שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תוכניות הממשלה ל-2019: אוסף סיסמאות ודחייה ברכבת הקלה
    למרות הבחירות, משרדי הממשלה מפרסמים את ספר תוכניות העבודה לשנה הקרובה. לצד דחייה בהפעלת שני קווים ברכבת הקלה, יש גם הבטחות להגדלת התחלות הבנייה ומספר התיירים ועוד כמה הבטחות שהן בעיקר סיסמאות. אז מה מתכננים בכל משרד ומה הסיכוי שזה יקרה?

    רגע לפני שהיא מתפזרת, מפרסמים משרדי הממשלה את התוכניות לשנה הקרובה. מה מתכננים בכל משרד ומה הסיכוי שזה יקרה?

     

    שלא נצטרך: כל מה שצריך לדעת על ביטוח סיעודי - מדריך

    מנוי חודשי של אלפי שקלים: כך השתלטו חברות הניהול על ועדי הבתים

    פוחדים מסיכון? הילדים שלכם יצברו כנראה פחות כסף בחיסכון

     

    משרד התחבורה

    דחייה ברכבת הקלה

    עלייה בהרוגים בתאונות ודחייה של שנתיים בפתיחת שני קווי רכבת קלה מרכזיים בגוש דן. אלו חלק מהחדשות הרעות שמביא ספר תוכניות העבודה של משרד התחבורה, שבראשו השר ישראל כץ. אחרי שב-2018 נרשמה ירידה משמעותית של 13% במספר ההרוגים בכבישים ל-315 בני אדם, לעומת 364 ב-2017, מעריך משרד התחבורה שהשנה תתהפך המגמה. ב-2018 עמד מספר ההרוגים על 5.2 איש לכל מיליארד ק"מ שנסעו כלי רכב בארץ, ואילו השנה מעריכים במשרד התחבורה שהנתון יעמוד על 5.5 איש.

    תחנת הרכבת הקלה ע
    הרכבת הקלה של גוש דן - בשלבי הבנייה(צילום: מוטי קמחי)

    תוכנית קווי הרכבת הקלה בגוש דן, שסובלת כבר מאיחור בזמנים, עומדת בפני דחייה נוספת. זאת למרות הפקקים המחריפים. הקו האדום מפתח תקווה לבת ים עומד בזמנים ויושק באוקטובר 2021, אבל הקו הסגול (מתל אביב לרמת גן, אור יהודה, יהוד מונוסון וצומת הטייסים, עם שלוחה לקריית אונו ובר אילן) והירוק (מראשון לציון דרך חולון לתל אביב ולהרצליה), יחלו לפעול רק בדצמבר 2026. עד היום נקב המשרד ב-2024 כשנת תחילת הפעלת שני הקווים.

     

    משרד התחבורה משקיע מאמץ לשיפור השירות ולקיצור התורים הבלתי נסבלים במשרדי הרישוי. 64% מהנהגים ביצעו פעולות רישוי באפיקים אלטרנטיביים לסניפי משרד הרישוי, והשיעור הזה אמור לעלות השנה ל-70%. התורים מתקצרים, אבל לאט. בשנה החולפת עדיין חיכו 29% מהבאים יותר מ-40 דקות לפקיד, השנה יירד שיעור הממתינים ל-21%, עדיין אחד מכל חמישה.

     

    במשרד מתכננים עד סוף השנה להפעיל עלייה מכל הדלתות בכל קווי האוטובוס העירוניים בארץ. בינתיים הופעלה התוכנית בבאר שבע, בירושלים ובקווי דן בתל אביב, אבל כבר עכשיו היא באיחור, לאחר שפעימה נוספת להרחבת השירות לקווי שאר חברות האוטובוס בגוש דן נדחתה. זאת, לאחר שמשרד התחבורה לא הצליח לאשר בכנסת תקנות שיחמירו את האכיפה נגד נוסעים שיעלו מהדלתות האחוריות בלי לשלם.

     

    בדקנו גם אם משרד התחבורה עמד ביעדים שהציב ל-2018: שיעור ההרוגים בכבישים היה נמוך מהיעד. שיעור הטעינות של כרטיסי רב קו שלא אצל הנהג עלה ב-350% ולא ב-400%, ל-3.9 מיליון. מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית עלה רק ב-1.7% ל-873.6 מיליון נסיעות, כשהיעד היה עלייה של 4%.

     

    שיעור המבצעים פעילויות רישוי מבלי להגיע למשרד הרישוי זינק מעבר לתחזיות, מ-45% ל-70%. המשרד עמד ביעד הממתינים רק 40 דקות במשרד הרישוי: תכנן 70%, סיים עם 71%. בניסיון לשפר את יעילות העבודה בנמלים, קבע המשרד יעד של פריקת 44 מכולות לשעה באשדוד ו-59.7 בחיפה. בפועל, שני הנמלים רק הידרדרו על חשבון זמני ההמתנה של הלקוחות והאוניות, ל-39.5 ול-53.8, בהתאמה.

     

    המשרד גם לא עמד ביעדי תוכניות חשמול מסילות הרכבת, כמו למשל השלמת חשמול הקו מירושלים לתל אביב עד מרץ 2018, שמתוכננת כעת לסוף 2019. עם זאת, המשרד מציין בדוח כי הנושא בהליכים משפטיים, במסגרת הסכסוך בין המדינה לחברת Semi (שזכתה במכרז חשמול התשתיות של רכבת ישראל).

     

       ()

    משרד האוצר

    אוסף של סיסמאות

    תוכניות משרד האוצר הן שורת סיסמאות, שהיו טובות לשנת 2015 ולשנת 2018 ויכולות להיות טובות לא רק ל-2019 אלא גם לשנת 2025. בין היתר, במשרד חותרים ל"שמירה על אחריות תקציבית" שכבר ברור שלא תהיה, בשל הגירעון העצום שמשאיר שר האוצר, משה כחלון, ליורשו.

     

    עוד מתוכננת "הגדלת הצמיחה והפריון". ואולם, כל התחזיות בעולם ובארץ הן שהצמיחה בשנת 2019 תהיה נמוכה יותר מבשנה הקודמת. במשרד בונים גם על "צמצום אי-השוויון והפערים החברתיים, תוך הפחתת יוקר המחייה". אלא שהעוני אצל העניים דווקא העמיק בשנה החולפת. ולגבי יוקר המחייה: בשנים האחרונות היו מדדים שליליים, אך השנה צפויה אינפלציה גבוהה יותר, ויוקר המחייה יאמיר.

     

    במשרד צופים גירעון של 2.9% בשנת 2019, כמו היעד שהושג ברגע האחרון של 2018. כדי להשיג את היעד השאפתני הזה גם ב-2019, תצטרך הממשלה החדשה להעלות מיסים ולבצע קיצוצים כואבים בתקציב. כרגע התחזית היא לגירעון לא מתוכנן של עוד 10 מיליארד שקל, שאף עלול לגדול עוד.

     

    הכנסות המדינה החזויות הן 350.2 מיליארד שקל, לעומת 338.6 מיליארד שקל בשנת 2018. אלא שהתחזית לא תיושם, כנראה, בשל הפגיעה בצמיחה והתמתנות הפעילות הכלכלית החזויה.

       ()
       

    משרד הבינוי והשיכון

    התחדשות עירונית

    לשנת 2019 חזויות 60 אלף התחלות בנייה, לעומת 50 אלף בשנת 2018. אלא שספק רב אם זה אכן יקרה, ויש גם אי-ודאות לגבי תוכנית מחיר למשתכן אם יתחלף שר אוצר. השנה צפויות 105 אלף תוכניות דיור מאושרות לעומת 152 אלף בשנת 2018.

     

    הבשורה של משרד הבינוי והשיכון היא הקצאה של עד 7% מהדירות בתוכנית מחיר למשתכן לדיור הציבורי. עוד דגש הוא על התחדשות עירונית ועלייה מ-16 אלף יחידות דיור שאושרו בשנה שעברה לפינוי בינוי ל-18 אלף השנה. אלא שבשנה שעברה קיבלו רק 3,500 דירות היתר בנייה בהתחדשות עירונית.

     

    את שיטת "תכנן ובנה" אימצה הממשלה ומשרד השיכון אחראי עליה, במסגרתה הקבלן אחראי על בניית שכונה משלב התכנון ועד מסירת המפתח. בשנה שעברה יצא לדרך פרויקט ראשון של חברת שפיר בעיר החדשה חריש עם 2,046 דירות, אשר מקצר את זמן הבנייה והמסירה. השנה מתוכננות רק 2,150 דירות בשיטה זו.

     

    לציבור החרדי תהיה כמעט הכפלה של הדירות שיאושרו להפקדה - מ-2,430 יחידות דיור ל-4,700 יחידות דיור - אבל גם נתון זה רחוק מהביקושים בשטח. גם ליישובי המיעוטים אין בשורה: השנה פורסמו לשיווק 4,000 דירות וב-2019 כ-4,900 דירות.

     

     

    משרד האנרגיה

    2,000 עמדות טעינה

    ברשות החשמל עיקר העבודה היא ליישם את הרפורמה בחברת החשמל, שאושרה שבועיים לפני שנפלה הממשלה. גולת הכותרת שם היא הפעלת יחידת ניהול המערכת העצמאית, שתוכל לקבוע את סדר הפעלת תחנות הכוח השונות. רשות המים והביוב צפויה ליישם את דוח מבקר המדינה על הטיפול הכושל במשק המים עם הוספת עשרות קידוחים, הורדת תעריף המים באמצעות התייעלות פנימית במשק והזרמת מים למשק.

     

    במשרד האנרגיה מציבים יעד צנוע של חיבור עוד 40 גופים בשנה לגז. בתחום הרכב ומעבר לדלקים נקיים יש יעד יותר שאפתני, עם הצבת 2,000 עמדות לטעינת מכוניות ועוד 25 עמדות לגז טבעי לתחבורה כבדה. בהתייחס לעובדה שמספר עמדות החשמל הוא אפסי ושל הגז הטבעי הוא ממש אפס, לא ברור איך המשרד יישם את זה בזמן בחירות.

     

    עוד רוצים במשרד להגדיל את התמלוגים מהפקת גז ומחצבים ליותר ממיליארד דולר, לעומת כ-717 מיליון שקל בשנה החולפת. זה אמור להגיע מגידול של 20% בצריכת הגז. עוד מטרה היא תשעה רישיונות חדשים לחיפושי גז.

     

    המשרד לאיכות הסביבה

    צמצום זיהום אוויר

    במשרד שואפים להפחית ב-2019 את הכמות השנתית של חלקיקי PM2.5 שייפלטו לאוויר מכלי רכב, לצמצם את פליטת גזי החממה לנפש, לחסוך 90 מיליון שקל למשק מטיוב הרגולציה הסביבתית ולהרחיב את טיהור קרקעות המדינה מזיהום.

     

    בכוונת המשרד ליישם תוכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל, על ידי גידול במספר כלי הרכב שיותקן בהם מסנן חלקיקים ל-2,500 ב-2019. בנוסף, יגדל מספר האוטובוסים העירוניים החשמליים ומספר המשאיות המונעות בגז טבעי.

     

     

    משרד התיירות

    מחסור מחריף בחדרים

    תוכנית העבודה של משרד התיירות חושפת את המחסור החמור בחדרי מלון ברחבי הארץ, שעומד בסתירה לגידול המתמשך במספר התיירים. במשרד הכינו תוכניות לצמצם את הביורוקרטיה בכל הקשור לאישורים להקמת חדרי מלונות, אולם להסב משרדים או מבני ציבור לבית מלון, כמו גם להקים בית מלון חדש, זו משימה שאורכת זמן רב.

     

    בתוכנית העבודה מדגיש המנכ"ל אמיר הלוי כי הגידול החד בשלוש השנים האחרונות בתיירות הנכנסת לישראל, הביא למחסור ניכר בחדרי מלונות - דבר שמהווה חסם להמשך קצב הגידול.

    לפי המשרד, הסבת מבנים קיימים לבתי מלון תיתן מענה מהיר להגדלת מספר חדרי המלון, ולכן המשרד קיים כנס יזמים כדי לקרוא להם להסב מבנים לבתי מלון; ואף הבטיח להם מענקים, ובכלל זה בתל אביב.

     

    עוד בתוכנית העבודה: להגדיל את מספר בתי המלון בישראל שייכנסו לפרויקט הכוכבים. עד כה, פחות משליש מבתי המלון בישראל דורגו. משרד התיירות מתכנן לעודד משקיעים זרים לקנות מלונות קיימים, אבל בעיקר להקים מלונות חדשים. בין המשימות לשנה הנוכחית, נמצאת גם הקמתם של חניוני לילה ושל חניוני קרוואנים. תוכנית הקרוואנים לא חדשה וגם לא מתקדמת.

     

    אחד היעדים הוא הגדלת תנועת התיירים לישראל. כבר בינואר נרשמה עלייה של 11% בכניסות תיירים בהשוואה לינואר 2018. אבל אם יימשך המחסור בחדרי מלון, השהות לתייר תתייקר והתנופה תיפגע.

       ()
     

    משרד הכלכלה

    הגדלת היצוא

    בראש היעדים של משרד הכלכלה: הגדלת היצוא ל-110 מיליארד דולר. יעד נוסף הוא הגדלת התוצר לנפש וצמצום פערי השכר בין הפריפריה למרכז הארץ. תוכנית נוספת היא סיוע בהעתקת מפעלים מהמרכז לפריפריה. בתחום הגנת הצרכן היעד הוא הגדלת יבוא מוצרי הצריכה כדי להגביר תחרות ולהוריד מחירים.

     

    צפו: סיכום קדנציה של משרד הכלכלה    (צילום: אלי סגל)

    צפו: סיכום קדנציה של משרד הכלכלה    (צילום: אלי סגל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בנק ישראל

    הנפקת מטבע דיגיטלי

    היעדים של הנהלת הבנק: שמירה על יציבות מחירים, חיזוק יציבות המערכת הפיננסית ועמידותה במשברים וקידום מערכות ואמצעי תשלום אפקטיביים ואמינים. הבנק יבחן את ההשלכות האפשריות של הנפקת מטבע דיגיטלי. כמו כן, הבנק יפעל להשקת המערכת הלאומית לשיתוף בנתוני אשראי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים