שתף קטע נבחר

רכבת בוואדי ערה? ארוכה, לא יעילה מסוכנת ומבוטלת

המדינה החליטה לבטל את קו הרכבת המתוכנן בוואדי ערה וראשי הערים באזור זועמים: "ההחלטה הזו מחלישה אותנו". משרד התחבורה: יש מספר סיבות טובות לביטול

קו הרכבת החשוב בוטל, אוטובוס ימלא את מקומו. מסילת עירון שאמורה הייתה לעבור בוודאי ערה ולחבר את היישובים באזור למערכת הרכבות הארצית תבוטל, כך קבעה המדינה. במקומה מציע משרד התחבורה להקים בכביש 65 מערכת הסעת המונים ומסילה חלופית.

 

רכבת ב עמק יזרעאל ליד כפר יהושע (צילום: EPA)
הקו בוודאי ערה - בוטל(צילום: EPA)

 

לאחר דיונים, ביטול

במשך ארבע שנים דנה ועדה משותפת לתחבורה יבשתית על תוכנית המתאר הארצית לדרכים ותכנית מתאר ארצית למסילות ברזל, בשאלה היכן תעבור מסילת הברזל באזור וודאי ערה. ולאחר שנראה היה כי תונח מסילה באזור ואדי ערה, הוחלט במשרד התחבורה להחליפה בתוואי מסילת מנשה הצפוי לחבר בין מסילת העמק למסילה המזרחית העתידית.

 

לדברי גורמים במשרד התחבורה, מסילת ברזל כבדה בתוואי לא תפתור את בעיות התחבורה הציבורית באזור, שכן אם תונח שם מסילה רובה יעבור במנהרה עקב התנאים הטופוגרפיים. עוד טוענים שם כי חלק לא מבוטל מהנסיעות המקומיות הן אזוריות, וכי שירות לאורך הכביש ייתן מענה טוב יותר. "תמ"א 23 תוכננה בשנות ה-70 ומאז תנאי השטח השתנו ללא הכר, הוואדי יותר עירוני ולו רצינו לסלול שם רכבת היינו צריכים להפקיע שטחים באופן מאסיבי״, אומר גורם במשרד ומוסיף כי הנחת פסים לגובה הייתה מאריכה את הקו וכי ישנה גם סיבה בטיחותית. ״על הפסים הללו ובין ערים יעברו גם רכבות מטען לנמל חיפה וזה מסוכן מדי״.

 

זעם ראשי הערים

החלטת משרד התחבורה הפתיעה רבים מראשי הערים בוואדי ערה. ״בתחילה הבטיחו לנו שתעבור פה רכבת כבדה, אחר כך עברו לרכבת קלה ועכשיו אוטובוס״? שואל ראש עיריית ערערה, מונס מודר. ״באזור הזה מתגוררים כ-180 אלף תושבים, חצי מהם עובדים מחוץ לכפרים. ההחלטה הזו מחלישה אותנו, ומרחיקה אותנו ממקומות העבודה ושאר הארץ".

 

לדבריו של מודר, ביום שלישי האחרון נפגשו ראשי הרשויות בוואדי ערה בכדי לבחון את האופציות המוחות לפניהם. "אנחנו בוחנים את החומרים ובכוונתו להוציא מכתב לכל הגורמים הרלוונטיים ממשרד התחבורה ועד זאב בילסקי בכדי שישנו את הגזרה. אנחנו רוצים לפתח את האזור ולכן הסכמנו לרכבת. נאבק בהחלטה עד שיחזירו אותה לקדמותה״.

 

מי שמסכים עם דבריו ותוקף בחריפות את ההחלטה הוא ד״ר סמיר סובחי, ראש עיריית אום אל פאחם שאמר היום (ה') ל-ynet ״מוותרים פה על מאות אלפי תושבים ללא שום חלופה לרכבת, גם לא רכבת קלה. הם דנו בתוכניות בלי לשתף אותנו לרגע. למה אין פרוטוקול של הישיבה, למה הוא חסוי? בסוף אומרים שיש שוויון לאזרחים הערבים אבל מתייחסים אלינו כפרויקט בטחוני. לא דיברו איתי ולקודמיי אמרו שתהיה רכבת תת-קרקעית שתעביר חומרים מסוכנים״.

 

סובחי טוען כי נתיב תחבורה ציבורית אותו מתכנן משרד התחבורה כחלופה, לא יעזור לפתרון בעיית התחבורה בעירו. ״יש פה עומסי תנועה אדירים והם יישארו. בנו לנו את רכבת העמק בעפולה ותחנה בבנימינה ואנחנו צריכים להתרוצץ ביניהן. איך האזרח הפשוט צריך להרגיש כאשר חריש שרק אתמול נבנתה מקבלת רכבת, ולנו עדיין אין?".

 

תגובת משרד התחבורה: ״מדיניות המשרד היא לחבר את המסילה המזרחית למסילת העמק ישירות באמצעות מסילת מנשה כדי לאפשר הגעה ישירה ומהירה לת״א ולמרכז. ביחס לנחל עירון, סוכם כי ימצאו פתרונות תחבורה ציבורית הולמים, ולא רכבת כבדה שאינה הולמת את התוואי והבניה הרוויה בסביבתו". 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
רכבת בוואדי ערה? מסוכנת מדי
צילום: EPA
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים