שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אנחנו רואים פקקים - דרכים לפתרון בעיות התחבורה בישראל
    כינסנו באולפן ynet מספר מומחים בתחום התחבורה הציבורית, לדיון על הדרכים בהן ניתן למנוע עוד דו"ח מבקר מדינה קטלני, כמו זה עמו מתמודד בימים אלה ישראל כץ, שר התחבורה

    דו"ח מבקר המדינה על כשל התחבורה הציבורית שהתפרסם אתמול, היה אחד החמורים בתולדות המשרד ומהקשים שידע ישראל כץ, שר התחבורה המשלים השנה עשור רצוף וחסר תקדים של תפקיד במשרד האחראי. במשרד התחבורה טוענים כי המשרד "מדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות", חווה "עשור של עשייה חסרת תקדים שטרם היתה כמותה מאז קום המדינה" ומלבד זאת, "לא יכול למחוק פיגור של יותר מ-100 שנה, בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם".

     

     

    אלא שציבור נוסעי הרכבת בה הושקעו יותר מ-100 מיליארד שקלים בעשור האחרון - ואשר אחראית להסעת אחוז חד-ספרתי מכלל הנסיעות בתח"צ - לא בדיוק משתכנע. גם נוסעי האוטובוס הנתקלים בשירות קלוקל על בסיס קבוע, פחות מתחברים. קיבצנו מספר מומחים ובעלי ידע בתחום לפאנל, במסגרתו ניסינו לגלות בכל זאת כיצד ניתן פתור את הבעיה:

    • חבר הכנסת דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת
    • עמירם סטרולוב, אסטרטג תחבורה
    • מיכל גלברט, מנכ"ל פיוצ'ר מוביליטי, מיזם ללא מטרות רווח לחדשנות מוטורית
    • יוסי סיידוף, 15 דקות, ארגון לשיפור התחבורה הציבורית
    • מרב דוד, לוביסטית ציבורית

     

    מיכל גלברט, האם אתם מחזיקים בפתרונות העתיד?

    "בדיוק כך, הדו"ח הזה מגולל על-פני 600 עמודים את כל המחדלים, ואנחנו אומרים שהמחדלים היו ידועים וזו העת להתמקד בפתרון. הפתרון הוא פשוט, אפשר לעשות תכנית לאומית לחילוץ ישראל מהפקקים, להגברת הנגישות. להחליט עליה מחר בבוקר ולהביא לפתרון משבר התחבורה בתוך שנה או שנתיים".

     

    משרד התחבורה והשר לא רוצים לעשות את זה?

    "חלק מהפתרונות כן וחלק לא. חשוב להגיד, זה לא רק משרד התחבורה, משרד האוצר בפנים, רשות המיסים, מנהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה, רשויות מקומיות. צריך התגייסות של התעשייה, של האקדמיה, של הממשלה, כדי לפתור את המצב. זה לא עומד רק בסמכות של משרד אחד".

     

    בשורה התחתונה, לכם יש פתרונות.

    "בדיוק ככה, ואני אשמח לפרט".

     

    מרב דוד, לך יש פתרון, לציבור יש תכניות?

    "בניגוד להרבה בעיות במדינת ישראל, הבעיה הזו היא לגמרי בידינו. אבל ישב פה שר שאתה לרגעים לא ידעת ליישב בין המציאות הכואבת שאתה רואה בדרך לפה, כשאתה נוסע בפקק וגם כשאתה שומע את הישראלים האחרים או קורא את דו"ח מבקר המדינה. ישראל כץ פתח תחנות רכבות, חיבר את הפריפריה? ישראל כץ פספס את המטרופלינים הגדולים שהם הפקקים מפתח תקווה לתל אביב, נתניה לתל אביב, ראשל"צ לתל אביב. בחיפה, בירושלים, הפקקים הם בלתי נסבלים.

     

    "בהקשר של הפתרונות אני חושבת שהדבר הכי מהותי זה לקיחת אחריות פוליטית והכרה בזה שהמצב הוא מצב חירום ומצבי חירום דורשים אומץ, צעדים דרמטיים, שיתוף פעולה בין המפלגות השונות ובין המשרדים השונים. אתה קורא בדו"ח מבקר המדינה שאגפים שונים בתוך משרד התחבורה אין להם תקנים, לא מדברים אחד עם השני. במציאות כזו איך אפשר להביא לפתרון?".

     

    יוסי סיידוף, אתה ראית פעם מטרופולין שהוא לא פקוק?

    "בהבדל אחד מאוד פשוט. בכל מקום מתוקן שיש בו פקק יש חלופה, יש תחבורה ציבורית מהירה. יש מדידה של זמני נסיעה. דו"ח המבקר אומר שמדד התחבורה לא בודק זמני נסיעה. הנוסעים, כאשר הם יוצאים מהבית, ההחלטה שלהם אם לקחת רכב או לקחת תחבורה ציבורית היא קודם כל על-פי מדד הזמן. את המדד הזה ישראל כץ פספס, אפילו תחבורה לא עניינה אותו. הוא הלך לתיק המודיעין, תיק החוץ".

     

    הוא שר 10 שנים, אתה חושב שלא אכפת לו?

    "אני חושב שישראל כץ הוא שר ביצועיסט ולכן האכזבה היא כל-כך גדולה. היתה לו הזדמנות נדירה בתפקיד הזה לתכנן ולבצע ולתקצב. הוא ממפלגת השלטון, הוא היה יכול לעשות מהפכה אדירה בתחום התחבורה הציבורית. את הפיגור שהוא מדבר עליו אני לא רואה בכבישים. שם יש מחלפים, גשרים. בתחבורה הציבורית אנחנו במאה ה-19".

     

    דב חנין, אי אפשר לקחת ממנו את מה שהוא עשה, בכנסת התרעתם שיש תקלה?

    "אנחנו התרענו, זעקנו והצענו אלטרנטיבות. קודם כל צריך להבין את הבעיה. הבעיה המרכזית היא שהצפיפות בכבישים במדינת ישראל עלתה פי שלושה והחדשות הרעות שזה הולך להיות יותר גרוע, כי אין אלטרנטיבה לאזרחי ישראל. קונים אוטו ועולים על הכביש עם האוטו. אנחנו נתגעגע לפקקים בעוד שנה ושנתיים. צריך לייצר חלופה לנו, לדורנו, זה נורא פשוט ואפילו נורא זול. עשו את זה בעולם.

     

    "תייצר תחבורה ציבורית. אתה צריך לשחרר את האוטובוס מהפקק כדי שאנשים יסעו בו וכשהאוטובוס יטוס, אתה ואני, שיש לנו גם רכב פרטי, נבחר לעלות עליו כי נרצה להגיע מהר ונוח. ואת זה הממשלה לא עושה. כשאתה מדבר עם בנימין נתניהו הוא אומר שהוא לא רואה פקקים, כשאתה לא רואה את הבעיה אתה לא הולך לפתור אותה. השר ישראל כץ ישב איתך בראיון והוא לא מבין את הבעיה לצערי, ולא מציע את הפתרון. הפתרון הוא לתת עדיפות לתחבורה ציבורית עכשיו. אנחנו בכנסת אומרים את זה פעם אחר פעם".

     

    עמירם סטרולוב, אתה עובד עם הבנק העולמי. אתה רואה מדינות אחרות, איך פתרו את זה שם?

    "המדינות המתקדמות, זה נורא פשוט. בגרמניה 70 אחוז תחבורה ציבורית ו-30 אחוז תחבורה פרטית בכניסה למטרופולינים הגדולים. במדינת ישראל זה הפוך. החלטות שגויות, סדרי עדיפויות לקויים. הבעיה היא אסטרטגית, העולם עבר לניהול תנועה, אנחנו עדיין בפיתוח תשתיות. המדינה קטנה, אין מקום לתשתיות, אפשר לייעל תשתיות קטנות".

     

    ישראל כץ אומר שבזכותו חופרים את כל גוש דן, זה לא אשמתו שלא חפרו לפניו.

    אני רוצה לתקן טעות מאוד יסודית. הרכבת הקלה בתל אביב לא תפתור את הבעיה. קושי ההעברה והמאפיינים שבונים אותה לפיהם, לא יכולים להעביר יותר נוסעים ממה שהיום עוברים במערכות האלה. והשקיעו שם 20 מיליארד. זה אירופאי ומערבי לנסוע ברכבת. אני לא מתנגד לרכבות, זה יעלה המון לתחזק אותן. יש פתרונות מול 20 מיליארד, ב-20 מיליון שאפשר לשים בשוליים".

     

    תן דוגמה.

    "אני מתחבר למה שאמרה מרב דוד בנושא של כניסה למטרופולינים, שם הברוך הגדול. תנו לאוטובוסים לנסוע עליהם. יש שוליים קיימים, תשתית קיימת, תנו לאוטובוסים לנסוע עליהם. זה עולה בין 20 ל-40 מיליון שקל. בתוך תל אביב הבעיה פחותה, בכניסה למטרופולינים הגדולים, שם הבעיה ושם הפתרון. תוך חצי שנה עד שנה אני מוריד את רמת הפקקים ב-50 אחוז".

     

    סבב פתרונות:

    • מיכל גלברט: "אנחנו מדברים על סט מהלכים מאוד פשוטים שאפשר להחליט מחר בבוקר. נתיבי תחבורה ציבורית, לא לחכות לנתיבים המהירים שמשרד התחבורה מקדם. אפשר לעשות את זה כבר עכשיו, פתיחה של השוק לתחבורה שיתופית, ניהול ביקושים בתחבורה, ניהול של תחבורה, פטור ממס הכנסה למשתמשים בתחבורה ציבורית ולעומת זאת מיסוי של הטבות חניה צמודות במקום העבודה".

     

    • יוסי סיידוף: "בנוסף לנתיבי תחבורה ציבורית, קווים מהירים לאזורי תעסוקה במקום קווי ספגטי, קווים שנוסעים ישירות מהשכונות על עורקים ראשיים ישירות לאזורי התעסוקה. אם אתה רוצה שאנחנו נבחר את התחבורה הציבורית, הקו צריך להיות מהיר לאזור התעסוקה.

     

    • מרב דוד: "זה סל של פתרונות, אין פתרון אחד. רכבות, אוטובוסים, ניהול ביקושים ובעיקר בטווח הקצר נת"צים וניהול ביקושים. אני רוצה לבקש מהצופים להשתתף בקמפיין שלנו עם התאחדות הסטודנטים ו'15 דקות' שקורא למפלגות לקחת על זה אחריות, גם להציג תוכנית וגם להגיד 'אנחנו בקדנציה הבאה לוקחים את תפקיד שר התחבורה'. זה נמצא אצלנו בעמוד ובעמוד של '15 דקות'".

     

    • דב חנין: "את משבר התחבורה אפשר לפתור במהלך השנה הקרובה. צריך לעשות מהפכה של אוטובוסים מהירים. בכל מקום שיש אוטובוס צריך עדיפות כדי שהוא לא יעמוד בפקק, צריך לפנות את הכביש לאוטובוס, לשדרג את האוטובוסים, צריך לתת עידוד לאנשים לחזור לעבוד כנהגי אוטובוס, אנחנו בדקנו וגילינו שיש אלפי אנשים עם רישיונות לנהגי אוטובוס שלא רוצים לעבוד במקצוע. אפשר לייצר פה מהפכה שתשחרר את כולנו מהפקקים".

     

    • עמירם סטרולוב: "אני מחזיק רישיון אוטובוס וגם הייתי מהנדס ראשי של אגד, הכשל הוא בתפיסה ובחשיבה האסטרטגית, צריך לשנות את המיינד-סט, להתחיל להניע כמויות של אנשים ולא כמויות של מכוניות. זה אומר שמיד לעשות פה נתיבים מיידים, בתוך חצי שנה אפשר להרים נתיבים בכל הארץ בעלויות מינוריות וזה יעבוד.

     

    "ברגע שנשנה את החשיבה נבין שהכבישים לא פותרים בעיות, הם רק מייצרים עוד רכבים, אין לנו בעיה עם רכב פרטי, רק שידעו איך לנהל את הנסיעות ושהתחבורה הציבורית תהיה ראויה שיהיה שווה להם לעבור. אם ניתן נת"צים האוטובוסים יכפילו את התדירות, הדברים הם פשוטים. צריך לשנות קצת".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים