שתף קטע נבחר

סוף לשיבושים ברכבת: נהגי הקטר ה"חולים" חוזרים לעבוד

אחרי בוקר של שיבושים קשים עקב מחלה מסתורית שהשביתה מעבודה עשרות נהגי קטר, הודיעה ההסתדרות על חזרה לעבודה. המשא ומתן עם הנהלת הרכבת יחודש בשבוע הבא

 

 

עשרות נהגי קטר ופקחים שחלו לפתע במחלה מסתורית ולא הופיעו לעבודה יחזרו בשעות הקרובות לעבודתם ברכבת. כך מסרו לפני הצהריים (יום ד') מההסתדרות. בהנהלת הרכבת מסרו כי עשרות רכבות בוטלו, קוצרו ואיחרו בשל הוספת חצי שעת נהיגה בממוצע.

 

לפי ההודעה, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התערב במשבר ובסדרת פגישות שתתקיים בהסתדרות בשבוע הבא אמורות להיפתר המחלוקות בין הצדדים.

  


עומסים כבדים ברכבת ישראל (צילום: רועי ליבנה)
עומסים כבדים ברכבת ישראל(צילום: רועי ליבנה)

 

כ-40 נהגים ו-20 פקחים הצהירו החל מאמש על מחלה, באופן שגרם לביטול רכבות נוסעים ולשיבושים בלוח הזמנים. הנהלת רכבת ישראל עשתה מאז מאמצים לאייש נהגים ברכבות ולהפחית את הפגיעה בשירות לנוסעים. כל הנהגים הכוננים הופעלו, וגם מנהלים החלו לאייש את עמדות הנהג.

 

בהתייחסות ל"מחלת" הנהגים טענו אנשי הוועד באופן רשמי כי מדובר במחלה והדגישו ובצדק, שלעובדים עדיין מותר לחלות. אלא שמבט מעמיק יותר על המצב ברכבת מגלה כי בשנה הקרובה היא עומדת לעבור שינויים, ביניהם פתיחת הקו המלא מירושלים לתל אביב וכן הוספת תחנות לצירים קיימים. בשל כך ביקשה הנהלת הרכבת להעלות את זמן הנסיעה של הנהגים משלוש שעות ו-29 דקות לשלוש שעות ו-55 דקות.

 

מנגד הנהגים טוענים שמשמרת עבודה שלהם היא 8 שעות. ואין שום היגיון בלהטיל עומס עבודה נוסף על נהגים מסויימים ולייתר הלכה למעשה עבודה של נהגים רבים אחרים. סידור העבודה שקבעה הנהלת הרכבת באופן חד צדדי אומרים מקורבים לנושא, הוא לא מאוזן, לא מתחשב בצרכים ובמגבלות האובייקטיביות של חלק מהנהגים ופוגע בשכר ובזכויות שלהם. 

ביטולים ברכבת ישראל ()
ביטולים ושיבושים קשים בלוח הרכבות

רכבת ישראל רכבת נהגים קטר קטרים חולים שיבושים ()

מזג אוויר עומס תחנת רכבת תחנת אוניברסיטה תל אביב (צילום: אושרי אלקסלסי)
אילוסטרציה. צילום: אושרי אלקסלסי(צילום: אושרי אלקסלסי)

 

לאחר ההודעה על החזרה לעבודה נשלחה מהוועד הודעה לוחמנית לעובדים לפיה לא הושג סיכום לגבי הפעלת סידור העבודה החדש, וכי במידה ולא יושג פיתרון בשיחות בשבוע הבא "ועד העובדים שומר לעצמו את הזכות לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו כדין". 

 

בוועד הבהירו כי הצעדים הארגוניים בהם נקטו יימשכו. הצעדים כוללים את סגירת שלוחת חדרה מזרח, הפסקת ניוד קופאיות יומי, והפסקת ניוד יומי של מנהלי משמרת בתחנות נוסעים.

 

"התנהלות פראית זו, בהכוונת הועד, באה כתוצאה מהרחבת שעות הנהיגה הממוצעות ביממה מכשלוש שעות וחצי ביום לכארבע שעות, בעוד שהסכם העבודה הקיבוצי מאפשר נהיגה של שש שעות מתוך משמרת של שמונה שעות. כמובן שבגין שעות הנהיגה הנוספות יקבלו הנהגים פרמיית נהיגה פעילה כנהוג, מה שיגדיל את שכרם ויפעל לטובתם", נמסר מההנהלה.

 

עוד אמרו בהנהלה כי "המהלך צופה פני עתיד ונועד להרחבת השרות הצפויה ברכבת המהירה לירושלים, וברכבת השרון עם חיבורה להרצליה. הנהלת החברה מודעת לעובדה שציבור העובדים אינו תומך בהשבתה זו, ושהדבר נכפה עליו על-ידי ועד כוחני, פראי, ולא אחראי.

 

"בהנהלה מקווים כי בעומס הכבד המוטל כיום על רכבת ישראל הפועלות במלוא כוחה, בתפוסה ממוצעת של 160 אחוזים, ובאחריות הגדולה המוטלת על כתפי החברה למען נוסעיה - יגלו הנהגים, כמו כלל העובדים את מידת האחריות הראויה. הנהלת הרכבת קוראת לוועד להתעשת, לנהוג באחריות, להיות שותף באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת, ולהימנע מפגיעה בעובדים ובמאות אלפי הנוסעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים