונדון, בזמן שבתל אביב אפשר לרכוש כרטיס חופשי-יומי שמכסה את רוב גוש דן ב-21.5 שקל). אפשר לקבל החזר במשרדי הכרטיסים ב"טיוב", ואפילו בשיחת טלפון מהבית למוקד מיוחד.

     

    אמסטרדם, הולנד: כרטיס ה-OV משמש לכל אמצעי התחבורה הציבורית המקומיים, כאשר באוטובוסים ובחשמליות אפשר לרכוש גם כרטיסי נייר מהנהג - וגם ממבקר הכרטיסים. מתברר שלא חייבים מיד להתנפל על נוסעים עם דו"חות וקנסות. ומה שעוד יותר שימושי מבחינת תיירים הוא כרטיס כמו"אמסטרדם סיטי-קארד", שמכסה גם את התחבורה הציבורית בעיר וגם את הכניסה לאטרקציות התיירות המרכזיות. אפשר לרכוש אחד ליום, יומיים או שלושה, בהתאם לזמן השהות שלכם בעיר.

     

    סידני, אוסטרליה: כרטיס ה-Opal המקומי משמש לנסיעה בעיר ובסביבותיה. הוא נמכר בשתי גרסאות, למבוגרים ולנוער, ואפשר לשלם בו ברכבות, אוטובוסים ובמעבורות. תיירים יכולים לרכוש אותו טעון מראש. אפשר לתכנן את הנסיעה באמצעות אפליקציית אופל, ולשלם דרכה לאחר שבחרתם את המסלול והקווים. האוסטרלים מציעים החזר לתיירים שנשארו עם יתרות לפני עזיבתם את המדינה, אבל לא ממש מקלים לקבל את התשלום: ההחזר יכול להיות מועבר רק למי שיש לו חשבון בנק וכתובת מקומית.

     

    יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", מסביר ש"בכל עיר מתוקנת באירופה פרוסים מאות מכונות למכירת כרטיסים. לא רק במזומן, אפשר לשלם גם במגוון אפליקציות, בכרטיסי אשראי, במכונות בתוך האוטובוסים ובעוד אמצעים רבים אחרים. נכון שהנהג לא צריך למכור כרטיסים אבל משרד התחבורה מתרשל בכך שהוא לא מייצר חלופות נוספות לתשלום״.

     

    במשרד התחבורה אומרים בתגובה כי "תיירים יכולים לטעון על-גבי הרב-קו מגוון רחב של חוזי נסיעה, ובהם ערך צבור ומינויים שונים. באפשרותם למכור את הרב-קו האנונימי או להעבירו לתייר אחר, בסיום הביקור בישראל". אבל החזר כספי אין בישראל. עם זאת, מגלים בירושלים, "משרד התחבורה החל בשיתוף פעולה עם גורמים שונים, במסגרתו יוכלו התיירים ליהנות מהנחות במחיר הכניסה לאתרים שונים באמצעות הרב-קו. במקביל, המשרד בוחן מגוון אפשרויות נוספות לשימוש ברב-קו עבור תיירים".

     

    ויש גם בשורה לנוסעים הישראלים: כיום רק דן מאפשרת לשלם על הנסיעה ישירות מהסמארטפון, עם אפליקציית הופ און. "אנחנו בוחנים", אומרים במשרד התחבורה, "הקמת מערכת ממוחשבת שתאפשר לאפליקציות תיקוף כמו 'הופ און' לפעול אצל כל מפעילי התחבורה הציבורית בארץ".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים