שתף קטע נבחר

 

הסרט שעושה צחוק מאחמדינג'אד, וסוחף את הקהל האיראני

האזרחים האיראנים נוהרים לקולנוע, מוסדות השלטון מפרגנים וכלי התקשורת נלהבים: סרט איראני מציג את דמותו של פוליטיקאי נלעג, שמרן ופופוליסט, ומוכיח שבתעשיית הסרטים של הרפובליקה האיסלאמית - דבר אינו צפוי. הבמאי טוען שמדובר ב"סאטירה כללית", אבל המבקרים והקהל דווקא חושבים על מישהו מסוים

לולא המנהיגים שלנו היו מתקוטטים ביניהם, מתווכחים למי יש יותר גדול, ודואגים להצהיר על כך בדרמטיות מעל כל במה אפשרית, יתכן שאנחנו הישראלים ובני העם הפרסי היינו יכולים להיות ידידי אמת. פעם כבר היינו כאלה, לפני 40 שנה. האמת, אנחנו די דומים: יצירתיים, חכמים, נחמדים ונתפסים כקמצנים בעיני אומות העולם. ובעוד הכותרות עוסקות במתיחות המדינית בין ירושלים לטהרן, התושבים עסוקים בעיקר בגרעין הקיום שלהם, עבודה, משפחה, חברה, בריאות, וגם בסוגיות של דת ומדינה. המשברים האישיים הללו הם גם המעיין הנובע של התסריטאים והבמאים האיראנים המספרים סיפורים מהחיים מתחת לעינו הפקוחה והבוחנת של השר להכוונה מוסלמית, המקבילה המקומית של מירי רגב. כל כך הרבה סרטים איכותיים הגיעו משם, דרמות רגישות ונוגעות ללב, ולאחרונה - ואלו שוקינג ניוז של ממש - גם קומדיה פוליטית משוגעת. כן, יש דבר כזה באיראן.

 

 

Sly ("תחמן"), סרטו של הבמאי הוותיק כמאל תבריזי, הוא אחד מאותן יצירות שלא הייתם מדמיינים שניתן לכתוב, להפיק, ולהפיץ באיראן. מדובר בקומדיה סאטירית מושחזת שמכוונת ישירות לממסד הפוליטי של המדינה, ומציגה את נבחרי העם כליצנים אינטרסנטים נטלי אידיאולוגיה, המשתמשים בקלישאות מכתבי הקודש כדי לעורר השראה בקרב בוחריהם הפוטנציאלים. גם בזה האיראנים לא ממש שונים מאיתנו, מסתבר. העלילה מתרכזת בפעיל חברתי בשם גודראט סמאדי שמוביל כנופיית בריונים המשליטה משמעת דתית בחוצות העיר. מעין משטרת הצניעות בגרסת טהרן. בעיני רוחו הוא רואה עצמו כחבר פרלמנט, וכהכנה להזדמנות הקרובה שאולי תיפול בחיקו הוא מדקלם נאומים חוצבי להבות מעל פודיום שהקים בעצמו בביתו המוזנח. שם הוא מפתח כריזמה מנהיגותית מול להקה של תרנגולות שמקרקרות סביבו.

 

מתוך הסרט תחמן (מתוך הסרט sly)
הבמאים האיראנים מוצאים השראה בצרות היומיום. מתוך Sly

הגיבור המטורלל והמעורער בנפשו, בגילומו של השחקן חמד בחדאד, עושה מאמצים להתחבב על מנהיגי המפלגה האיסלאמיסטית השמרנית. הוא פועל בשני מישורים אפשריים: מאחורי דלתות סגורות הוא מתחנף למנהיג המפלגה כמלחך פנכה, בעוד שבשטח הוא משלח את בריוניו שטופי המוח בכופרים פוטנציאלים. אך סמאדי הוא אדם גמלוני שרק שרוי באשליית כוח. המזימות הערמומיות שלו מיושמות בדרך כל כך מגושמת עד שהוא כושל בכל ניסיונותיו, ועל הדרך צובר לעצמו לא מעט אויבים. אבל איכשהו השלומיאליות שלו מביאה לו גם הצלחה, מקרית, כשהוא ובריוניו פושטים על הופעה של להקת רוק מקומית. למרות שחברי הלהקה קיבלו חותמת כשרות מהשר להכוונה מוסלמית, שאף נוכח באולם, הכנופייה מתעקשת שמדובר בחילול השם ומנסה לפוצץ את האירוע באלימות. אחרי שהם נהדפים, הם זועקים "פצצה, פצצה". בכך ניתנת האות לאנדרלמוסיה רבתי, כשהשר מפונה מידית על ידי מאבטחיו, והקהל נס על נפשו. המופע מופסק, והמשימה מוכתרתבהצלחה. שניות לאחר מכן, פיצוץ גדול מרעיד את המבנה. מסתבר שבלי להתכוון, סמאדי הציל את מאות צופים וצופות ושר בכיר אחד מפיגוע. פתאום הוא הופךל לגיבור היום.

 

מי שבסך הכל ניסה לחבל בפעילות תרבותית להנאת הציבור הרחב בשם האיסלאם, הופך למועמד נחשק להנהגת תנועת הרפורמיסטים האיראנית. הם מזמנים אותו לפגישה ומציעים לו להתמנות כמועמד מוביל מטעמם לפרלמנט. על אף היותו שמרן ועקשן, הוא מזהה את ההזדמנות לפרוץ אל הזירה פוליטית ומשנה את עורו החלקלק. אלא שמפה מתחילה קומדיה של טעויות שמסחררת את סמאדי הבלתי מנוסה. כשאור הזרקורים מופנה אליו, הפעם באמת, הוא נחשף כאדם קולני, וולגרי, נטול עמוד שדרה, ולא חכם במיוחד. כשהוא מתראיין לרשת טלוויזיה של מתנגדי משטר גולים מחוץ לאיראן, הוא נופל בלשונו ומשחרר הצהרות חתרניות. בניסיון להציל את נפשו הוא מתרץ תירוצים, ותוקף את מתנגדיו מילולית - ופיזית. כמו כל פוליטיקאי איראני במצוקה, הוא פונה לתקוף את ארצות הברית וישראל, ואת משפחת השאה פהלבי. אבל גם התמרון הזה כושל, והוא מודח מכל תפקידיו ומוצא עצמו בחקירות ידי השירות החשאי, בחשד לשיתוף פעולה עם האויב. בדרך, הוא גם מתאחד עם אהובת נעוריו מהאוניברסיטה.

 

מתוך הסרט תחמן (מתוך הסרט sly)
פוליטיקאי קולני וחסר עמוד שדרה - נשמע מוכר? מתוך Sly

מסתבר שבסופו של דבר הדחף הפוליטי המהפכני של סמאדי מונע מהדחף המיני, או "אהבת אמת", במונחים של מורשת האיסלאם: אנחנו למדים שבצעירותו היה מאוהב בסטודנטית שדחתה אותו תוך שהיא מתמסרת לחבר אחר לספסל הלימודים, שהוביל מחאה בעד חופש הביטוי והיצירה בקמפוס - מה שדחק את הגיבור שבור הלב לצד השני של המפה הפוליטית. בסיום הסרט הוא סוגר מעגל ומתפייס עם עברו. בכך אולי מהדהד הבמאי בן ה-50 את ההיסטוריה האישית שלו. בנובמבר 1979 הוא השתתף כסטודנט בפשיטה על השגרירות האמריקנית כחלק ממהפכת חומייני (אירוע שזכה לשחזור קולנועי הוליוודי ב"ארגו" זוכה האוסקר של בן אפלק), ואף תיעד את ההתרחשויות מבפנים - חומרי ארכיון שנותרו כעדות נדירה מהשטח. לפני כמה שנים עבד על גרסה עלילתית לסיפור הזה, בהפקה איראנית ובשיתוף תסריטאים אמריקנים, אולם היוזמה נכשלה.

 

 

Sly, או בשמו הפרסי Marmooz, הוקרן בבכורה לפני כשנה בפסטיבל הקולנוע פאג'ר בטהרן, בה נוכח גם הבמאי האמריקני אוליבר סטון. ההפקה של הסרט נהנתה משקט תעשייתי, אולם חשיפתו קבל עם ועדה התקבלה בהדים תקשורתיים משמעותיים, בעיקר הודות לזהות שנוצרה בין דמות הגיבור המטורלל לנשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שמקבל ייצוג לא מחמיא על המסך. "זוהי קומדיה פוליטית שנויה במחלוקת שלועגת לאחמדינג'אד ותומכיו", הכריז מבקר הקולנוע האיראני מוחמד טייק. ואכן, בעיניים איראניות מדובר בקריקטורה של הנשיא השמרן והתקיף, שבמערב נתפס כדמות שנואה ומגוחכת - התרשמות לה שותפים גם רבים מבין אזרחי איראן ומנהיגיה, אם לשפוט לפי הצלחת הסרט, שהיה לשובר קופות מקומי עם הפצתו במדינה, ואף זכה לפרגון ממוסדות השלטון.

 

מתוך הסרט תחמן (מתוך הסרט sly)
מתוך Sly

בשיחה לרגל ההקרנה, תבריזי עצמו סיפר כי התכוון לפנות לאחמדינג'אד ולהזמין אותו לצפות בסרט בהקרנה פרטית, אולם קיבל מסרים שהוא אינו מעוניין בכך. הבמאי אף ניסה להבהיר שבניגוד להתרשמויות המבקרים, אין מדובר בהתייחסות ישירה לפוליטיקאי זה או אחר. "זו סאטירה חברתית שמתייחסת לתופעות כלליות, ולמרות שהעלילה נראית פוליטית, הסרט מיועד להקרנות בפני הקהל הרחב, עם כוונה למשוך תשומת לב של אנשים רבים, מצדדים שונים", אמר. ובהחלט נראה שאפשר להחיל את התפיסה המכלילה הזו גם על המציאות הישראלית - במקום סמאדי אפשר היה להציב בקדמת הבמה את מיטב הפוליטיקאים השערורייתיים שלנו - למשל, אורן חזן. כך לפחות אני חשתי אחרי צפייה בסרט בהקרנת הבכורה האמריקנית שלו, במסגרת פסטיבל הקולנוע האיראני הראשון בניו יורק. הבמאי בהמן פרמנארה, שנכח במעמד, אמר לקהל המקומי: "לנו היה את אחמדינג'אד, ולכם יש אחד משלכם בטראמפ".

 

במקרה של Sly ייתכן שדווקא הדמיון בין דמותו של סמאדי לזו של אחמדינג'אד קידמה את היתכנות הפצתו של הסרט באיראן, באישור השלטונות. נציגי המשטר וממשלתו של הנשיא הנוכחי חסן רוחאני שמחים להתבדח על חשבונו של המנהיג הקולני ההוא, שהפך לשק החבטות של רבים בממסד התרבותי והפוליטי במדינה. ביקורת כללית ורחבה דווקא פחות מקובלת על השלטונות. "הייתי מוטרד בנוגע לאפשרות שהסרט לא יוקרן, שכן במצב הנוכחי של הקולנוע האיראני, צריך להיות מוטרד בנוגע לכל דבר", אמר הבמאי, שיודע דבר או שניים על קולנוע חתרני ועקיצות נגד הממסד הפוליטי. בסרטו מ-2004 "הלטאה" הוא אף העז להתגרות בממסד הדתי, ובוודאי הרגיז לא מעט אייתולות כשהציג דמות של נוכל קטן שמצליח להיחלץ מצרות באמצעות התחזות לאיש דת, שאיכשהו נשאב לעמדות השפעה בניגוד לרצונו.

 

 

Sly השערורייתי, והמצליח קופתית, הוא ביטוי נוסף לתעלומה של הקולנוע האיראני, שמוציא מתוכו דרמות מעמיקות לצד סאטירות חתרניות, ואיכשהו ממשיך להתקיים בחסות המשטר הדתי ששולט בכל מערכי ההפקה וההפצה במדינה. זאת על אף שבמקרים מסויימים יוצרים גם נענשים, כמו במקרה של הבמאי ג'פאר פנאהי. המתח הזה תורם להכרה יוצאת הדופן שלה זוכים במאים איראנים ברחבי העולם - אסגר פרהודי, מוחסן מוחמלבף, עבאס קיארוסטמי, פנאהי ואחרים, שממשיכים לפזר מסרים ביקורתיים מתחת לאף של הממסד. אפשר להגיד שגם בהיבט הזה, אנחנו הישראלים דומים להם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים