שתף קטע נבחר

מיזם שנוי במחלוקת: משרד התחבורה לא מכיר ברכבל אל הכותל

הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד התיירות קידמו את הקמת הרכבל לעיר העתיקה כפתרון לפקקים, אך במשרד התחבורה טוענים שמדובר רק במיזם תיירותי. ראש העיר, שאמר בעבר שלא יקדם את הרכבל כמיזם תיירות, התעקש: "נועד להקל על עומסי התנועה"

 

אחד המיזמים השאפתניים שמתוכנן בימים אלו הוא הרכבל לעיר העתיקה בירושלים. הרכבל צפוי לחצות את גיא בן הינום לעבר הר ציון ויעבור מעל שכונת סילוואן בדרכו לשער האשפות והכותל המערבי. אבל למרות שהרכבל מקודם כמיזם תחבורתי, במשרד התחבורה לא מכירים את התוכנית ולא מעורבים בה, כי מדובר ב"מיזם תיירות".

 

הדמיית
"מיזם מגלומני". ההדמיה של "עיר עמים"(צילום: עיר עמים)

הרכבל בירושלים, ההדמיה של עיריית ירושלים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים) (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
הרכבל בירושלים, ההדמיה של עיריית ירושלים(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

 

כבר כמה שנים שהרשות לפיתוח ירושלים ומשרד התיירות מבקשים להקים רכבל שיחבר בין מתחם התחנה הראשונה לכותל המערבי במטרה להקל על עומסי התנועה הכבדים באזור. אחרי שנים שהתוכנית הייתה תיאורטית בלבד, בקיץ האחרון אישרה הממשלה החלטה להקים את הרכבל שיתפרס על פני 1.4 קילומטרים סביב החלק הדרומי של העיר העתיקה. המיזם מוערך בעלות של כ-200 מיליון שקלים.

מפת הרכבל לכותל (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים) (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
מפת הרכבל לכותל(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

הפרויקט עורר התנגדות רחבה מתחילתו מצד אדריכלים כמו משה ספדי ופעילי סביבה שמחו על הפגיעה של שורת עמודים מאסיביים וכבלים ארוכים בנוף הייחודי של העיר העתיקה. ארכיאולוגים הביעו חשש מפגיעה בעתיקות הפזורות לאורך המסלול ותושבי סילוואם מתנגדים לרכבל שצפוי לעבור מטרים ספורים מעל גגות בתיהם. גם העדה הקראית התנגדה למיזם בגלל שהרכבל צפוי לעבור מעל בית הקברות הקראי העתיק בגיא בן הינום.

 

 

באופן חריג, הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד התיירות לא קידמו את מיזם הרכבל בוועדות התכנון המקובלות, אלא אישרו אותו בוועדה לתשתיות לאומיות, בהליך שנחשב למקוצר. מטרת הרכבל, כפי שהוצגה בוועדה, היא לפתור את בעיות התחבורה הקשות באזור העיר העתיקה. כיום הכביש שמקיף את העיר העתיקה פקוק ברוב שעות היום, ולטענת היזמים, הרכבל יביא להפחתה של 30% בשימוש ברכב פרטי והפחתה של 50% בפעילות האוטובוסים, ואף יביא לביטול של קו 1 המיתולוגי שמחבר בין מרכז העיר לכותל המערבי.

 

אבל למרות החשיבות התחבורתית לטענת היזמים, מתברר שמשרד התחבורה אינו שותף בתכנון המיזם ובתקצובו. בתשובה לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת עמק שווה, מסר משרד התחבורה כי אין לו כל מידע בנושא מכיוון ש"מדובר במיזם תיירותי ולא תחבורתי". בנוסף, משרד התיירות סירב לבקשת העמותה לפרסם את דו"ח הכדאיות הכלכלית של המיזם, כך שתרומתו התחבורתית מוטלת בספק.

חומות העיר העתיקה לאחר הקמת הרכבל, הדמיה. פחות אוטובוסים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים) (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
חומות העיר העתיקה לאחר הקמת הרכבל, הדמיה. פחות אוטובוסים(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

כיו"ר הרשות לפיתוח ירושלים קידם משה ליאון את המיזם, אך במהלך מערכת הבחירות האחרונה לראשות העיר הוא נשאל על עמדתו בנושא וטען שהמטרה היחידה היא תחבורתית: "אם המיזם הוא באמת תיירותי אני מתנגד באופן מוחלט. המטרה שלי היא אחת ויחידה - לצמצם את הנסיעות של אוטובוסים וכלי רכב באגן עיר העתיקה. אם זה לא יקרה אני אתנגד. אני בשום אופן לא מעוניין שיהיה שם פרויקט תיירותי".

 

עם זאת, למרות התנערות משרד התחבורה מהמיזם ליאון עדיין תומך בו. "מיזם הרכבל הינו מיזם הסעת המונים", אמר ליאון ל-ynet. "הרכבל עתיד להסיע יותר מ-3,000 נוסעים בשעה מכיוון מתחם התחנה לכותל (חניון גבעתי) ולהיפך. המיזם נועד להקל באופן משמעותי על עומסי התנועה באגן העיר העתיקה בכלל ובכותל בפרט. הוא יסיר באופן מוחלט את 'חומת האוטובוסים' הידועה שלצידי החומה. הרכבל הוא מיזם טוב לירושלים ומיזם נחוץ לירושלים".

 

ממשרד התיירות נמסר כי: "הרכבל הינו פרויקט דגל של משרד התיירות. הפרויקט מהווה אבן דרך משמעותית בקידומה של ירושלים וחיזוק מעמדה, כבירת תיירות עולמית, והוא נדרש כהמשך לגידול המשמעותי בתיירות הנכנסת לישראל. הרכבל יהווה גם אטרקציה תיירותית ייחודית שממנה ניתן יהיה לצפות מהגובה על ירושלים ואתריה הייחודיים וינגיש, גם לבעלי מוגבלויות, אתרים בעלי חשיבות לאומית, עולמית ותיירותית. כמו כן הרכבל יחזק וייפתח את מוצר הלילה התיירותי של העיר. רכבל מסוג זה פועל בהצלחה רבה בערים תיירותיות בעולם.

 

הרכבל נועד לתת מענה לבעיית העומס והנגישות הקיימת באגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה, והוא יהווה חלק ממערך התחבורה הציבורית של העיר ירושלים. נוסף על כך, הרכבל יחבר בין השכונות באגן הדרומי לעיר העתיקה, ויעניק פתרונות של תחבורה ואיכות סביבה. בימי חג לשלוש הדתות מבקרים בעיר העתיקה בין עשרות למאות אלפי אנשים. כיום מנועה כניסת כלי רכב לרוב חלקי העיר העתיקה, למי שאינו מתגורר בה, ולכן הרכבל מוגדר כפרויקט בעל חשיבות רבה לתיירות בירושלים".

 

מהרשות לפיתוח ירושלים נמסר בתגובה: "פרויקט הרכבל בירושלים מתוכנן להשתלב באופן אינטגרלי עם מערך הסעת ההמונים הקיים והמתוכנן בעיר, ולהקל במידה רבה על הגודש התחבורתי באזור הסובב את העיר העתיקה ובפרט באזור האגן הדרומי שלה. הרכבל הינו תשתית תחבורתית תומכת תיירות לאגן הדרומי של העיר העתיקה, ועולה בקנה אחד עם השימושים המותרים בהתאם. הרכבל יפעל בזמינות ובתדירות גבוה מאוד של הקרונות, עם יכולת שינוע של כ-3,000 איש בשעה לכל כיוון, ויתממשק עם כלל מערכות הסעת ההמונים הקיימות במרחב. משרד התיירות מקדם את הפרויקט ותקצובו מכיוון שהוא מנגיש את העיר העתיקה למבקרים, לתיירים וגם לציבור הרחב. בד בבד, משרד התחבורה שותף לתכנון, ותוכנית הרכבל מסונכרנת עם שאר תוכניות התחבורה והתשתיות של המשרד בעיר".

 

מעמותת "עמק שווה" נמסר בתגובה לעמדת משרד התחבורה: "מתברר שמיזם התחבורה המהפכני ביותר שירושלים ידעה אינו תחבורתי. אנחנו טוענים שהוא גם לא תיירותי. זהו מיזם מגלומני שאין לו אח ורע באף עיר היסטורית חשובה כמו ירושלים. אנו דורשים ממשרד התיירות והרשות לפיתוח ירושלים לעצור את התוכנית לאלתר ולחשוב יחד עם תושבי ירושלים ומשרד התחבורה על פתרון אחר, שיפתור את הבעיה התחבורתית האמיתית שקיימת באיזור הכותל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרשות לפיתוח ירושלים
הרכבל לעיר העתיקה, הדייה
צילום: הרשות לפיתוח ירושלים
מומלצים