שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    לוד הופכת למרכז התחבורה והתעסוקה הראשי של ישראל, לצד תל אביב
    דברים אלה, של ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, מבטאים היטב את קפיצת המדרגה המשמעותית של העיר. המהלך האסטרטגי כולל שורה של צעדים, בהם הסכם הגג, ההשקעות האדירות בעיר הוותיקה ובשכונות החדשות, החיבור בין הסקטור הממשלתי, עסקים חדשים ומנהיגות מקומית

    לוד נמצאת בעיצומה של טרנספורמציה ושינוי יסודי, שלא ראתה מאז הקמת המדינה. בעיר, אשר ממוקמת בלב גוש דן כ־15 דקות מתל אביב ועל צירי תנועה ראשיים, המהפכה כבר החלה.

     

    עיריית לוד, "כלכלית לוד" וממשלת ישראל, באמצעות משרד הבינוי והשיכון, חברת "דירה להשכיר" ומשרד האוצר, חברו יחד כדי להוביל שורה של תכניות ופרויקטי ענק. האתגר החשוב ביותר בשנים הקרובות הוא הובלת אחד מהסכמי הגג הממשלתיים הגדולים בישראל, בהיקף של כ־7 מיליארד ש"ח. הסכם הגג, יחד עם כל המהלכים שמקדמת העיר, יביא להכפלת אוכלוסייתה של לוד בתוך פחות מעשור, יכפיל את שטחה של העיר ויוסיף עוד כ־17 אלף יחידות דיור.

     

    קריית הרכבת ומתחם תחבורה משולב (צילום: פלג אדריכלים)
    קריית הרכבת ומתחם תחבורה משולב(צילום: פלג אדריכלים)

     

    ההסכם כולל תקציבים משמעותיים לפרויקטים בתחומים שונים: חינוך, רווחה, תחבורה, ביטחון אישי, תיירות, תרבות, תשתיות, סביבה, מרחב ציבורי, עירוניות חכמה ועוד. פרויקטים אלה יצעידו את העיר קדימה וישפרו את איכות החיים של התושבים. כחלק מההסכם יבוצעו פרויקטים רבים לרווחת תושבי העיר ובהם שיפוץ ובניית מוסדות ציבור ברחבי העיר, שיקום והרחבת כבישים ומדרכות, הקמת פארקים, גינות, שבילי אופניים ועוד.

     

    עו"ד יאיר רביבו, ראש עיריית לוד ומי שמוביל את הסכם הגג עם הממשלה, אומר כי "הכל קורה כאן ועכשיו. החזון האורבני, ההיסטוריה המרתקת, האסטרטגיה העירונית, הנגישות התחבורתית חסרת התחרות והשקעות העתק למימושן - הופכות את לוד לאחד היעדים האטרקטיביים בישראל למגורים, לתעסוקה ולמסחר".

     

    במסגרת ההסכם ייסלל כביש מרכזי חדש בלוד ובסביבתה, כביש 200, אשר יחבר בין כביש 431 לכביש 1. כמו כן, ייבנו הפרדות מפלסיות בעיר וגם באזור התעסוקה הצפוני לטובת מעבר בטוח ונגיש במפגש הדרכים עם מסילות הרכבת. הסכם הגג האסטרטגי והפרויקטים הנלווים אליו ישדרגו את איכות החיים בעיר, יביאו עסקים ותושבים חדשים ויהפכו את לוד לאחת הערים המובילות בישראל.

     

    ראש העיר לוד, יאיר רביבו (צילום: דוברות עיריית לוד)
    ראש העיר לוד, יאיר רביבו(צילום: דוברות עיריית לוד)

     

    אין זו סיסמה וההסכם הוא לא תיאורטי. הפרויקטים השונים כבר נמצאים בשלבי אישור וחלקם כבר בשלבים מתקדמים של יישום. הפעולות כבר נראות בשטח, החל מפיתוח ההתחדשות העירונית, דרך שדרוג התשתיות ובניית אלפי יחידות דיור ועד להיערכות להקמת אזור התעסוקה הגדול בארץ.

     

    שכונות ענק חדשניות לצד אזור התעסוקה הגדול בישראל

    אחד המרכיבים האסטרטגיים בהסכם הגג הממשלתי הוא השקה של שכונות ענק חדשניות ואטרקטיביות. העיר נערכת כבר במהלך 2019 ליציאה לשיווק של יחידות דיור בשכונות הענק החדשות: "נופי בן שמן", "הרובע המערבי החדש" ו"לוד צפון".

     

    "נופי בן שמן" היא יוזמה של עיריית לוד וכלכלית לוד. התוכנית הוגשה לוותמ"ל על ידי חברת "דירה להשכיר" וכבר אושרה להפקדה. "נופי בן שמן", שתוקם בסמוך למושב בן שמן, זו שכונת ענק בהיקף של 4,530 יחידות דיור בבנייה רוויה עם מגדלים של עד 25 קומות.

     

    השכונה מתוכננת כמודרנית וירוקה, ומאופיינת בהתייחסות אורבנית מתקדמת תוך מתן דגש רב לתושבים ולהולכי הרגל. בצמוד ל"נופי בן שמן" מתוכנן "פארק הנחלים", פארק עירוני ענק על גדות נחל גזר בשטח של כ־180 דונם לרווחת התושבים. המתחם יכלול שיקום של נחל גזר והקמת אגם גדול ואקולוגי. לצדם מתוכננים פארקים נוספים, שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ומוסדות חינוך לרווחת התושבים.

     

    לוד כיום  (צילום: דוברות עיריית לוד)
    לוד כיום (צילום: דוברות עיריית לוד)

     

    "הרובע המערבי החדש" הוא מרכיב אסטרטגי נוסף במסגרת הסכם הגג. מדובר בהקמת שכונת ענק, שכבר אושרה בוותמ"ל לאחרונה. "הרובע המערבי החדש" ייבנו 11,500 דירות על פני שטח של כ־1,600 דונם. הרובע הוא מרכיב חשוב במהלך להפיכת לוד לעיר מובילה וזאת באמצעות משיכת עשרות אלפי תושבים ומאות עסקים לעיר. התושבים והעסקים ייהנו מקרבה לתחנת רכבת לצד מערכות תחבורה ציבורית מתקדמות.

     

    הרובע יביא לשיפור התחבורה ברחבי לוד בשל הקמתו משני עבריו של כביש 200 המתוכנן. הרובע יכלול מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה, שטחים פתוחים ונגישות נרחבת לתחבורה הציבורית. בנוסף לכביש החדש, הרובע יישב על צירי התחבורה הראשיים: כביש 1, כביש 40 וכביש 44. כמו כן, במסגרת פיתוח הרובע תשודרג תחנת לוד – גני אביב, הנמצאת 12 דקות נסיעה מת"א.

     

    לשכונות הענק הללו מצטרפת "לוד צפון", רובע מודרני ומעורב שימושים. הרובע יכלול 4,000 דירות חדשות ו־2.5 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, אשר ייהוו את מתחם התעסוקה והבילויים הבא של גוש דן. הרובע החדש יהווה אזור תעסוקה חדש במרחב ויסייע משמעותית להתפתחות צפון העיר.

     

    תוכנית "לוד צפון" כוללת הסדרה של שכונות, מה שיביא להתחדשות המרקם הבנוי וקידומו לסטנדרטים מודרניים. זהו מהלך הוליסטי ואינטגרטיבי, הכולל שיפור תשתיות, הסדרת צירי תחבורה, מערכת תנועה ובטיחות לצד מענה לצרכים חברתיים, חינוכיים וציבוריים של התושבים. רובע זה בצפון העיר יביא ליצירת שלד אורבני שלם וקשר רציף והמשכי למרכז העיר, העיר העתיקה, שכונות העיר הסמוכות ולאזור התעסוקה הקיים.

     

    לצד שכונות הענק נעשה שיווק והקמה של מאות יחידות דיור בשכונות במרכז העיר, כמו 480 יחידות דיור בשכונת הפרחים, כש־180 מהן ייצאו לשיווק כבר בקרוב. בחודשים הבאים ייצאו לשיווק גם 220 יחידות דיור בבנייה רוויה ו־72 צמודות קרקע בשכונת גני־אביב, במתחם הממוקם מול תחנת הרכבת הקיימת.

     

    ההתחדשות העירונית בלוד משנה לחיוב את העיר הוותיקה

    תחום צומח בעיר הוא ההתחדשות העירונית. הרשות המקומית, היזמים והתושבים משתפים פעולה יחדיו כדי להרחיב את התחדשות השכונות הוותיקות של העיר לצד הוספת יחידות דיור חדשות, שיפור תשתיות והעלאת רמת איכות החיים באזור זה. לוד מגיעה להישגים בהשוואה לקנה מידה ארצי בקצב האצת תכניות התחדשות עירונית, גם במסלול רשויות בוועדות הממשלתיות וגם בתוכניות של יזמים פרטיים.

     

    השינוי החיובי בלוד בתחום זה החל עם הקמת המנהלת להתחדשות עירונית בעיר לפני כשנה. "המבואה" היא זרוע משותפת לעיריית לוד ולמשרד הבינוי והשיכון, המופעלת על ידי "כלכלית לוד" ומהווה כתובת עבור התושבים לקבלת מידע, ליווי מקצועי וייעוץ. המנהלת מאפשרת לשלב דירות רבות של תושבים ותיקים בתכניות לשינוי פני העיר. שיתוף הפעולה כבר מביא לתוצאות בשטח וכך גם הקשר השוטף והיומיומי עם התושבים.

     

    פעילות זו נראית במתחמים השונים ברחבי העיר, ממתחם הס־גולדברג (4,000 יחידות דיור), דרך מתחמי רמת אשכול (5,000 יחידות דיור) ושלמה המלך (3,000 יחידות דיור) ועד לכיכר הקומנדו (1,200 יחידות דיור) מתחם אילת (900 יחידות דיור). הפעילות משקמת את העיר הוותיקה ומכניסה אלפי יחידות דיור נוספות לעיר - מחודשות וחדשות.

     

      (צילום: אלונים גורביץ אדריכלים)
    (צילום: אלונים גורביץ אדריכלים)

     

    לצד קידום התוכניות וקבלת האישורים הסטטוטוריים בוותמ"ל ובוועדה המחוזית, הרשות המקומית מקדמת אלפי יחידות דיור באמצעות יזמים פרטיים. עובדי כלכלית לוד ו"המבואה" מלווים באופן שוטף ויומיומי את היזמים באמצעות שחרור חסמים, ייצור ודאות וקיצור זמן התכנון. העובדים מבצעים את כל התהליך המקדים לתכנון המתחם: ארגון הדיירים, בחירת מייצגים, אירועי הסברה וליווי הפרויקט.

     

    לוד הופכת למרכז תחבורה ראשי ברמה הלאומית

    קפיצת המדרגה בעיר באה לידי ביטוי גם במישור התשתיתי והתחבורתי. בשיתוף פעולה עם חברת נת"ע, לוד תהיה חלק מפרויקט "המטרו". הקו יעבור דרך מרכז לוד והעיר העתיקה ויימשך עד לרובע התעסוקה החדש, כולל בחינת חיבורו לנתב"ג. גם במסגרת פרויקט הרכבת הקלה (הקו החום), מתוכנן קו, שחוצה את העיר לאורכה. פרויקט "מהיר לעיר", שמתוכנן על ידי חברת נתיבי איילון בקרב רשויות מקומיות, מבוצע לראשונה בלוד, על ידי כלכלית לוד, ויספק רשת רציפה של צירי העדפה לתחבורה ציבורית.

     

    הישג נוסף הוא מתחם התחבורה המשולב. רכבת ישראל הביעה אמון בעיר ובכך לוד הופכת למרכז תחבורתי מהגדולים והחשובים בישראל, לצד העיר תל אביב. הפרויקט מוקם על שטח של 51 דונם ובגודל של 36 אלף מ"ר, נמצא בשלבי הקמה ועבודתו צפויה להסתיים בסוף 2020. המתחם יכלול תחנת רכבת חדשה (הנמצאת בהקמה) לצד תחנת אוטובוסים מרכזית, אשר תכלול עשרות קווי אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים. במתחם ייבנו שטחי מסחר ובילוי, יוקמו שני מגדלי משרדים, ישולבו מרכז ההדרכה המורחב ומתחם תחזוקה של רכבת ישראל וייעשה שדרוג של סביבת המתחם.

     

    לקראת הרובע המערבי החדש ורובע התעסוקה, תחנת הרכבת של גני אביב, הנמצאת בין תחנת לוד מרכז לתל אביב, תוכפל, תהפוך לתחנת רכבת דו־צדדית ותתוגבר בה תנועת הרכבת וכמות הנסיעות. כמו כן, ייעשו שינויים ותוספות בפרויקטים תחבורתיים שונים בעיר, כגון תחנת הרכבת לוד צפון והמסילה המזרחית, כניסה חדשה מדרום לעיר בצמוד לכביש 200 המתוכנן ומחלף נתב"ג עם חיבור לכביש 1.

     

    עלייה בנתוני החינוך לצד תכנון ופיתוח בר קיימא

    תחום החינוך זוכה גם כן להכרה ולאמון מצד יזמים ומשפחות צעירות. כך, למשל, התיכון למדעים נמצא בצמרת התיכונים האיכותיים בישראל. אחוז הגיוס לצה"ל בתיכונים בלוד הוא מהגבוהים בארץ נכון לשנת 2018. העיר זכתה בפרס החינוך הארצי לשנת 2018.

     

    "במסגרת הסכם הגג מושקעים משאבים רבים במערכת החינוך המקומית", מציין ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו ומוסיף כי "מוסדות חינוך קיימים עוברים שיפור ושדרוג בהיבט התשתיתי ולצדם מוקמים בתי־ספר חדשניים בלוד". מדובר במוסדות חינוך, אשר יכללו מעבדות מחקר, מגמות מדעים מתקדמות ועוד. בתי הספר יקבלו אוריינטציות שונות כדי להגביר את הגיוון. מהפכת החינוך, שכבר החלה, תראה את אותותיה בכל שכונה, אם בהתחדשות עירונית ואם בשכונת ענק חדשה.

     

    במסגרת שיפור איכות החיים, התכנון בלוד שם דגש על חשיבה סביבתית ירוקה. גם כאן לא מדובר בסיסמה אלא במציאות, בשטח. כך, למשל, בשכונת ענק אחת מתוכנן פארק של 180 דונם ופארק תיירותי של 130 דונם. ברובע המערבי החדש מתבצע תהליך של שימור חורשת האקליפטוסים המדהימה וההיסטורית. חלק מהשמורה יהיה בצמוד או בשטח בתי ספר חדשים, להנאת התלמידים, במסגרת החיבור בין החינוך לסביבה.

     

    צעדים נוספים בהווה מבטיחים את עתידה של העיר

    לצד המגורים, המסחר והתעסוקה יוקמו מבני ציבור רחבי היקף. מרכז הקונגרסים של לוד מתוכנן כמקום אירוח מקורה, אשר יהווה במה לאירועי ספורט והופעות בקנה מידה לאומי ובינלאומי. מתחם גנתון יכלול מלון ראשון בעיר, מתקני גולף וספורט ושטחי מסחר. קאנטרי חדש בקרית הספורט העירונית, בצמוד לשכונת "גני איילון" וכביש 40, כבר נמצא בשלבי תכנון מתקדמים. כמו כן, החל תכנון של היכל תרבות חדש, אשר יכלול עד 1,000 מקומות ישיבה בלב העיר.

     

    מבני ציבור אלה מצטרפים לפעולות, שכבר מתוקצבות ונעשות בשטח: החל משינוי ושדרוג פניה של העיר העתיקה והפיכתה לרובע של תרבות ומסחר, דרך חידוש השוק הוותיק ועד לקידום תוכנית אב לעיר חכמה, אשר תייצר מדיניות עירונית לקידום תכנון וביצוע של תשתיות עירוניות כדי לייעל ולשפר את איכות החיים תוך חיסכון במשאבים ושיפור השירותים לתושבים.

     

    המהלכים המשמעותיים האלה מהווים פתרונות לאתגרים השונים. אתגר נוסף הוא שיפור תדמיתה של העיר. לכן, לצד המהלכים האופרטיביים בשטח, נעשה גם תהליך אסטרטגי של מיתוג מחדש וטיפול תדמיתי ללוד. תהליך זה, שכבר יוצא לדרך בימים אלה, בא לחזק את גאוות התושבים בעיר, לגרום להגעה של אוכלוסיה חזקה ועסקים חדשים ולהביא לשינוי תפיסתי לגבי העיר לוד בקרב קהלי היעד הרלוונטיים.

     

    ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, מסכם ומציין כי "לוד הופכת למרכז התחבורה והתעסוקה הראשי של ישראל, לצד העיר תל אביב. ההצלחה מגיעה בעיקר בזכות חיבור בין הסקטור הממשלתי שמאמין בעיר, עסקים חדשים ומנהיגות מקומית. התוכניות שאושרו ותוקצבו, לצד מהלכים נוספים, יהפכו את העיר לאחד היעדים המועדפים עבור משפחות צעירות וארגונים גדולים.

     

    עיריית לוד ו"כלכלית לוד" קוראות לארגונים ציבוריים ועסקיים, המעוניינים לקחת חלק במהלך האסטרטגי, לפנות אלינו בכתובת:

    office@calcalitlod.co.il

    או בטלפון 076-5391400

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים