תגלית בגבון: היצורים הזזים הכי קדומים

שני מיליארד שנה לפני הדינוזאורים וההומו ספיינס: בסלע באפריקה נמצאה עדות לאורגניזמים שנעו בעצמם ממקום למקום

תגלית במערב אפריקה: מדענים גילו בסלע במחצבה בגבון המתוארך ללפני 2.1 מיליארד שנה את העדות המוקדמת ביותר להתפתחות משמעותית בחיים על כדור הארץ - היכולת של אורגניזמים לנוע ממקום אחד לאחר בכוחות עצמם, יכולת שמכונה גם ניעות.

החוקרים תיארו מאובנים שנשמרו להפליא במבנים קטנים דמויים צינור, שנוצרו כאשר אורגניזמים קטנים נעו בבוץ רך בחיפוש אחר אוכל, במערכת אקולוגית ימית רגועה ורדודה. המאובנים מתוארכים כאמור ללפני 2.1 מיליארד שנה, לתקופה שבה כדור הארץ היה עשיר בחמצן ובו היו תנאים שתורמים להתפתחות מורכבת יותר של תאים פשוטים.

מאובנים גבון גאבון אורגניזמים הכי קדומים שיכלו לנוע (צילום: רויטרס)
מבנה דמוי צינור. נותר מהריר של האורגניזמים?(צילום: רויטרס)

באוקיינוסים ובימים של כדור הארץ התפתחו אורגניזמים בקטריאליים בעלי תא אחד ככל הנראה כבר לפני 4 מיליארד שנה. אבל לאותן צורות חיים קדומות לא הייתה יכולת לנוע באופן עצמאי. המאובנים של גבון הם בערך 1.5 מיליארד שנה קדומים יותר ביחס לעדויות המוקדמות ביותר עד כה של ניעות בעולם החי.

בסלעים בגבון נמצא גם האורגניזמים הרב תאיים הקדומים ביותר. "מה שחשוב כאן הוא המורכבות המדהימה והשונות בצורה ובגודל", אמר מוביל המחקר, הגאולוג עבדול ראזק אל אלבאני מאוניברסיטת פואטייה בצרפת.

מאובנים גבון גאבון אורגניזמים הכי קדומים שיכלו לנוע (צילום: רויטרס)
התגלית בגבון(צילום: רויטרס)

הזהות של אותם יצורים עדיין אינה ידועה. המאובנים לא כללו גם את האורגניזמים עצמם. המבנים הצינוריים, באורך 170 מ"מ, נעשו במקור מחומר אורגני, אולי ריר שנותר מתנועת האורגניזמים בבוץ. החוקרים אמרו כי קיימת אפשרות שאותן צורות נוצרו על ידי אורגניזמים רב תאיים או על ידי שילוב של אורגניזמים חד-תאיים.

"החיים בעידן הפלאופרוטרוזואיקון, לפני בין 1.6 מיליארד שנה ל-2.5 מיליארד שנה, לא היו רק בקטריליים. היו גם אורגניזמים מורכבים יותר שנוצרו בתקופה מסוימת, בתנאים סביבתיים ספציפיים", אמר אל אלבני.

לשם השוואה, בעלי החוליות הראשונים הופיעו לפני 525 מיליון שנה, הדינוזאורים לפני 230 מיליון שנה ואבות אבותינו, ההומו ספיינס, לפני 300 אלף שנה.

במחקר פורסם במגזין באתר המדעי PNAS צוין כי קיימת אפשרות שהאבולוציה צעדה לאחור זמן קצר יחסית לאחר הופעת היצורים הנעים ראשונים. זאת, עקב צניחה בכמות החמצן באטמוספירה, לפני 2.08 מיליארד שנה.

צילום: רויטרס