שתף קטע נבחר

מהפכת המידע מכניסה את עולם הרכב להילוך גבוה

בידור, ניווט, ניהול צי רכב, דיווחים על תקלות, ניהול של עומסי תנועה, וכמובן - נהיגה אוטונומית. איך מאגרי הענק של נתונים המכונים ביג דאטה יהפכו את המכונית שלנו לטובה יותר?

בשיתוף UMI

 

כמות המידע שיש כיום ברשת הוא עצום - ובעצם אני לא חושב שיש מילה שמסוגלת לתאר את ההיקף, המגוון, הערך והמהירות השונה של כל פריט דאטה הצף לו בממד הדיגיטלי. איך כל זה יהפוך את המכונית שלנו לטובה יותר?

 

בואו נעשה רגע סדר - מה זה בכלל "ביג דאטה". ראשית, זה מושג מספיק חשוב כדי שהאקדמיה ללשון העברית תתייחס אליו ותעניק לו את המונח העברי "נתוני עתק". וממש בגדול, זה ניסיון לכרות מידע מועיל בתוך הר של מידע דיגיטלי.

 

צילום: shutterstock
כמות עצומה של מידע. ביג דאטה (צילום: shutterstock)

אלא שההר הזה נמצא כל הזמן בתהליך של שינוי ותזוזה. הוא לא אחיד במרקם שלו, ומורכב מפריטי מידע לא רלוונטיים, ממידע בפורמטים שונים, ממידע לא אמין, ממידע שזורם לאט או מהר, ממידע מרשת חברתית או ממסד נתונים של אוניברסיטה, ועוד ועוד. בעצם, כל מי שמחזיק ביד סמארטפון ומעלה בכל מקום בעולם, תורם במשהו לקוסמוס של הביג דאטה. והכמות העצומה של המידע רק הולכת וגדלה ותופסת יותר ויותר תאוצה.

 

כריית המידע בביג דאטה מאפשרת לזהות תבניות שונות ולהעניק להן משמעויות, ויש לה שימושים רבים, בין אם במחקר בטחוני, כמו למשל לזהות דפוסי תקשורת שקדמו לאירועי טרור, כמו במסחר פיננסי, בספורט, וכמובן ברכב ותחבורה - אבל איך?

 

המכונית תדע עליכם הכל

בואו ניגע בכמה תכונות: בידור, ניווט, ניהול צי רכב, דיווח על תקלה ברכב ועידכון תוכנה, הודעות על סכנת התנגשות ושיפור כללי של הבטיחות בדרך, ביטוח אישי לפי שימוש, ניהול של עומסי תנועה, וכמובן - נהיגה אוטונומית.

 

כאשר החזון הוא להפוך את כל תעשיית הרכב ליישות דיגיטלית אחת בעלת אינספור ערוצי תקשורת בין מכוניות בודדות, לגופי אכיפה, תשתיות, מזג אוויר, בידור, קניות, עמודי תאורה, חניונים ומה לא. וכל מכונית "תדע" עליכם הכל - כמו שאתם תדעו הכל על כולם.

 

צילום: Jeffrey Sauger for Chevrolet
מערכת Vehicle Locate של שברולט שולחת הודעה אוטומטית כשהרכב המקושר נכנס ליעד או עוזב אותו (צילום: Jeffrey Sauger for Chevrolet)

אחד הדברים שתוכלו לחוש כבר די בקרוב יהיה בתחום של שימור לקוחות. למשל, לזמן אתכם מבעוד מועד לטיפול במוסך. בטח תאמרו: "הא! גם היום המוסכניך מתקשר אליי לבוא לטסט" - אבל זה לא המקרה. משתמש "כבד", שנוסע הרבה קילומטרים בשנה צריך להחליף חלקים ושמנים בתדירות תכופה יותר מסבתא שמוציאה את הרכב מהחניה רק כדי להחליף מצבר פעם בשנה. זה גם יכול לעזור ליצרנים לתכנן את מלאי החלפים לשנה הבאה.

 

יצרניות הרכב זיהו דרישה הולכת וגוברת של הציבור - כמו גם הזדמנות עסקית מדהימה - לקישור המכונית שלהם. לפי אנליסטים מחברת IHS בלונדון, השוק הזה לבדו יעמוד על 15 מיליארד דולרים בשנת 2021. עד אותה שנה, כ-380 מיליון מכוניות יהיו מקושרות לרשת.

 

המכונית משדרת מידע על מצבה הבריאותי

בתחום הזה לפז"מ יש יתרון. GM, היצרנית האמריקאית של דגמי שברולט וקאדילק שהייתה הראשונה לשווק רכב מקושר דרך מערכות OnStar, מנתחת את זרמי המידע מהן כבר שני עשורים - ומקדימה בכך את תעשיית הרכב כולה. לפי GM, יותר ממיליארד שיחות התבצעו דרך המערכת הזו. יותר מ-100,000 שיחות בחודש הן כדי לדווח על מפגעים, נהגים שתויים או עדות לתאונות שבהן אחרים היו מעורבים.

 

צילום: shutterstock
כל ציוץ, צילום, צ'ק אין, הודעת טקסט, בלוג או פוסט - תורמים לביג דאטה בעולם (צילום: shutterstock)

נתונים כמו מספר הרכבים שנמצאים בתנועה על הכבישים, כמה קילומטרים הם נסעו ובאיזה שעות ונתיבים מספקים המון "מודיעין עסקי" שאפשר לתרגם למגוון עצום של שירותים לנהגים. עוד דברים ש-GM יודעת כבר היום להפיק מהביג דאטה הם נתונים על ביצועי הסוכנויות השונות והאם סוכנות מסוימת מממשת את הפוטנציאל העסקי שקיים באיזור שלה.

 

שיווק בהתאמה אישית ללקוח - GM יודעת מי לקוחותיה ואיזה מכוניות הם קונים. הצלבת המידע הזה עם מידע דמוגרפי יכול מאוד לעזור לחטיבת השיווק. חיישנים במכונית אינם דבר חדש, אבל עתה המכוניות משדרות כל העת מידע על מצבן ה"בריאותי" למפעל, שיכול למצא דרכים לצמצם עלויות.

 

אל תשכחו מגבת

אנו נמצאים בעיצומה של מהפכת המידע, והיא הרבה יותר גדולה ומשפיעה מכל מה שדימיינו לפני כשני עשורים, כשרק התחלנו לדבר עליה. כלים נכונים לכרייה של ביג דאטה יתנו למכונית המקושרת של העתיד יכולות שישפרו מאוד את הבטיחות שלנו, יספקו בידור לפי דרישה בזמן שהרכב מנווט ונוסע אוטונומית ליעד שבחרנו מראש - ואם מדובר למשל בחוג שחייה של הילד, המכונית תודיע לנו שהגיעה השעה להתארגן לקראת היציאה לחוג - לא לשכוח מגבת בתיק ותקרא לילדכם להיכנס אליה בדרך לבריכה.

 

בדרך היא תשאל אם גם הפעם תרצה לאסוף את החבר או לא, כי לפי רמת הדציבלים והחבטות בדיפונים שהיו בנסיעה האחרונה, כנראה שרבתם. עולם חדש ומרתק.

 

בשיתוף UMI

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מספר עצום של פריטי מידע שנעים ברשת. ביג דאטה
מספר עצום של פריטי מידע שנעים ברשת. ביג דאטה
צילום: shutterstock
מומלצים