שתף קטע נבחר

3 הרוגים ביממה בכביש 60: "מה שהולך פה זה המערב הפרוע"

בשתי תאונות שאירעו אתמול בכביש 60 נהרגו שלושה בני אדם. מתחילת השנה נהרגו בקטע הכביש שליד עפרה חמישה בני אדם. אסתי שוקרון, שבעלה נהרג ביציאה מהיישוב ב-2001: "עוקפים כאן הרבה ואנשים לא רואים שיש פס לבן"

  

 

זמן קצר לאחר שיוסף (יוס) עמיחי ואורי מנדל ז"ל, שנהרגו אתמול בבוקר (יום ג') בתאונת דרכים קטלנית בכביש 60 בבנימין, הובאו למנוחות – אירעה כשני קילומטרים משם תאונה קטלנית נוספת, שבה נהרג גבר. תושבים באזור עפרה מתלוננים זה זמן רב כי קטע הכביש, שגבה את חייהם של חמישה בני אדם מתחילת השנה - מסוכן.

 

יוס (יוסף) אבישב עמיחי, אחד ההורגים בתאונת הדרכים בכביש 60 ליד בנימין (באדיבות המשפחה)
יוסף (יוס) עמיחי ואורי מנדל(באדיבות המשפחה)
 

תאונה בין רכב למשאית סמוך ליישוב עלי  (צילום: הצלה ללא גבולות )
זירת התאונה אתמול בבוקר סמוך לעלי (צילום: הצלה ללא גבולות )

 

התאונה אתמול בבוקר, שגבתה את חייהם של יוסף ואורי, הייתה תאונה חזיתית בין משאית למכונית פרטית. בתאונה השנייה, שאירעה אחר הצהריים, היו מעורבות שתי משאיות פלסטיניות. בשל ריבוי התאונות קטע הכביש שליד עפרה מוגדר בפי רבים כ"ציר דמים". 

 

 

זירת התאונה (צילום: דוברות המשטרה)
זירת התאונה אתמול אחרי הצהריים בין 2 משאיות פלסטיניות (צילום: דוברות המשטרה)
זירת התאונה (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

מתחילת השנה כבר נהרגו חמישה בני אדם בקטע הכביש. לשם השוואה, בכל 2018 התרחשו בכביש 60 שבע תאונות קטלניות בהן קיפחו את חייהם שבעה בני אדם.

 

"התמוטטתי מבכי כשעברתי בכביש"

עבור אסתי שוקרון אביטן, אף היא מהיישוב עופרה, כמו שני ההרוגים בתאונה משעות הבוקר, לא מדובר רק בסטטיסטיקה. ב-12 בדצמבר 2001 בשעות הבוקר, הייתה זו היא שקיבלה את הבשורה המרה, כמה דקות לאחר שבעלה שוקי יצא מהבית ונהרג ביציאה מעפרה לכיוון ירושלים לאחר שמשאית פגעה בו בעוצמה. "הוא נהרג ביום ההולדת שלי, בנר השני של חנוכה והותיר אותי עם ילדה בת שנתיים", היא נזכרת. בכל בוקר, בדרכה לעבודתה בקרני שומרון, היא חולפת ליד הגלעד שנותר לזכרו במקום התאונה.

 

שוקי שוקרון ז
שוקי שוקרון ז"ל(צילום: באדיבות המשפחה)

גל עד לזכרו של שוקי שוקרון ז
גל עד לזכרו של שוקי שוקרון ז"ל(צילום: באדיבות המשפחה)

 

 "כשהודיעו על התאונה שהתרחשה בבוקר החלטתי שאצא מאוחר לעבודה, לא רציתי לראות ולצערי ראיתי את הרכב. התמוטטתי מבכי כשחלפתי על פניו, זה החזיר אותי אחורה ליום שזה קרה לי. כל היום זה היה איתי ובדרך הביתה כשנתקלתי בפקק עוד לא ידעתי על התאונה השנייה", היא סיפרה בכאב.

 

"זה יום מאוד קשה מבחינתי, אני לא יודעת איך להכיל ימים כאלו. האלמנות של ההרוגים עדיין לא יודעות מה מחכה להן. אמנם בחרתי בחיים והמשכתי הלאה, אבל הקושי להתמודד עם נישואים שהם פרק ב' והגעגוע, הילדה שלא מכירה את אביה", אמרה אסתי שהתחתנה פעם נוספת והביאה ילד לעולם. "מחר בבוקר, אני אצטרך לאסוף את עצמי וללכת לנחם, להגיד לאלמנות החדשות את האמת בעיניים, להגיד להן שהכל הולך להשתנות".  

גל עד לזכרו של שוקי שוקרון ז
(צילום: באדיבות המשפחה)

שוקי שוקרון ז
(צילום: באדיבות המשפחה)

אסתי מתחננת שמישהו במשרד התחבורה יעשה מעשה כדי למנוע תאונות בעתיד. "חייבים לעשות מעשה בהקדם לגבי הציר הזה. להנגיש אותו לנוסעים, כי מה שהולך פה זה המערב הפרוע", היא אמרה. "עוקפים כאן הרבה והנהגים לא רואים פס לבן. ברגע שתהיה פה נוכחות של משטרה ואכיפה יותר גדולה הדברים ישתפרו. היום יש כאן מלא נהגים שעוקפים בצורה מסוכנת". לדבריה, גם הצבת רמזורים בצמתים עשויה לסייע לנהגים.

 

"הפלסטינים עוקפים שיירות ועוברים עבירות"

ראש מועצת מטה בנימין לשעבר, אבי רועה, מכיר היטב את מחיר הדמים של כביש 60 באזור עפרה. ב-2003 הוא איבד את אשתו אידית בתאונת דרכים בצומת כוכב יעקב, כאשר משאית נכנסה ברכבה בעוצמה והעיפה אותה.

 

"המצב פה הוא לכאורה פשוט, יש עלייה בנפח התנועה והתשתית לא שונתה", הוא מסביר. "זה עדיין אותו כביש עם נתיב אחד לכל כיוון ובהרבה מקומות אין שוליים. זה כביש מסוכן, עם עיקולים מסוכנים ואנשים שלצערי לוקחים סיכונים. בגלל זה התאונות חזיתיות וקטלניות, בוודאי כשמעורבות בהן משאיות".

 

לדבריו, מה שנעשה עד היום לשיפור הכביש אינו מספיק. "עשו כל מיני שיפורים נקודתיים, אבל הפתרון הוא לשנות את הכביש. אך איני יודע אם רק זה יעזור. 80% מהנהגים בכביש הזה הם פלסטינים, שתרבות הנהיגה שלהם שונה משלנו. אפשר לראות את זה באופן יומיומי. הם עוקפים שיירות, עוברים עבירות תנועה". לדבריו, זהו נס - שמספר ההרוגים בקטע הכביש לא גבוה יותר.

 

תוכנית לפיתוח התשתיות בכמיליארד שקל

כביש 60 מתחיל באזור באר שבע, חוצה את יהודה ושומרון ומסתיים בנצרת שבצפון. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) עולה כי בשש השנים האחרונות התרחשו לכל אורכו 61 תאונות קטלניות, בהן נהרגו 87 בני אדם, מתוכם רק 13 נהרגו בתחומי הקו הירוק. שנת הקטל הקשה ביותר בכביש בעשור האחרון הייתה לפני שנתיים - לא פחות מ-24 בני אדם נהרגו אז ב-13 תאונות קטלניות.

 

התאונות הקטלניות של 2017 היו חלק מהסיבות שגרמו לקרבניטי משרד התחבורה להבין כי עליהם לקדם תוכנית לפיתוח התשתיות ביהודה ושומרון בכלל ושל כביש 60 בפרט. תוכנית זו הונחה על שולחן הממשלה ואושרה בשנה שעברה בעלות של מעל מיליארד שקל. במשרד התחבורה טענו אמש כי חלק גדול מהטיפול במוקדי הסיכון בכבישי יהודה ושומרון מתנקז לכביש 60.

 

בשלב ראשון מטופלים צמתים לאורך כביש 60 בהם צומת גבעת אסף, צומת כוכב יעקב, וצומת המשטרה הבריטית. מדובר בצמתים שבהם אירעו תאונות קטלניות בשנים האחרונות ובמשרד התחבורה מבקשים לרמזר אותם.

 

התוכנית כוללת בין היתר את השלמת תכנון כביש 60 מצומת תפוח ועד מיתר לכביש דו מסלולי בעל שני נתיבי נסיעה לכל כיוון. בין היתר בתכנון המאושר אפשר למצוא הקמת צמד מנהרות דו-מסלוליות, בעלות שני נתיבים (ממזרח למערב) באורך כולל של כ-1.5 קילומטר ובנוסף, צמד מנהרות חד מסלוליות (מצפון למערב).

 

שלושת ההרוגים אתמול בכביש 60 הצטרפו לעוד עשרות הרוגים מאז תחילת השנה בכבישי ישראל. 48 בני אדם נהרגו בתאונות בפחות מחודשיים.


פורסם לראשונה 19/02/2019 23:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המשטרה
התאונה אתמול אחרי הצהריים בכביש 60
צילום: דוברות המשטרה
מומלצים