שתף קטע נבחר

הפעלת אגרות גודש בכניסות לערים הגדולות תמתין לשר האוצר הבא

הצעד יפחית כניסה של כלי רכב פרטיים למרכזי הערים ב-20%-40%. השר משה כחלון התנגד, אף שגורמים באוצר ובבנק ישראל דווקא תמכו במהלך

התנגדות שר האוצר, משה כחלון, מנעה תוכנית להפעלת אגרות גודש בכניסות לערים הגדולות - וגיבושה נדחה לאחרי הבחירות. כך נודע ל"ממון". אף שגורמים באוצר ובבנק ישראל תומכים יותר מבעבר בהטלת אגרות כדי להקל על הפקקים, התנגד כחלון בתקיפות להפעלת השיטה.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הוועדות המחוזיות הונחו: תכננו שכונות מבוססות תחבורה ציבורית

גם בירושלים ובחיפה: תחבורה ציבורית לפי דרישה

יוצאים לדרך: שני חניוני ענק יוקמו בראשל"צ ובשפיים

 

לאחרונה אמר כחלון ל"ידיעות אחרונות" כי הוא מתנגד להצעה, אף שזו נדונה במשרד שנים ונתמכת בידי בכיריו. "זה פתרון מאולץ להקטנת הביקוש, במקום למצוא פתרון שיגדיל את אפשרויות התנועה בכבישים", ציין.

   (צילום: שאול גולן, עמית שעל)
שר האוצר משה כחלון, "זה פתרון מאולץ להקטנת הביקוש"(צילום: שאול גולן, עמית שעל)
 

בימים אלו מנסים לגבש במשרד תוכנית להפחתת הפקקים, כשלכבישים נוספות כ-200 אלף מכוניות נטו בשנה. אחת ההצעות הייתה אגרות גודש - 20-30 שקל בכל נסיעה לתוך הערים הגדולות ברכב הפרטי, בעיקר בשעות העומס. הצעד צפוי להפחית כניסת רכב פרטי למרכזי הערים ב-20%-40%, ולהפנות חלק מהנוסעים לתחבורה ציבורית - או להסיטם לשעות לא עמוסות.

 

אגרות גודש מופעלות בעולם שנים. בלונדון הן הפחיתו את התנועה ברחובות המרכזיים ב-25% תוך זמן קצר. בשטוקהולם הופעלה, למרות התנגדות התושבים, אגרת גודש לניסיון, בגובה עד שני אירו לנסיעה, ותוך שבועות הפקקים צנחו. 70% מהנהגים אמרו שהם מרוצים מהאגרה, והניסיון הפך לקבע. בסוף השבוע הסכימו גם ראש עיריית ניו יורק, ביל דה-בלאזיו, ומושל המדינה, אנדרו קואומו, להפעיל אגרה כזו לכלי רכב במרכז מנהטן, הצפויה להפחית את הפקקים ב-50%.

 

נבחן: עידוד הגעה לערים מחוץ לשעות העומס בתמריץ כספי  

בישראל, ערב בחירות, לא ניתן אפילו להציע אגרת גודש; אך האוצר בוחן תוכניות אחרות, כמו עידוד כספי לנוסעים פחות קילומטרים בשנה. הביטוח לרכב כזה יוזל, ובנוסף יהיה עידוד נסיעות שיתופיות, ויוצע להקציב עוד מימון לרכבות קלות. לדברי בכיר באוצר, "ברור לנו שהשר הנוכחי לא יאשר אגרות גודש, וכעת גם אנחנו סבורים שצריך למצוא פתרונות אחרים".

 

עם ההצעות שנבחנות נמנות תוספת למספר ואורך הנתיבים לתחבורה ציבורית; תחבורה ציבורית זולה יותר; הקדמת סיום העבודות על הרכבת הקלה בירושלים ועל הקווים בתל אביב; עידוד הגעה לערים מחוץ לשעות העומס בתמריץ כספי - ניסיון שכבר בוצע; ואף השבתת כל רכב פרטי ליום בשבוע, מהלך שבוצע כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת.

 

מקורב לדיונים באוצר אמר כי יש התייעצות בנושא הפקקים, "אך כלום לא סוכם". פרטי התוכנית המתגבשת חסויים, והיא תחכה לשר האוצר הבא. בכל מקרה, אמר, הכבישים לא יוכלו להכיל עוד מאות אלפי מכוניות שיימכרו בשנים הקרובות, ולכן הכרחי לגבש פתרון יצירתי.

 

לדבריו, לצד הוספה של קווי רכבת והגדלת התדירות, חייבים לעודד נסיעות שיתופיות: "הישראלים מפונקים וכל אחד אוהב לנסוע לעבודה לבד, אבל זה יהיה חייב להשתנות. אנשים יצטרכו לנסוע יחד. זה יוריד 30% עד 50% מהעומס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליהי קרופניק
פקקים בנתיבי איילון
צילום: ליהי קרופניק
מומלצים